Gemeente Amsterdam

Verkiezingsprogramma's gemeenteraad doorgelicht door Fietsersbond

De Fietsersbond Amsterdam timmert aan de weg. De bond heeft een fietsvisie voor 2025 uitgebracht 'Amsterdam 2025, stad van de fiets'. Amsterdam moet weer wereldfietsstad worden. Speerpunten:

  • Het fietsnetwerk compleet, met hoge kwaliteit. Realiseren van ontbrekende routes zoals Leidsegracht-Helmerstraat, Dijksgracht Oost-IJburg en de Kostverlorenvaartroute. 
  • Minder wachttijd, meer opstelruimte en meer voorrang bij kruispunten en verkeerslichten
  • Meer ruimte voor fietsers en voetgangers in drukke straten zoals de Jan Evertsenstraat, de Beethovenstraat en de Eerste Oosterparkstraat. De auto is daar te gast.
  • Ruimte voor fietsparkeren boven- en ondergronds. Ook in autoparkeergarages.
  • Alle fietspaden voldoende breed in rood asfalt, en alle wegen binnen de ring 30 km/u. 
  • Alle voertuigen op meer dan twee wielen en gemotoriseerde voertuigen die harder kunnen dan 25 km/u van het fietspad af.

De enige oplossing om meer ruimte voor de fiets (en de voetganger) te maken is minder ruimte voor de auto: parkeerplaatsen op drukke straten opheffen voor fietsstroken en fietsparkeerplekken. Eenrichtingverkeer invoeren en knips voor autoverkeer zoals bij de Munt.
Een herverdeling van verkeersbudgetten naar fietsprojecten  is dringend noodzakelijk. Een ondergrondse garage voor 250 auto’s kost evenveel als wat nu is uitgetrokken voor 2,5 jaar fietsbeleid Zo gaat de schaalsprong in fietsvoorzieningen nooit lukken. Realisatie van de Fietsvisie 2015 vraagt een veelvoud van de bedragen uit het MeerjarenPlan Fiets. En dat structureel, voor de komende 10 jaar.

Lees hier de complete Fietsvisie 2025. Ook heeft de Fietsersbond de partijprogramma's voor de gemeenteraadsverkiezingen doorgelicht op belangrijke fietsthema's. Zie afbeelding.

Uitwerkingsplan Oostenburgervaart ligt ter visie t/m 20 maart

Het eerste uitwerkingsplan was 'VOC-kade'. Dat betreft het plandeel tussen Wittenburgervaart en Oostenburgermiddenstraat. Dat ligt ter visie t/m 6 maart (gewijzigde datum t.o.v. ons eerdere bericht).Lees hier meer.

Op 7 februari is het tweede uitwerkingsplan, 'Oostenburgervaart',  ter visie gelegd. Dat is het plandeel tussen de Oostenburgervaart en De Van Gendthallen. Anders dan de rest van het bestemminsgplangebied is dit niet van Stadgenoot, maar van de bouwcombinatie Stadswerf 'Oostenburg Ontwikkeling BV'(SOO). Deze bouwcombinatie heeft het terrein vorig jaar gekocht van het Rijksvastgoedbedrijf na aanbesteding. Het uitwerkingsplan zegt vrijwel niets over wat er feitelijk gebouwd gaat worden; het is een puur formele vertaling van wat al in het bestemmingspplan staat: 8 lagen hoog aan de Oostenburgermiddenstraat en tot 6 lagen in de rest van het gebied. De helft van de Bontiusplaats wordt volgebouwd.De woningen aan de Oostenburgervaart komen tot de rand van het water.
De Buurtwerkgroep Oostenburg-Noord heeft nog weinig te zien gekregen wat er gebouwd gaat worden. SOO heeft in recordtijd een plan uitgewerkt voor ca. 400 woningen, heel dicht op elkaar. Behalve de woningen aan de Oostenburgervaart worden het allemaal huurwoningen, verreweg het grootste deel in de vrije sector. De sociale huurwoningen krijgen een oppervlak van 35 m2 en de middeldure huurwoningen 35-45 m2 Het zijn dus kleine starterswoningen.
Er komt een parkeergarage van minimaal 2000 m2, d.w.z. voor ca. 80 auto's. 

Alle plandocumenten zijn te raadplegen in ons dossier Oostenburg (klik hier) , doorscrollen naar 'Documenten'. 

T/m 20 maart kunnen belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerpuitwerkingsplan Oostenburgervaart en het ontwerpbesluit tot vaststelling van hogere waarden naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden ingebracht bij burgemeester en wethouders van Amsterdam. Per adres: de directeur van Ruimte & Duurzaamheid, Postbus 2758, 1000 CT Amsterdam. Voor het indienen van mondelinge zienswijzen ten aanzien van het ontwerpuitwerkingsplan en het ontwerpbesluit tot vaststelling van hogere waarden kan contact worden opgenomen met Ruimte & Duurzaamheid, team Noord-Centrum, telefoonnummer 020-2564416

Op donderdag 22  februari 19:30 – 21:00 u is er een inloop/ informatieavond over de uitwerkingsplannen VOC-kade en Oostenburgervaart in het INIT-gebouw.

