Eilandenoverleg

Wil Merkies plotseling overleden

p 7 februari is Wil Merkies, 86 jaar oud, plotseling overleden. Je mag haar gerust een Eilander noemen. Met tomeloze inzet was ze actief in de buurt op vele fronten. Ze gaf schrijfworkshops, ze organiseerde debatten, zat in verschillende werkgroepen. Ze maakte boeken over de buurt met gedichten en verhalen. Met haar achtergrond in de journalistiek speurde ze altijd naar nieuws, nieuwtjes en achtergronden. Ze sprak iedereen aan die ze nodig had, nam een interview af en vond altijd een podium om haar gedachten naar buiten te brengen.

Wil was de eerste vrouwelijke sportjournalist in Nederland. Ze werkte o.m. voor Het Parool en de Volkskrant. Ze was actief in de vrouwenbeweging vanaf het eerste uur. Ze was een liefhebber van beeldende kunst en ballet.

De afscheidsceremonie van Wil Merkies is op woensdag 14 februari om 12:00 uur in de Oosterkerk.

Nog meer afsluitingen rond Oosterdoksdraaibrug

Nadat per 1 januari de Oosterdoksdraaibrug en de Oosterdokskade voor 2,5 jaar voor alle verkeer zijn afgesloten ten behoeve van de nieuwbouw van Booking.com op het Oosterdokseiland (zie ons eerdere bericht), wordt per 1 april nu ook de Oosterdoksstraat aan de oostzijde afgesloten voor alle verkeer tot augustus 2019.

Buurt toont betrokkenheid bij dodelijke schietpartij in speeltuingebouw

 

Zaterdag 27 januari toonden de bewoners van de Oostelijke Eilanden hun betrokkenheid bij de dood van de 17-jarige stagiair die omkwam bij de schietpartij in het speeltuingebouw op Wittenburg (zie ons eerdere bericht hierover) door naar een demonstratieve bijeenkomst te komen op het plein achter de Oosterkerk. Daar werd gesproken door vertegenwoordigers van het Eilandenoverleg, Dock en Buurtcomité 1018. Ze benadrukten het belang van onderlinge steun, vroegen om maatregelen van de gemeente en deden een dringende oproep op de jongeren om af te zien van wraakacties. Klik hier voor een videoverslag van AT5

Het vervolg vond plaats in de Witte Boei in de vorm van een gesprek met de rouwende Marokkaanse moeders en hun familieleden en vrienden. 

Klik hier voor het verhaal van de buurman van de doodgeschoten 17-jarige Mohammed (van website AT5) .

Hassane Ouled Ali schreef op Facebook een ontroerende brief aan burgemeester Jozias van Aartsen. Hij vraagt hem om de veiligheid van de bewoners van de Oostelijke Eilanden zoveel mogelijk te garanderen. Lees hier de brief.

 

 

Opnieuw dodelijke schietpartij, nu op Wittenburg

In het jongerencentrum van speeltuin Wittenburg is vrijdagavond 26 januari om 19:30 uur een 17-jarige jongen doodgeschoten door twee gemaskerde mannen. Een 19-jarige jongen raakte zwaar gewond en een 20-jarige stagiaire werd in haar been geschoten.

Op het moment van de aanval waren kleine kinderen bezig met een kookles.  De consternatie bij kinderen, ouders en omwonenden was en is groot.

Lees  hier het bericht van de Parool-website van vrijdagavond.

Politie en pers zoeken naar een verband met de schietpartij op 23 november vorig jaar op de Kattenburgerkade, waarbij de 19-jarige Ayman om het leven kwam. Erg waarschijnlijk lijkt dat niet omdat de dader toen een verwarde man was.

Op dit moment, zaterdag 27 februari, is er van 14:00 - 18:00 uur open inloop in Buurthuis De Witte Boei, Kleine Wittenburgerstraat 201 om te praten over de gebeurtenissen en de slachtoffers.
Er is door buurtbewoners een oproep gedaan om om 16:00 uur bijeen te komen op het plein achter de Oosterkerk om betrokkenheid te tonen en te bespreke hoe we als buurt moeten reageren op langzamerhand een hele reeks gewelddadige incidenten..

Ontwerp-uitwerkingsplan VOC-kade voor Oostenburg-Noord ter visie

Vanaf 19 januari ligt het ontwerp-uitwerkingsplan voor deelgebied VOC-kade van het bestemmingsplan Oostenburg-Noord ('Stadswerf Oostenburg') gedurende zes weken (dus t/m 1 maart) ter visie, tegelijk met het ontheffingsverzoek tot vaststelling van hogere waarden Wet Geluidhinder.

