Eilandenoverleg

Verdachte van moord Wittenburg aangehouden

Het Parool van 3 oktober meldt op de voorpagina dat een 25-jarige crimineel uit de Bijlmer is aangehouden als verdachte van de moord op de 17-jarige Mohamed Bouchikhi in het speeltuingebouw op Wittenburg op 26 januari. Hij was al gearresteerd vanwege twee andere schietpartijen. Hij staat bekend als onberekenbaar en raakte daardoor ook in het criminele milieu uit de gratie. Overigens maakte hij bij meerdere schietpartijen domme fouten, waaruit blijkt dat hij nauwelijks met wapens kan omgaan.

Over het motief van de schietpartij meldt Het Parool niets.

Lees hier het hele artikel.

Marineterrein: eerst overleg met Defensie, dan in 2019 nieuwe Nota van Uitgangspunten

Tijdens de bijeenkomst van Bureau Marineterrein ‘Bijpraten met de Buurt’ op 18 september heeft de gemeentelijke projectleider, Marlene Rienstra, uitgelegd dat de gemeente nog in overleg is met Defensie welk deel van het terrein precies beschikbaar is voor ontwikkeling en welk deel Defensie zelf houdt. De hier afgedrukte blauwe stippellijn op de kaart is voorlopig de scheidslijn. De ondergrond met lichtroze blokken is het schetsplan van de gemeente voor het hele terrein van vóór juni 2018.

In december volgt een ‘GO - NO GO-besluit op bestuurlijk niveau en als dat goed afloopt wordt in de eerste helft van 2019 een nieuwe Nota van Uitgangspunten uitgewerkt, met inspraak en besluitvorming daarover in de tweede helft van 2019.

De gemeent en Bureau Marineterrein zijn nu al bezig om de wensen op te halen. Dan gaat bijvoorbeeld om meer wonen en minder bedrijven, behoud groen en maritieme functies, hoogbouw met mate.

Bekijk hier de hele presentatie van projectleider Marlene Rienstra.

Eilandenoverleg reageert op Verkeersbesluit 'Snorfiets naar de rijbaan'

Het Eilandenoverleg reageert in een zienswijze van 23 september 2018 op het ontwerp-verkeersbesluit ‘Snorfiets naar de rijbaan’. Met ingang van 2019 wil de gemeente de meeste fietspaden binnen de ring A10 afsluiten voor snorfietsers. Die moeten dan naar de rijbaan met een helm op. Op bovenstaande kaart is te zien wat dit voor de Oostelijke Eilanden betekent. Op de rode fietspaden mogen geen snorfietsers meer komen. Op de groene fietspaden mogen snorfietsen nog wel rijden.

Het Eilandenoverleg vindt dat de fietspaden langs de Kattenburgerstraat, de Kattenburgergracht en de Oostenburgergracht vrijgemaakt moeten worden van snorfietsen, want de rijweg is hier breed genoeg.

Het fietspad langs de Sarphatistraat van de Hoogte Kadijk naar het Alexanderplein is slechts 1.70 m breed en erg druk. Hier worden snorfietsen ten onrechte wel toegestaan. Die kunnen beter over de Mauritskade geleid worden.

Snorfietsen worden verboden op de Pelikaanbrug en de onderdoorgang onder het Entrepotdok, maar niet op de Nijlpaardenbrug. Dit is erg onlogisch. Snorfietsen zouden wel onder het Entrepotdok moeten kunnen rijden en dan via Tussen Kadijken, Hoogte Kadijk en Buiten Kadijken en de Pelikaanbrug naar Wittenburg. Over de Overhaalsgang mogen ze niet rijden.

Het Eilandenoverleg maakt bezwaar tegen afsluiting van het fietspad langs Kattenburgerkade en Marinierskade voor snorscooters. Hiet liggen veel bergingen van de woningen, onder meer voor de Ravenwerf. Hoe moeten die anders bereikbaar blijven om de eigen snorscooter te stallen?

Lees meer over deze en andere bezwaren in de complete zienswijze.

Petersburgjournaal #08, augustus 2018

Uitgave Stadsdeel Centrum i.s.m. Stadgenoot.

