Overlast

Zwerfkeien op de Plantage Middenlaan

Het Nationaal Holocaust Museum (NHM) en de Hollandsche Schouwburg (HS) zullen na de lange verbouwing op 10 maart hun deuren openen. De gemeente besloot uit het oogpunt van veiligheid voor de musea aan weerszijde van de Plantage Middenlaan grote zwerfkeien op de stoepen neer te leggen. De keien liggen er sinds 7 februari, voor de deuren van het NHM en de HS, maar aan weerskanten ook nog een stuk verder, voor de deuren van de buren. Die wisten tot vlak voor de plaatsing van de keien van niets. De stenen zullen er blijven liggen tot de definitieve nieuwe straatinrichting in 2025.

Overlast Roeterseiland: bewoners en ondernemers gezocht voor commissie

Gemeente, politie en de Universiteit van Amsterdam (UvA) zoeken leden voor een nieuwe begeleidingscommissie die oplossingen moet vinden voor problemen rondom het Roeterseiland. Gezocht wordt naar bewoners en ondernemers uit de omgeving. De commissie zal samen met de wijkagent, ambtenaren en UvA-medewerkers de ontwikkelingen bespreken en voorstellen doen om de leefbaarheid te verbeteren. De eerste bijeenkomst zal plaatsvinden op donderdag 6 april.

Bouwoverlast Oostenburg

Omwonenden hebben zeer veel overlast van alle bouwwerkzaamheden op Oostenburg Noord en constateren daarbij een totaal gebrek aan communicatie van de kant van de bouwers en projectontwikkelaars. Ze worden met hun klachten van het kastje naar de muur gestuurd en worden niet serieus genomen. Het lijkt wel, zeggen ze, dat zij, als bewoners van de omliggende eilanden, door de bouwers niet als direct betrokkenen worden beschouwd. Op 23 december heeft een van de omwonenden als inspreker het Dagelijks Bestuur en de Stadsdeelcommissie van problemen op de hoogte gebracht.

Café Amsterdam Roest verkocht

Café Amsterdam Roest is in andere handen overgegaan, zo hebben de leden van de werkgroep VOC-kade via verschillende kanalen vernomen. Daarmee komt er voor de omwonenden een einde aan jarenlange overlast, in het bijzonder geluidsoverlast maar ook hinder van stank van open vuren die met dubieus hout werden gestookt.

Presentatie van de krant Het Perspectief

n aantal bewoners en bewonersgroepen rondom de Wibautas heeft de eerste editie uitgebracht van de krant ‘Het Perspectief voor een blije buurt’. De initiatiefnemers zetten zich in voor een leefbare en gezonde buurt, met minder verkeer en minder vervuiling. Eind mei wordt de krant bij bewoners rond de Weesperstraat en Valkenburgerstraat in de bus gedaan.

Opnieuw oliesliert in Wittenburgervaart

Deze zomer waren er regelmatig olieslierten en andere vervuilingen in de Wittenburgervaart. Niet zo fijn voor de zwemmers. De enige reactie van Waternet was plaatsing van een bord ‘Verboden te zwemen.’. Nu zijn er opnieuw klachten. Een buurtbewoonster schrijft aan betrokken instanties:

Beste Walter, Denny, Paul en firma Stadgenoot

Het is weer raak in de Wittenburgervaart. Om 15.30 uur d.d. 14 oktober 2020. Olie metersbreed, honderden meters lang. Drijvend van Oostenburg Noord, langs onze tuinen op Oostenburg, in de richting van de Ezelsbrug.
Is het lek al gevonden, inmiddels? Misschien kan iemand er nog rijk van worden.
Het komt hoe dan ook van Oostenburg Noord vandaan.