Deelplan VOC-kade omvat de nog te bouwen blokken tussen Roest, het hotel, de Wittenburgervaart en de Oostenburgermiddenstraat. Roest en het hotel vallen erbuiten. De Werkspoorhal is wel in dit deelplan opgenomen als te behouden monument. Er zijn drie torens toegestaan, een van 46 meter hoog aan de Bontiusplaats, een van 46 meter achter het hotel aan de Oostenburgermiddenstraat en een van 39 meter naast de Werkspoorhal aan de VOC-kade. De overige gebouwen aan de VOC-kade worden maximaal 26 meter hoog (8 verdiepingen) maar moeten per kavel minstens twee verdiepingen in hoogte varieren ten opzichte van het naastgelegen kavel.

Vanwege het spoorweglawaai en geluid vanuit INIT is een ontheffing nodig voor de zware geluidsbelasting aan de gevel. Om te voldoen aan de norm voor geluid binnen de woning is dan extra geluidsisolatie nodig, bijvoorbeeld extra dik glas en suskasten voor de ventilatie.

Alle documenten samen omvatten bijna 900 pagina's, voornamelijk bijlagen bij de toelichting in de vorm van onderzoeksrapporten. Zie hiervoor het dossier 'Planvorming Oostenburg-Noord', scroll naar beneden onder 'Documenten'.

Oosterdoksdraaibrug nu echt dicht; antwoord B&W raadsadres Eilandenoverleg

Per 1 januari is de Oosterdoksdraaibrug tussen Dijksgracht-West en Oosterdokskade voor 2,5 jaar afgesloten vanwege de bouwwerkzaamheden voor het gebouw van Booking.com op het Oosterdokseiland. Het Marineterrein is daardoor via de Commandantsbrug nauwelijks nog bereikbaar. Hetzelfde geldt voor Hanneke's Boom.

Bureau Marineterrein organiseert interessante bijeenkomsten voor de buurt

Op de agenda van Bureau Marineterrein staan vier interessante bijeenkomsten voor bewoners uit de omgeving. Bureau Marineterrein gaat in 2018 een serie 'meet-ups' (=bijeenkomsten) organiseren rondom onderwerpen als slimme waterhuishouding, adaptieve woningen, het leren van nieuwe vaardigheden en flexibele sportfaciliteiten. Doel is om samen met experts, omwonenden en andere geïnteresseerden ideeën verder te brengen en uit te testen. iedereen kan daarheen, maar wel aanmelden via info@marineterrein.nl o.v.v. de naam en datum van de bijeenkomst.

Woensdag 17 januari 19:00 - 21:00 uur in de Commandantswoning:
Meet-up: Meer slimme daken voor de stad
Smart Roof 2.0, het blauw-groene onderzoeksdak boven op gebouw 002 op het Marineterrein, is een groot succes. Het dak vangt regenwater op, voedt het hele jaar door de planten en koelt het gebouw. De kennis en de techniek die met dit project is opgebouwd, is ook goed inzetbaar op andere plekken. Uitdaging: kunnen we een tweede blauw-groen dak realiseren op Kattenburg?

Woensdag 31 januari 19:00 - 21:00 uur in de Commandantswoning:
Presentatie Erfgoed op het Marineterrein.
Presentatie voor buurtbewoners, gebruikers en instellingen met aansluitend een vragenronde.
Binnenkort verschijnt een nieuwe Cultuurhistorische verkenning over de laatste decennia van het Marineterrein. Sinds de aanleg van de IJ-tunnel (1958-1962) is een hele reeks gebouwen aan het complex toegevoegd. Hoe kijken we tegen die – relatief nieuwe – bebouwing aan?

Dinsdag 13 februari 19:00 - 21:00 uur Commandantswoning:
Meet-up: Sport, spel en beweging
Er wordt veel gesport op het Marineterrein en dat zal ook zo blijven. Op het publieke deel zijn fitnesstoestellen, een hardlooproute en een sprintbaan in gebruik. Het militaire deel – dat  in de zomer van 2018 vrijkomt – heeft een sportzaal, een sintelbaan, een voetbalveld en twee tennisbanen Uitdaging: hoe kunnen we optimaal en flexibel gebruikmaken van deze sportvoorzieningen? En welke kansen liggen er voor innovatie?
Tijdens deze meet-up presenteren Vincent Kompier en Daniel Casas Valle (Urban Dynamics) de resultaten van een onderzoek naar de kansen voor sporten, spelen en bewegen op het Marineterrein. 