Indrukwekkende stille tocht voor Mohamed Bouchikhi 16 februari

Op vrijdagavond 16 februari is de doodgeschoten Mohamed Bouchikhi herdacht met een stille tocht over de Oostelijke Eilanden. Er liepen vijfhonderd buurtbewoners mee, maar ook burgemeester Jozias van Aartsen, de hoofdcommissaris van politie en politici van gemeenteraad en stadsdeel. De tocht begon bij het Oostenburgerpark. Daar vlakbij woonde Mohamed en daar werd een minuut stilgestaan. Over de Eilandenboulevard ging het verder naar Kattenburg. Ook daar een minutt stilte op de plek waar in november Ayman Mounah werd neergeschoten. De tocht eindigde met twee minuten stilte bij het speeltuingebouw op Wittenburg, de plek van de schietpartij. Er werden witte ballonnen opgelaten.

Burgemeester Van Aartsen erkent tegenover Het Parool dat er een hoop moet gebeuren. Deze zaak verplicht ons allemaal te doen wat we kunnen. Maar hij herhaalt ook de waarschuwing aan de buurt dat het niet alleen van de politie kan komen. Ook de buurt kan meer doen, informatie melden bijvoorbeeld, zodat de overheid beter weet wat er zoal speelt op Wittenburg.
De verbondenheid vande buurt met de getroffen families die de stille tocht liet zien, geeft in elk geval hoop voor de toekomst.

p 1 februari heeft de gemeente een bijeenkomst georganiseerd in werf 't Kromhout voor bewoners van Wittenburg. Daar waren ca. 300 bewoners aanwezig. Lees hier het verslag.

Nog meer afsluitingen rond Oosterdoksdraaibrug

Nadat per 1 januari de Oosterdoksdraaibrug en de Oosterdokskade voor 2,5 jaar voor alle verkeer zijn afgesloten ten behoeve van de nieuwbouw van Booking.com op het Oosterdokseiland (zie ons eerdere bericht), wordt per 1 april nu ook de Oosterdoksstraat aan de oostzijde afgesloten voor alle verkeer tot augustus 2019.

Buurtconferentie Plantage-Weesperbuurtvereniging: grote opkomst, levendige discussies

Wij zijn heel goed in het vormen van groepjes die ergens tegen zijn. Maar waar zijn we in deze buurt nu eigenlijk voor? Daar willen wij vanavond achter komen.” Met die woorden gaf spreekstalmeester Anton Arts op maandag 22 januari het startsein voor een door ruim honderd bewoners bezochte buurtconferentie.  

De opzet van de door de Plantage Weesperbuurtvereniging georganiseerde conferentie was even simpel als doeltreffend. Eerst was het de beurt aan de – in hoofdzaak oudere - bezoekers om, verdeeld over zes thematische groepen, te noteren wat hen dwars zit in de buurt en wat daaraan gedaan zou moeten worden. Duidelijk als ergernis nummer één eindigde de toenemende hoeveelheid zwerfafval met als gewenste oplossing onder meer ondergrondse vuilcontainers en grotere afvalbakken die vaker geleegd worden. Ook meer sociale woningbouw en betaalbare woonruimte voor ouderen staan hoog op de prioriteitenlijst van veel bewoners, zo bleek. En dan was er nog de ergernis over de oprukkende horeca op plekken waar tot voor kort kleinschalige winkels voor leefbaarheid in de buurt zorgden.

Na dit levendige begin van de avond was het tijd voor de zes aanwezige politici om aan de hand van vragen uit de zaal op de wensen te reageren. Dat leek een goede kans om hen het vuur na aan de schenen te leggen, maar zoals wel vaker in dit soort gevallen kreeg de zaal niet echt vat op het panel. Opvallend was hoe vriendelijke de politici voor elkaar waren. Hoewel de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht zijn, was van enige vorm van verkiezingsstrijd binnen het panel geen sprake, of het moest het moment zijn waarop Anke Bakker van de Partij voor de Dieren pleitte voor een bouwstop in Amsterdam.

“Al deze heren willen nog meer huizen in een stad die al zo vol is. Dat betekent nog meer voorzieningen en nog meer drukte. Dat kan de stad gewoon niet aan.” Bij deze woorden ontplofte VVD’er Bas van der Sande. “Zullen we dan maar geen kinderen meer nemen, want als die later groot zijn, kunnen ze in de stad zoals die nu is, onmogelijk woonruimte vinden.” Hij werd bijgevallen door Zeeger Ernsting (Groen Links). “Bouwen is nodig en bovendien is het een van de instrumenten om wonen betaalbaar te houden.” En tegen een vragenstelster die klaagde over plannen voor nieuwbouw op een plek waar zich nu volkstuintjes bevinden: “Natuurlijk moeten we zorgvuldig bouwen, maar niet bouwen is in de huidige situatie geen optie.”

