Oostenburg-Noord

Ontwikkelaar kavel 4 en 5 VOC-kade Oostenburg-Noord bekend

VORM Ontwikkeling is als winnaar uit de bus gekomen in de tender voor kavel 4 en 5 op Oostenburg, het stuk grond tussen Roest en de Werkspoorhal. De ontwikkelaar had volgens de selectiecommissie het beste plan en bracht daarnaast ook het hoogste bod uit voor de grond. Peter Kramer, directeur Vastgoed en Ontwikkeling van Stadgenoot: ‘Dit overtreft onze stoutste dromen’. 

Kavel 4-5 is een onderdeel van Uitwerkingsplan VOC-kade, dat op dit moment ter visie ligt. Klik hier voor ons bericht hierover van 21 januari.

Een ‘match made in heaven’ noemt Peter Kramer de combinatie van ingediend ontwerp en geboden prijs. ‘Dit is geweldig voor heel Amsterdam. Het geeft ons de ruimte onze ambities op het gebied van sociale woningbouw door de hele stad waar te maken.’

Conform de opgestelde selectie- en gunningsleidraad werden september 2017 vijf geïnteresseerde partijen geselecteerd. Op 4 december dienden zij hun voorlopige ontwerp in en brachten zij een onvoorwaardelijk bod op de grond uit. De inhoudelijke beoordeling vond plaats op 7 en 8 december. De selectiecommissie werd daarbij geadviseerd door Kristiaan Borret, de door de gemeente aangestelde supervisor van het gebied. Het grondbod was op moment van beoordelen niet bekend bij de commissie. Bij bekendmaking van het bod van de verschillende partijen door de notaris op 14 december 2017, bleek VORM naast het beste inhoudelijke plan ook het hoogste bod te hebben uitgebracht.

(Bericht grotendeels overgenomen van de Nieuwsbrief van Stadgenoot over Oostenburg-Noord. Zie www.oostenburg.nl  Inschrijven voor de Nieuwsbrief van Stadgenoot over Oostenburg-Noord kan op http://oostenburg.nl/inschrijven-nieuwsbrief/

Ontwerp-uitwerkingsplan VOC-kade voor Oostenburg-Noord ter visie

Vanaf 19 januari ligt het ontwerp-uitwerkingsplan voor deelgebied VOC-kade van het bestemmingsplan Oostenburg-Noord ('Stadswerf Oostenburg') gedurende zes weken (dus t/m 1 maart) ter visie, tegelijk met het ontheffingsverzoek tot vaststelling van hogere waarden Wet Geluidhinder.

Deelplan VOC-kade omvat de nog te bouwen blokken tussen Roest, het hotel, de Wittenburgervaart en de Oostenburgermiddenstraat. Roest en het hotel vallen erbuiten. De Werkspoorhal is wel in dit deelplan opgenomen als te behouden monument. Er zijn drie torens toegestaan, een van 46 meter hoog aan de Bontiusplaats, een van 46 meter achter het hotel aan de Oostenburgermiddenstraat en een van 39 meter naast de Werkspoorhal aan de VOC-kade. De overige gebouwen aan de VOC-kade worden maximaal 26 meter hoog (8 verdiepingen) maar moeten per kavel minstens twee verdiepingen in hoogte varieren ten opzichte van het naastgelegen kavel.

Vanwege het spoorweglawaai en geluid vanuit INIT is een ontheffing nodig voor de zware geluidsbelasting aan de gevel. Om te voldoen aan de norm voor geluid binnen de woning is dan extra geluidsisolatie nodig, bijvoorbeeld extra dik glas en suskasten voor de ventilatie.

Alle documenten samen omvatten bijna 900 pagina's, voornamelijk bijlagen bij de toelichting in de vorm van onderzoeksrapporten. Zie hiervoor het dossier 'Planvorming Oostenburg-Noord', scroll naar beneden onder 'Documenten'.