Dinsdag 20 februari 19:00 - 21:00 uur in de Commandantswoning
Bijpraten met de buurt
Informele informatiebijeenkomst, speciaal voor mensen die in de buurt van het Marineterrein wonen. Doel is om betrokkenen in de directe omgeving van het Marineterrein als eerste bij te praten over stand van zaken en ontwikkelingen. ‘Bijpraten met de buurt’ vindt in 2018 vier keer plaats. De volgende informatiebijeenkomsten zijn gepland in het voorjaar (na de gemeenteraadsverkiezingen), in de zomer (rondom de overdracht van Defensiegebouwen aan het Rijksvastgoedbedrijf) en in het najaar.
In deze eerste bijeenkomst geeft de gemeente een update over de politieke besluitvorming en een vooruitblik naar 2018. De laatste tien minuten is er gelegenheid voor vragen en antwoorden.

Vergeet niet aan te melden via info@marineterrein.nl o.v.v. de naam en datum van de bijeenkomst.
U kunt op de hoogte blijven van wat er op het Marineterrein gebeurt door u op te geven voor de Nieuwsbrief van het Marineterrein op https://www.marineterrein.nl/nieuwsbrief/ of via Facebook.

Werkgroep VOC-kade krijgt gelijk over terras van Roest

Op 4 december heeft de gemeente het bezwaar dat de werkgroep VOC-kade had gemaakt tegen de terrasvergunning van Roest gegrond verklaard. Het komt er op neer dat Roest alleen een terras mag exploiteren op dat gedeelte van de straat waarop zicht is vanuit het café. Die eis geldt ook voor andere terrassen, alleen werd daaopr voor Roest tot nu toe een uitzondering gemaakt in de vorm van een zogenaamd maatwerkterras. De verplichting om personeel in te zetten op het terras in de oude situatie is nu komen te vervallen.

Omwonenden zijn blij met deze uitspraak, een kleiner terras geeft gewoon minder overlast dan een groot terras en strand. Ook het feit dat langs het water van de Wittenburgervaart geen terras meer is, voorkomt dat het geluid makkelijk over het water naar de overkant galmt.

Vlucht naar voren?
Ondertussen loopt er nog een beroep bij de rechtbank van omwonenden tegen de tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan uit 2016. Deze afwijking van het bestemmingsplan moest het de gemeente mogelijk maken om het grote terras en strand toch te vergunnen aan Roest ondanks de strijdigheid daarvan met het bestemmingsplan. Ook tegen dat besluit had de werkgroep bezwaar gemaakt en geen gelijk gekregen bij de bezwaarschriften omissie van de gemeente. De werkgroep is in beroep gegaan omdat de gemeente geen enkele motivatie gaf waarom dat grote terras nodig was. Ook werd de afweging van de belangen van omwonenden tegenover de belangen van het café niet duidelijk gemaakt. Het lijkt er op alsof de gemeente nu een vlucht naar voren maakt met dit besluit. 

Lees hier het complete besluit op bezwaar..

Verdriet om Ayman en zijn vrienden

Donderdagnacht 23 november tegen 1 uur werd de 19-jarige Ayman Mouyah doodgeschoten op de Kattenburgerkade; zijn vrienden Yassine en Gianni  raakten zwaar gewond. Er was een vechtpartij aan voorafgegaan, waarna de jongens naar de Kattenburgerkade waren gevlucht. Toen de schutter zijn magazijn had leeggeschoten zou hij volgens een buurtbewoner tegen een van de gewonde jongens hebben geschreeuwd: "De volgende keer gaat-ie  door je hoofd". Ayman was al overleden. Het ging hier om een uit de hand gelopen ruzie over een door de dader gestolen scooter.

Kwalijk was de manier waarop Het Parool probeerde het drama in de liquidatiegolf te plaatsen. "Volgens ingewijden gaat het om 'bekenden van de politie', maar niet over mannen die vooralsnog  als zware criminelen bekend staan." Aldus deze krant. En : "Hij kende ook een aantal jonge mannen die in het verleden verwikkeld raakten in de Amsterdamse onderwereldvete, als dader of als slachtoffer. De naam Mouyah werd tot op heden rondom die vete niet genoemd." In een apart kader getiteld "De onderwereld op de Oostelijke Eilanden in Amsterdam":  kwamen weer alle namen langs van op de Oostelijke  Eilanden opgegroeide jongens die daar wèl  bij betrokken waren.
Er was geen enkele connectie met de "onderwereld", dus waarom werd dan de nagedachtenis van Ayman zo besmeurd? Ayman was een aardige en populaire jongen in de buurt, die als student maatschappelijke dienstverlening zojuist aan zijn stage bij Dock was begonnen. Hij haalde zijn vrienden van het plein af en bracht ze naar het jongerencentrum. Zijn dood is een groot verlies voor de hele buurt.

