Gemeente Amsterdam

Verzoek buurt 'Maak Weesperstraat 30 km-weg' 18 september in Stadsdeelcommissie

Het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) vraagt samen met Wijkcentrum d’Oude Stadt aan de gemeente en stadsdeel Centrum om van de Valkenburgerstraat en Weesperstraat een 30 km-weg te maken, ten gunste van de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid.

In eerste instantie is dit verzoek door het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum afgewezen, maar er is wel toegezegd dat dit verzoek betrokken zal worden bij een onderzoek dat door de gemeenteraad is gevraagd om tot afwaardering van deze en andere autocorridors te komen. De buurt vindt dat het stadsdeel daar niet op moet wachten en stelt dit verzoek op dinsdag 18 september aan de orde in de Stadsdeelcommissie Centrum. De initiatiefnemers roepen de bewoners op de vergadering van de Stadsdeelcommissie bij te wonen. Die is om 20:00 uur in de Boekmanzaal op het Stadhuis.

Stedenbouwkundig Programma van Eisen Zeeburgerpad ter visie t/m 17 oktober

Het Stedenbouwkundig programma van Eisen (SPvE) voor het Zeeburgerpad-Centrum ligt ter visie voor inspraakreacties, samen met een nieuw welstandskader. De stukken zijn te raadplegen via http://www.amsterdam.nl/zeeburgerpad/centrum 

De gemeente wil het gebied transformeren van werkgebied naar woon-werkgebied. Dat past niet in het geldende bestemmingsplan en daarom is een nieuw ruimtelijk kader nodig.
Na de vaststelling wordt het SPvE gebruikt als toetsingskader voor concrete bouwnitiatieven. 

Het plan gaat uit van maximaal 15 m bouwhoogte in maximaal vier lagen. Een vijfde bouwlaag is toegestaan op maximaal 45 % van het gebouwoppervlak. Op de kop en aan het eind bij het spoor is maximaal 12 meter toegestaan in maximaal drie lagen met een terugliggende vierde laag. Daarnaast zijn twee ondergrondse lagen toegstaan voor parkeren.

Minimaal 25 % van het terreinoppervlak moet bestemd blijven voor werkfuncties. De rest kan gebruikt worden voor wonen, maar niet op de begane grondverdieping. De horeca 4 vestiging op de kop past in het plan.

Er komt geen inspraakavond. Inspraakreacties kunnen t/m 17 oktober ingediend worden met vermelding 'Inspraakreactie concept SPvE Zeeburgerpad (Centrum)’. Per post: Gemeente Amsterdam, stadsdeel Centrum, gebiedsmanagement, t.a.v. dhr. C. Burzer, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam. Of per e-mail aan: zeeburgerpadcentrum@amsterdam.nl.

Plantage Weesperbuurtvereniging in verzet tegen verkeersplannen Plantagebuurt

In een brief aan verkeerswethouder Sharon Dijksma vraagt de Plantage Weesperbuurtvereniging om een open overleg met de wethouder en stadsdeel Centrum over de verkeersplannen voor de Plantage Mideenlaan, Plantage Kerklaan en Plantage Parklaan. De bewoners van de Plantagebuurt zijn keer op keer tegen een muur gelopen bij de inspraak op de ambtelijke plannen en wijst daarom de voorgenomen 'gewone' inspraakavond af. Er moet nu eerst naar de buurt geluisterd worden.

Wat er fout is aan de plannen wordt uitgebreid beargumenteerd. De verkeersveiligheid verslechtert en er worden onnodig bomen gekapt. De buurt bepleit eenvoudiger en goedkopere oplossingen. Lees hier de complete brief van de Plantage Weesperbuurtvereniging..

Eilandenoverleg pleit voor behoud twee tramhaltes in Czaar Peterstraat

Het Eilandenoverlg vindt dat er twee haltes in de Czaar Peterstraat moeten blijven, omdat anders de loopafstanden veel te lang worden, met name vanaf de looproute Oostenburgerpark en vanaf de nieuwbouwwijk met 1500 woningen die op Oostenburg-Noord gebouwd wordt. Daarvandaan zijn maar twee looproutes omdat de Oostenburgervaart ertussen ligt.