Bedankt voor de moeite

PS Als er ook goud gevonden wordt, laat het ons weten.…

Teken de petitie tegen motorfietsenlawaai

Het plan voor Centrum Begroot ‘Geluidspaal voor het meten van motorlawaai op deWeesperstraat’ kreeg in de eerste ronde 262 stemmen, maar is nu door stadsdeel Centrum als ‘onhaalbaar’ afgewezen, zodat er in de tweede ronde niet op gestemd kan worden. Motivatie van het stadsdeel: Het is in Nederland nog niet mogelijk om te verbaliseren op basis van één en ook nog onbemande geluidsmeter. Het gemeten geluid is namelijk een totaal van al het geluid in de omgeving, dus alle auto’s, motoren, bouwactiviteiten, die voorbij razende ambulance op de achtergrond. Het is niet mogelijk om met één meting hard maken wat de bron van het luide geluid is en hoe luid die ene bron op zichzelf was. Daarnaast zijn flitscamera’s of geluidspalen (ook die voor snelheid) eigendom van het landelijk openbaar ministerie en zij zijn degenen die bepalen waar ze worden ingezet. De gemeente gaat hier dus niet over.

De ergernis over motorlawaai wordt door veel bewoners gedeeld. Bezorgde bewoners hebben nu een petitie ‘Stop overbodig motorlawaai’ ingediend, waarin de gemeente Amsterdam wordt gevraagd om de politie motorrijders met overbodig motorlawaai te laten aanspreken en eventueel bekeuren.

Teken hier de petitie: https://petities.nl/petitions/stop-overbodig-motorlawaai?locale=nl

Olie in de Wittenburgervaart

De olie is afkomstig van werkzaamheden op Oostenburg-Noord. De Buurtwerkgroep Oostenburg-Noord heeft dit probleem aangekaart in het informeel overleg met Stadgenoot en de andere ontwikkelaars.

Omgevingsmanager Walter van der Vlies zegt dat in het werk moeilijk te vermijden is dat er af en toe olie meekomt. En het is niet uitgesloten dat er ook andere vervuiling vrijkomt.

Als u vervuiling constateert, is het verstandig om zo snel mogelijk naar de aannemer te lopen of per e-mail contact op te nemen met de omgevingsmanager via WvanderVlies@stadgenoot.nl.

U kunt ook contact opnemen met de waterbeheerder, Waternet, via klachtennummer 0900-9394. Kies dan voor optie 1. Een officiele klacht kan leiden tot een boete voor de vervuiler.

Naar verwachting zijn de werkzaamheden medio september afgerond.

25 juni 19:00 u Gemeente presenteert via internet tussenstand onderzoeken verkeerstoename Kattenburgerstraat

Op 25 juni presenteerde de gemeente via internet speciaal voor buurtbewoners de uitkomsten van een aantal onderzoeken naar de verkeerstoename in de Kattenburgerstraat en ontwikkelingen rond de herinrichting.

Tijdens het net afgeronde groot onderhoud is geluidsreducerend asfalt aangebracht en is de oversteekbaarheid van de straat voor voetgangers en fietsers verbeterd. Daarnaast is de rijweg op een aantal plaatsen smaller gemaakt wat het hard rijden ontmoedigt. Deze maand zijn plantenbakken geplaatst om het parkeren van touringcars op de Kattenburgerstraat tegen te gaan. Maar anders dan veel mensen denken zijn de net afgeronde werkzaamheden aan de Kattenburgerstraat een tijdelijke herinrichting. In 2023 zal een veel ingrijpender, definitieve herinrichting plaatsvinden. Daarvoor wordt dit jaar een Nota van Uitgangspunten opgesteld.

De buurtactievoerders willen pas praten over een nieuw profiel als voldoende maatregelen genomen zijn voor verkeersafname.

Een van de maatregelen van de Agenda Autoluw zorgt voor een verkeerstoename op de Piet Heinkade en de Kattenburgerstraat en een verkeersafname op de Prins Hendrikkade. De gemeenteraad heeft gevraagd om te onderzoeken wat de gevolgen precies zijn voor verkeersintensiteit, luchtkwaliteit en geluidoverlast in de Kattenburgerstraat.
Enkele uitkomsten van de uitgevoerde onderzoeken volgens een brief van wethouder Dijksma aan de gemeenteraad:

  • De verwachte toename van het autoverkeer in de Kattenburgerstraat is niet 30%, maar 23%. Na de uitvoering van maatregel 17 van de Agenda Autoluw aan de westkant van het Centrum, kan de toename dalen naar 14%. Maar eerst moet hierover besloten worden.