Wim Pelt

Verkeersbesluit 2,5 jaar afsluiting Oosterdoksdraaibrug

In ons bericht van 10 november meldden wij dat projectontwikkelaar BPD In verband met de nieuwbouw van Booking.com op het Oosterdokseiland de Oosterdoksdraaibrug en de Oosterdokskade ten noorden van de NEMO-brug voor 2,5 jaar volledig wil afsluiten, waardoor isolement dreigt voor de Kop Dijksgracht en het Marineterrein. Stadsdeel Centrum heeft nu twee verkeersbesluiten gepubliceerd waarin deze afsluiting wordt geformaliseerd.

Bewoners Zeeburgerpad Centrum in verzet tegen hoogbouw en eenvormigheid

Stadsdeel Centrum en de centrale stad willen het Zeeburgerpad Centrum (het deel tussen Funenmolen en het spoorviaduct) tranformeren van werkgebied naar woon-werkgebied. Op 21 juli 2017 zijn de uitgangspunten daarvoor aan de bewoners gepresenteerd. Tot hun schrik is nu sprake van 18 meter hoge bebouwing, terwijl bij eerder overleg een maximum van 12 meter was genoemd. De gemeente gaat geen bestemmingsplan daarvoor opstellen, maar wel een Ruimtelijk Kader.

Reactie Eilandenoverleg op concept-Gebiedsplan 2018 Centrum Oost

Het Eilandenoverleg heeft in zijn reactie op het concept-Gebiedsplan 2018 Centrum Oost van het stadsdeel waardering uitgesproken vooor een aantal voorgenomen maatregelen. Onder meer:

  • In postcodegebied 1018 worden locaties voor ondergrondse afvalcontainers onderzocht en ter inspraak voorgelegd;
  • In het voorjaar worden twee oversteken aangelegd over de Kattenburgerstraat;
  • Touringcar inrijverbod binnenstad, in april 2018 ingaande voor Eilandenboulevard, Anne Frankstraat en Plantage Parklaan, zonder mogelijkheid voor ontheffing. Wij nemen aan dat hieronder ook de Hop-on-Hop-off-bussen vallen;
  • Vergroten woningaanbod voor ouderen. Pilot wooncoaches ouderenhuisvesting;
  • Organiseren activiteiten voor jongeren op Wittenburgerplein, Sportpark Schouwburg en Marineterrein.

Daarna volgen 17 reacties op andere maatregelen en onderdelen van het Gebiedsplan 2018. Onder meer:

  • Geen koppeling van het voorgenomen fiets-/voetpad Dijksgracht-Oost aan een nachtstalling voor rondvaartboten, want dat leidt tot nodeloze vertraging;
  • Een nachtstalling in een woonwijk is geen goed idee. Zoek een locatie in of nabij het Oosterdok.
  • Aanpassingen haltes tram 10 Czaar Peterstraat: Voor slechts één tramlijn de strengelhalte opheffen is volstrekt overbodig en een enorme geldverspilling. De halte ligt goed voor de toekomstige bebouwing van Oostenburg-Noord. Nut en noodzaak moeten worden aangetoond en afgezet tegen de kosten.
  • Hier wordt gesteld dat de helft van de woningen sociale huur is. Volgens de ons bekende statistieken is het percentage sociale huur in Centrum-Oost 28 %. Ook het percentage corporatiewoningen van 36 % kan dus niet kloppen, tenzij hier niet-sociale huurwoningen van corporaties zijn meegerekend. Wij zien graag toegevoegd als beleidsdoel: het behoud van sociale huurwoningen op de Oostelijke Eilanden en meer sociale huurwoningen in de nieuwbouw – met name op het Marineterrein en Oostenburg – om aan het stedelijk afgesproken minimum van 35 % te voldoen.
  • Stadgenoot wil op Oostenburg-Noord in de sociale huur 70 % studio’s van 35-45 m2 bouwen met tijdelijk huurcontract en geen enkele woning die geschikt is voor een gezin. Het stadsdeel moet druk uitoefenen op Stadgenoot dat er ook ruimte moet komen voor gezinnen met kinderen, want kinderen mogen in een nieuwe wijk van 1500 woningen niet ontbreken. Ter vergelijking: Wittenburg telt 1300 woningen.
  • Besluit over toekomst Oosterbeer: Achter deze voor ons onbekende term blijkt het gebied van Texaco en Kop Hoogte Kadijk schuil te gaan. Graag worden wij vanaf het begin bij de planvorming betrokken. In elk geval mag hier geen hotel of short-stay komen, want daarvan hebben we al te veel.