De gemeente stelt in de Nota van Uitgangspunten Czaar Peterstraat voor om de strengelhalte bij de 1e Leegheaterstraat op te heffen en alleen de halte nabij de Eerste Coehoornstraat te behouden. Het Eilandenoverleg wil achterin de Czaar Peterstraat een halte ter hoogte van de Lijndenstraat laten aanleggen of de bestaande strengelhalte behouden. Lees hier de inspraakreactie van het Eilandenoverleg van 28 juni.

Gemeenteraad stemt in met bouw Namenmonument in de Weesperstraat

Alle fracties in de gemeenteraad zijn blij met de komst van een Holocaust Namenmonument in de Weesperstraat. Zij stemmen ook in met de gemeentelijke bijdrage van drie miljoen euro. Dat bleek donderdagmiddag tijdens een bespreking in de commissie Algemene Zaken. Onder de indruk van de emotionele bijdragen van enkele voorstanders tijdens de inspraakronde hadden de nieuw gekozen raadsleden geen oor voor de meer juridische argumenten van de tegenstanders, veelal omwonenden.

Omwonenden Sint Jacob door rechter in ongelijk gesteld

De Amsterdamse rechtbank heeft het beroep van bewoners tegen het verlenen van een vergunning voor de bouw van een appartementencomplex op de plaats van voormalig verpleeghuis Sint Jacob ongegrond verklaard. De bewoners kregen op al hun argumenten nul op het rekest.

Kern van hun bezwaar is dat het massieve en strenge ontwerp van architect Pi de Bruin vanwege zijn hoogte en uitstraling zal detoneren in de Plantage. Ook vrezen zij dat de geplande parkeergarage aan de Plantage Muidergracht in die smalle straat voor gevaarlijke situaties zal gaan zorgen.

Lees hier de complete uitspraak (17 blz.).

Nog niet bekend is of de bewoners in  beroep zullen gaan tegen de uitspraak.


Defensie wil groot deel Marineterrein toch behouden

Het Parool van 3 juli bericht dat Defensie erop terug wil komen om het Marineterrein vrijwel geheel te verlaten. Defensie wil toch een groot deel van het terrein zelf blijven gebruiken. Dit wegens 'veranderde omstandigheden', d.w.z. de toegenomen terrorismedreiging. De gemeente is al twee jaar bezig met planontwikkeling voor het terrein en gaat nu in  gesprek met Defensieminister Ank Bijleveld. Lees hier het hele Parool-artikel van 3 juli.

Boze brief bewoners over update Namenmonument 5 juli in raadscommissie AZ

Op 5 juli spreekt de commissie Algemene Zaken over het Namenmonument. Het College van B&W heeft de Raad en ‘update’ gestuurd over het Namenmonument waarin het College betoogt dat de term 'randvoorwaarden'gelezen moet worden als 'aandachtspunten'en dat daarop niet getoetst hoeft te worden. Bezwaarmakende organisaties hebben hierover een brief aan het College gestuurd, cc aan de Raad, het DB Centrum en de bezwaarcommissie.

Wensenlijst Eilandenoverleg voor Gebiedsjaarplan 2019 en kleine projecten op korte termijn

In het Eilandenoverleg van 13 juni is een wensenlijst opgesteld voor het Gebiedsjaarplan 2019 Centrum-Oost van stadsdeel Centrum en een lijst met kortetermijnmaatregelen om de leefbaarheid te verbeteren. Enkele punten uit de wensenlijst: glasvezelnet voor de Oostelijke Eilanden, bierfietsverbod, behoud Oosterkerk als cultureel centrum van de buurt, verbetering van de verbinding Marineterrein - Oostelijke Eilanden, minder doorgaand autoverkeer Kattenburgerstraat, geen nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht-oost, medewerking stadsdeel aan initiatif Werkspoorhal als ontmoetingscentrum, beperking bouwhoogte Zeeburgerpad tot12 meter, behoud drijvende tuin van Arie Taal.