  • TNO-onderzoek wijst uit dat de uitstoot (NO2, stikstof en roet) toeneemt door het extra autoverkeer. Ook het geluid bij de woningen neemt met 1 decibel toe. Ontwikkelingen (auto’s worden schoner), maatregelen uit het Actieplan Schone Lucht en het verschuiven van de rijbaan met 4 meter zorgen er samen voor dat de extra uitstoot bij de woningen vrijwel volledig wordt gecompenseerd en verbetert bij 7 meter opschuiven van de rijbaan.

  • De geluidstoename van 1dB als gevolg van het extra autoverkeer kan op verschillende manieren worden gecompenseerd. Alleen het verschuiven van de rijbaan met 7 meter zorgt al voor volledige compensatie. Daarnaast wordt een stiller type asfalt (SMA NL5) toegepast. De weg wordt zo ingericht, dat deze niet meer uitnodigt tot hard rijden. De Kattenburgerstraat wordt dan als stiller ervaren dan nu het geval is.

  • Het afwaarderen van de Kattenburgerstraat van Corridor-plusnet Auto naar Plusnet Auto of Hoofdnet Auto is uitvoerbaar. Dit najaar wordt dit aan de gemeenteraad voorgelegd. Als dat wordt aangenomen, gaan nog dit jaar de snorscooters naar de rijbaan.

  • De invoering van 30 km/uur lijkt haalbaar. Een besluit hierover wacht echter op een stedelijk onderzoek hiernaar, waarvan de uitkosmt eind dit jaar wordt verwacht. Dit vereist aanpassingen in het wegprofiel.

Bekijk de raadsbrief (PDF, 124 kB) met bijlagen (rapportage VMA-VISSIM (PDF, 2,6 MB) en leeswijzer (PDF, 83 kB), rapportage TNO (PDF, 513 kB) en samenvatting (PDF, 147 kB), verkorte Q&A (PDF, 124 kB).

Bekij hier de gemeentelijke online bijeenkomst van 25 juni

Voorstellen Eilandenoverleg voor gebiedscyclus/jaarplan stadsdeel Centrum gereed

Na digitale raadpleging van het Eil;andenoverleg op basis van een concept-wensenlijst is nu een definitieve lijst met voorstellen voor de gebiedscyclus / het jaarplan van stadsdeel Centrum klaar voor overleg met het stadsdeel. Bespreking van een concept in een vergadering van het Eilandenoverleg was deze keer niet mogelijk. Wie ernstige tekortkomingen signaleert, kan mailen naar eilandenoverleg@buurtorganisatie1018.nl

Het gaat in totaal om 39 voorstellen, ingedeeld in vier hoofdtukken:

  1. Wonen: o.a. om het woningtoewijzingsbeleid van De Key voor uitsliuitend jonge starters met vijfjaarcontracten te stoppen.

  2. Sociaal: o.a. behoud van de Oosterkerk als cultureel en sociaal middelpunt van de buurt, dus geen verkoop aan Stadsherstel. Steun voor Stichting ‘Kom over de brug’ bij het ontwikkelen van ‘Bob Helpt’ , een werkgelegenheidsproject voor jongeren.

  3. Openbare ruimte, verkeer en overlast: o.a. dat de Kattenburgerstraat veiliger, schoner en groener moet worden. Geen nachtstalling aan de Dijksgracht-Oost. Bewaken groenfunctie voor het Marineterrein.

  4. Biodiversiteit en groen: o.a. inheemse plantensoorten aanplanten, watervoorziening voor zelfbeheergroen, groene daken voor warmteisoltaie van woningen verbindingen maken naar andere groengebiieden buiten de buurt.

Lees hier de complete lijst met voorstellen.