Zie voor het concept-Gebiedsplan en de inspraakprocedure hier ons eerdere bericht. Lees hier de volledige reactie van het Eilandenoverleg.

Het stadsdeel heeft de inspraaktermijn verlengd tot 23 november, dus u kunt nog schriftelijk reageren.

Raadsadres Eilandenoverleg over 2,5 jaar afsluiting Oosterdoksdraaibrug

In ons bericht van 10 november meldden wij dat projectontwikkelaar BPD In verband met de nieuwbouw van Booking.com op het Oosterdokseiland de Oosterdoksdraaibrug en de Oosterdokskade ten noorden van de NEMO-brug voor 2,5 jaar volledig wil afsluiten, tussen januari 2018 en medio 2020. Een draconische maatregel waardoor isolement dreigt voor de Kop Dijksgracht en het Marineterrein. Het Eilandenoverleg heeft nu een adres aan de gemeenteraad gestuurd waarin het ernstig bezwaar maakt hiertegen.

Nota van beantwoording inspraak nieuw bestuurlijk stelsel

Naar aanleiding van 34 inspraakreacties op het gemeentelijk voorstel voor een nieuw bestuurlijk stelsel heeft de gemeente een Nota van Beantwoording opgesteld van 45 pagina's. Daarnaast hebben zich 40 burgers gemeld die zich verkiesbaar willen stellen voor de nieuwe stadsdeelcommissies. 

Buurtorganisatie 1018 heeft een uitvoerige inspraakreactie ingediend. Die heeft op drie punten tot een voorzichtig positieve reactie van de gemeente geleid:

  • Het voorstel om een of meer bewonersloketten per stadsdeel/wijk in te stellen om de burger de weg te wijzen in de ambtelijke en politieke organisatie wordt positief ontvangen en zal worden ingebracht in het traject 'versterking van participatieve democratie', warvan het plan van aanpak met inbreng van bewoners dit najaar aan de raad wordt aangeboden (blz. 17).
  • De Buurtorganisatie heeft haar zorg uitgesproken dat de stadsdeelcommissies erttoe leiden dat ambtenaren en dagelijkse besturen minder tijd een eenergie besteden aan overleg met bestaande georganiseerde groepen in buurten en wijken. Reactie van de gemeente (blz. 35)  ":In de huidige verordening op de bestuurscommissies is bepaald dat de bestuurscommissies ook adviescommissies kunnen instellen. Gedachte is dat de taken en bevoegdheden van de nieuwe bestuurscommissies gelijk blijven en dat zij dus ook adviescommissies kunnen instellen, maar dit is ten onrechte niet expliciet in de nieuwe verordening opgenomen. Naar aanleiding van de inspraakreacties wordt dit alsnog gedaan en daarbij is aangegeven dat het aan de dagelijks besturen is om te bepalen wat de verhouding tot de verschillende adviescommissies, maar ook de overige georganiseerde groepen binnen het stadsdeel is."
  • De Buurtorganisatie dringt aan op meer financiele middelen om bestaande overlegstructuren van bewoners te ondersteunen. Reactie van de gemeente (blz. 36): Het verbeteren van faciliteiten gaat over beschikbaarheid van middelen. Met het mogelijk maken van buurtbudget conform beantwoording motie van de leden Roosma en Guldemond inzake de rekenkamerbrief over de begrotingscyclus bestuurscommissies wordt meer flexibele ruimte geboden voor stadsdelen om middelen in te kunnen zetten voor actualiteiten die zich gedurende het jaar voordoen."

Lees hier de complete Nota van Beantwoording.

Zie voor de inbreng van Buurtorganisatie ons bericht over de bewonersavond over het nieuwe bestuurlijk stelsel die Buurtorganisatie 1018 op maandag 27 november 20:15 u organiseert in de Witte Boei. Lees hier dat bericht.

27 november 20:15 u Thema-avond Buurtorganisatie 1018 over wijziging bestuurlijk stelsel

Op maandag 27 november 20:15 uur organiseert Buurtorganisatie 1018 in buurthuis De Witte Boei (Kleine Wittenbuegerstraat 2011) een thema-avond over de wijziging van het bestuurlijks stelsel na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Daar wordt uitgelegd wat het nieuwe stelsel met gekozen adviesraden per stadsdeel inhoudt. Ook wordt de procedure oom mee te doen met de kandidaatstelling voor de verkiezingen toegelicht.