Monumentenstatus aangevraagd voor werfterrein Koning William, Hoogte Kadijk 145 B

Buurtorganisatie 1018 heeft in overleg met de Buurtwerkgroep Wakkere Kadijkers de monumentenstatus aangevraagd voor drie onderdelen van Hoogte Kadijk 145 B, de voormalige scheepswerf Koning William. Deze onderdelen hebben op dit moment de status 'Orde 3':

  • Werkplaats / botenloods

  • Schuur tegen de muur Hoogte Kadijk

  • Kantoor

Groot artikel in Trouw over situatie Oostelijke Eilanden na schietpartij

In het dagblad Trouw van 26 mei is een uitgebreid artikel verschenen over de schietpartij, hoe dit op de Oostelijke Eilanden is ervaren en wat er voor acties uit zijn voortgekomen. Titel: 'Een gewone buurt waar iets vreselijks gebeurt'.
​​​​​​​Verslaggever Hanne Obbink heeft minutieus onderzoek gedaan. Hij interviewde onder meer Dock-manager Frank van den Hoff, stadsdeelbestuurder Roeland Rengelink, gemachtigde namens de burgemeester Nelleke Hendriks, voorzitter Eilandenoverleg Bart Uitdenbogaart en Moon Rijven van de werkgroep Buurt op de Kaart.

Lees hier het compete Trouw-artikel.

Uitwerkingsplan deelplan Dijksgracht Oostenburg-Noord ter visie t/m 4 juli

Van 24 mei t/m 4 juli 2018 ligt het Uitwerkingsplan Dijksgracht ter visie. Dat betreft een blok naast het hotel aan de Dijksgracht, bestemd voor wonen (Kavel 2),  en een blok tussen het INIT-gebouw en de spoorbaan, bestaande uit twee kavels voor wonen (Kavel 6 en 8) en in het midden een parkeergarage (Kavel 7). In- en uitrit van de garage liggen aan de Dijksgracht.

Coalitieakkoord 2018-2022 is klaar. Nieuw DB stadsdeel Centrum

Op 24 mei hebben GroenLinks, D66, PvdA en SP hun coalitieakkoord gepresenteerd. Titel: "Een nieuwe lente en een nieuw geluid'.
Interessante punten voor postcodegeied 1018: inzet op jongerenwerk, meer zeggenschap voor bewoners over veiligheid in hun buurt, 33 % sociale huur bij nieuwbouw, wanneer in een buurt (= een van de 22 gebieden in Amsterdam) het percentage sociale huur onder de 45 % daalt, dan is liberalisatie van corporatiewoningen in idie buurt niet mogelijk, netwerken in de buurten versterken doo meer ontmoetingsruimten. Amsterdam wordt autoluw. Beleidsstukken krijgen standaard een participatieparagraaf.

Inspraakreactie Eilandenoverleg op Voorlopig Ontwerp Dijksgracht-oost

Op 25 april vond in het INIT-gebouw een inspraakavond plaats over het voorlopig ontwerp van de nieuwe fiets- en wandelroute Dijksgracht Oost, onderlangs de spoordijk tussen Kattenburgerstraat en Oostenburg-Noord.

Het fietspad wordt 4.50 m breed (in rood asfalt) en het voetpad 1.80 m. De toegang bij de Kattenburgerstraat wordt verbreed en er komt een oversteek met een vluchtheuvel naar de Dijksgracht-West. Zodra de Oosterdoksdraaibrug over twee jaar weer open is, wordt dit voor fietsers uit de Czaar Peterbuurt en Oostenburg de kortste weg naar OBA en CS.
Bekijk hier het ontwerp voor het fietspad met een plattegrond, een dwarsdoorsnede, een aanduiding van toegepaste materialen en een detail van de kruising met de Kattenburgerstraat.

Complicaties zijn nog dat het fietspad ook gebruikt gaat worden door de veegautootjes van de Reiniging Centrum en dat rekening wordt gehouden met een nachtstalling voor rondvaartboten.