Teken de petitie 'Amsterdam Autoluw NU: maximaal 30 km/u'

Op petities.nl is een petitie geplaatst, afkomstig van 40 bewonersorganisaties in en rond het Centrum waarin zij vragen om op en binnen de S100 (de ring Mauritskade-Stadhouderskade-Nassaukade) een maximumsnelheid van 30 km per uur in te voeren.

Al heel wat bewoners van de Kattenburgerstraat en de Weesperstraat hebben deze petitie ondertekend. Deze petitie is ook van belang voor omwonenden van de Eilandenboulevard en de Cruquiuskade.

U kunt de petitie ondertekenen op https://autoluwnu.petities.nl/
Vul ook op autoluw.nu uw e-mailadres in voor de autoluw.nu nieuwsbrief.

Hieronder de tekst van de petitie.

Wij, inwoners van Amsterdam, constateren

  • NU veel minder autoverkeer en schonere lucht

  • het college wil met de 'Agenda Autoluw' alleen in rustige straten 30km/u invoeren, NU zijn plots heel veel straten rustig

  • snelheidsduivels scheuren NU in lege straten met motoren en auto's

  • de maximumsnelheid kan en moet NU goed omlaag

  • stoepen en fietspaden zijn NU al te krap door de anderhalvemeterregel. Meer ruimte is nodig om elkaar veilig te kunnen passeren.

  • grote steden in de EU nemen daarom NU maatregelen. Amsterdam doet niets.

  • bij maximaal 30km/u is er 25% minder doorgaand verkeer èn is de bereikbaarheid beter

  • maximaal 30km/u bespaart levens van voetgangers en fietsers vergeleken met 50km/u.

  • NU is de tijd om de toekomst van de stad te bepalen, niet straks (2025) of later (2040).

en verzoeken

  • begin NU met maximaal 30km/u op de s100 (Centrumring) en daarbinnen.

T/m 6 mei ontwerptracébesluit en MER spoorvernieuwing Dijksgracht-CS ter visie

Tot en met 6 mei kunt u een zienswijze indienen op het Ontwerptracébesluit Hoogfrequent Spoor Amsterdam Centraal en de bijbehorende MilieuEffectRapportage (MER). Dit omvat een ingrijpende wijziging van spoorligging en spoorgebruik van de treinsporen tussen de Cruquiuskade en het Centraal Station. Er komt een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van Oostenburg, het Centraal Station krijgt minder, maar wel bredere perrons, de Oosttunnel in het station wordt verbreed en de spoorbruggen over de Oostertoegang worden vernieuwd. Grenzend aan de Oosttunnel komt een grote fietsenstalling onder de sporen en grenzend aan de Oostertoegang komt een fietsdepot waar weggeknipte fietsen kunnen worden opgehaald.

Er komen 40 % meer treinen te rijden langs onze buurt, de snelheid gaat omhoog van 60 naar 80 km/uur en er komen ook meer goederentreinen. Dat leidt tot een enorme toename aan (ernstig) geluidgehinderden en slaapverstoringen. Desondanks zijn volgens het tracebesluit geen extra maatregelen tegen geluidshinder, booggeluid en trillingshinder in onze buurt nodig.

Er is een enorme stapel bijlagen, o.a. over bodem, ecologie, landschappelijke inpassing, externe veiligheid, geluidonderzoek, onderzoek booggeluid en trillingonderzoek. Ontwerptracébesluit, MER en bijlagen zijn hier online te vinden. U kunt uw zienswijze digitaal indienen via het zienswijzenformulier. U kunt bijlagen met uw zienswijze meesturen (maximaal 25 Mb per document).

5 maart 19:30 u Open Informatieplatform Oostelijke Eilanden over Veiligheid in NewWerktheater

Op donderdag 5 maart 19:30 uur vindt het volgende Open Informatieplatform Oostelijke Eilanden plaats. Locatie: NeweWerktheater, Oostenburgergracht 75.
Het thema is dit keer: Veiligheid. Bij deze bijeenkomst zijn onder andere de politie, het OM, de stadsdeelvoorzitter en het jongerenwerk aanwezig. Doel van de bijeenkomst is om samen in gesprek te gaan en elkaar zo veel mogelijk te informeren.