Petersburgjournaal #5, december 2017

Het Petersburgjournaal is een uitgave van Stadsdeel Centrum met nieuws over de Oostelijke Eilanden. Artikelen in het decembernummer 2017:

  • Waar gebeurt wat? met o.a transformatie Zeeburgerpad, exploitatie en verhuur Hoogte Kadijk 401, Speeltuin Funenpark, herinrichting Mauritskade en Eilandenboulevard, verkoop kavels Oostenburg-Noord.
  • Ecologisch onderzoek, bomenonderzoek en onderzoek oeverbescherming Eilandenboulevard
  • Taludgesprekken Eilandenboulevard begonnen
  • Verzakking bij Kattenburgerbrug
  • Interview met Kristiaan Boret, supervisor architectuur Oostenburg-Noord
  • Lichtplan Czaar Peterstraat
  • Drie meet-ups op Marineterrein in de Commandantswoning:
    17 januari 17:00 - 19:00 u Smart Roof 2.0: blauwgroene daken
    31 januari 19:00 - 21:00 u Erfgoed op het Marineterrein
    13 februari 19:00 - 21:00 u Sport spel en beweging. In 2018 komt het militaire deel van het Marineterrein vrij, met een sportzaal, een sintelbaan, een voetbalveld en twee tennisbanen.
    Aanmelden meet-ups via info@marineterrein.nl
  • Interview met Ada Bergh (83), bewoonster Kattenburg
  • Gevecht tegen het vuil. Projectleider Joke Walstra vertelt over de speciale aanpak in Het Funen en de Loise Wentstraat
  • Lichtfestival op het Marineterrein

Lees hier het hele nummer.

Werkgroep VOC-kade krijgt gelijk over terras van Roest

Op 4 december heeft de gemeente het bezwaar dat de werkgroep VOC-kade had gemaakt tegen de terrasvergunning van Roest gegrond verklaard. Het komt er op neer dat Roest alleen een terras mag exploiteren op dat gedeelte van de straat waarop zicht is vanuit het café. Die eis geldt ook voor andere terrassen, alleen werd daaopr voor Roest tot nu toe een uitzondering gemaakt in de vorm van een zogenaamd maatwerkterras. De verplichting om personeel in te zetten op het terras in de oude situatie is nu komen te vervallen.

Omwonenden zijn blij met deze uitspraak, een kleiner terras geeft gewoon minder overlast dan een groot terras en strand. Ook het feit dat langs het water van de Wittenburgervaart geen terras meer is, voorkomt dat het geluid makkelijk over het water naar de overkant galmt.

Vlucht naar voren?
Ondertussen loopt er nog een beroep bij de rechtbank van omwonenden tegen de tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan uit 2016. Deze afwijking van het bestemmingsplan moest het de gemeente mogelijk maken om het grote terras en strand toch te vergunnen aan Roest ondanks de strijdigheid daarvan met het bestemmingsplan. Ook tegen dat besluit had de werkgroep bezwaar gemaakt en geen gelijk gekregen bij de bezwaarschriften omissie van de gemeente. De werkgroep is in beroep gegaan omdat de gemeente geen enkele motivatie gaf waarom dat grote terras nodig was. Ook werd de afweging van de belangen van omwonenden tegenover de belangen van het café niet duidelijk gemaakt. Het lijkt er op alsof de gemeente nu een vlucht naar voren maakt met dit besluit. 

Lees hier het complete besluit op bezwaar..

Eindelijk geld voor fiets-/voetpad Dijksgracht-Oost

Het Eilandenoverleg ijvert al twintig jaar voor een fiets-/voetpad langs de Dijksgracht-Oost, langs de zonnige zuidzijde van het spoorwegtalud tussen de Kattenburgerstraat en Oostenburg-Noord. De gemeente heeft daar al tien jaar gelden mee ingestemd , maar de uitvoering werd eindeloos uitgesteld wegens geldgebrek, ondanks harde toezeggingen, bijvoorbeeld bij het bestemmingsplan voor Oostenburg-Noord.

De laatste jaren was er weer een andere reden voor uittsel: de aanleg van het fietspad werd gekoppeld aan de aanleg van een nachtstalling voor rondvaartboten in de Dijksgracht-Oost op de plek waar nu dekschuiten liggen. En daar verzetten de rederijen zich tegen. Een ingewikkeld project met een onduidelijk tijdsperspectief.

Maar nu is het project fietspad tenslotte toch losgekoppeld van het project nachtstalling en is - volkomen onverwacht - in de gemeentebegroting voor 2018 EUR 950.000 opgenomen voor de aanleg van het fietspad in 2018 en 2019 (zie blz. 470), zodat het er eind 2019 moet kunnen liggen. 

Het is een aantrekkelijke verbinding voor bewoners van de Czaar Peterbuurt, Funen en Oostenburg-Noord richting Centraal Station en naar de pont, zonder stoplichten en auto-arm.
Ook ontstaat een interessant rondje voor joggers via Funenpark, Oostenburgerpark, Kippebrug - Marineterrein - Dijksgracht-West en Dijksgracht Oost.