Het afvalprobleem was voor CDA’er Jacques Klok een mooie gelegenheid voor een steek onder water. “D66, VVD en SP hebben honderden stadsreinigers aan de straat gezet. Wij vinden dat die mensen weer terug moeten komen en met hen meer afvalbakken, liefst met een chip erin die een signaal geeft als de bak driekwart vol is.” Maar dat lieten de partijen uit het huidige stadsbestuur niet op zich zitten. Mark van der Veer (D66) nodigde alle aanwezigen uit om tijdens bestuursvergaderingen te komen inspreken - ‘Een extra prullenbak is altijd te regelen’ - en de VVD beloofde zelfs 500 extra stadsreinigers aan te zullen stellen.

Het slotakkoord kwam van voorzitter René Mentink van de Vrienden van de Plantage, die een warm pleidooi hield voor continuering van het in zijn voortbestaan bedreigde jaarlijkse Buurtfeest in het Wertheimpark. Ook op deze bijdrage kwam geen duidelijk antwoord, al lieten verschillende politici onder wie Tiers Bakker (SP) merken dat zij het van den zotte zouden vinden als zo’n eenmalig feest op zondagmiddag vanwege iets te harde muziek zou worden verboden. Onder een gul applaus maakte Arts daarna een einde aan de discussie. Het was een mooie avond geweest.

Vervolg knip Amstel-Oost: Nieuwe Keizersgracht krijgt linksaf-verbod

Op de Nieuwe Keizersgracht komt ter hoogte van de kruising met de Weesperstraat een linksaf-verbod voor autoverkeer vanaf de Amstel. Met deze maatregel hoopt het stadsdeel de overlast van sluipverkeer op de Nieuwe Keizersgracht te beperken. Tot de maatregel is eind januari besloten in een overleg van bewoners van Amstel en Nieuwe Keizersgracht met bestuurslid Jeanine van Pinxteren van stadsdeel Centrum.

Aanleiding voor het overleg was het grote aantal auto’s dat op de hoek van Amstel en Nieuwe Keizersgracht rechtsaf slaat, vooral tijdens de avondspits en in de vroege avond. De stroom auto’s over de smalle gracht is op gang gekomen sinds de doorgang langs de Hermitage voor autoverkeer is afgesloten door twee paaltjes op de brug over de Nieuwe Keizersgracht  Met die afgelopen najaar genomen maatregel hoopte het stadsdeel een einde te maken aan het gebruik van de Amstel Oostzijde als sluiproute tussen de Sarphatistraat en het stadscentrum.

Dat sluipverkeer was het gevolg van het afsluiten van de Munt voor autoverkeer eind 2016. De gemeente en het stadsdeel hadden verwacht dat auto’s die vanuit de omgeving van de Pijp en de Rivierenbuurt naar het centrum willen rijden, zouden kiezen voor de route via de Sarphatistraat en de Weesperstraat. Zij hadden echter geen rekening gehouden met de enorm lange wachttijden voor het stoplicht op de kruising van die twee straten. Vooral taxi’s hadden snel door dat de Amstel Oostzijde een snellere route richting Centrum bood.

De hoop van het stadsdeel was dat het afsluiten van de brug over de Nieuwe Keizersgracht een voldoende afschrikkende werking zou hebben, maar dat bleek niet het geval. Uit een telling werd duidelijk dat het verkeer over de Amstel Oostzijde als gevolg van de afsluiting weliswaar was afgenomen, maar dat de overlast voor de bewoners van de Nieuwe Keizersgracht fors was toegenomen, omdat alle verkeer dat tot dan toe langs de Hermitage reed, nu de gracht opdraait. (zie ons  nieuwsbericht over knip Amstel-Oost van 12 december en ons nieuwsbericht van 5 oktober).

Tijdens het overleg tussen bewoners en stadsdeelbestuur kwam als mogelijke oplossing ter tafel om de Amstel al af te sluiten voor doorgaand verkeer ter hoogte van de Nieuwe Prinsengracht. Gevreesd werd echter dat deze maatregel de problemen niet zou oplossen maar slechts verplaatsen. Om het verkeer verder te ontmoedigen van de sluiproute gebruik te maken leek het stadsdeelbestuur een linksaf-verbod op de hoek Nieuwe Keizersgracht – Weesperstraat een betere oplossing. Ook rechtdoor rijden wordt er verboden. Die maatregel zal met name het verkeer treffen dat de sluiproute gebruikt om snel het centrum te bereiken.