Programma:

  1. Stand van zaken onderzoeken

  2. Gesprek met bewoners en professional

  3. Campagne “Amsterdam ontwapend”

Aanmelden bij danny.konings@amsterdam.nl.

Buurtdiamant bijna drie jaar actief rond CapitalC, Weesperplein

Buurtbewoners rond Capital C, de voormalige Diamantbeurs aan het Weesperplein, hebben zich drie jaar geleden verenigd bij het begin van de verbouwing van de Diamantbeurs en hebben overlegd met CapitalC om de overlast van de bouw, die af en toe behoorlijk groot was, te beperken. Met wisselend resultaat.

Inmiddels is de Buurtdiamant gegroeid tot een groep van 13 actieve buurtbewoners. ze zijn blij dat de verbouwing nu nagenoeg is afgerond. CapitalC is nu ook wel actiever in het benaderen van de Buurtdiamant en reageert over het algemeen heel adequaat en attent op overlastklachten. Maar het gebruik van het gebouw blijkt toch meer overlast op te leveren dan vooraf gedacht. Lichtoverlast van de koepel, waar de verlichting vaak nachtenlang aan blijft staan. Tegen lawaaioverlast van de koepel. heeft CapitalC maatregelen genomen, maar hoe dat in de zomer werkt, is nog afwachten.… Het laden en lossen van horecavoorraad, feestattributen en catering met vrachtwagens op de Nieuwe Achtergracht levert veel lawaai op, vaak na 24.00 ’s nachts. En muziek en dreunoverlast tot diep in de nacht van Stan&Co, vooral voor de directe buren van de Brandweerkazerne.
Tot voor kort stond er ook een noodaggregaat in de parkeergarage pal tegen de niet geïsoleerde zijmuur, waardoor de Brandweerkazerneburen last hadden van gebrom en stankoverlast van niet gereinigde dieseluitlaatgassen die gewoon op kniehoogte uit het gebouw kwam. Dit aggregaat is stilgelegd door de gemeente.

Stan&Co en CapitalC hebben ongeveer een half jaar geleden een informatie-avond gehouden over hun voornemen om de groenstrook vóór CapitalC van groen om te vormen tot een houten terras in een soort trapvorm voor het café. De Buurtdiamant bemoeit zich hier ook uitgebreid mee, omdat ze vinden dat het niet de bedoeling is om groen op te offeren voor een terras voor horeca. Het stadsdeel lijkt hier geen probleem mee te hebben, dus hier werkt de Buurtdiamant ook hard aan om hen te overtuigen dat groen echt veel belangrijker is.

Inmiddels is de Buurtdiamant ook al wel breder actief. Onder andere ook op het conceptterrassenplan van de doorgaande verkeersas Valkenburgerstraat, Weesperstraat, Weesperplein, Wibautstraat waar de gemeente onder het mom van vergroening grote terrassen wil toestaan voor de horeca-ondernemingen. Als je meer wilt weten over de Buurtdiamant kan je mailen met buurtdiamantcapitalc@gmail.com

Kattenburgerstraat vanaf 23 februari op de schop

Tussen eind februari en eind april wordt groot onderhoud uitgevoerd op de Kattenburgerstraat: nieuw stil asfalt op de hoofdrijbaan en nieuw asfalt op het fietspad aan de Marinezijde, wegversmalingen, vuilcontainers plaatsen, opschuiven en toegankelijk maken van de bushaltes en rainproof maken van de groenstrook langs de Marinemuur door ondergrondse kratjes. Parkeren en halteren van touringcars wordt onmogelijk gemaakt.

Dit gaat gepaard met wegafsluitingen en omleidingen van auto en bus. Alle parkeervakken zijn de gehele periode niet te gebruiken.
Vanaf 23 februari tot 17 april is de Kattenburgerstraat afgesloten voor verkeer vanaf de Piet Heinkade. De Dijksgracht blijft wel bereikbaar.