Emplacement Dijksgracht woningbouwlocatie?

De Metropoolregio Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen de provincies Noord-Holland, Flevoland, de gemeente Amsterdam en 32 andere gemeenten, hebben locaties aangewezen voor in totaal zo'n 300.000 nieuwe woningen tot 2040. Ze staan op een digitale kaart die sinds 28 september door iedereen te bekijken is. Op de kaart is tot op detailniveau te zien in welke wijk of weiland gebouwd kan worden, om hoeveel woningen het gaat en hoe ver de plannen al zijn gevorderd. Klik hier voor de kaart. Zoom in om de woningbouwlocaties in 1018 te bekijken.

Veel gegevens kloppen niet op die kaart.

Zo wordt het spoorwegemplacement Dijksgracht als mogelijke woningbouwlocatie aangegeven. ProRail heeft ons echter bevestigd dat dat absoluut niet gaat gebeuren. Hier gaat Prorail een ongelijkvloerse kruising aanleggen in het kader van het Programma Hoogfrequent spoor en daarbij komt geen ruimte vrij. Het zou ook geen prettig wonen worden temidden van het spoorlawaai. Wie verzint dit? Toch komen we naar aanleiding van deze kaart de woningbouwlocatie Dijksgracht ook tegen in Het Parool en Nul20, het volkshuisvestingsblad van Amsterdam.

Wat ook niet klopt, is dat op Oostenburg-Noord 940 woningen gebouwd worden. Stadgenoot en Rijksvastgoedbedrijf, de eigenaren van de grond, hebben dit aantal door hoger, dichter en kleiner bouwen inmiddels opgevoerd tot 1500 woningen

Petersburgjournaal # 4, september 2017

Het Petersburgjournaal is een uitgave van Stadsdeel Centrum met nieuws over de Oostelijke Eilanden. Artikelen in het septembernummer 2017:

  • Waar gebeurt wat? met o.a transformatie Zeeburgerpad en onderhoud Czaar Peterstraat.
  • 10.000 auto's per dag. Nulmeting Eilandenboulevard en start evaluatie talud en water.
  • Oostenburg ontwikkelt: nieuws van Stadgenoot over o.a. verkoop kavels en ontwerpatelier jonge architecten.
  • Second opnion bomenonderzoek Czaar Peterstraat
  • Marinetterrein wacht innovatieve toekomst
  • Zon op Kattenburg.. Gerrd Klamer en Agnes Laan vertellen over hun inspanningen om zonnepanelen op de daken te krijgen.
  • Vericale scheepstuinen op Kattenburg: met buxus en kruiden op de kale muren een beeld vormen van de zeilschepen uit de VOC-tijd.
  • Gezichten van 1018: expositie van fotografe Maria Heijdendael in vele straten in 1018.

Lees hier het hele nummer.

Nieuw hotel met 300 kamers op Oostenburg, hoek Dijksgracht VOC-kade

Landmark Hotel Oostenburg heeft een koopovereenkomst gesloten met Oostenburg SGN (=woningcorporatie Stadgenoot) voor een grondkavel op Oostenburg in Amsterdam. Hier wordt een viersterrenhotel voor Inntel met 300 kamers ontwikkeld. In 2008 kocht Stadgenoot de ontwikkellocatie Oostenburg van bouwbedrijf Heijmans. Stadgenoot nam toen de verplichting van Heijmans over de bouwkavel te zijner tijd aan te bieden aan Introvast voor de ontwikkeling van een hotel.

In Landmark Hotel Oostenburg participeren Inntel Hotels en Introvast. Inntel heeft al een hotel in Amsterdam aan de Nieuwezijds Kolk. 

Op de begane grond, aan de VOC-kade, komt een bijzonder restaurant gericht op de gasten van het hotel en bewoners uit de buurt. Op de eerste en tweede verdieping zijn vergaderzalen en een wellnessruimte met zwembad voorzien. Het hotel krijgt ook een sauna en/of whirlpool.
Bureau Ulrich Architectuur refereert met het ontwerp van het gebouw aan het rijke industriële verleden van de locatie. Het moet met zijn zestien versiepingen een landmark voor de omgeving vormen.

In het voorjaar van 2018 start de bouw. Het zal in 2020 geopend worden.

