Gemeente Amsterdam

Aanvraag monumentenstatus Werfterrein Koning William Hoogte Kadijk afgewezen

Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft het advies overgenomen van de gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van 25 september 2018 om het werfterrein van Koning William aan de Hoogte Kadijk niet aan te wijzen als gemeentelijk monument, omdat de opstallen een zeer geringe architectuurhistorische waarde hebben en de werf niet voldoet aan de selectiecriteria voor aanwijzing tot monument. Wel heeft de werf volgens de commissie in cultuurhistorisch opzicht zeldzaamheidswaarde en is stedenbouwkundig van belang. De commissie concludeert dat de hoge cultuurhistorische en stedenbouwkundige waarden van de werf als onderdeel van het beschermde stadsgezicht uitgangspunt kunnen zijn bij de toekomstige ontwikkeling van het complex.

De monumentenstatus is aangevraagd door de Wakkere Kadijkers via Buurtorganisatie 1018. De Wakkere Kadijekrs vrezen nu dat de uitgangspunten van de projectontwikkelaars vooral commercieel zullen zijn.

Tegen het besluit kunnen tot 19 december bezwaarschriften worden ingediend.

De Wakkere Kadijkers roepen de Kadijkenbewoners op om bezwaar te maken tegen het genomen besluit. U kunt de brief van de bestuurscommissie en de toelichting downloaden op https://wakkerekadijkers.weebly.com

Wanneer u bezwaar wilt maken en daarbij hulp nodig heeft, kunt u contact met de Wakkere Kadijkers opnemen.

Eilandenoverleg en PWO sturen raadadres: Verkoop de Oosterkerk niet!

De Oosterkerk is met zijn vele gratis toegankelijke concerten en tentoonstellingen een belangrijke, want laagdrempelige, culturele voorziening voor de buurt. De kerk wordt ook gebruikt voor belangrijke buurtbijeenkomsten zoals de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie, afscheidsceremonies en vrijheidsmaaltijden en is daarbij een belangrijke factor voor verbinding in de buurt. Er zijn in postcodegebied 1018 geen andere ruimten die groot genoeg zijn en betaalbaar voor dergelijke bijeenkomsten.

Eerst stadsdeel Centrum en daarna de centrale stad zijn al elf jaar bezig om de Oosterkerk te verkopen, zeer tegen de zin van de buurt. De laatste jaren is Stadsherstel in beeld als koper.

Het Coalitieakkoord van het nieuwe College van B&W slaat echter een andere koers in: gemeentelijke vastgoed niet verkopen en ruimte bieden aan ‘zachte krachten’, waarbij maatschappelijke publieke doelstellingen leidend zullen zijn.

Eilandenoverleg en PWO vragen de gemeenteraad om dit te concretiseren door de Oosterkerk niet te verkopen en de Stichting Oosterkerk in staat te stellen om het beheer en de huidige programmering voort te zetten, inclusief gebruik voor buurtfuncties.

Lees hier het complete raadsadres.

Reactie bewoners en omwonenden op SPvE Zeeburgerpad-Centrum

Maar liefst 35 bewoners en omwonenden van Zeeburgerpad Centrum hebben een gezamenlijke zienswijze ingediend bij het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) voor het Zeeburgerpad-Centrum. Zie voor de inhoud van dit SPvE ons eerdere bericht van 10 september.

De bewoners zijn blij met de aanpassingen naar aanleiding van hun vorige reacties op de plannen, maar maken zich nog steeds ongerust dat het bestaande kleinschalige en gevarieerde karakter verloren gaat en een eenvormige, massieve bouwwand gaat ontstaan.
Ze dringen aan op gevarieerde bebouwing - ook qua hoogte - met daarin ook sociale huur en middeldure huur en ruimte voor kunstenaars. Ze willen wel meer levendigheid, maar vragen terughoudendheid met nog meer horeca vanwege geluidsoverlast.
Ze dringen aan op inpandig parkeren van auto’s en fietsen. Vanwege de veiligheid vragen ze voetpaden en fietspaden.

Hoofdpunt is hun bezwaar tegen een bouwhoogte van meer dan twaalf meter. Een enkel accent tot 16 meter is wel mogelijk, maar die zijn er nu al genoeg. Dit bezwaar wordt gedeeld door de bewoners van Cruquiuskade en Zeeburgerdijk.

Ze vragen om onderzoek naar de geluidsoverlast van treinen, gelet op de plannen van Prorail om het treinverkeer met 40-60 % te laten toenemen, ook in de nachtelijke uren.

