Stadsdeel Centrum

Indrukwekkende stille tocht voor Mohamed Bouchikhi 16 februari

Op vrijdagavond 16 februari is de doodgeschoten Mohamed Bouchikhi herdacht met een stille tocht over de Oostelijke Eilanden. Er liepen vijfhonderd buurtbewoners mee, maar ook burgemeester Jozias van Aartsen, de hoofdcommissaris van politie en politici van gemeenteraad en stadsdeel. De tocht begon bij het Oostenburgerpark. Daar vlakbij woonde Mohamed en daar werd een minuut stilgestaan. Over de Eilandenboulevard ging het verder naar Kattenburg. Ook daar een minutt stilte op de plek waar in november Ayman Mounah werd neergeschoten. De tocht eindigde met twee minuten stilte bij het speeltuingebouw op Wittenburg, de plek van de schietpartij. Er werden witte ballonnen opgelaten.

Burgemeester Van Aartsen erkent tegenover Het Parool dat er een hoop moet gebeuren. Deze zaak verplicht ons allemaal te doen wat we kunnen. Maar hij herhaalt ook de waarschuwing aan de buurt dat het niet alleen van de politie kan komen. Ook de buurt kan meer doen, informatie melden bijvoorbeeld, zodat de overheid beter weet wat er zoal speelt op Wittenburg.
De verbondenheid vande buurt met de getroffen families die de stille tocht liet zien, geeft in elk geval hoop voor de toekomst.

p 1 februari heeft de gemeente een bijeenkomst georganiseerd in werf 't Kromhout voor bewoners van Wittenburg. Daar waren ca. 300 bewoners aanwezig. Lees hier het verslag.

Ontwerp Oosterspeeltuin en schoolplein BOE vastgesteld

Op 19 december 2017 heeft het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum het definitief ontwerp vastgesteld van de Oosterspeeltuin (door het stadsdeel ten onrechte 'speeltuin Oostenburg' genoemd) en het schoolplein van de BOE.

Het concept inrichtingsplan is met een werkgroep bestaande uit bewoners, overige belanghebbenden (BOE, DOCK, Wereldkids, Sciandri) en stadsdeel Centrum in een aantal bijeenkomsten besproken. Dit participatietraject met de werkgroep is afgerond in mei 2017. De uitkomsten van de verschillende bijeenkomsten zijn uitgewerkt door de ontwerper tot een Definitief Ontwerp (DO) (PNG, 4,8 MB).. De omgevingsvergunning heeft in oktober 2017 ter visie gelegen.

Naar verwachting is de technische uitwerking en aanbesteding gereed rond zomer 2018. Dan volgt de start uitvoering in het najaar 2018.
Omwonenden en belanghebbenden worden tijdig vooraf hierover geïnformeerd.

Buurtconferentie Plantage-Weesperbuurtvereniging: grote opkomst, levendige discussies

Wij zijn heel goed in het vormen van groepjes die ergens tegen zijn. Maar waar zijn we in deze buurt nu eigenlijk voor? Daar willen wij vanavond achter komen.” Met die woorden gaf spreekstalmeester Anton Arts op maandag 22 januari het startsein voor een door ruim honderd bewoners bezochte buurtconferentie.  

De opzet van de door de Plantage Weesperbuurtvereniging georganiseerde conferentie was even simpel als doeltreffend. Eerst was het de beurt aan de – in hoofdzaak oudere - bezoekers om, verdeeld over zes thematische groepen, te noteren wat hen dwars zit in de buurt en wat daaraan gedaan zou moeten worden. Duidelijk als ergernis nummer één eindigde de toenemende hoeveelheid zwerfafval met als gewenste oplossing onder meer ondergrondse vuilcontainers en grotere afvalbakken die vaker geleegd worden. Ook meer sociale woningbouw en betaalbare woonruimte voor ouderen staan hoog op de prioriteitenlijst van veel bewoners, zo bleek. En dan was er nog de ergernis over de oprukkende horeca op plekken waar tot voor kort kleinschalige winkels voor leefbaarheid in de buurt zorgden.

Na dit levendige begin van de avond was het tijd voor de zes aanwezige politici om aan de hand van vragen uit de zaal op de wensen te reageren. Dat leek een goede kans om hen het vuur na aan de schenen te leggen, maar zoals wel vaker in dit soort gevallen kreeg de zaal niet echt vat op het panel. Opvallend was hoe vriendelijke de politici voor elkaar waren. Hoewel de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht zijn, was van enige vorm van verkiezingsstrijd binnen het panel geen sprake, of het moest het moment zijn waarop Anke Bakker van de Partij voor de Dieren pleitte voor een bouwstop in Amsterdam.

“Al deze heren willen nog meer huizen in een stad die al zo vol is. Dat betekent nog meer voorzieningen en nog meer drukte. Dat kan de stad gewoon niet aan.” Bij deze woorden ontplofte VVD’er Bas van der Sande. “Zullen we dan maar geen kinderen meer nemen, want als die later groot zijn, kunnen ze in de stad zoals die nu is, onmogelijk woonruimte vinden.” Hij werd bijgevallen door Zeeger Ernsting (Groen Links). “Bouwen is nodig en bovendien is het een van de instrumenten om wonen betaalbaar te houden.” En tegen een vragenstelster die klaagde over plannen voor nieuwbouw op een plek waar zich nu volkstuintjes bevinden: “Natuurlijk moeten we zorgvuldig bouwen, maar niet bouwen is in de huidige situatie geen optie.”