Artikelen in Petersburgjournaal #08:

  • Waar gebeurt wat?

  • Interview met Danny Konings, nieuwe gebiedsmakelaar

  • Eilandenboulevard: afsluitingen, hulp van buurtmaatjes, app Eilandenboulevard en spreekuur

  • Website www.opoostenburg.nl over de nieuwbouw; opgravingen

  • Voetbalkooi opgeknapt; groenplan, Plukbos, hondenuitlaatstrook Kattenburg, mobiele koffievoorziening Wittenbugerplein, verbouw speeltuingebouw voor 14+

  • Bezoek burgemeester Halsema

  • Marineterrein: boardwalk, bijpraten buurt 18 september 18:00 u; NEMO opent in 2019 interactief lab

  • Haringman Nico en bloemenman Rinus verhuizen tijdelijk naar Wittenburgerplein

    Klik hier om het complete nummer te lezen.

2 oktober 20:00 u Buurtbijeenkomst stand van zaken ontmoetingscentrum Werkspoorhal

Het buurtinitiatief om een buurtontmoetingscentrum te maken in de Werkspoorhal op Oostenburg-Noord is na onderhandelingen met Stadgenoot en projectontwikkelaar VORM in een volgende, concretere  fase gekomen. De initiatiefgroep nodigt alle buurtbewoners uit om de plannen samen met hen uit te werken en daarvoor bijeen te komen op
dinsdag 2 oktober 20:00 uur in De Witte Boei, Kleine Wittenburgerstraat 201.
Lees hier de uitnodigingsbrief van de initiatiefgroep.

Hoe kinderen verdwijnen van de Oostelijke Eilanden

Het Eilandenoverleg heeft een notitie gestuurd naar het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum over de verkamering van grote woningen op de Oostelijke Eilanden en de overmaat aan starterswoningen in de nieuwbouw op Oostenburg en de Kadijken.

Woningcorporatie De Key, de grootste verhuurder op de Oostelijke Eilanden, verhuurt vrijkomende woningen uitsluitend nog aan starters met vijfjaarscontracten. Na vijf jaar moeten ze hun woning verlaten en dan komen er weer nieuwe starters onder de 27 jaar. Grote woningen van vier of meer kamers worden per kamer verhuurd aan jonge starters voor bedragen van meer dan € 400 per kamer. Voor gezinnen met kinderen is dus geen plaats. Ook niet voor ouderen in voor hen geschikte vrijkomende woningen.

In de nieuwbouw op Oostenburg en de Kadijken worden in de sociale huur voor het overgrote deel microwoningen voor starters gebouwd; geen enkele woning die geschikt is voor een gezin. Op Oostenburg komen in totaal 1600 nieuwe woningen, even veel als er nu op Wittenburg en Oostenburg samen staan. Dit dreigt een wijk zonder kinderen te worden.

De overmaat aan steeds wisselende starters is slecht voor de sociale cohesie en met dit beleid zal het aantal kinderen op de Oostelijke Eilanden op den duur sterk teruglopen, wat niet alleen leidt tot een dooie wijk, maar ook tot problemen voor de scholen en kindervoorzieningen. Het beleid van De Key beperkt ook de mogelijkheden voor ouderen om naar een meer geschikte woning te verhuizen in de eigen wijk.

Het Eilandenoverleg vraagt stadsdeel en gemeente om met de corporaties tot nieuwe afspraken te komen om deze ontwikkeling te keren.

Lees hier de complete notitie van het Eilandenoverleg.

Stedenbouwkundig Programma van Eisen Zeeburgerpad ter visie t/m 17 oktober

Het Stedenbouwkundig programma van Eisen (SPvE) voor het Zeeburgerpad-Centrum ligt ter visie voor inspraakreacties, samen met een nieuw welstandskader. De stukken zijn te raadplegen via http://www.amsterdam.nl/zeeburgerpad/centrum 

De gemeente wil het gebied transformeren van werkgebied naar woon-werkgebied. Dat past niet in het geldende bestemmingsplan en daarom is een nieuw ruimtelijk kader nodig.
Na de vaststelling wordt het SPvE gebruikt als toetsingskader voor concrete bouwnitiatieven. 