Op dinsdag 26 september 19:30 - 21:30 uur zal dit plan en andere plannen op Oostenburg toegelicht worden tijdens een rondleiding/informatie-avond die Stadgenoot organiseert voor buurtbewoners. Verzamelen bij de ingang van INIT, Jacob Bontiusplaats 9. Lees hier meer. 

Tweede Ramses Shaffyhuis op Oostenburg

Het Ramses Shaffyhuis aan de Oostelijke Handelskade is een woon-zorgcentrum voor jonge en oude kunstenaars.
In Laren is een soortgelijk huis, het Rosa Spierhuis, maar veel oudere kunstenaars uit Amsterdam blijven liever in hun eigen stad. Woningcorporatie Stadgenoot verhuurt hier 24 woningen voor ouderen en 12 studio's voor jonge, pas afgestudeerde kunstenaars..Er zijn gezamenlijke  ateliers en expositieruimtes. Wie zorg nodig heeft, kan terecht op het wekelijkse spreekuur en er wordt nauw samengewerkt met Zorggroep Amsterdam. In de kunstenaarssocieteit op de begane grond worden lezingen, ballet- en muziekvoorstellingen gehouden.

De Volkskrant schrijft hierover op  1 september. In het artikel wordt gemeld dat er een tweede Ramses Shaffyhuis gaat komen in de nieuwbouw op Oostenburg-Noord, het voormalige Storkterrein. Het gaat 'Het Leven Lief-huis' heten. Stadgenoot zal daar extra ruimte maken voor kunstenaars met (beginnende) dementie. Maar ook hier is de uitwisseling met jonge kunstenaars belangrijk. Het duurt nog een paar jaar voor het wordt opgeleverd, maar de intentieovereenkomsten zijn getekend.

Eigenaren Bugaboo ruziënd uit elkaar. Bedrijf met Van Gendthallen wordt verkocht

Enkele jaren geleden heeft wandelwagenfabikant Bugaboo de Van Gendthallen gekocht. Ze hadden een plan klaar voor de verbouwing waar gemeente en buurt enthousiast over waren. Maar door onderlinge ruzie van de eigenaren kwam dit alsmaar niet tot uitvoering. Dit was de gemeente een doorn in het oog, want er moest hoog nodig onderhoud en herstelwerk worden gedaan.

Vandaag, 15 juni,  bericht De Volkskrant op haar website dat de eigenaren ook na rechtszaken niet tot een onderling akkoord konden komen, zodat er niets anders opzit dan het hele bedrijf te verkopen. Dat moet circa 200 miljoen euro opleveren. Het bedrijf boekt nog steeds uitstekende resultaten.

Daarmee is de toekomst van de Van Gendthallen opnieuw onzeker geworden.

Lees hier het complete Volkskrantbericht.

Overmaat aan kleine woningen in nieuwbouw Stadgenoot op Oostenburg-Noord

Er worden op het voormalige Storkterrein op Oostenburg straks 1500 woningen gebouwd. Een hele nieuwe wijk op een schiereiland. De Buurtwerkgroep Oostenburg-Noord en het Eilandenoverleg willen graag dat dit net als de rest van de Oostelijke Eilanden een gemengde wijk wordt. Voor arm en rijk en voor alle soorten huishoudens. Die menging wordt steeds bedreigd.

Vorig jaar heeft het Eilandenoverleg een enorm gevecht moeten leveren om te voorkomen dat het oorspronkelijke percentage van 20 % sociale huur niet teruggebracht zou worden naar 14%. .Dat gevecht is dankzij een aangenomen amendement in de Gemeenteraad gewonnen.

Stadgenoot gaat zelf circa 380 sociale huurwoningen bouwen op Oostenburg. Het Eilandenoverlegis er blij mee dat ze daarvan 30 % als ouderenwoningen willen bouwen. Dat zijn er circa 90. Maar het Eilandenoverlegis er niet blij mee dat alle andere woningen, 70 % van de sociale huur en 290 in totaal gebouwd worden als eenkamerwoningen van 30 m2 en piepkleine tweekamerwoningen van 40 m2 voor ‘nieuwe stedelingen’. Prima dat er ook voor deze groep wordt gebouwd, maar 70% is een overkill. Wat het Eilandenoverleg van het begin af aan gevraagd hebben, is dat er ook voor gezinnen met kinderen in de sociale huursector gebouwd wordt. Een gemengde wijk betekent dat er ook kinderen moeten kunnen wonen. Het kan toch niet zo zijn dat er in een wijk van 1500 woningen geen gezinnen met kinderen komen te wonen en dat er alleen kleine woningen komen.