Het afvalprobleem was voor CDA’er Jacques Klok een mooie gelegenheid voor een steek onder water. “D66, VVD en SP hebben honderden stadsreinigers aan de straat gezet. Wij vinden dat die mensen weer terug moeten komen en met hen meer afvalbakken, liefst met een chip erin die een signaal geeft als de bak driekwart vol is.” Maar dat lieten de partijen uit het huidige stadsbestuur niet op zich zitten. Mark van der Veer (D66) nodigde alle aanwezigen uit om tijdens bestuursvergaderingen te komen inspreken - ‘Een extra prullenbak is altijd te regelen’ - en de VVD beloofde zelfs 500 extra stadsreinigers aan te zullen stellen.

Het slotakkoord kwam van voorzitter René Mentink van de Vrienden van de Plantage, die een warm pleidooi hield voor continuering van het in zijn voortbestaan bedreigde jaarlijkse Buurtfeest in het Wertheimpark. Ook op deze bijdrage kwam geen duidelijk antwoord, al lieten verschillende politici onder wie Tiers Bakker (SP) merken dat zij het van den zotte zouden vinden als zo’n eenmalig feest op zondagmiddag vanwege iets te harde muziek zou worden verboden. Onder een gul applaus maakte Arts daarna een einde aan de discussie. Het was een mooie avond geweest.

Vervolg knip Amstel-Oost: Nieuwe Keizersgracht krijgt linksaf-verbod

Op de Nieuwe Keizersgracht komt ter hoogte van de kruising met de Weesperstraat een linksaf-verbod voor autoverkeer vanaf de Amstel. Met deze maatregel hoopt het stadsdeel de overlast van sluipverkeer op de Nieuwe Keizersgracht te beperken. Tot de maatregel is eind januari besloten in een overleg van bewoners van Amstel en Nieuwe Keizersgracht met bestuurslid Jeanine van Pinxteren van stadsdeel Centrum.

Aanleiding voor het overleg was het grote aantal auto’s dat op de hoek van Amstel en Nieuwe Keizersgracht rechtsaf slaat, vooral tijdens de avondspits en in de vroege avond. De stroom auto’s over de smalle gracht is op gang gekomen sinds de doorgang langs de Hermitage voor autoverkeer is afgesloten door twee paaltjes op de brug over de Nieuwe Keizersgracht  Met die afgelopen najaar genomen maatregel hoopte het stadsdeel een einde te maken aan het gebruik van de Amstel Oostzijde als sluiproute tussen de Sarphatistraat en het stadscentrum.

Dat sluipverkeer was het gevolg van het afsluiten van de Munt voor autoverkeer eind 2016. De gemeente en het stadsdeel hadden verwacht dat auto’s die vanuit de omgeving van de Pijp en de Rivierenbuurt naar het centrum willen rijden, zouden kiezen voor de route via de Sarphatistraat en de Weesperstraat. Zij hadden echter geen rekening gehouden met de enorm lange wachttijden voor het stoplicht op de kruising van die twee straten. Vooral taxi’s hadden snel door dat de Amstel Oostzijde een snellere route richting Centrum bood.

De hoop van het stadsdeel was dat het afsluiten van de brug over de Nieuwe Keizersgracht een voldoende afschrikkende werking zou hebben, maar dat bleek niet het geval. Uit een telling werd duidelijk dat het verkeer over de Amstel Oostzijde als gevolg van de afsluiting weliswaar was afgenomen, maar dat de overlast voor de bewoners van de Nieuwe Keizersgracht fors was toegenomen, omdat alle verkeer dat tot dan toe langs de Hermitage reed, nu de gracht opdraait. (zie ons  nieuwsbericht over knip Amstel-Oost van 12 december en ons nieuwsbericht van 5 oktober).

Tijdens het overleg tussen bewoners en stadsdeelbestuur kwam als mogelijke oplossing ter tafel om de Amstel al af te sluiten voor doorgaand verkeer ter hoogte van de Nieuwe Prinsengracht. Gevreesd werd echter dat deze maatregel de problemen niet zou oplossen maar slechts verplaatsen. Om het verkeer verder te ontmoedigen van de sluiproute gebruik te maken leek het stadsdeelbestuur een linksaf-verbod op de hoek Nieuwe Keizersgracht – Weesperstraat een betere oplossing. Ook rechtdoor rijden wordt er verboden. Die maatregel zal met name het verkeer treffen dat de sluiproute gebruikt om snel het centrum te bereiken.

Hoewel met enige scepsis over het te verwachten resultaat stemden de bewoners in met een proefperiode, waarin het linksaf-verbod zijn waarde moet bewijzen. Afgesproken werd dat het in een later stadium zal worden aangevuld met een zodanige aanpassing van de kruising dat linksaf slaan ook fysiek moeilijker wordt. Bovendien kregen de bewoners, omdat het plaatsen van camera’s bij een linksaf-verbod niet is toegestaan, de toezegging dat de politie ter plekke streng zal gaan controleren. Tenslotte werd afgesproken dat enkele maanden na invoering van de maatregel een onderzoek zal worden uitgevoerd naar het effect ervan.

Lees hier de nieuwsbrief van de bewoners.

Opnieuw dodelijke schietpartij, nu op Wittenburg

In het jongerencentrum van speeltuin Wittenburg is vrijdagavond 26 januari om 19:30 uur een 17-jarige jongen doodgeschoten door twee gemaskerde mannen. Een 19-jarige jongen raakte zwaar gewond en een 20-jarige stagiaire werd in haar been geschoten.

Op het moment van de aanval waren kleine kinderen bezig met een kookles.  De consternatie bij kinderen, ouders en omwonenden was en is groot.

Lees  hier het bericht van de Parool-website van vrijdagavond.

Politie en pers zoeken naar een verband met de schietpartij op 23 november vorig jaar op de Kattenburgerkade, waarbij de 19-jarige Ayman om het leven kwam. Erg waarschijnlijk lijkt dat niet omdat de dader toen een verwarde man was.