Mede naar aanleiding van daar gemaakte opmerkingen en bespreking in het Buurtoverleg van 15 mei heeft het Eilandenoverleg een inspraakreactie ingezonden. Het Eilandenoverleg is blij met de nieuwe verbinding en vindt de hoofdlijnen van het ontwerp prima, maar dringt er wel op aan om bromfietsen en snorscooters op deze recreatieve route te verbieden en maakt ernstig bezwaar tegen de geplande nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht.
Het Eilandenoverleg steunt ook de suggestie die tijdens de inspraakavond naar voren kwam om te onderzoeken of de verbinding van Dijkgracht-west en Dijksgracht-oost ongelijkvloers de Kattenburgerstraat kan kruisen door aanleg van een verdiept fietspad onder de Mariniersbrug door.

Lees hier alle elf gemaakte opmerkingen van het Eilandenoverleg.

Gemeente Amsterdam gaat € 3 miljoen bijdragen aan Namenmonument

Op 16 mei, de dag dat de hoorzitting plaats vond van de bezwarencommissie over de bezwaren tegen de Omgevingsvergunning voor het Namenmonument aan de Weesperstraat, besloot het College van B&W om drie miljoen Euro bij te dragen aan de kosten van het monument. ook gaat de gemeente € 200.000 per jaar betalen voor beheer en beveiliging.

Dit meldt Het Parool op zijn website op 16 mei 2018. Lees hier het hele bericht.

Confrontatie voor- en tegenstanders Namenmonument in hoorzitting

Op 15 mei vond de hoorzitting plaats van de bezwaarcommissie over de brzwaren tegen de locatie van het Holocaust Namenmonument aan de Weesperstraat. Een tiental organisaties en particulieren vochten daarbij de omgevingsvergunning voor het monument op deze plek aan en het Auschwitz Comité en de gemeente verdedigden het besluit. Behalve over de grootte van het monument, de 25 te kappen bomen en de zichtlijnen ging het ook over de procedure. Het nieuwe ontwerp van architect Libeskind is nooit in de raadscommissie of de gemeenteraad besproken en bewoners kregen te horen dat het besluit al genomen was. 

De bezwaarcommissie heeft nog geen uitspraak gedaan. De bezwaarmakers zijn van plan om naar de rechter te gaan als de bezwaren worden afgewezen.

Lees hier het artikel in Het Parool van 16 mei over de hoorzitting.

Zie voor drie pleitnota's van bezwaarmakers het dossier Namenmonument onder 'Documenten'.

16 mei 9:00 uur rechtszaak van bewoners tegen nieuwbouw Sint Jacob

Op 16 mei 9:00 uur behandelt de meervoudige kamer van de Rechtbank Amsterdam het beroep dat door omwonenden is ingesteld tegen de Omgevingsvergunning voor de nieuwbouw op het terrein van Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan 52. De zitting vindt plaats in de F. Roeskestraat TOR. G. Het is een openbare zitting. De aanwezigheid van veel buurtbewoners laat de rechters zien dat dit een kwestie si die veel buurtbewoners aan het hart gaat.

Achtergrondinformatie
Sinds anderhalf jaar is een groep buurtbewoners nauw betrokken bij de nieuwbouw op het terrein van voormalig verpleeghuis Sint Jacob. Hierin hebben ze altijd duidelijk gemaakt dat zij niet tegen zijn. Ze zijn voor een nieuw gebouw, maar ze willen een ontwerp dat past binnen het historische karakter van de buurt. En ze willen dat de gemeente zich aan haar eigen regels houdt en het ontwerp daaraan toetst. Ook
vragen ze de gemeente kritischer te zijn bij het toestaan van afwijkingen op het bestemmingsplan. Daarnaast gaat de gemeente uit van aannames die vervolgens de basis zijn voor onderzoeken en inrichtingsvraagstukken, waarop niemand garantie kan geven. Een voorbeeld hiervan is het uitvoeren van een verkeersonderzoek naar de extra verkeerstromen waarbij gerekend wordt met seniorenbewoning terwijl de gemeente geen garantie kan geven dat er senioren komen te wonen.
Er zijn procedurefouten gemaakt: geen beeldkwaliteitsplan, geen apart besluit voor de grote bestemmingsplanafwijking van een ondergrondse parkeergarage, de bewoners optrommelen voor inspraak terwijl er niet naar geluisterd wordt.
Alles bij elkaar opgeteld heeft het er toe geleid dat de bewoners naar de rechter gestapt zijn. 
De juridische voorbereiding hebben de bewoners kunnen financieren met een crowdfundingsactie waaraan veel buurtbewoners hebben bijgedragen.