Er zijn nu nog relatief veel kinderen op de Oostelijke Eilanden, maar in de bestaande bouw loopt dat terug door de verkoop van vrijkomende woningen en verhuur in de vrije sector. Dan komen er voornamelijk een en tweepersoonshuishoudens te wonen. Het aantal kinderen zal dus snel teruglopen, met alle nadelen voor voorzieningen zoals de scholen.

Het Eilandenoverleg vindt dat in de sociale huur op Oostenburg tenminste 80 woningen van tenminste 85 m2 gebouwd zouden moeten worden en in het middensegment van Stadgenoot tenminste 15.

Een andere wens van het Eilandenoverleg is dat niet alleen ouderenwoningen van 50 m2 gebouwd worden. Dat is een minimale maat, alleen geschikt voor alleenwonenden. Er moeten ook driekamerwoningen komen voor tweepersoonshuishoudens.

De Buurtwerkgroep heeft deze bezwaren regelmatig ingebracht in het informeel overleg met Stadgenoot maar loopt daarbij tegen een muur.

Op 8 maart heeft de Buurtwerkgroep deze bezwaren ook ingebracht in de gemeenteraadscommissie Wonen. Lees hier de inspraak. De gemeente is in deze discussie in geen velden of wegen te bekennen. Het Eilandenoverleg is van mening dat de gemeente hierinook een regierol zou moeten hebben. De gemeente heeft altijd het beleid verkondigd dat zij streeft naar gemengde wijken en dat loopt hier gevaar.

Stadsdeel Centrum publiceert Petersburgjournaal nr. 2

Stadsdeel Centrum heeft het tweede nummer van het Petersburgjournaal uitgebracht met nieuws over de Oostelijke Eilanden. Artikelen in het maartnummer 2017:

  • Directeur Peter Kramer van Stadgenoot over de bouwplannen van 1500 woningen op Oostenburg-Noord
  • Ontwerp Eilandenboulevard vastgesteld. Reacties uit de buurt
  • Werkteater aan de Oostenburgergracht weer geopend
  • Groene vingers gezocht om de nieuwe plantenbakken in de Czaar Peterstraat te onderhouden
  •  Een eeuw Wiener & Co; parkeerplaats wordt Touwbaanpark
  • Buurtbijeenkomsten voor jongeren en ouders over veiligheid.

Lees hier het hele nummer.

Beeldkwaliteitplan Oostenburg-Noord ter visie t/m 22 februari

De Bestuurscommissie Centrum heeft op 17 januari het Beeldkwaliteitplan  Stadswerf Oostenburg vrijgegeven voor inspraak. Het ligt nu ter visie t/m 22 februari 2017.

Nadat in 2016 tegelijk met het bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg het Masterplan Openbare Ruimte is vastgesteld, komt nu in het Beeldkwaliteitplan de gewenste vormgeving van de gebouwen aan de orde. Belangrijke elementen zijn: 

  • De gewenste kavelrichting (haaks op het water)
  • Vormgeving daken (nokichting volgt kavelrichting; variatie in kapvormen)
  • Variatie in bouwhoogtes: ieder aaneengesloten deel van een kavel heeft tenminste drie verschillende bouwhoogtes, exclusief de torens. Hoogtesprongen tenminste twee lagen in de hoge bebouwing en één laag in de iets lagere delen.
  • Omgaan met rooilijnen: strak aan de straatkant, verspringingen mogelijk aan de binnenterreinen
  • Variatie in kavelbreedte: 4,8 - 18 m breed aan Lijnbaan en Oostenburgervaart, 6-24 m breed aan VOC-kade en Dijksgracht
  • Panden zijn staand, d.w.z. hoger dan breed
  • Minimale plinthoogte 3,5 m en open aan VOC-kade, plein Lijnbaan en entreepakhuizen; overal afwisselende plint met wonen en werken
  • Binnenwerven groen en openbaar toegankelijk, privé-tuinen mogelijk met collectieve erfafscheidingen; 
  • Balkons aan de straat worden aangemoedigd, bij voorkeur aangehangen balkons van staal,
  • Hergebruik van materialen uit de omgeving wordt gestimuleerd. Variatie tiuussen gebouwen is gewenst: ierder gebouw zijn eigen gezicht. Stoer en industrieel uiterlijk.
  • Groene daken zijn gewenst.