Op dit moment, zaterdag 27 februari, is er van 14:00 - 18:00 uur open inloop in Buurthuis De Witte Boei, Kleine Wittenburgerstraat 201 om te praten over de gebeurtenissen en de slachtoffers.
Er is door buurtbewoners een oproep gedaan om om 16:00 uur bijeen te komen op het plein achter de Oosterkerk om betrokkenheid te tonen en te bespreke hoe we als buurt moeten reageren op langzamerhand een hele reeks gewelddadige incidenten..

Bericht voor huurders De Key 65+ die willen verhuizen naar een meer geschikte woning

Huurders van De Key van 65 jaar en ouder die in aanmerking komen voor de regeling 'Van hoog naar laag' of - ongeacht leeftijd - voor de regeling 'Van groot naar beter', kunnen zich per brief melden bij De Key als ze op zoek zijn naar een meer geschikte woning binnen stadsdeel Centrum (soms ook daarbuiten). De Key zal dan actief proberen om een geschikte woning aan te bieden als die vrijkomt.

Wie komen in aanmerking voor de regeling 'Van hoog naar laag'? Bewoners van 65 jaar en ouder die op de tweede verdieping of hoger wonen zonder lift. Bewoners van 70 jaar en ouder krijgen de garantie dat zij de aangeboden woning tegen dezelfde huur kunnen huren als de woning die ze achterlaten. Deze laatste regel geldt niet bij oplevering van nieuwe woningen. De voorrangsregeling geldt alleen bij verhuizing binnen het eigen stadsdeel.

Wie komen in aanmerking voor de regeling 'Van groot naar beter'? Huishoudens van maximaal drie personen met een woning met vijf of meer kamers met een oppervlakte van tenminste 70 m2. De huur van de nieuwe woning zal niet hoger zijn dan die van de achtergelaten woning. Voor deze regeling geldt niet de beperking tot het eigen stadsdeel. Een tegemoetkoming in de verhuis- en inrichtingskosten kan bij de gemeente Amsterdam worden aangevraagd met het declaratieformulier Van groot naar beter. Dit formulier is te vinden via deze link

Deze informatie kwam naar voren in een gesprek dat de Werkgroep Ouderenhuisvesting Centrum voerde met De Key op 22 januari 2018.
De Key is ook bereid om bewoners van vierkamer maisonnettes op Kattenburg actief aan een andere, kleinere woning te helpen, maar dan geldt niet automatisch het behoud van de oude huur.

Overigens kunt u ook via Woningnet reageren op geschikte woningen van andere corporaties als u van deze regelingen gebruik wilt maken. Geschikte woningen voor 'Van Hoog naar Laag' zijn woningen op de begane grond, eerste verdieping of aan lift. U kunt via Woningnet reageren als u zorgt dat uw etage op Woningnet correct is ingevuld. U krijgt op Woningnet dan ook woningen te zien die anders voor uw inkomen te duur zouden zijn.
Geschikte woningen voor 'Van Groot naar beter' zijn  woningen van maximaal 60 m2, seniorenwoningen of WIBO-woningen. U moet wel tevoren bij uw corporatie een aanvraag hiervoor doen.

Brieven met verzoeken om binnen het woningbezit van De Key gebruik te kunnen maken van deze regelingen  kunnen gericht worden aan:
Woningcorporatie De Key
Postbus 2643
1000 CP AMSTERDAM

Ontwerp-uitwerkingsplan VOC-kade voor Oostenburg-Noord ter visie

Vanaf 19 januari ligt het ontwerp-uitwerkingsplan voor deelgebied VOC-kade van het bestemmingsplan Oostenburg-Noord ('Stadswerf Oostenburg') gedurende zes weken (dus t/m 1 maart) ter visie, tegelijk met het ontheffingsverzoek tot vaststelling van hogere waarden Wet Geluidhinder.

Deelplan VOC-kade omvat de nog te bouwen blokken tussen Roest, het hotel, de Wittenburgervaart en de Oostenburgermiddenstraat. Roest en het hotel vallen erbuiten. De Werkspoorhal is wel in dit deelplan opgenomen als te behouden monument. Er zijn drie torens toegestaan, een van 46 meter hoog aan de Bontiusplaats, een van 46 meter achter het hotel aan de Oostenburgermiddenstraat en een van 39 meter naast de Werkspoorhal aan de VOC-kade. De overige gebouwen aan de VOC-kade worden maximaal 26 meter hoog (8 verdiepingen) maar moeten per kavel minstens twee verdiepingen in hoogte varieren ten opzichte van het naastgelegen kavel.

Vanwege het spoorweglawaai en geluid vanuit INIT is een ontheffing nodig voor de zware geluidsbelasting aan de gevel. Om te voldoen aan de norm voor geluid binnen de woning is dan extra geluidsisolatie nodig, bijvoorbeeld extra dik glas en suskasten voor de ventilatie.

Alle documenten samen omvatten bijna 900 pagina's, voornamelijk bijlagen bij de toelichting in de vorm van onderzoeksrapporten. Zie hiervoor het dossier 'Planvorming Oostenburg-Noord', scroll naar beneden onder 'Documenten'.

Petersburgjournaal #5, december 2017

Het Petersburgjournaal is een uitgave van Stadsdeel Centrum met nieuws over de Oostelijke Eilanden. Artikelen in het decembernummer 2017:

  • Waar gebeurt wat? met o.a transformatie Zeeburgerpad, exploitatie en verhuur Hoogte Kadijk 401, Speeltuin Funenpark, herinrichting Mauritskade en Eilandenboulevard, verkoop kavels Oostenburg-Noord.
  • Ecologisch onderzoek, bomenonderzoek en onderzoek oeverbescherming Eilandenboulevard
  • Taludgesprekken Eilandenboulevard begonnen
  • Verzakking bij Kattenburgerbrug
  • Interview met Kristiaan Boret, supervisor architectuur Oostenburg-Noord
  • Lichtplan Czaar Peterstraat
  • Drie meet-ups op Marineterrein in de Commandantswoning:
    17 januari 17:00 - 19:00 u Smart Roof 2.0: blauwgroene daken
    31 januari 19:00 - 21:00 u Erfgoed op het Marineterrein
    13 februari 19:00 - 21:00 u Sport spel en beweging. In 2018 komt het militaire deel van het Marineterrein vrij, met een sportzaal, een sintelbaan, een voetbalveld en twee tennisbanen.
    Aanmelden meet-ups via info@marineterrein.nl
  • Interview met Ada Bergh (83), bewoonster Kattenburg
  • Gevecht tegen het vuil. Projectleider Joke Walstra vertelt over de speciale aanpak in Het Funen en de Loise Wentstraat
  • Lichtfestival op het Marineterrein

Lees hier het hele nummer.