Het volledige beroepschrift is in te zien in het dossier ‘Nieuwbouw Sint Jacob’ op de website van Buurtorganisatie 1018 onder 'Documenten'.

€ 600.000 voor opknapbeurt Wittenburg

Het Parool bericht op 28 april 2018 dat de gemeente € 600.000 beschikbaar stelt om de leefomgeving te verbeteren. Het gaat om kleine projecten in de openbare ruimte zoals speelplaatsen en groen, mede gericht op verbetering van het gevoel van veilgheid. De gemeente is van plan om de investeringen uit te breiden als vaststaat dat dit nodig is.

Terrasvergunning restaurant Entrepot geweigerd

De gemeente heeft de aangevraagde terrasvergunning voor restaurant Entrepotdok (Entrepotdok 7) geweigerd. Lees hier het besluit. De gemeente noemt in de argumentatie ook dat het hier gaat om een zeer rustig deel van het Centrum dat gekenschetst kan worden als een woongebied. Dat is precies wat de omwonenden in hun bezwaar hadden aangegegeven. Zie ons eerdere bericht van 22 maart.

Er lopen nog bezwaren tegen de late openingstijden van 1 uur door de week en 3 uur in het weekend. De bewoners bepleiten 23:00 uur als sluitingstijd. Bij een latere sluitingstijd veroorzaken vertrekkende gasten vooral in de zomer veel geluidsoverlast.

Consultatie varianten Javabrug

Op maandag 23 januari 19:00 uur organiseert de gemeente in Pakhuis De Zwijger, Piet Heinkade 179, een informatiebijeenkomst over de varianten voor de locatiekeuze van de Javabrug. De volgende dag, 24 april, is er om 19:00 uur een zelfde bijeenkomst in de Kromhouthal in Noord. Het gaat daarbij nog niet om een architectonisch ontwerp, maar alleen over de ligging van de fietsbrug en de opritten. In alle varianten wordt de kop Javaleiland doorsneden door een nieuwe gracht, de Djakartagracht, met beweegbare bruggen voor de recreatievaart, met name zeilboten. Er zijn twee hoogtevarianten: één die vanaf de kop Java omhoog gaat en met kronkels omhoog gaat en éeen waarbij de fietspaden aan weerszijden van de Schaeferbrug vanaf het hoogste punt van die brug al beginnen te stijgen en hoog langs het kopblok Java-eiland in een rechte lijn over het IJ gaat. Voor de oost-west ligging zijn er drie varianten: oost, midden en west. 
De variant midden met een gestrekte route lijkt voor de fietsers de meest aantrekkelijke. In alle varianten komen aan weerszijden liften voor voetgangers en daar kan ook een fiets in.
U ziet de zes varianten op www.amsterdam.nl/javabrug. Op deze pagina kunt u vanaf 23 april meepraten. U moet zich aanmelden voor de bijeenkomst van 23 april 19:00 uur in Pakhuis de Zwijger en van 24 april 19:00 uur in de Kromhoutha.l zijn er bijeenkomsten van 19.00 tot 22.00 uur. 

Na de zomer van 2018 beslissen college van B&W en gemeenteraad over de precieze locatie van de brug, de vormgeving en de aanbesteding. Daarna beslist de gemeenteraad definitief over de komst van de brug en stelt zij geld beschikbaar voor de bouw (het zogenaamde uitvoeringsbesluit). Ook moeten de architectonische en stedenbouwkundige uitgangspunten voor de brug worden bepaald. De brug is  naar verwachting in 2025 gereed.

Er wordt ook gestudeerd op de aansluiting op de Kattenburgretsraat, maar dat is bij deze inspraak nog niet aan de orde. Mogelijk komt er een extra onderdoorgang onder het spoor naast het bestaande viaduct.