Na de pauze wordt besproken wat er nog gedaan kan worden om de komende jaren de positie van bewoners in de gemeentelijke besluitvorming te versterken.

Alle buurtbewoners zijn welkom.  
Aanmelden wordt op prijs gesteld via: info@buurtorganisatie1018.nl

Na de afronding rond 22:15 uur is er gelegenheid om met elkaar nog wat te drinken.

Lees meer over de stelselwijzigiging in onderstaande documenten (aanklikken om te openen)::

Inspraaktraject Concept-Gebiedsplan 2018 Centrum Oost gestart

Stadsdeel Centrum heeft het Gebiedsplan 2018 voor Centrum Oost gepubliceerd. Inspraak kan op twee manieren:

Het Gebiedsplan 2018 Centrum-Oost bestrijkt niet alleen postcodegebied 1018, maar ook de Nieuwmarktbuurt en de Zuidelijke grachtengordel/Weteringbuurt. Die verschillen sterk van de Oostelijke Eilanden. Als input is onder meer de Buurtenquete 2017 gebruikt. Zie hier ons nieuwsbericht daarover.

In het gebiedsplan zijn alleen activiteiten opgenomen waarvoor in de begroting 2018 budget is. Ambities waarvoor nog geen budget is, zijn: geluidsoverlast op het water (handhaving), taxioverlast, fietshandhaving, vervoer over water en inzet wijkteam Schoon en Heel/gebiedsgebonden uitvoering.

Maatregelen openbare ruimte:

  • In postcodegebied 1018 worden locaties voor ondergrondse afvalcontainers onderzocht en ter inspraak voorgelegd;
  • Meer ruimte op de stoep door handhaven foutparkeren op stoepen met scanauto's en handhaving huurfietsen op stoepen. Ook deelfietsen zijn voorlopig niet toegestaan.
  • Het terrassenbeleid 2011 wordt herzien. In het nieuwe terrassenbeleid wordt bekeken waar de doorloopruimte onvoldoende is en de terrassen minder ruimte krijgen. Op basis van adviezen van de Ouderen Adviesraad moet de openbare ruimte beter toegankelijk worden.
  • Fietsstraat van Sarphatistraat tot en met Weteringschans;
  • Besluitvorming en start uitvoering herinrichting openbare ruimte Plantagebuurt;
  • Medio 2018 start de herinrichting van de Eilandenboulevard;
  • Dijksgracht-Oost: het besluit over de herinrichting wordt in 2018 genomen.
  • Besluit over aanpassingen tramhaltes van lijn 10 in de Czaar Peterstraat. In het herinrichtingsplan wordt rekening gehouden met het vervangen van de bomen.

Functiebalans/drukte in de stad:

  • Ontwikkeling Stadswerf Oostenburg op basis van 50 % werken en 50 % wonen. Maken uitwerkingsplannen, start bouw hotel en verbouwing koudgasgebouw (restaurant Roest);
  • Vaststellen ruimtelijk functioneel kader Zeeburgerpad e.o. Ontwikkeling van werkgebied naar woon-werkgebied;
  • Start bouw 'de Nieuwe Plantage': 350 ouderenwoningen op de plek van Sint Jacob;
  • Toezicht op bouwwerkzaamheden Oosterdokskade om de overlast zoveel mogelijk te beperken;
  • Besluit over het Marineterrein.
  • In het voorjaar worden twee oversteken aangelegd over de Kattenburgerstraat;
  • Touringcar inrijverbod binnenstad, in april 2018 ingaande voor Eilandenboulevard, Anne Frankstraat en Plantage Parklaan, zonder mogelijkheid voor ontheffing. Er komt een Touringcar Transferpunt Rondvaart buiten het stadshart.
  • Evaluatie effect afsluitpalen brug Nieuwe Keizersgracht om te bepalen of ze definitief worden.

Verkeersveiligheid: Onderzoek verkeersveiligheid kruispunt Nieuwe Kerkstraat en Weesperstraat.

Verbeteren sociale samenhang:

  • Vergroten woningaanbod voior ouderen. Pilot wooncoaches ouderenhuisvesting;
  • Begeleiding tijdelijke huisvesting statushouders in voormalige Keuringsdienst van Waren, Hoogte Kadijk;
  • Start project stageplaatsen voor jongeren uit de buurt i.s.m. BIZ Knowledge Mile;
  • Organiseren activiteiten voor jongeren op Wittenburgerplein, Sportpark Schouwburg en Marineterrein;
  • Het organiseren van een preventief aanbod (financiele educatie, cursussen) voor jongeren i.s.m. het jongerenwerk.