Verkeersbesluit 2,5 jaar afsluiting Oosterdoksdraaibrug

In ons bericht van 10 november meldden wij dat projectontwikkelaar BPD In verband met de nieuwbouw van Booking.com op het Oosterdokseiland de Oosterdoksdraaibrug en de Oosterdokskade ten noorden van de NEMO-brug voor 2,5 jaar volledig wil afsluiten, waardoor isolement dreigt voor de Kop Dijksgracht en het Marineterrein. Stadsdeel Centrum heeft nu twee verkeersbesluiten gepubliceerd waarin deze afsluiting wordt geformaliseerd.

Bewonersinitiatief verbreding voetpaden Hoogte Kadijk 71-95

Een groep bewoners van de Hoogte Kadijk heeft het initiatief genomen om de stoep ter hoogte van 71 t/m 95 (tussen Buiten Kadijken en Overhaalsgang) te verbreden ten koste van zeven parkeerplaatsen. In de parkeerstrook daartegenover worden twee nieuwe bomen geplant ten koste van een parkeerplaats.

Beide voetpaden zijn smal waardoor er soms geen doorkomen aan is. Die situatie was voor een groep bewoners aanleiding het stadsdeel te verzoeken de voetpaden voor hun woningen aan te passen. Op verzoek van het stadsdeel hebben de initiatiefnemers hun medebewoners gevraagd wat zij daar van vinden. Hierop hebben 39 bewoners gereageerd; 37 reacties waren positief en twee negatief.

Het stadsdeel heeft nu een bewonersbrief d.d. 21 november verspreid over dit voorstel met daarbij een tekening van de bestaande en de nieuwe situatie (Klik hier voor de tekening).

Het opheffen van de acht parkeerplaatsen is mogelijk omdat de gemeente 285 parkeerplaatsen heeft gehuurd in Markenhoven. De vergunninghouders op dit stuk van de Hoogte Kadijk zijn
hierover in het verleden op de hoogte gebracht en kunnen zonder extra kosten in de garage
Markenhoven parkeren. Nadere informatie is verkrijgbaar bij parkeerplan@amsterdam.nl .
Het blijft gewoon mogelijk om ergens anders in de buurt te parkeren..
Over het voorstel de voetpaden aan te passen kan t/m 17 december gereageerd worden met een e-mail aan w.van.ierssel@amsterdam.nl
De reacties worden betrokken bij de uitvoering van het voorstel. Het is mogelijk dat het voorstel daardoor wordt aangepast.

Bewoners Zeeburgerpad Centrum in verzet tegen hoogbouw en eenvormigheid

Stadsdeel Centrum en de centrale stad willen het Zeeburgerpad Centrum (het deel tussen Funenmolen en het spoorviaduct) tranformeren van werkgebied naar woon-werkgebied. Op 21 juli 2017 zijn de uitgangspunten daarvoor aan de bewoners gepresenteerd. Tot hun schrik is nu sprake van 18 meter hoge bebouwing, terwijl bij eerder overleg een maximum van 12 meter was genoemd. De gemeente gaat geen bestemmingsplan daarvoor opstellen, maar wel een Ruimtelijk Kader.

Commissie van deskundigen: Nieuwbouw Sint Jacob past niet in de Plantage

Het ontwerp voor het appartementencomplex dat op de plaats moet komen van het voormalig verpleeghuis Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan voldoet niet aan redelijke eisen van welstand. Dat harde oordeel velde de Commissie voor Second Opinions van adviesbureau Mooi Noord-Holland in een deze week uitgebracht rapport. De deskundigen op het gebied van omgevingskwaliteit waren ingeschakeld door buurtorganisatie De Groene Plantage, die geen genoegen nam met het eerder uitgesproken positieve oordeel over het ontwerp van de gemeentelijke Commissie voor Welstand en Monumenten.

Volgens de commissie van Mooi Noord-Holland, die bestond uit een architectuurhistorica, een stedenbouwkundig adviseur en twee architecten, houdt het ontwerp geen rekening met de omgeving waarvoor het bedoeld is. De nieuwbouw is rondom vrijwel gelijk in hoogte en architectonische uitwerking en vrijwel zonder geleding, aldus het rapport. Daardoor wordt de hiërarchie van het bouwblok ontkend. Het verschil tussen de aangrenzende straten, met een duidelijke voorzijde aan de Plantage Middenlaan, wordt zo teniet gedaan.

Al even kritisch zijn de deskundigen over de voorgevel die naar hun  mening onvoldoende gearticuleerd is. De uitstekende delen van de gevel steken slechts dertig centimeter naar voren, terwijl het kozijnritme over de totale gevel vrijwel gelijk blijft en de verticale geleding onvoldoende onderscheid maakt in plint, opbouw en kroonlijst. Al met al is de compositie daardoor niet passend in het stadsbeeld ter plaatse, waar andere gebouwen een veel zachtere overgang hebben van publiek naar privé, overgangen die karakteristiek zijn voor de Plantage-buurt.