Het plan gaat uit van maximaal 15 m bouwhoogte in maximaal vier lagen. Een vijfde bouwlaag is toegestaan op maximaal 45 % van het gebouwoppervlak. Op de kop en aan het eind bij het spoor is maximaal 12 meter toegestaan in maximaal drie lagen met een terugliggende vierde laag. Daarnaast zijn twee ondergrondse lagen toegstaan voor parkeren.

Minimaal 25 % van het terreinoppervlak moet bestemd blijven voor werkfuncties. De rest kan gebruikt worden voor wonen, maar niet op de begane grondverdieping. De horeca 4 vestiging op de kop past in het plan.

Er komt geen inspraakavond. Inspraakreacties kunnen t/m 17 oktober ingediend worden met vermelding 'Inspraakreactie concept SPvE Zeeburgerpad (Centrum)’. Per post: Gemeente Amsterdam, stadsdeel Centrum, gebiedsmanagement, t.a.v. dhr. C. Burzer, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam. Of per e-mail aan: zeeburgerpadcentrum@amsterdam.nl.

Eilandenoverleg pleit voor behoud twee tramhaltes in Czaar Peterstraat

Het Eilandenoverlg vindt dat er twee haltes in de Czaar Peterstraat moeten blijven, omdat anders de loopafstanden veel te lang worden, met name vanaf de looproute Oostenburgerpark en vanaf de nieuwbouwwijk met 1500 woningen die op Oostenburg-Noord gebouwd wordt. Daarvandaan zijn maar twee looproutes omdat de Oostenburgervaart ertussen ligt.

De gemeente stelt in de Nota van Uitgangspunten Czaar Peterstraat voor om de strengelhalte bij de 1e Leegheaterstraat op te heffen en alleen de halte nabij de Eerste Coehoornstraat te behouden. Het Eilandenoverleg wil achterin de Czaar Peterstraat een halte ter hoogte van de Lijndenstraat laten aanleggen of de bestaande strengelhalte behouden. Lees hier de inspraakreactie van het Eilandenoverleg van 28 juni.

Defensie wil groot deel Marineterrein toch behouden

Het Parool van 3 juli bericht dat Defensie erop terug wil komen om het Marineterrein vrijwel geheel te verlaten. Defensie wil toch een groot deel van het terrein zelf blijven gebruiken. Dit wegens 'veranderde omstandigheden', d.w.z. de toegenomen terrorismedreiging. De gemeente is al twee jaar bezig met planontwikkeling voor het terrein en gaat nu in  gesprek met Defensieminister Ank Bijleveld. Lees hier het hele Parool-artikel van 3 juli.

Wensenlijst Eilandenoverleg voor Gebiedsjaarplan 2019 en kleine projecten op korte termijn

In het Eilandenoverleg van 13 juni is een wensenlijst opgesteld voor het Gebiedsjaarplan 2019 Centrum-Oost van stadsdeel Centrum en een lijst met kortetermijnmaatregelen om de leefbaarheid te verbeteren. Enkele punten uit de wensenlijst: glasvezelnet voor de Oostelijke Eilanden, bierfietsverbod, behoud Oosterkerk als cultureel centrum van de buurt, verbetering van de verbinding Marineterrein - Oostelijke Eilanden, minder doorgaand autoverkeer Kattenburgerstraat, geen nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht-oost, medewerking stadsdeel aan initiatif Werkspoorhal als ontmoetingscentrum, beperking bouwhoogte Zeeburgerpad tot12 meter, behoud drijvende tuin van Arie Taal.

Buurtinitiatief Werkspoorhal op Oostenburg in NRC en Parool

In de NRC van 12 juni en Het Parool van 14 juni is onderstaand artikle van de initiatiefnemens van het Buurtplan voor de Werkspoorhal opgenomen:

Werkspoorhal, motor voor ontmoeting

NRC, 12 juni 2018

Het moet en kan beter gaan op de Oostelijke Eilanden in Amsterdam. Het doodschieten van twee jonge buurtgenoten heeft de buurt diep geraakt. De Gemeente en de buurt pakken groot uit om het tij te keren. De werkgroep  'Buurt op de Kaart' heeft een hele lijst met initiatieven. Op die lijst staat ook het initiatief  ‘de Werkspoorhal’. Een groep enthousiaste buurtbewoners heeft zich daarop gestort. Ze willen van de hal een uitnodigend ontmoetingscentrum voor de buurt maken. Zo’n centrum is hard nodig.