Van vrijdag 17 april t/m maandag 20 april is de Kattenburgerstraat volledig afgesloten voor al het autoverkeer wegens asfaltering (tenzij het regent).

De fietspaden zijn beurtelings aan een kant afgesloten. Dan is tweerichting fietsverkeer mogelijk over het andere fietspad.

Kattenburgerstraat domineert gemeenteraadsdebat over de Agenda Autoluw

Op 23 en 24 januari vergaderde de gemeenteraad over de Agenda Autoluw. Het lot van de Kattenburgerstraat was een dominant onderwerp van gesprek bij alle partijen. Het ziet er nog niet naar uit dat de invoering van eenrichtingverkeer stad uit in de Oostertoegang (naast CS) van de baan is, maar besloten is dat nog niet. Eerst wordt een mogelijke verbreding van de Oostertoegang onderzocht of verlegging van het fietspad naar waar nu water is. De uitkomst wordt in april verwacht. Hoofdpunt in het debat was hoe het waterbedeffect - verplaatsing van verkeer naar andere straten zoals de Kattenburgerstraat - te voorkomen. De stemmen staakten bij een motie om binnen de ring A 10 een maximumsnelheid van 30 km per uur in te voeren. Daarover wordt op 12 of 13 februari opnieuw gestemd. Een motie om dit te onderzoeken voor zo veel mogelijk wegen in de hele stad werd al wel aangenomen.

Een grote overwinning voor de Kattenburgers was dat een motie werd aangenomen om de Kattenburgerstraat af te waarderen van ‘Plusnet Corridor Auto’ naar ‘Plusnet Auto’ en na definitieve herinrichting naar ‘Hoofdnet Auto’, waarbij de snorfiets naar de rijbaan gaat, en zo mogelijk de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/u. Andere aangenomen moties gingen over het weren van halterende en parkerende touringcars uit de Kattenburgerstraat en over het zo mogelijk opheffen van alle parkeerplaatsen in de Kattenburgerstraat. De wethouder kreeg bij motie de opdracht om met de Kattenburgers in gesprek te gaan over ideeen over andere maatregelen om tot minder autoverkeer te komen en over aanpassingen in de tijdelijke herinrichting en uitgangspunten voor de definitieve herinrichting.

Voor de Weesperstraat is van belang is dat een motie werd aangenomen om voor de pilot voor een knip in de Weesperstraat meer tijd uit te trekken, meer aandacht te besteden aancommunicatie vooraf en meting van de positieve resultaten en die mee te nemen in een Stedenbouwkundige Visie voor de Oostelijke Binnenstad.

Eilandenoverleg in verzet tegen touringcarroute Kattenburgerstraat

Het Eilandenoverleg heeft in zijn vergadering van 6 november gesproken over de Agenda Touwingcar Amsterdam, die tot 17 november ter visie ligt.
In de Agenda Touringcar komt de gemeente terug op de afspraak in het coalitieprogrmma om geen touringcars meer binnen de ring A10 toe te laten. Het aantal routes wordt wel sterk beperkt. Tot dat beperkte aantal behoort wel de Kattenburgerstraat. Daar is het Eilandenoverleg het niet mee eens. De Kattenburgerstraat ondervindt nu al veel overlast van touringcars. Er zijn voldoende alternatieven om alle plekken in de binnenstad te bereiken zonder gebruik van de route door de Kattenburgerstraat.

Kattenburg ziet zich geconfronteerd met meerdere plannen die de overlast in de komende jaren sterk gaan vergroten:

  • 30 % extra autoverkeer als gevolg van invoering van eenrichtingverkeer in de Oostertoegang (concept-Agenda Autoluw);

  • 40 % meer treinverkeer en snelheidsverhoging op de spoorbaan en het spoorviaduct bij Kattenburg als gevolg van het Programma Hoogfrequent Spoor. Ook het aantal (nachtelijke) goedrentreinen gaat toenemen,

  • Een nachtstalling voor 40 rondvaartboten langs de Dijksgracht-oost. Die gaan elke ochtend en avond stank- en geluidsoverlast veroorzaken.