Wel enthousiast is de commissie over het feit dat het monumentale middendeel van de oudbouw die niet wordt gesloopt, straks vanaf de straat zichtbaar zal zijn door de grote poort in de noordgevel van de nieuwbouw. Maar dat enthousiasme laat onverlet dat de deskundigen het nieuwbouw-ontwerp in zijn totaliteit niet passend vinden in de stedenbouwkundige structuur van de Plantage. 

Direct na het verschijnen van de second opinion heeft woordvoerder Marjolein Swart van buurtorganisatie De Groene Plantage wethouder Eric van der Burg van de gemeente Amsterdam om een gesprek gevraagd. “Liever dan ons alvast beraden op verdere stappen, waarbij wij de gemankeerde besluitvorming aanhangig zullen maken, zouden wij in dialoog willen treden met de ontwikkelaar en de Gemeente om gezamenlijk naar een oplossing te zoeken voor de ontstane situatie, waarbij wij een voor alle partijen bevredigende uitkomst zeker mogelijk achten. Wij menen dat dit proces een dergelijke benadering verdient en hopen dat u dit inzicht met ons zult delen.”

Reactie Eilandenoverleg op concept-Gebiedsplan 2018 Centrum Oost

Het Eilandenoverleg heeft in zijn reactie op het concept-Gebiedsplan 2018 Centrum Oost van het stadsdeel waardering uitgesproken vooor een aantal voorgenomen maatregelen. Onder meer:

  • In postcodegebied 1018 worden locaties voor ondergrondse afvalcontainers onderzocht en ter inspraak voorgelegd;
  • In het voorjaar worden twee oversteken aangelegd over de Kattenburgerstraat;
  • Touringcar inrijverbod binnenstad, in april 2018 ingaande voor Eilandenboulevard, Anne Frankstraat en Plantage Parklaan, zonder mogelijkheid voor ontheffing. Wij nemen aan dat hieronder ook de Hop-on-Hop-off-bussen vallen;
  • Vergroten woningaanbod voor ouderen. Pilot wooncoaches ouderenhuisvesting;
  • Organiseren activiteiten voor jongeren op Wittenburgerplein, Sportpark Schouwburg en Marineterrein.

Daarna volgen 17 reacties op andere maatregelen en onderdelen van het Gebiedsplan 2018. Onder meer:

  • Geen koppeling van het voorgenomen fiets-/voetpad Dijksgracht-Oost aan een nachtstalling voor rondvaartboten, want dat leidt tot nodeloze vertraging;
  • Een nachtstalling in een woonwijk is geen goed idee. Zoek een locatie in of nabij het Oosterdok.
  • Aanpassingen haltes tram 10 Czaar Peterstraat: Voor slechts één tramlijn de strengelhalte opheffen is volstrekt overbodig en een enorme geldverspilling. De halte ligt goed voor de toekomstige bebouwing van Oostenburg-Noord. Nut en noodzaak moeten worden aangetoond en afgezet tegen de kosten.
  • Hier wordt gesteld dat de helft van de woningen sociale huur is. Volgens de ons bekende statistieken is het percentage sociale huur in Centrum-Oost 28 %. Ook het percentage corporatiewoningen van 36 % kan dus niet kloppen, tenzij hier niet-sociale huurwoningen van corporaties zijn meegerekend. Wij zien graag toegevoegd als beleidsdoel: het behoud van sociale huurwoningen op de Oostelijke Eilanden en meer sociale huurwoningen in de nieuwbouw – met name op het Marineterrein en Oostenburg – om aan het stedelijk afgesproken minimum van 35 % te voldoen.
  • Stadgenoot wil op Oostenburg-Noord in de sociale huur 70 % studio’s van 35-45 m2 bouwen met tijdelijk huurcontract en geen enkele woning die geschikt is voor een gezin. Het stadsdeel moet druk uitoefenen op Stadgenoot dat er ook ruimte moet komen voor gezinnen met kinderen, want kinderen mogen in een nieuwe wijk van 1500 woningen niet ontbreken. Ter vergelijking: Wittenburg telt 1300 woningen.
  • Besluit over toekomst Oosterbeer: Achter deze voor ons onbekende term blijkt het gebied van Texaco en Kop Hoogte Kadijk schuil te gaan. Graag worden wij vanaf het begin bij de planvorming betrokken. In elk geval mag hier geen hotel of short-stay komen, want daarvan hebben we al te veel.

Zie voor het concept-Gebiedsplan en de inspraakprocedure hier ons eerdere bericht. Lees hier de volledige reactie van het Eilandenoverleg.

Het stadsdeel heeft de inspraaktermijn verlengd tot 23 november, dus u kunt nog schriftelijk reageren.

Nota van beantwoording inspraak nieuw bestuurlijk stelsel

Naar aanleiding van 34 inspraakreacties op het gemeentelijk voorstel voor een nieuw bestuurlijk stelsel heeft de gemeente een Nota van Beantwoording opgesteld van 45 pagina's. Daarnaast hebben zich 40 burgers gemeld die zich verkiesbaar willen stellen voor de nieuwe stadsdeelcommissies. 