Hoewel met enige scepsis over het te verwachten resultaat stemden de bewoners in met een proefperiode, waarin het linksaf-verbod zijn waarde moet bewijzen. Afgesproken werd dat het in een later stadium zal worden aangevuld met een zodanige aanpassing van de kruising dat linksaf slaan ook fysiek moeilijker wordt. Bovendien kregen de bewoners, omdat het plaatsen van camera’s bij een linksaf-verbod niet is toegestaan, de toezegging dat de politie ter plekke streng zal gaan controleren. Tenslotte werd afgesproken dat enkele maanden na invoering van de maatregel een onderzoek zal worden uitgevoerd naar het effect ervan.

Lees hier de nieuwsbrief van de bewoners.

Buurt toont betrokkenheid bij dodelijke schietpartij in speeltuingebouw

 

Zaterdag 27 januari toonden de bewoners van de Oostelijke Eilanden hun betrokkenheid bij de dood van de 17-jarige stagiair die omkwam bij de schietpartij in het speeltuingebouw op Wittenburg (zie ons eerdere bericht hierover) door naar een demonstratieve bijeenkomst te komen op het plein achter de Oosterkerk. Daar werd gesproken door vertegenwoordigers van het Eilandenoverleg, Dock en Buurtcomité 1018. Ze benadrukten het belang van onderlinge steun, vroegen om maatregelen van de gemeente en deden een dringende oproep op de jongeren om af te zien van wraakacties. Klik hier voor een videoverslag van AT5

Het vervolg vond plaats in de Witte Boei in de vorm van een gesprek met de rouwende Marokkaanse moeders en hun familieleden en vrienden. 

Klik hier voor het verhaal van de buurman van de doodgeschoten 17-jarige Mohammed (van website AT5) .

Hassane Ouled Ali schreef op Facebook een ontroerende brief aan burgemeester Jozias van Aartsen. Hij vraagt hem om de veiligheid van de bewoners van de Oostelijke Eilanden zoveel mogelijk te garanderen. Lees hier de brief.

 

 

Bericht voor huurders De Key 65+ die willen verhuizen naar een meer geschikte woning

Huurders van De Key van 65 jaar en ouder die in aanmerking komen voor de regeling 'Van hoog naar laag' of - ongeacht leeftijd - voor de regeling 'Van groot naar beter', kunnen zich per brief melden bij De Key als ze op zoek zijn naar een meer geschikte woning binnen stadsdeel Centrum (soms ook daarbuiten). De Key zal dan actief proberen om een geschikte woning aan te bieden als die vrijkomt.

Wie komen in aanmerking voor de regeling 'Van hoog naar laag'? Bewoners van 65 jaar en ouder die op de tweede verdieping of hoger wonen zonder lift. Bewoners van 70 jaar en ouder krijgen de garantie dat zij de aangeboden woning tegen dezelfde huur kunnen huren als de woning die ze achterlaten. Deze laatste regel geldt niet bij oplevering van nieuwe woningen. De voorrangsregeling geldt alleen bij verhuizing binnen het eigen stadsdeel.

Wie komen in aanmerking voor de regeling 'Van groot naar beter'? Huishoudens van maximaal drie personen met een woning met vijf of meer kamers met een oppervlakte van tenminste 70 m2. De huur van de nieuwe woning zal niet hoger zijn dan die van de achtergelaten woning. Voor deze regeling geldt niet de beperking tot het eigen stadsdeel. Een tegemoetkoming in de verhuis- en inrichtingskosten kan bij de gemeente Amsterdam worden aangevraagd met het declaratieformulier Van groot naar beter. Dit formulier is te vinden via deze link

Deze informatie kwam naar voren in een gesprek dat de Werkgroep Ouderenhuisvesting Centrum voerde met De Key op 22 januari 2018.
De Key is ook bereid om bewoners van vierkamer maisonnettes op Kattenburg actief aan een andere, kleinere woning te helpen, maar dan geldt niet automatisch het behoud van de oude huur.

Overigens kunt u ook via Woningnet reageren op geschikte woningen van andere corporaties als u van deze regelingen gebruik wilt maken. Geschikte woningen voor 'Van Hoog naar Laag' zijn woningen op de begane grond, eerste verdieping of aan lift. U kunt via Woningnet reageren als u zorgt dat uw etage op Woningnet correct is ingevuld. U krijgt op Woningnet dan ook woningen te zien die anders voor uw inkomen te duur zouden zijn.
Geschikte woningen voor 'Van Groot naar beter' zijn  woningen van maximaal 60 m2, seniorenwoningen of WIBO-woningen. U moet wel tevoren bij uw corporatie een aanvraag hiervoor doen.

Brieven met verzoeken om binnen het woningbezit van De Key gebruik te kunnen maken van deze regelingen  kunnen gericht worden aan:
Woningcorporatie De Key
Postbus 2643
1000 CP AMSTERDAM

Ontwerp-uitwerkingsplan VOC-kade voor Oostenburg-Noord ter visie

Vanaf 19 januari ligt het ontwerp-uitwerkingsplan voor deelgebied VOC-kade van het bestemmingsplan Oostenburg-Noord ('Stadswerf Oostenburg') gedurende zes weken (dus t/m 1 maart) ter visie, tegelijk met het ontheffingsverzoek tot vaststelling van hogere waarden Wet Geluidhinder.