Het plan heeft weinig aandacht voor de woonbootzijde. De bewoners willen dat tweelaagse arken worden toegestaan.

Tenslotte dringen ze aan op duurzaamheid als uitgangspunt bij de planvorming: een duurzame energievoorziening en vergroening. Lees hier de complete zienswijze.

Definitief Ontwerp herinrichting Amstel oostzijde vastgesteld

Op 16 oktober 2018 is het Definitief Ontwerp Herinrichting Amstel Oostzijde vastgesteld door het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Centrum.

Voor het autoverkeer geldt eenrichtingsverkeer (stad-in) en een snelheid van 30 km per uur. Fietsers kunnen in twee richtingen rijden. Er komt een fietsstrook van noord naar zuid. Er komen extra fietsparkeerplekken.

De parkeerplaatsen langs het water verdwijnen, ook de 16 tijdelijke parkeerplekken op de stoep. Er komt een wandelpad langs het water. En klassieke straatlantaarns.

Vergunningshouders kunnen hun auto parkeren in parkeergarage Ceres. Dit is ter compensatie van de 35 plekken die op straat verdwijnen.

Bomen krijgen royale boomvakken. Drie bomen met een slechte conditie worden vervangen.

De gemeente legt alvast op twee plekken ondergrondse afvalcontainers aan. Deze komen op de 'vleugels' van de Jan Vinckbrug (tussen huisnummers 101 -105)  en naast de bestaande containerlocaties voor papier en glas ter hoogte van de Nieuwe Kerkstraat.

Op 16 juli heeft een inspraakavond plaatsgevonden. Lees hier het verslag. Naar aanleiding daarvan en de schriftelijke reacties is een Nota van Beantwoording opgesteld. De inspraakreacties hebben aanleiding gegeven enkele wijzigingen in het voorlopig ontwerp. Deze zijn verwerkt in het definitief ontwerp. Download het definitief ontwerp hier.

De uitvoering tussen Nieuwe Keizersgracht en Nieuwe Kerkstraat start in februari 2019. Het deel tussen Nieuwe Kerkstraat en Nieuwe Prinsengracht start in mei 2019. Gereed: zomer 2019.

Overeenkomst procedure naamgeving Stadionplein en procedure locatie Namenmonument

Een bewoner van de Weesperstraat las in de NRC van 8 september een artikel over de procedurefouten rond de naamgeving van het Stadionplein. Het viel hem op dat de procedurefouten een opvallende gelijkenis hebben met die rond de locatie van het Namenmonument. Met verandering van slechts enkele woorden zou het artikel geschikt zijn voor het geval de gemeenteraad toch zou besluiten om een andere locatie te zoeken.

Opvallende overeenkomsten tussen de naamswijziging van het Stadionplein en de locatiekeuze van het Namenmonument zijn: 1. te enthousiaste ambtenaren, 2. te weinig stilgestaan bij zorgvuldigheid procedure, 3. foute en onhandige formuleringen, 4. een groeiende weerstand en 5. een ondertekende petitie. Ook in dit dossier was het "Van der Laan die het wilde". 

De vergellijking is gepubliceerd als ingezonden brief in de NRC van 6 oktober 2018. Lees hier het hele artikel..

Marineterrein: eerst overleg met Defensie, dan in 2019 nieuwe Nota van Uitgangspunten

Tijdens de bijeenkomst van Bureau Marineterrein ‘Bijpraten met de Buurt’ op 18 september heeft de gemeentelijke projectmanager, Marlene Rienstra, uitgelegd dat de gemeente nog in overleg is met Defensie welk deel van het terrein precies beschikbaar is voor ontwikkeling en welk deel Defensie zelf houdt. De hier afgedrukte blauwe stippellijn op de kaart is voorlopig de scheidslijn. De ondergrond met lichtroze blokken is het schetsplan van de gemeente voor het hele terrein van vóór juni 2018.

In december volgt een ‘GO - NO GO-besluit op bestuurlijk niveau en als dat goed afloopt wordt in de eerste helft van 2019 een nieuwe Nota van Uitgangspunten uitgewerkt, met inspraak en besluitvorming daarover in de tweede helft van 2019.

De gemeent en Bureau Marineterrein zijn nu al bezig om de wensen op te halen. Dan gaat bijvoorbeeld om meer wonen en minder bedrijven, behoud groen en maritieme functies, hoogbouw met mate. Lees hier het verslag van de bijeenkomst op 18 september.

Bekijk hier de hele presentatie van projectmanager Marlene Rienstra.