Buurtorganisatie 1018 heeft een uitvoerige inspraakreactie ingediend. Die heeft op drie punten tot een voorzichtig positieve reactie van de gemeente geleid:

  • Het voorstel om een of meer bewonersloketten per stadsdeel/wijk in te stellen om de burger de weg te wijzen in de ambtelijke en politieke organisatie wordt positief ontvangen en zal worden ingebracht in het traject 'versterking van participatieve democratie', warvan het plan van aanpak met inbreng van bewoners dit najaar aan de raad wordt aangeboden (blz. 17).
  • De Buurtorganisatie heeft haar zorg uitgesproken dat de stadsdeelcommissies erttoe leiden dat ambtenaren en dagelijkse besturen minder tijd een eenergie besteden aan overleg met bestaande georganiseerde groepen in buurten en wijken. Reactie van de gemeente (blz. 35)  ":In de huidige verordening op de bestuurscommissies is bepaald dat de bestuurscommissies ook adviescommissies kunnen instellen. Gedachte is dat de taken en bevoegdheden van de nieuwe bestuurscommissies gelijk blijven en dat zij dus ook adviescommissies kunnen instellen, maar dit is ten onrechte niet expliciet in de nieuwe verordening opgenomen. Naar aanleiding van de inspraakreacties wordt dit alsnog gedaan en daarbij is aangegeven dat het aan de dagelijks besturen is om te bepalen wat de verhouding tot de verschillende adviescommissies, maar ook de overige georganiseerde groepen binnen het stadsdeel is."
  • De Buurtorganisatie dringt aan op meer financiele middelen om bestaande overlegstructuren van bewoners te ondersteunen. Reactie van de gemeente (blz. 36): Het verbeteren van faciliteiten gaat over beschikbaarheid van middelen. Met het mogelijk maken van buurtbudget conform beantwoording motie van de leden Roosma en Guldemond inzake de rekenkamerbrief over de begrotingscyclus bestuurscommissies wordt meer flexibele ruimte geboden voor stadsdelen om middelen in te kunnen zetten voor actualiteiten die zich gedurende het jaar voordoen."

Lees hier de complete Nota van Beantwoording.

Zie voor de inbreng van Buurtorganisatie ons bericht over de bewonersavond over het nieuwe bestuurlijk stelsel die Buurtorganisatie 1018 op maandag 27 november 20:15 u organiseert in de Witte Boei. Lees hier dat bericht.

27 november 20:15 u Thema-avond Buurtorganisatie 1018 over wijziging bestuurlijk stelsel

Op maandag 27 november 20:15 uur organiseert Buurtorganisatie 1018 in buurthuis De Witte Boei (Kleine Wittenbuegerstraat 2011) een thema-avond over de wijziging van het bestuurlijks stelsel na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018. Daar wordt uitgelegd wat het nieuwe stelsel met gekozen adviesraden per stadsdeel inhoudt. Ook wordt de procedure oom mee te doen met de kandidaatstelling voor de verkiezingen toegelicht.

Na de pauze wordt besproken wat er nog gedaan kan worden om de komende jaren de positie van bewoners in de gemeentelijke besluitvorming te versterken.

Alle buurtbewoners zijn welkom.  
Aanmelden wordt op prijs gesteld via: info@buurtorganisatie1018.nl

Na de afronding rond 22:15 uur is er gelegenheid om met elkaar nog wat te drinken.

Lees meer over de stelselwijzigiging in onderstaande documenten (aanklikken om te openen)::

Ontwikkelingen rond het Touwbaanpark op Oostenburg-zuid

Het Touwbaanpark is aan de kant van het Wienerterrein klaar en ook het fietspad ligt er mooi bij. Stadsdeel Centrum heeft twee bewonersbrieven verspreid over ontwikkelingen rond het Touwbaanpark. In de biref van 17 oktober worden voorbereidende werkzaamheden aangekondigd voor de ruimte aan de andere kant van het fietspad. De gemeente start met het bouwrijp maken voor de koppanden die tegen de panden van Oud-Oostenburg gebouwd worden. Hier komen tien vrije sectorwoningen, zoals vastgelegd in het bestemmingsplan. Vanuit de buurt was hiertegen destijds veel verzet, maar dat heeft niet mogen baten. Jarenlang was dit stukje aan de Nieuwe Oostenburgerstraat  bekend als het “Groene Balkon. Hier werd genoten van een filmpje, een hapje en het groen, dat door de buurt met liefde werd verzorgd. Het zelfbeheer van deze ruimte is inmiddels beëindigd.
In het kader van het bowurijp maken zullen de twee grote elzen naast de bandenboot worden gekapt en moet het terrein vrij zijn van objecten. Begin 2018 start de bouw.

De tweede Bewonersbrief is van 9 november. Daarin wordt een wijziging van de uitrit van de parkeergarage van het Wienerterrein aangekondigd. Nu wordt daarvoor het fietspad gebruikt en dat is niet de bedoeling. Daarom wordt naast de inrit ook de uitrit over de Oostenburgerdwarsstraat geleid. Daarvoor wordt het plantvak verkleind en het fietsenrek verplaatstt. Er wordt een spiegel aangebracht om het zicht voor de uitrijdende auto's te verbeteren. Ook het inrijden wordt vergemakkelijkt omdat de bocht vanuit de Oostenburgerdwarsstraat nu breder wordt. 
De werkzaamheden worden in de week van 20-24 november uitgevoerd. Een week later worden de stalen randen en zitelementen aan de plantvakken geplaatst.

Download hier alle documenten over het Touwbaanpark.

2,5 jaar isolement voor Dijksgracht en Marineterrein door afsluiting Oosterdoksdraaibrug

In verband met de nieuwbouw van Booking.com op het Oosterdokseiland wil projectontwikkelaar BPD de Oosterdoksdraaibrug en de Oosterdokskade ten noorden van de NEMO-brug voor 2,5 jaar volledig afsluiten, tussen januari 2018 en medio 2020. Een draconische maatregel waardoor isolement dreigt voor de Dijksgracht en het Marineterrein.

Inspraaktraject Concept-Gebiedsplan 2018 Centrum Oost gestart

Stadsdeel Centrum heeft het Gebiedsplan 2018 voor Centrum Oost gepubliceerd. Inspraak kan op twee manieren:

Het Gebiedsplan 2018 Centrum-Oost bestrijkt niet alleen postcodegebied 1018, maar ook de Nieuwmarktbuurt en de Zuidelijke grachtengordel/Weteringbuurt. Die verschillen sterk van de Oostelijke Eilanden. Als input is onder meer de Buurtenquete 2017 gebruikt. Zie hier ons nieuwsbericht daarover.