Deelplan VOC-kade omvat de nog te bouwen blokken tussen Roest, het hotel, de Wittenburgervaart en de Oostenburgermiddenstraat. Roest en het hotel vallen erbuiten. De Werkspoorhal is wel in dit deelplan opgenomen als te behouden monument. Er zijn drie torens toegestaan, een van 46 meter hoog aan de Bontiusplaats, een van 46 meter achter het hotel aan de Oostenburgermiddenstraat en een van 39 meter naast de Werkspoorhal aan de VOC-kade. De overige gebouwen aan de VOC-kade worden maximaal 26 meter hoog (8 verdiepingen) maar moeten per kavel minstens twee verdiepingen in hoogte varieren ten opzichte van het naastgelegen kavel.

Vanwege het spoorweglawaai en geluid vanuit INIT is een ontheffing nodig voor de zware geluidsbelasting aan de gevel. Om te voldoen aan de norm voor geluid binnen de woning is dan extra geluidsisolatie nodig, bijvoorbeeld extra dik glas en suskasten voor de ventilatie.

Alle documenten samen omvatten bijna 900 pagina's, voornamelijk bijlagen bij de toelichting in de vorm van onderzoeksrapporten. Zie hiervoor het dossier 'Planvorming Oostenburg-Noord', scroll naar beneden onder 'Documenten'.

Oosterdoksdraaibrug nu echt dicht; antwoord B&W raadsadres Eilandenoverleg

Per 1 januari is de Oosterdoksdraaibrug tussen Dijksgracht-West en Oosterdokskade voor 2,5 jaar afgesloten vanwege de bouwwerkzaamheden voor het gebouw van Booking.com op het Oosterdokseiland. Het Marineterrein is daardoor via de Commandantsbrug nauwelijks nog bereikbaar. Hetzelfde geldt voor Hanneke's Boom.

Bewoners corrigeren foute tellingen gemeente bij evaluatie knip Amstel-oostzijde

In ons nieuwsbericht van 5 oktober meldden wij dat de gemeente de knip met paaltjes voor autoverkeer in de Amstel-oostzijde bij de brug over de Nieuwe Keizersgracht aan de hand van verkeerstellingen zou evalueren. Op grond daarvan zou overleg met de bewoners volgen over het definitief maken van de knip. De bewoners van de Nieuwe Keizersgracht vreesden namelijk extra overlast van sluipverkeer en hadden bezwaar gemaakt tegen de knip en het achterwege laten van inspraak. De bewoners zijn uiteindelijk met het voorstelvan een tijdeliijke knip en evaluatie akkoord gegaan.

Na het plaatsen van de knip zagen de bewoners dat de verkeersintensiteit op de Amstel Oostzijde en Nieuwe Keizersgracht vooral in de middag en vroege avond ongewenst groot bleef. Zij hebben daarom enkele dagen nauwkeurige metingen gedaan met camerabewaking. De beelden werden bekeken en de voorbijrazende auto's werden met vrijwilligers geturfd. De resultaten bevestigden hun indruk dat de overlast na  de knip aanzienlijk was toegenomen.

De tellingen van de gemeente gaven een geheel ander beeld.
Op 1 december was er een overleg hierover van de bewoners met de gemeente. Er werd geen verklaring gegeven voor de verschillen tussen de gemeentelijke tellingen en die van de bewoners.
Na de vergadering stuurde de gemeente een e-mailbericht dat er een structurele fout zat in de getallen die de gemeente aangeleverd had gekregen. Op 8 december ontvingen de bewoners de gecorrigeerde meetgegevens van de gemeente. Daaruit komt naar voren dat de knip op de Amstel-oostzijde heeft geleid tot een halvering van de hoeveelheid autoverkeer op de Amstel-oostzijde, maar dat het in de avondspits tussen 15:00 en 19:00 uur druk wordt op de Amstel. Het komt voor dat er op het drukste moment meer dan 125 auto’s per uur over de Amstel rijden. Ongeveer de helft daarvan rijdt over de Nieuwe Keizersgracht richting Weesperstraat.

Inmiddels hebben de bewoners laten weten, gezien de aanhoudende gevaarlijke verkeerssituatie, dat zij hun bezwaar tegen de knip handhaven en wachten op een hoorzitting.De bewoners benadrukken dat de spits, voorheen niet bestaand, nu een enorm probleem is geworden, met name voor fietsende schoolkinderen.
De te korte groenfase op het Weesperplein voor autoverkeer van de Sarphatistraat naar de Weesperstraat is de uitlokkende factor voor het sluipverkeer. Een structurele oplossing is mogelijk met een verlenging van de groenfase in combinatie met een linksafverbod vanaf de Sarphatistraat richting Amstel en een wijziging van het eenrichtingverkeer op de Nieuwe Achtergracht en op de Amstel tussen Sarphatistraat en Nieuwe Achtergracht.