Eilandenoverleg reageert op Verkeersbesluit 'Snorfiets naar de rijbaan'

Het Eilandenoverleg reageert in een zienswijze van 23 september 2018 op het ontwerp-verkeersbesluit ‘Snorfiets naar de rijbaan’. Met ingang van 2019 wil de gemeente de meeste fietspaden binnen de ring A10 afsluiten voor snorfietsers. Die moeten dan naar de rijbaan met een helm op. Op bovenstaande kaart is te zien wat dit voor de Oostelijke Eilanden betekent. Op de rode fietspaden mogen geen snorfietsers meer komen. Op de groene fietspaden mogen snorfietsen nog wel rijden.

Het Eilandenoverleg vindt dat de fietspaden langs de Kattenburgerstraat, de Kattenburgergracht en de Oostenburgergracht vrijgemaakt moeten worden van snorfietsen, want de rijweg is hier breed genoeg.

Het fietspad langs de Sarphatistraat van de Hoogte Kadijk naar het Alexanderplein is slechts 1.70 m breed en erg druk. Hier worden snorfietsen ten onrechte wel toegestaan. Die kunnen beter over de Mauritskade geleid worden.

Snorfietsen worden verboden op de Pelikaanbrug en de onderdoorgang onder het Entrepotdok, maar niet op de Nijlpaardenbrug. Dit is erg onlogisch. Snorfietsen zouden wel onder het Entrepotdok moeten kunnen rijden en dan via Tussen Kadijken, Hoogte Kadijk en Buiten Kadijken en de Pelikaanbrug naar Wittenburg. Over de Overhaalsgang mogen ze niet rijden.

Het Eilandenoverleg maakt bezwaar tegen afsluiting van het fietspad langs Kattenburgerkade en Marinierskade voor snorscooters. Hiet liggen veel bergingen van de woningen, onder meer voor de Ravenwerf. Hoe moeten die anders bereikbaar blijven om de eigen snorscooter te stallen?

Lees meer over deze en andere bezwaren in de complete zienswijze.

Buurtbewoners zetten strijd tegen omvang nieuwbouw St. Jacob voort in hoger beroep

De omwonenden van Sint Jacob gaan in hoger beroep om te voorkomen dat de neiuwbouw op de plek van Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan te massaal wordt. De bewoners zijn niet tegen nieuwbouw, maar willen wel dat de gemeente het beschermd stadsgezicht serieus neemt. Ze eisen dat de gemeente de nieuwbouw opnieuw toetst, dat er een bouwlaag af gaat en dat er geen grote loggia’s en balkons rondom komen.

Ze vragen de buurtbewoners om hun rechtsgang financieel te steunen.Er is € 3.000 nodig. Daarvoor is een crowdfundingsactie opgezet onder het motto ‘Help de Plantage mooi te blijven’. Donaties kunnen gestort worden op bankrekening NL 65 INGB 0006 5262 71 t.n.v. Stichting Buurtorganisatie 1018 onder vermelding van ‘St. Jacob’.

Lees hier het beroepsschrift.

Kleine Wittenburgerstraat bij AH nog drie weken overdag afgesloten voor auto's

In de Kleine Wittenburgerstraat ter hoogte van het Albert Heijn-filiaal vinden vanaf 17 september  gedurende vier weken werkzaamheden plaats. Daardoor is er overdag tussen 9:00 en 16:00 uur geen doorgaand autoverkeer mogelijk op de Kleine Wittenburgerstraat.

De rijweg krijgt een zogenaamde asverspringing. Hierdoor kunnen auto’s die normaal niet langs de bevoorradingsvrachtwagens van de Albert Heijn konden rijden, er wel weer  langs. Gelijktijdig wordt ook het voetpad voor de Albert Heijn herstraat en wordt bij de ondergrondse vuilcontainers een extra betonput gegraven. Daar komt een ondergrondse kunststof vuilcontainer in plaats van de bovengrondse die er nu staat.

Het inrijdend autoverkeer kan overdag dan gebruik maken van de Grote Wittenburgerstraat waar tijdens de uitvoering verkeersbegeleiders  staan. In de avonduren is er wel weer inrijdend autoverkeer mogelijk  over de Kleine Wittenburgerstraat.

Neem voor vragen contact op met projectmanager Roy van Gelder, via email r.van.gelder@amsterdam.nl of op telefoonnummer 06 5130 1686.

Verzoek buurt 'Maak Weesperstraat 30 km-weg' 18 september in Stadsdeelcommissie

Het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) vraagt samen met Wijkcentrum d’Oude Stadt aan de gemeente en stadsdeel Centrum om van de Valkenburgerstraat en Weesperstraat een 30 km-weg te maken, ten gunste van de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid.