In het gebiedsplan zijn alleen activiteiten opgenomen waarvoor in de begroting 2018 budget is. Ambities waarvoor nog geen budget is, zijn: geluidsoverlast op het water (handhaving), taxioverlast, fietshandhaving, vervoer over water en inzet wijkteam Schoon en Heel/gebiedsgebonden uitvoering.

Maatregelen openbare ruimte:

  • In postcodegebied 1018 worden locaties voor ondergrondse afvalcontainers onderzocht en ter inspraak voorgelegd;
  • Meer ruimte op de stoep door handhaven foutparkeren op stoepen met scanauto's en handhaving huurfietsen op stoepen. Ook deelfietsen zijn voorlopig niet toegestaan.
  • Het terrassenbeleid 2011 wordt herzien. In het nieuwe terrassenbeleid wordt bekeken waar de doorloopruimte onvoldoende is en de terrassen minder ruimte krijgen. Op basis van adviezen van de Ouderen Adviesraad moet de openbare ruimte beter toegankelijk worden.
  • Fietsstraat van Sarphatistraat tot en met Weteringschans;
  • Besluitvorming en start uitvoering herinrichting openbare ruimte Plantagebuurt;
  • Medio 2018 start de herinrichting van de Eilandenboulevard;
  • Dijksgracht-Oost: het besluit over de herinrichting wordt in 2018 genomen.
  • Besluit over aanpassingen tramhaltes van lijn 10 in de Czaar Peterstraat. In het herinrichtingsplan wordt rekening gehouden met het vervangen van de bomen.

Functiebalans/drukte in de stad:

  • Ontwikkeling Stadswerf Oostenburg op basis van 50 % werken en 50 % wonen. Maken uitwerkingsplannen, start bouw hotel en verbouwing koudgasgebouw (restaurant Roest);
  • Vaststellen ruimtelijk functioneel kader Zeeburgerpad e.o. Ontwikkeling van werkgebied naar woon-werkgebied;
  • Start bouw 'de Nieuwe Plantage': 350 ouderenwoningen op de plek van Sint Jacob;
  • Toezicht op bouwwerkzaamheden Oosterdokskade om de overlast zoveel mogelijk te beperken;
  • Besluit over het Marineterrein.
  • In het voorjaar worden twee oversteken aangelegd over de Kattenburgerstraat;
  • Touringcar inrijverbod binnenstad, in april 2018 ingaande voor Eilandenboulevard, Anne Frankstraat en Plantage Parklaan, zonder mogelijkheid voor ontheffing. Er komt een Touringcar Transferpunt Rondvaart buiten het stadshart.
  • Evaluatie effect afsluitpalen brug Nieuwe Keizersgracht om te bepalen of ze definitief worden.

Verkeersveiligheid: Onderzoek verkeersveiligheid kruispunt Nieuwe Kerkstraat en Weesperstraat.

Verbeteren sociale samenhang:

  • Vergroten woningaanbod voior ouderen. Pilot wooncoaches ouderenhuisvesting;
  • Begeleiding tijdelijke huisvesting statushouders in voormalige Keuringsdienst van Waren, Hoogte Kadijk;
  • Start project stageplaatsen voor jongeren uit de buurt i.s.m. BIZ Knowledge Mile;
  • Organiseren activiteiten voor jongeren op Wittenburgerplein, Sportpark Schouwburg en Marineterrein;
  • Het organiseren van een preventief aanbod (financiele educatie, cursussen) voor jongeren i.s.m. het jongerenwerk.

Schone lucht/duurzaamheid:

  • Verkeersaanpassingen Valkenburgerstraat/Weesperstraat. Er wordt onderzocht of met aanpassingen van de VRI-regelingen de kans op filevorming en overschrijding van de luchtkwaliteitsnorm kan worden teruggedrongen. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden om de verkeerscirculatie te verbeteren (ontmoediging sluipverkeer Plantagebuurt);
  • Project Knowledge Mile: verduurzamen en vergroenen;
  • Onderzoek collectief energie inkopen Knowlegde Mile.

Lees hier het complete Concept-Gebiedsjaarplan 2018 Centrum-Oost.

Uitkomsten buurtenquete 2017 stadsdeel Centrum

In juni 2017 heeft stadsdeel Centrum  een schriftelijke buurtenquete gehouden. De resultaten worden gebruikt voor het opstellen van de Gebiedsplannen 2018. Deelname verliep deels op basis van een oproep van het stadsdeel. In postcodegebied 1018 hebben 787 bewoners en 90 ondernemenrs/werkenden gereageerd. Op de Oostelijke Eilanden reageerden 342, bewoners, op de Kadijken 187, in de Weesperbuurt 156 en in de Plantagebuurt 102. Deonderzoekers geven zelf al aan dat de uitkomsten niet echt representatief zijn, met name vanwege de sterke oververtegenwoordiging van hoger opgeleiden. Jongeren zijn ondervertegenwoordigd.