Op 6 december, bij de bespreking van de eindevaluatie Maatregelen omgeving Munt in de Raadscommissie Verkeer,  benoemde wethouder Litjens de huidige overlast op de Nieuwe Keizersgracht als punt van zorg.
Op 20 december staan de Verkeersmaatregelen Omgeving Munt op de agenda van de gemeenteraad.

Werkgroep VOC-kade krijgt gelijk over terras van Roest

Op 4 december heeft de gemeente het bezwaar dat de werkgroep VOC-kade had gemaakt tegen de terrasvergunning van Roest gegrond verklaard. Het komt er op neer dat Roest alleen een terras mag exploiteren op dat gedeelte van de straat waarop zicht is vanuit het café. Die eis geldt ook voor andere terrassen, alleen werd daaopr voor Roest tot nu toe een uitzondering gemaakt in de vorm van een zogenaamd maatwerkterras. De verplichting om personeel in te zetten op het terras in de oude situatie is nu komen te vervallen.

Omwonenden zijn blij met deze uitspraak, een kleiner terras geeft gewoon minder overlast dan een groot terras en strand. Ook het feit dat langs het water van de Wittenburgervaart geen terras meer is, voorkomt dat het geluid makkelijk over het water naar de overkant galmt.

Vlucht naar voren?
Ondertussen loopt er nog een beroep bij de rechtbank van omwonenden tegen de tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan uit 2016. Deze afwijking van het bestemmingsplan moest het de gemeente mogelijk maken om het grote terras en strand toch te vergunnen aan Roest ondanks de strijdigheid daarvan met het bestemmingsplan. Ook tegen dat besluit had de werkgroep bezwaar gemaakt en geen gelijk gekregen bij de bezwaarschriften omissie van de gemeente. De werkgroep is in beroep gegaan omdat de gemeente geen enkele motivatie gaf waarom dat grote terras nodig was. Ook werd de afweging van de belangen van omwonenden tegenover de belangen van het café niet duidelijk gemaakt. Het lijkt er op alsof de gemeente nu een vlucht naar voren maakt met dit besluit. 

Lees hier het complete besluit op bezwaar..

Wiener & Co winnaar Zuiderkerkprijs 2017

Het woningbouwproject 'Wiener &Co' aan de Oostenburgervoorstraat is de winnaar geworden van de Zuiderkerkprijs 2017. Op 6 december is voor de 20e keer de Zuiderkerkprijs uitgereikt voor het beste woningbouwproject van het jaar in Amsterdam. De prijs werd in ontvangst genomen door architectenbureau Arons en Gelauff en Heijmans Vastgoed. Dat gebeurde tijdens het Prijzenfestival dat de gemeente elk jaar in december organiseert, een netwerkbijeenkomst voor 600 architecten, opdrachtgevers, bouwers en ambtenaren. Dit keer vond het Prijzenfestival plaats in de Kromhouthal in het Hamerstraatkwartier in Amsterdam-Noord.

De jury van de Zuiderkerkprijs bestaat uit een jaarlijks wisselend team van drie externe deskundigen op het gebied van architectuur en stedelijke ontwikkeling. Uit het juryrapport: "De afwisseling in hoogte breekt de uniformiteit van de gevel, en horeca in de plint zorgt voor levendigheid op straatniveau. (...) De woningen zelf voelen zeer ruim aan dankzij de hoge plafonds en de grote ramen. Ook beschikken zij over een dakterras dat op verzorde wijze is ingericht op initiatief van de bewoners. (...). Blikvangers zijn de opvallende gezionswoningen aan de Oostenburgergracht met zink- en koperkleurige gevelplaten. (...) Via een hek is het binnenterrein te bereiken. De jury is vol lof over deze geraffineerd ontworpen oase in de binnenstad.(...). Het hof wordt aan de waterzijde ontsloten door een steiger, zodat er plek is om te zwemmen of om aan te meren met een boot. (...). De jry betreurt dat dit terrein op verzoek van de bewoners afgesloten is voor niet-bewoners - iets dat de architect en de opdrachtgever ook liever anders hadden gezien. Zou de gemeente niet meer controle moeten houden over dergelijke publieke ruimte in de binnenstad?'

Lees hier de informatie van de gemeentelijke website.

Wethouder wil geen verder uitstel nieuwbouw Sint Jacob

Wethouder Van der Burg van Ruimtelijke Ordening houdt vast aan de ongewijzigde uitvoering van het nieuwbouwplan voor de Nieuwe Plantage, het appartementencomplex dat in de plaats moet komen van verpleeghuis Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan. Dat heeft hij een vertegenwoordiging van bewoners eind november laten weten.