Schone lucht/duurzaamheid:

  • Verkeersaanpassingen Valkenburgerstraat/Weesperstraat. Er wordt onderzocht of met aanpassingen van de VRI-regelingen de kans op filevorming en overschrijding van de luchtkwaliteitsnorm kan worden teruggedrongen. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden om de verkeerscirculatie te verbeteren (ontmoediging sluipverkeer Plantagebuurt);
  • Project Knowledge Mile: verduurzamen en vergroenen;
  • Onderzoek collectief energie inkopen Knowlegde Mile.

Lees hier het complete Concept-Gebiedsjaarplan 2018 Centrum-Oost.

Uitkomsten buurtenquete 2017 stadsdeel Centrum

In juni 2017 heeft stadsdeel Centrum  een schriftelijke buurtenquete gehouden. De resultaten worden gebruikt voor het opstellen van de Gebiedsplannen 2018. Deelname verliep deels op basis van een oproep van het stadsdeel. In postcodegebied 1018 hebben 787 bewoners en 90 ondernemenrs/werkenden gereageerd. Op de Oostelijke Eilanden reageerden 342, bewoners, op de Kadijken 187, in de Weesperbuurt 156 en in de Plantagebuurt 102. Deonderzoekers geven zelf al aan dat de uitkomsten niet echt representatief zijn, met name vanwege de sterke oververtegenwoordiging van hoger opgeleiden. Jongeren zijn ondervertegenwoordigd.

Er is een algemeen deel over de vragen die aan alle bewoners van het Centrum zijn gesteld en een deel over postcodegebied 1018 met specifieke vragen voor dat gebied.
Uit het algemene deel komt naar voren dat van de autobezitters in gebied 1018 37% de auto ook in het Centrum gebruikt tegen 43 % in Centrum totaal. Twee derde van de bewoners is enthousiast over het idee van een autoluwe binnenstad. Op de Oostelijke Eilanden/Kadijken is dat drie kwart.
Op de vraag of men bereid is voor een eigen fietsparkeerplek te betalen antwoordt 60 % negatief en postcodegebied 1018 wijkt daar weinig van af. De keuze van een fietsparkeerplek wordt vooral bepaald door een aanbindmogelijkheid. 
66 % van de bewoners van de Oostelijke Eilanden/Kadijken doet de boodschappen in eigen buurt, tegen 54 % in de Plantage/Weesperbuurt.
Vier van de tien bewoners (in de deelgebieden van 1018 ongeveer eveneveel als in Centrum-totaal) vindt dat er locaties zijn waar geluidsoverlast op het water beter gehandhaafd moet worden. Dat geldt vooral voor Amstel, Entrepotdok, Nieuwe Vaart en Wittenburgervaart.
Horeca-overlast wordt door 45% van de Centrumbewoners ervaren tegen 24 % op de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 30 % in de Plantage/Weesperbuurt. Het gaat in Centrum-Oost vooral om de omgeving van Roest, Funenmolen, Roetersstraat en Magere Brug. 
In hoeverre de buurt als erg druk wordt ervaren verschilt sterk binnen Centrum. Op de Oostelijke Eilanden/Kadijken is dat 3 % en in de Plantage Weesperbuurt 14 %, tegen 36-60 % in andere delen van Centrum. Het aandeel dat het vervelend druk vindt is in postcodegebied 1018 ook kleiner: 24-30 %.
Slechts 22 % van de bewoners van de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 16 % van de bewoners van de Plantage/Weesperbuurt vindt dat de gemeente de burgers voldoende bij haar plannen betrekt. Slechts de helft weet dat het stadsdeel een eigen pagina heeft op www.amsterdam.nl. Slechts 8 % op de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 9 % in de Plantage/Weesperbuurt kent het Gebiedsteam.
Lees hier het complete algemene deel.

In de rapportage over Centrum-Oost komen buurtspecifieke zaken aan de orde:
Overlast touringcars Kattenburgerstraat is volgens een vijfde afgenomen. Desondanks ervaart nog 12 % overlast.
Betaald zondagsparkeren invoeren op de Oostelijke Eilanden? 59 % van de bewoners is daartegen en 17 % voor.
Jeugdoverlast is het sterkst op de Oostelijke Eilanden: 49 % tegen 27 % in de Plantage/Weesperbuurt.

Lees hier het deelrapport Centrum-Oost.