Er is een algemeen deel over de vragen die aan alle bewoners van het Centrum zijn gesteld en een deel over postcodegebied 1018 met specifieke vragen voor dat gebied.
Uit het algemene deel komt naar voren dat van de autobezitters in gebied 1018 37% de auto ook in het Centrum gebruikt tegen 43 % in Centrum totaal. Twee derde van de bewoners is enthousiast over het idee van een autoluwe binnenstad. Op de Oostelijke Eilanden/Kadijken is dat drie kwart.
Op de vraag of men bereid is voor een eigen fietsparkeerplek te betalen antwoordt 60 % negatief en postcodegebied 1018 wijkt daar weinig van af. De keuze van een fietsparkeerplek wordt vooral bepaald door een aanbindmogelijkheid. 
66 % van de bewoners van de Oostelijke Eilanden/Kadijken doet de boodschappen in eigen buurt, tegen 54 % in de Plantage/Weesperbuurt.
Vier van de tien bewoners (in de deelgebieden van 1018 ongeveer eveneveel als in Centrum-totaal) vindt dat er locaties zijn waar geluidsoverlast op het water beter gehandhaafd moet worden. Dat geldt vooral voor Amstel, Entrepotdok, Nieuwe Vaart en Wittenburgervaart.
Horeca-overlast wordt door 45% van de Centrumbewoners ervaren tegen 24 % op de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 30 % in de Plantage/Weesperbuurt. Het gaat in Centrum-Oost vooral om de omgeving van Roest, Funenmolen, Roetersstraat en Magere Brug. 
In hoeverre de buurt als erg druk wordt ervaren verschilt sterk binnen Centrum. Op de Oostelijke Eilanden/Kadijken is dat 3 % en in de Plantage Weesperbuurt 14 %, tegen 36-60 % in andere delen van Centrum. Het aandeel dat het vervelend druk vindt is in postcodegebied 1018 ook kleiner: 24-30 %.
Slechts 22 % van de bewoners van de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 16 % van de bewoners van de Plantage/Weesperbuurt vindt dat de gemeente de burgers voldoende bij haar plannen betrekt. Slechts de helft weet dat het stadsdeel een eigen pagina heeft op www.amsterdam.nl. Slechts 8 % op de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 9 % in de Plantage/Weesperbuurt kent het Gebiedsteam.
Lees hier het complete algemene deel.

In de rapportage over Centrum-Oost komen buurtspecifieke zaken aan de orde:
Overlast touringcars Kattenburgerstraat is volgens een vijfde afgenomen. Desondanks ervaart nog 12 % overlast.
Betaald zondagsparkeren invoeren op de Oostelijke Eilanden? 59 % van de bewoners is daartegen en 17 % voor.
Jeugdoverlast is het sterkst op de Oostelijke Eilanden: 49 % tegen 27 % in de Plantage/Weesperbuurt.

Lees hier het deelrapport Centrum-Oost.

Bestuurscommissie over Sint Jacob: geen uitrit parkeergarage naar Plantage Muidergracht

Door de smalle Plantage Muidergracht fietsen zoveel scholieren en studenten dat een uitrit van een parkeergarage met ruim tweehonderd auto’s te veel risico’s oplevert voor de verkeersveiligheid. Dat is de mening van een ruime meerderheid in de Bestuurscommissie Centrum over het nieuwbouwplan Sint Jacob. Het appartementencomplex met 325 seniorenwoningen dat op de plaats moet komen van het voormalige verpleeghuis Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan kan volgens de raadsleden beter een in- en uitgang krijgen aan de Plantage Lepellaan.

Het negatieve advies over het voorliggende nieuwbouwplan leverde de Bestuurscommissie  dinsdagavond 7 november luid applaus op van de grote groep bewoners op de publieke tribune. Het dagelijks bestuur was echter duidelijk minder blij met deze nieuwe spaak in het wiel van het toch al zo moeizaam vorderende nieuwbouwproject, dat eerder onder meer werd vertraagd door de aanwezigheid van een kolonie beschermde vleermuizen.

De teleurstelling van de bestuursleden was des te groter, omdat een op verzoek van de commissie uitgevoerd verkeersonderzoek had uitgewezen dat de Plantage Muidergracht de beste optie is voor de in- en uitrit van de nieuwe parkeergarage. Daarmee werd de conclusie van een eerder uitgevoerd verkeersonderzoek bevestigd, maar vier van de vijf fracties in de Bestuurscommissie veegden de vloer aan met dit nieuwe rapport. Zij vonden met name dat bij het beoordelen van alternatieve plekken voor een in- en uitrit te veel was uitgegaan van de huidige verkeerssituatie op de Plantage Middenlaan, terwijl inmiddels verschillende plannen circuleren om die laan her in te richten.

Ook bij het inschatten van het verkeersaanbod in de Plantage Muidergracht gaat het rapport volgens de commissie wel erg sterk uit van de huidige situatie. “Wij hadden graag scenario’s uitgewerkt gezien die rekening houden met de sterke groei van studenten en scholieren in de buurt”, zei Monique Ruimschotel (PvdA), “maar dat is niet gebeurd. Er wordt door dit rapport kortom weinig nieuw inzicht geboden.”

De commissieleden vonden daarnaast dat het rapport de risico’s in de Plantage Muidergracht wel erg bagatelliseert door de nadruk te leggen op de voorzichtigheid waarmee de veelal oudere automobilisten de garage zullen verlaten. “Dat kan wel zo zijn”, zei Mark van der Veer (D66), “maar wie Amsterdam kent weet dat de snelheden van fietsende studenten en scholieren hier niet echt laag liggen. Die langzame bejaarde automobilist zal zich dus straks door dezelfde smalle straat moeten bewegen als de snelle, vaak roekeloze maar kwetsbare scholier of student op de fiets. Daarover lezen we niets in dit rapport.”

Bestuurslid Jeanine van Pinxteren deed nog een wanhopige poging om de commissie op andere gedachten te brengen door te waarschuwen voor de gevolgen van een negatief advies. “Als u deze in- en uitgang afwijst, betekent dat dat de hele procedure over moet. Dat zal veel extra vertraging opleveren terwijl in het stadhuis een ongeduldige wethouder Van den Burg zit, die zegt: Komt er nog wat van. Ook de projectontwikkelaar maakt zich trouwens ongerust.” Maar de fracties van D66, VVD, PvdA en SP hielden voet bij stuk en bleven bij hun negatieve advies over het nu voorliggende plan, tenzij de ontwikkelaar instemt met een in- en uitrit aan de Plantage Lepellaan.

Het dagelijks bestuur van het stadsdeel zal dit advies nu overbrengen aan de wethouder, die moet beslissen over de verdere voortgang van het project.