De bewoners hadden er bij de wethouder voor gepleit om het plan in twee opzichten aan te passen. Zij willen niet dat de in- en uitgang van de nieuw te bouwen parkeergarage aan de smalle en drukke Plantage Muidergracht komt te liggen. Bovendien vinden zij het massieve ontwerp dat architect Pi de Bruijn voor de gevel heeft gemaakt, niet passen bij de fantasierijke architectuur die de Plantage kenmerkt.

Kunstenaars : plaats het Holocaust Namenmonument onder het Mr. Visserplein

De Volkskrant van 29 november meldt dat de kunstenaars Marien Schouten en Roos Theeuws, tevens buurtbewoners, de beoogde locatie van het Holocaust Namenmonument aan de Weesperstraat ongeschikt vinden en het zonde vinden dat daarvoor 36 bomen gekapt moeten worden. Ze presenteren een alternatieve locatie iets verderop, in een ruimte onder het Mr. Visserplein waar ooit een autotunnel liep en die nu grotendeels leegstaat.. Het plein moet deels worden geopend zodat er beneden heel veel icht komt. En middenop het plein komen twee glazen wanden van twaalf meter hoog, waarlangs water stroomt. Tussen de glazen platen rijdt de tram.

Jacques Grishaver, voorzitter van het Auschwitz Comité heeft als volgt gereageerd: "Dit voorstel komt gewoon te laat. Ik heb de ontwerpers een vriendelijk briefje gestuurd."

Lees hier de column van Auke Kok in de NRC van 2 december over hetzelfde onderwerp.

Christian Revival Church (CRC) weg uit Oosterkerk wegens homo-discriminatie

De SP-fractie van de gemeenteraad heeft het College van B&W op 22 november vragen gesteld over het gebruik van de Oosterkerk door de Christian Revival Church (CRC).

De Christian Revival Church geeft op zijn eigen website te kennen dat homo's niet welkom zijn. De SP vroeg daarom het stadsbestuur, eigenaar van de Oosterkerk, welke stappen het tegen het kerkgenootschap gaat ondernemen. Dat meldde de website van Het Parool op 22 november.

Op 23 november heeft het bestuur van de Stichting Oosterkerk een verklaring naar buiten gebracht waarin  het aangeeft: "De CRC had sinds 1 juni 2017 een gebruiksovereenkomst met Stichting Oosterkerk. Bij het aangaan van de overeenkomst is door ons gesteld dat de Oosterkerk geen plaats kan zijn voor exclusiviteit, fundamentalisme, extremisme of activisme. Zouden wij destijds geweten hebben dat de CRC homovijandig is, dan zouden wij ze niet in de Oosterkerk hebben ontvangen.
Het bestuur heeft na onderzoek en gesprekken met betrokkenen de overeenkomst met de CRC beëindigd. Per 24 november is de CRC de toegang tot de Oosterkerk ontzegd."

Overigens waren er ook klachten uit de buurt over geluidsoverlast: de CRCdiensten waren tot achter op Wittenburg te horen.

Bewoners Zeeburgerpad Centrum in verzet tegen hoogbouw en eenvormigheid

Stadsdeel Centrum en de centrale stad willen het Zeeburgerpad Centrum (het deel tussen Funenmolen en het spoorviaduct) tranformeren van werkgebied naar woon-werkgebied. Op 21 juli 2017 zijn de uitgangspunten daarvoor aan de bewoners gepresenteerd. Tot hun schrik is nu sprake van 18 meter hoge bebouwing, terwijl bij eerder overleg een maximum van 12 meter was genoemd. De gemeente gaat geen bestemmingsplan daarvoor opstellen, maar wel een Ruimtelijk Kader.

Commissie van deskundigen: Nieuwbouw Sint Jacob past niet in de Plantage

Het ontwerp voor het appartementencomplex dat op de plaats moet komen van het voormalig verpleeghuis Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan voldoet niet aan redelijke eisen van welstand. Dat harde oordeel velde de Commissie voor Second Opinions van adviesbureau Mooi Noord-Holland in een deze week uitgebracht rapport. De deskundigen op het gebied van omgevingskwaliteit waren ingeschakeld door buurtorganisatie De Groene Plantage, die geen genoegen nam met het eerder uitgesproken positieve oordeel over het ontwerp van de gemeentelijke Commissie voor Welstand en Monumenten.

Volgens de commissie van Mooi Noord-Holland, die bestond uit een architectuurhistorica, een stedenbouwkundig adviseur en twee architecten, houdt het ontwerp geen rekening met de omgeving waarvoor het bedoeld is. De nieuwbouw is rondom vrijwel gelijk in hoogte en architectonische uitwerking en vrijwel zonder geleding, aldus het rapport. Daardoor wordt de hiërarchie van het bouwblok ontkend. Het verschil tussen de aangrenzende straten, met een duidelijke voorzijde aan de Plantage Middenlaan, wordt zo teniet gedaan.