Groot artikel in Trouw over situatie Oostelijke Eilanden na schietpartij

In het dagblad Trouw van 26 mei is een uitgebreid artikel verschenen over de schietpartij, hoe dit op de Oostelijke Eilanden is ervaren en wat er voor acties uit zijn voortgekomen. Titel: 'Een gewone buurt waar iets vreselijks gebeurt'.
​​​​​​​Verslaggever Hanne Obbink heeft minutieus onderzoek gedaan. Hij interviewde onder meer Dock-manager Frank van den Hoff, stadsdeelbestuurder Roeland Rengelink, gemachtigde namens de burgemeester Nelleke Hendriks, voorzitter Eilandenoverleg Bart Uitdenbogaart en Moon Rijven van de werkgroep Buurt op de Kaart.

Lees hier het compete Trouw-artikel.

Uitwerkingsplan deelplan Dijksgracht Oostenburg-Noord ter visie t/m 4 juli

Van 24 mei t/m 4 juli 2018 ligt het Uitwerkingsplan Dijksgracht ter visie. Dat betreft een blok naast het hotel aan de Dijksgracht, bestemd voor wonen (Kavel 2),  en een blok tussen het INIT-gebouw en de spoorbaan, bestaande uit twee kavels voor wonen (Kavel 6 en 8) en in het midden een parkeergarage (Kavel 7). In- en uitrit van de garage liggen aan de Dijksgracht.

8 juni 15:00 u Nieuwe Stichting Kunst en Cultuur Centrum organiseert symposium over kunst en cultuur in de buurt

De nieuwe Stichting Kunst en Cultuur Amsterdam Centrum gaat als rechtspersoon fungeren voor de werkgroepen Kunst en Cultuur in de diverse wijken van stadsdeel Centrum.

De stichting subsidieert lokale kunst en cultuurprojecten in het centrum van Amsterdam en is sinds kort verantwoordelijk voor een deel van de subsidies van stadsdeel centrum.

Op 8 juni van 15:00 - 19:00 uur presenteert de nieuwe stichting zich en gaat het gesprek aan met het stadsdeel, aanvragers en publiek/bewoners onder leiding van Sandra Rottenberg over de mogelijkheden van subsidies. Locatie: Uilenburgersjoel, Nieuwe Uilenburgerstraat 91.

Zie ook de Facebookpagina van de nieuwe stichting

Coalitieakkoord 2018-2022 is klaar. Nieuw DB stadsdeel Centrum

Op 24 mei hebben GroenLinks, D66, PvdA en SP hun coalitieakkoord gepresenteerd. Titel: "Een nieuwe lente en een nieuw geluid'.
Interessante punten voor postcodegeied 1018: inzet op jongerenwerk, meer zeggenschap voor bewoners over veiligheid in hun buurt, 33 % sociale huur bij nieuwbouw, wanneer in een buurt (= een van de 22 gebieden in Amsterdam) het percentage sociale huur onder de 45 % daalt, dan is liberalisatie van corporatiewoningen in idie buurt niet mogelijk, netwerken in de buurten versterken doo meer ontmoetingsruimten. Amsterdam wordt autoluw. Beleidsstukken krijgen standaard een participatieparagraaf.

Inspraakreactie Eilandenoverleg op Voorlopig Ontwerp Dijksgracht-oost

Op 25 april vond in het INIT-gebouw een inspraakavond plaats over het voorlopig ontwerp van de nieuwe fiets- en wandelroute Dijksgracht Oost, onderlangs de spoordijk tussen Kattenburgerstraat en Oostenburg-Noord.