Binnenkort wordt een supervisor aangesteld die gaat toezien op de juiste uitvoering van het beeldkwaliteitplan per uitwerking en per kavel .

Lees hier het Beeldkwaliteitplan. U kunt tot uiterlijk 22 februari reageren. Een schriftelijke zienswijze kunt u richten aan het stadsdeel Centrum, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam, onder vermelding van 'Zienswijze concept-beeldkwaliteitsplan Stadswerf Oostenburg'. 

Stadsdeel Centrum start opnieuw met Petersburgjournaal

Na vele jaren brengt stadsdeel Centrum opnieuw een Petersburgjournaal uit om bewoners van de Oostelijke Eilanden te informeren over de vele nieuwe ontwikkelingen in hun gebied. Onder meer:

  • Rattenplaag dreigt
  • Fris projectteam Eilandenboulevard werkt aan herinrichting
  • Aantrekkelijker maken Czaar Peterstraat als winkelstraat
  • Katharinacomplex bijna klaar
  • Wonen aan het Zeeburgerpad. In januari/februari komt een concept Ruimtelijk Functioneel Kader ter inzage.
  • 1500 nieuwe woningen voor zo'n 2500 bewoners op Oostenburg-Noord 
  • Verbouwing Witte Boei, meer uitnodigend voor alle buurtbewoners

Lees hier het hele Petersburgjournaal #1

Te koop: bouwrijpe ontwikkellocatie voor 400 woningen Oostenburg-Noord

Minister Blok was op 10 november op Oostenburg ter gelegenhied van de start van de verkoop door het Rijksvastgoedbedrijf van 1,8 hectare bouwrijpe grond op Oostenburg-Noord, waarop 36.500 m2 bouwvloer gebouwd mag worden. Daarvan zal 2.000 m2 voor parkeren bestemd moeten worden en 6.ooo m2 voor werken. De rest is voor woningen, ca. 400 stuks. Daarvan zal 20 % in de sociale huursector gebouwd moeten worden. Deze getallen liggen vast in het onlangs vastgestelde bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg.

Op dit stuk grond stonden ooit VOC-gebouwen.

De verkoop van het perceel op Oostenburg vindt plaats bij openbare inschrijving. Er geldt een (beperkte) voorselectie op basis van financiële en administratieve eisen. Het gaat om bewezen ervaring met het ontwerpen, ontwikkelen, bouwen of financieren van minimaal twee projecten. Tenminste een project(en) dient een omvang van minimaal 3.500 m2 bvo te hebben en bij tenminste één project dient spraken te zijn van een binnenstedelijke (her)ontwikkeling (meerdere gebouwen).
Er is een biedboek te koop voor € 75. Lees meer op https://www.biedboek.nl/nl/realestate/view/142/oostenburgmiddenstraat-te-amsterdam 

De inschrijving sluit op donderdag 4 mei 2017 om 11.00 uur.

Eilandenoverleg dringt aan op geluidsschermen langs het spoor in zienswijze voornemen MER

In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor Amsterdam-Centraal zal het trerinverkeer langs Kattenburg, Wittenburg, Oostenburg, Czaar Peterbuurt en Funen met 40 % toenemen en gaan de treinen harder rijden. Op het emplacement Dijksgracht moet een fly-over het mogelijkm maken om treinen kruisingsvrij van Utrecht naar Noord-Holland te laten rijden. Langs de Dijksgracht komt een wachtspoor voor goederentreinen. Voor dergelijke grote veranderingen is een Milieueffectrapportage nodig en op het voornemen daartoe konden t/m 2 november zienswijzen worden ingediend.

Het Eilandenoverleg dringt in zijn zienswijze aan op plaatsing van geluidsschermen langs het hele traject. Langs alle spoortrajecten in Oost staan ze, maar hier niet. En er komt nog veel woningbouw bij langs het spoor, op Oostenburg en het Marineterrein. 
Als de schermen er komen, moeten ze wel begroeid worden, zodat de bewoners niet tegen graffiti aan hoeven te kijken.