Buurtsucces: gemeenteraad stopt behandeling Principenota Marineterrein

Op 31 oktober vergaderde de gemeenteraadscommissie Ruimtelijke Ordening over het Marineterrein. Dankzij de steun van coalitiepartij SP kreeg de Principenota van B&W over de invulling van het Marineterrein geen meerderheid. De behanedling van zowel de Principenota als het initiatiefvoorstel van GroenLinksraadslid Jorrit Nuijens wordt aangehouden tot na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Verschillende partijen hebben gesproken over de reacties uit de buurt. Dus de e-mails van buurtbewoners hebben hun uitwerking gehad.

In een brief bedankt het Buurtplatform Kattenburg/Marineterrein de gemeenteraadsleden voor hun inzet en kritische vragen. Onduidelijk is nog wat op dit moment de status is van de Projectnota, want deze is niet ingetrokken door de wethouder. Jorrit Nuijens heeft aangekondigd in deze geest ook een motie in te gaan dienen, waarin de punten 1) pas op de plaats, 2) nieuw projectplan gehoord de opmerkingen van de Raad, 3) na de gemeenteraadsverkiezingen, worden opgevoerd.  Deze motie zou kunnen rekenen op een meerderheid van de Raad.

Lees onze eerdere nieuwsberichten over de Principenota onderaan onder 'Nieuws' op webpagina  http://www.buurtorganisatie1018.nl/kattenburg-marineterrein-1/

Eindelijk geld voor fiets-/voetpad Dijksgracht-Oost

Het Eilandenoverleg ijvert al twintig jaar voor een fiets-/voetpad langs de Dijksgracht-Oost, langs de zonnige zuidzijde van het spoorwegtalud tussen de Kattenburgerstraat en Oostenburg-Noord. De gemeente heeft daar al tien jaar gelden mee ingestemd , maar de uitvoering werd eindeloos uitgesteld wegens geldgebrek, ondanks harde toezeggingen, bijvoorbeeld bij het bestemmingsplan voor Oostenburg-Noord.

De laatste jaren was er weer een andere reden voor uittsel: de aanleg van het fietspad werd gekoppeld aan de aanleg van een nachtstalling voor rondvaartboten in de Dijksgracht-Oost op de plek waar nu dekschuiten liggen. En daar verzetten de rederijen zich tegen. Een ingewikkeld project met een onduidelijk tijdsperspectief.

Maar nu is het project fietspad tenslotte toch losgekoppeld van het project nachtstalling en is - volkomen onverwacht - in de gemeentebegroting voor 2018 EUR 950.000 opgenomen voor de aanleg van het fietspad in 2018 en 2019 (zie blz. 470), zodat het er eind 2019 moet kunnen liggen. 

Het is een aantrekkelijke verbinding voor bewoners van de Czaar Peterbuurt, Funen en Oostenburg-Noord richting Centraal Station en naar de pont, zonder stoplichten en auto-arm.
Ook ontstaat een interessant rondje voor joggers via Funenpark, Oostenburgerpark, Kippebrug - Marineterrein - Dijksgracht-West en Dijksgracht Oost.

Slecht nieuws over bomen Czaar Peterstraat

Mede op voorstel van het Eilandenoverleg Heeft Prohold-boomdeskundige Van Proojen het rapport 'Second opinion bomen Czaar Peterstraat' uitgebracht (juli 2017). Dit rapport is op 3 oktober ter kennisname gezonden aan de Bestuurscommissie van stadsdeel Centrum.  De second opnion was gevraagd naar aanleiding van het rapport 'Boomtechnisch onderzoek 100 bomen Czaar Peterstraat' van de Bomenwacht uit 2016.

Het slechte nieuws is dat de bomen in slechte staat verkeren en voor het grootste deel niet meer te redden zijn. Negen bomen zijn zo slecht dat ze op zeer korte termijn gekapt moeten worden.
De bomen hebben zwaar te lijden gehad van de verhoging van de grondwaterstand met 60-80 cm sinds eind 2003. Dit heeft geleid tot sterfte van wortels en heeft kansen geboden aan de reuzenzwam en de dikrandtonderzwam, die beide de wortels aantasten.. Ook is veel schade toegebracht door graafwerkzaamheden.

Aanbevolen wordt om driekwart van de bomen in de Czaar Peterstraat - het zuidwestelijke deel - in zijn geheel te vervangen. Alleen dan is het mogelijk om de groeiplaatscondities duurzaam te verbeteren, bijvoorbeeld door het inrichten van een doorlopende groeisleuf met bomenzand onder het trottoir.
Het noordoostelijke kwart - vanaf de Tweede Leeghwaterstraat tot het spoor - kan voorlopig gehandhaafd worden, maar moet wel bewaakt worden middels jaarlijkse controle.

Lees hier het complete rapport van Prohold en hier het eerdere rapport uit 2016 van de Bomenwacht.