Al even kritisch zijn de deskundigen over de voorgevel die naar hun  mening onvoldoende gearticuleerd is. De uitstekende delen van de gevel steken slechts dertig centimeter naar voren, terwijl het kozijnritme over de totale gevel vrijwel gelijk blijft en de verticale geleding onvoldoende onderscheid maakt in plint, opbouw en kroonlijst. Al met al is de compositie daardoor niet passend in het stadsbeeld ter plaatse, waar andere gebouwen een veel zachtere overgang hebben van publiek naar privé, overgangen die karakteristiek zijn voor de Plantage-buurt.

Wel enthousiast is de commissie over het feit dat het monumentale middendeel van de oudbouw die niet wordt gesloopt, straks vanaf de straat zichtbaar zal zijn door de grote poort in de noordgevel van de nieuwbouw. Maar dat enthousiasme laat onverlet dat de deskundigen het nieuwbouw-ontwerp in zijn totaliteit niet passend vinden in de stedenbouwkundige structuur van de Plantage. 

Direct na het verschijnen van de second opinion heeft woordvoerder Marjolein Swart van buurtorganisatie De Groene Plantage wethouder Eric van der Burg van de gemeente Amsterdam om een gesprek gevraagd. “Liever dan ons alvast beraden op verdere stappen, waarbij wij de gemankeerde besluitvorming aanhangig zullen maken, zouden wij in dialoog willen treden met de ontwikkelaar en de Gemeente om gezamenlijk naar een oplossing te zoeken voor de ontstane situatie, waarbij wij een voor alle partijen bevredigende uitkomst zeker mogelijk achten. Wij menen dat dit proces een dergelijke benadering verdient en hopen dat u dit inzicht met ons zult delen.”

Overloopplantsoen: Bewoners fel tegen komst Monument van Joodse Erkentelijkheid

De omwonenden van het Overloopplantsoen hebben een delegatie van stadsdeel Centrum duidelijk gemaakt dat zij de verhuizing van het Monument van Joodse Erkentelijkheid (MJE) van de Weesperstraat naar het plantsoen voor hun deur niet zonder meer zullen accepteren. De bewoners gaven hun mening op dinsdag 14 november tijdens een informatieavond in de Hoftuin.

Dat het monument moet verhuizen is het gevolg van het voornemen van de gemeente Amsterdam en het Auschwitz Comité om op de huidige locatie, de groenstrook langs de Weesperstraat, het Holocaust Namenmonument te laten verrijzen. in de zoektocht naar een nieuwe plek voor het MJE heeft het stadsdeel de afgelopen tijd vier mogelijke locaties op hun geschiktheid onderzocht. In overleg met de nabestaanden van de maker van het MJE, beeldhouwer Jobs Wertheim, viel de keuze uiteindelijk op het Overloopplantsoen, omdat zij dit een mooie, rustige plek voor het monument vinden.

Tijdens de informatieavond werd al snel duidelijk dat de bewoners absoluut niet gediend zijn van de komst van dit nogal omstreden monument. Niet alleen vrezen zij voor een aantasting van de groene oase die het Overloopplantsoen in de buurt vormt, ook zijn zij bang dat het monument een ongewenste aantrekkingskracht zal uitoefenen op de zwervers en junks die de afgelopen tijd door gerichte maatregelen juist met succes uit het plantsoen zijn verdreven.

Een ander argument van verschillende bewoners was het feit dat het forse monument is ontworpen voor een plein of een andere publieke ruimte (het stond aanvankelijk op het Weesperplein) en dat het door zijn omvang inbreuk zal maken op de beslotenheid van de intieme woonbuurt rondom het plantsoen. Een vader maakte bovendien duidelijk dat hij noch zijn gezin er behoefte aan hebben om dagelijks pal voor hun deur op een zo indringende manier te worden geconfronteerd met de gruwelen van de oorlog.

De drie aanwezige ambtenaren, die kennelijk niet hadden gerekend op zoveel weerstand, hadden zichtbaar moeite om zich in de aanvankelijk nogal agressieve sfeer staande te houden. Op tal van vragen, zoals bijvoorbeeld de vraag naar de formele rechten van de nabestaanden van Wertheim, moesten zij het antwoord schuldig blijven. Ook op de vraag waarom niet was gekozen voor terugplaatsing op het Weesperplein, waar het monument in 1968 moest wijken voor de aanleg van de metro, kwam geen helder antwoord.

De avond eindigde met de toezegging van de ambtelijke delegatie dat zij alle opmerkingen van de bewoners mee terug zouden nemen naar het bestuur van het stadsdeel. Ook zegden zij toe opnieuw in gesprek te zullen gaan met de nabestaanden van Wertheim om te bezien of terugkeer naar het Weesperplein, precies vijftig jaar na de verwijdering van die plek, bij nader inzien wellicht toch de beste optie is voor het monument.