In eerste instantie is dit verzoek door het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum afgewezen, maar er is wel toegezegd dat dit verzoek betrokken zal worden bij een onderzoek dat door de gemeenteraad is gevraagd om tot afwaardering van deze en andere autocorridors te komen. De buurt vindt dat het stadsdeel daar niet op moet wachten en stelt dit verzoek op dinsdag 18 september aan de orde in de Stadsdeelcommissie Centrum. De initiatiefnemers roepen de bewoners op de vergadering van de Stadsdeelcommissie bij te wonen. Die is om 20:00 uur in de Boekmanzaal op het Stadhuis.

Stedenbouwkundig Programma van Eisen Zeeburgerpad ter visie t/m 17 oktober

Het Stedenbouwkundig programma van Eisen (SPvE) voor het Zeeburgerpad-Centrum ligt ter visie voor inspraakreacties, samen met een nieuw welstandskader. De stukken zijn te raadplegen via http://www.amsterdam.nl/zeeburgerpad/centrum 

De gemeente wil het gebied transformeren van werkgebied naar woon-werkgebied. Dat past niet in het geldende bestemmingsplan en daarom is een nieuw ruimtelijk kader nodig.
Na de vaststelling wordt het SPvE gebruikt als toetsingskader voor concrete bouwnitiatieven. 

Het plan gaat uit van maximaal 15 m bouwhoogte in maximaal vier lagen. Een vijfde bouwlaag is toegestaan op maximaal 45 % van het gebouwoppervlak. Op de kop en aan het eind bij het spoor is maximaal 12 meter toegestaan in maximaal drie lagen met een terugliggende vierde laag. Daarnaast zijn twee ondergrondse lagen toegstaan voor parkeren.

Minimaal 25 % van het terreinoppervlak moet bestemd blijven voor werkfuncties. De rest kan gebruikt worden voor wonen, maar niet op de begane grondverdieping. De horeca 4 vestiging op de kop past in het plan.

Er komt geen inspraakavond. Inspraakreacties kunnen t/m 17 oktober ingediend worden met vermelding 'Inspraakreactie concept SPvE Zeeburgerpad (Centrum)’. Per post: Gemeente Amsterdam, stadsdeel Centrum, gebiedsmanagement, t.a.v. dhr. C. Burzer, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam. Of per e-mail aan: zeeburgerpadcentrum@amsterdam.nl.

Plantage Weesperbuurtvereniging in verzet tegen verkeersplannen Plantagebuurt

In een brief aan verkeerswethouder Sharon Dijksma vraagt de Plantage Weesperbuurtvereniging om een open overleg met de wethouder en stadsdeel Centrum over de verkeersplannen voor de Plantage Mideenlaan, Plantage Kerklaan en Plantage Parklaan. De bewoners van de Plantagebuurt zijn keer op keer tegen een muur gelopen bij de inspraak op de ambtelijke plannen en wijst daarom de voorgenomen 'gewone' inspraakavond af. Er moet nu eerst naar de buurt geluisterd worden.

Wat er fout is aan de plannen wordt uitgebreid beargumenteerd. De verkeersveiligheid verslechtert en er worden onnodig bomen gekapt. De buurt bepleit eenvoudiger en goedkopere oplossingen. Lees hier de complete brief van de Plantage Weesperbuurtvereniging..

Eilandenoverleg pleit voor behoud twee tramhaltes in Czaar Peterstraat

Het Eilandenoverlg vindt dat er twee haltes in de Czaar Peterstraat moeten blijven, omdat anders de loopafstanden veel te lang worden, met name vanaf de looproute Oostenburgerpark en vanaf de nieuwbouwwijk met 1500 woningen die op Oostenburg-Noord gebouwd wordt. Daarvandaan zijn maar twee looproutes omdat de Oostenburgervaart ertussen ligt.

De gemeente stelt in de Nota van Uitgangspunten Czaar Peterstraat voor om de strengelhalte bij de 1e Leegheaterstraat op te heffen en alleen de halte nabij de Eerste Coehoornstraat te behouden. Het Eilandenoverleg wil achterin de Czaar Peterstraat een halte ter hoogte van de Lijndenstraat laten aanleggen of de bestaande strengelhalte behouden. Lees hier de inspraakreactie van het Eilandenoverleg van 28 juni.