Het fietspad wordt 4.50 m breed (in rood asfalt) en het voetpad 1.80 m. De toegang bij de Kattenburgerstraat wordt verbreed en er komt een oversteek met een vluchtheuvel naar de Dijksgracht-West. Zodra de Oosterdoksdraaibrug over twee jaar weer open is, wordt dit voor fietsers uit de Czaar Peterbuurt en Oostenburg de kortste weg naar OBA en CS.
Bekijk hier het ontwerp voor het fietspad met een plattegrond, een dwarsdoorsnede, een aanduiding van toegepaste materialen en een detail van de kruising met de Kattenburgerstraat.

Complicaties zijn nog dat het fietspad ook gebruikt gaat worden door de veegautootjes van de Reiniging Centrum en dat rekening wordt gehouden met een nachtstalling voor rondvaartboten.

Mede naar aanleiding van daar gemaakte opmerkingen en bespreking in het Buurtoverleg van 15 mei heeft het Eilandenoverleg een inspraakreactie ingezonden. Het Eilandenoverleg is blij met de nieuwe verbinding en vindt de hoofdlijnen van het ontwerp prima, maar dringt er wel op aan om bromfietsen en snorscooters op deze recreatieve route te verbieden en maakt ernstig bezwaar tegen de geplande nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht.
Het Eilandenoverleg steunt ook de suggestie die tijdens de inspraakavond naar voren kwam om te onderzoeken of de verbinding van Dijkgracht-west en Dijksgracht-oost ongelijkvloers de Kattenburgerstraat kan kruisen door aanleg van een verdiept fietspad onder de Mariniersbrug door.

Lees hier alle elf gemaakte opmerkingen van het Eilandenoverleg.

Enquete stadsdeel Centrum: wat moet de gemeente als eerste aanpakken?

In verband met het te maken Gebiedsplan Centrum-Oost 2019 vraagt het stadsdeel de mening van bewoners en ondernemers over verschillende onderwerpen. In de uitnodoging schrijft het stadsdeel:

Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. De reacties die we via de enquête ontvangen, gebruiken we om de gebiedsagenda 2019 t/m 2022 en de gebiedsplannen voor 2019 te maken.
Tijdens het invullen kunt u altijd terug naar eerder gegeven antwoorden, door op de 'vorige' knop te drukken. Klik hieronder op de link om de vragenlijst op te starten.

Start de enquête


Overlast op en rondom het water? Vul de enquete in!

Onderstaand de uitnodiging van de gemeente voor een enquete over overlast op en rondom het water in stadsdeel Centrum.

Geachte heer/mevrouw,

Op sommige plekken in stadsdeel Centrum ervaren bewoners en ondernemers overlast op en rondom het water. Het stadsdeel wil graag meer inzicht in de aard en de beleving van deze overlast en heeft aan Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS; het onderzoeksbureau van de gemeente Amsterdam) gevraagd om daar onderzoek naar te doen.

In 2017 heeft u meegedaan aan de buurtenquête van stadsdeel Centrum. U heeft toen uw e-mailadres achtergelaten om nog eens te worden benaderd voor informatie of vragen. Vandaar dat we u een aantal vragen willen stellen om te kijken of u in één van de overlastgebieden woont of een onderneming heeft, of u in dat gebied overlast ervaart op of rondom het water en of u daarover verder zou willen praten in een groepsgesprek. Het invullen van de vragen duurt slechts enkele minuten. Invullen kan tot en met dinsdag 22 mei 2018.

U kunt de vragenlijst invullen via onderstaande link:

Start onderzoek

Als de onderzoekslink niet werkt kunt u ook de onderstaande tekst in de adresbalk van uw internetbrowser plakken:
https://v45.os-surveys.nl/mrIWeb/mrIWeb.dll?I.Project=O18135&wachtwoord=FY543R

€ 600.000 voor opknapbeurt Wittenburg

Het Parool bericht op 28 april 2018 dat de gemeente € 600.000 beschikbaar stelt om de leefomgeving te verbeteren. Het gaat om kleine projecten in de openbare ruimte zoals speelplaatsen en groen, mede gericht op verbetering van het gevoel van veilgheid. De gemeente is van plan om de investeringen uit te breiden als vaststaat dat dit nodig is.