Daar komt dan nog dit plan voor een touringcarroute bij. De bewoners krijgen het gevoel dat Kattenburg het afvoerputje van de stad wordt.

Lees hier de volledige reactie van het Eilandenoverleg.

Uitkomsten Buurtenquete 2019 Centrum Oost

1079 bewoners en 140 ondernemers hebben de buurtenquete Centrum-Oost van het stadsdeel ingevuld. Daarvan 114 bewoners van de Oostelijke Eilanden, 78 van de Kadijken, 116 van de Plantagebuurt en 119 van de Weesperbuurt. De meeste respondenten zijn geworven via de Facebookcampagne (873) en een mailing van het stadsdeel (457). Relatief veel hoger opgeleiden, 50-65-jarigen, en mensen van Nederlandse herkomst doen mee..

De tevredenheid met de eigen buurt is nergens zo hoog als op de Oostelijke Eilanden: rapportcijfer 7,6. Voor Weesperbuurt/Plantage is dat niet veel minder: 7,5, maar de verwachting voor de toekomstige ontwikkeling is daar minder positief: 6,4. Het meest verbeterd: heringerichte straten (Sarphatistraat, Amstel-oostzijde, Eilandenboulevard) en verkeersoverlast.. Op de Oostelijke Eilanden wordt ook ’groen’ veel genoemd. Toch wordt verkeersoverlast het meest genoemd als probleem dat de gemeente als eerste zou moeten aanpakken. De Weesperstraat en de Kattenburgerstraat springen eruit.
Het veiligheidsgevoel scoort hoog in onze buurten en is het laagst in de grachtengordel-zuid.. Op de Oostelijke Eilanden heeft 69 % minstens één van de extra veiligheidsmaatregelen na de schietpartijene opgemerkt, met name het cameratoezicht en de straatcoaches. Volgens 22 % hebben de maatregelen geen effect, volgens 20 % wel en volgens 51 % enigszins.
Overlast is er in de Weesperbuurt/Plantage meer dan op de Oostelijke Eilanden. In beide gebieden scoren bouwoverlast, (feest)botenoverlast en geparkeerde fietsen/scooters het hoogst.

In de Weesperbuurt/Plantage ervaart 59 % overlast van verhuur van woningen aan toeristen en op de Oostelijke Eilanden/Kadijken 43 %. Andere belangrijke bronnen van overlast zijn zwerfafval en verkeerd aangeboden afval. Van de ondernemers is een meerderheid bereid om samen één inzamelaar te kiezen voor hun bedrijfsafval.

Op de vraag of men een Leefstraat leuk vindt (maximaal 30 dagen geen autoparkeren, maar ander gebruik) antwoordt een derde positief en voor een ander derde hangt het af van de activiteiten.

In de Plantage en Weesperbuurt antwoordt 70 % positief op de vraag of zij de maximumsnelheid op de Plantage Middenlaan en de Roetersstraat willen verlagen naar 30 km/u en 78 % is voor meer groen door middel van opheffen van parkeerplaatsen en invoering eenrichtingverkeer.
In heel Centrum Oost zijn veel klachten over te weinig loopruimte bij terrassen; op de Oostelijke Eilanden het minst.

Van de bewoners van de Oostelijke Eilanden zegt 29 % behoefte te hebben aan een plek voor buurtactiviteiten zoals een buurtkamer, bibliotheek, expositieruimte of andere publieke ruimte.

Op de Oostelijke Eilanden wil 43 % meedenken over ontwikkelingen in de buurt en in de Plantage/Weesperbuurt 57 %. In onze beide buurten wordt Buurtkrant 1018 door 63 % van de bewoners gelezen.

Het aandeel bewoners met verhuisplannen is in onze beide buurten relatief laag, ca. 15 %. Leeftijd, drukte/overlast en veranderde gezinssamenstelling zijn de voornaamste verhuisredenen.

Lees hier het volledige enqueteverslag Centrum Oost