Gemeenteraad stemt in met bouw Namenmonument in de Weesperstraat

Alle fracties in de gemeenteraad zijn blij met de komst van een Holocaust Namenmonument in de Weesperstraat. Zij stemmen ook in met de gemeentelijke bijdrage van drie miljoen euro. Dat bleek donderdagmiddag tijdens een bespreking in de commissie Algemene Zaken. Onder de indruk van de emotionele bijdragen van enkele voorstanders tijdens de inspraakronde hadden de nieuw gekozen raadsleden geen oor voor de meer juridische argumenten van de tegenstanders, veelal omwonenden.

Omwonenden Sint Jacob door rechter in ongelijk gesteld

De Amsterdamse rechtbank heeft het beroep van bewoners tegen het verlenen van een vergunning voor de bouw van een appartementencomplex op de plaats van voormalig verpleeghuis Sint Jacob ongegrond verklaard. De bewoners kregen op al hun argumenten nul op het rekest.

Kern van hun bezwaar is dat het massieve en strenge ontwerp van architect Pi de Bruin vanwege zijn hoogte en uitstraling zal detoneren in de Plantage. Ook vrezen zij dat de geplande parkeergarage aan de Plantage Muidergracht in die smalle straat voor gevaarlijke situaties zal gaan zorgen.

Lees hier de complete uitspraak (17 blz.).

Nog niet bekend is of de bewoners in  beroep zullen gaan tegen de uitspraak.


Defensie wil groot deel Marineterrein toch behouden

Het Parool van 3 juli bericht dat Defensie erop terug wil komen om het Marineterrein vrijwel geheel te verlaten. Defensie wil toch een groot deel van het terrein zelf blijven gebruiken. Dit wegens 'veranderde omstandigheden', d.w.z. de toegenomen terrorismedreiging. De gemeente is al twee jaar bezig met planontwikkeling voor het terrein en gaat nu in  gesprek met Defensieminister Ank Bijleveld. Lees hier het hele Parool-artikel van 3 juli.

Boze brief bewoners over update Namenmonument 5 juli in raadscommissie AZ

Op 5 juli spreekt de commissie Algemene Zaken over het Namenmonument. Het College van B&W heeft de Raad en ‘update’ gestuurd over het Namenmonument waarin het College betoogt dat de term 'randvoorwaarden'gelezen moet worden als 'aandachtspunten'en dat daarop niet getoetst hoeft te worden. Bezwaarmakende organisaties hebben hierover een brief aan het College gestuurd, cc aan de Raad, het DB Centrum en de bezwaarcommissie.

Wensenlijst Eilandenoverleg voor Gebiedsjaarplan 2019 en kleine projecten op korte termijn

In het Eilandenoverleg van 13 juni is een wensenlijst opgesteld voor het Gebiedsjaarplan 2019 Centrum-Oost van stadsdeel Centrum en een lijst met kortetermijnmaatregelen om de leefbaarheid te verbeteren. Enkele punten uit de wensenlijst: glasvezelnet voor de Oostelijke Eilanden, bierfietsverbod, behoud Oosterkerk als cultureel centrum van de buurt, verbetering van de verbinding Marineterrein - Oostelijke Eilanden, minder doorgaand autoverkeer Kattenburgerstraat, geen nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht-oost, medewerking stadsdeel aan initiatif Werkspoorhal als ontmoetingscentrum, beperking bouwhoogte Zeeburgerpad tot12 meter, behoud drijvende tuin van Arie Taal.

Monumentenstatus aangevraagd voor werfterrein Koning William, Hoogte Kadijk 145 B

Buurtorganisatie 1018 heeft in overleg met de Buurtwerkgroep Wakkere Kadijkers de monumentenstatus aangevraagd voor drie onderdelen van Hoogte Kadijk 145 B, de voormalige scheepswerf Koning William. Deze onderdelen hebben op dit moment de status 'Orde 3':

  • Werkplaats / botenloods

  • Schuur tegen de muur Hoogte Kadijk

  • Kantoor

Groot artikel in Trouw over situatie Oostelijke Eilanden na schietpartij

In het dagblad Trouw van 26 mei is een uitgebreid artikel verschenen over de schietpartij, hoe dit op de Oostelijke Eilanden is ervaren en wat er voor acties uit zijn voortgekomen. Titel: 'Een gewone buurt waar iets vreselijks gebeurt'.
​​​​​​​Verslaggever Hanne Obbink heeft minutieus onderzoek gedaan. Hij interviewde onder meer Dock-manager Frank van den Hoff, stadsdeelbestuurder Roeland Rengelink, gemachtigde namens de burgemeester Nelleke Hendriks, voorzitter Eilandenoverleg Bart Uitdenbogaart en Moon Rijven van de werkgroep Buurt op de Kaart.

Lees hier het compete Trouw-artikel.