De wet Geluidhinder werkt alleen met het (vooruit)berekende geluid op basis van intensiteiten. Met het oorverdovende, snerpende geluid in de bocht achter de Czaar Peterbuurt wordt dan geen rekening gehouden.  Het Eilandenoverleg vindt dat deze ernstige vorm van geluidshinder niet veronachtzaamd mag worden in een Milieueffectrapoportage. Dit is ook een hoofdpunt in een bezwaarschrift van bewoners van Het Funen.

Lees hier de complete zienswijze.

Gemeenteraad kiest voor meer sociale huur op Oostenburg-Noord

Op 14 juli heeft de gemeenteraad een amendement van SP, GroenLinks en Partij van de Arbeid aangenomen bij de vaststelling van het bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg  om het aandeel sociale huurwoningen uit te breiden van 14 naar 20% van het bruto woonvloeroppervlak. Het totaal aantal te bouwen woningen op Oostenburg-Noord bedraagt circa 1200. Omdat sociale huurwoningen doorgaans gemiddeld kleiner zijn dan vrije sectorwoningen, zal het percentage sociale huur van het aantal woningen waarschijnlijk hoger zijn dan 20%. Dit is een belangrijk succes voor de Buurtwerkgroep Oostenburg-Noord van het Eilandenoverleg.

Bij de behandeling in de raadscommissievergadering Ruimtelijke Ordening van 6 juli was al gebleken dat een dergelijke motie kansrijk was (zie ons nieuwsbericht van 7 juli). Dankzij de steun van de Partij van de Dieren en de Partij van de Ouderen ontstond een meerderheid van 24 tegenover de 21 stemmen van VVD en D66. Vervolgens stemden D66 en VVD tegen de vaststelling van het bestemmingsplan, maar dat kon met dezelfde meerderheid worden aangenomen.

Gemeenteraad neigt tot meer sociale huur in Oostenburg-Noord

De kans is groot dat de Amsterdamse gemeenteraad op 13 of 14 juli het aandeel sociale huur in de geplande nieuwbouw van Oostenburg-Noord zal ophogen van veertien naar twintig procent. In de commissie Ruimtelijke Ordening (RO) kreeg een amendement van de SP in die richting op 6 juli veel steun.

De discussie in de commissie RO ging over het advies van de Bestuurscommissie Centrum (BC) om in Oostenburg-Noord minder sociale huurwoningen en meer huurwoningen in het middeldure segment te bouwen dan in eerdere versies van het Bestemmingsplan was voorzien. D66 en VVD zijn van mening dat op de eilanden Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg een groot tekort bestaat aan dat soort woningen, terwijl het aandeel sociale huur op de drie eilanden al erg groot is, circa 60 %. Om die reden stelden de twee partijen, die in de BC een nipte meerderheid hebben, in april in de bestuurscommissie voor om het aandeel middeldure huur te verhogen van 6 naar 16 procent en voor het aandeel sociale huur vast te houden aan de verlaging van 20 % naar 14 % sociale huur. Alle percentages hebben betrekking op het aandeel in het totale woonoppervlak en niet op aantallen woningen.

De linkse fracties vinden het niet juist om alleen te kijken naar het percentage sociale huur op de Oostelijke Eilanden. Zij wijzen op de samenwerkingsovereenkomst van gemeente, corporaties en de Huurdersvereniging Amsterdam , waarin een norm is afgesproken van minimaal 35 procent sociale huur voor alle 22 woningmarktgebieden in Amsterdam. Oostenburg ligt in woningmarktgebied Centrum-Oost, waarin behalve de oostelijke binnenstad ook de Nieuwmarktbuurt en de zuidelijk grachtengordel valt. Het huidige percentage sociale huur ligt in dat gebied tussen de 28 en 32 %. Oostenburg is de enige grote bouwlocatie in Centrum-Oost waar nog toevoeging van sociale huurwoningen mogelijk is. Enkele fracties vonden ook dat in de sociale huur niet uitsluitend kleine woningen voor ouderen en jongeren gebouwd zouden moeten worden, maar ook woningen voor gezinnen.

In de commissie RO wezen vertegenwoordigers van de linkse fracties hun VVD- en D66-collega’s erop dat ook hun fracties akkoord zijn gegaan met de samenwerkingsovereenkomst. “Het kan dus eigenlijk niet anders of ook D66 en VVD steunen volgende week het amendement van de SP”, hield Jorrit Nuyens (GroenLinks) de twee partijen enigszins pesterig voor. Maar Daniel van der Ree (VVD) en Bart Vink (D66) bleven stoïcijns onder deze provocatie en hielden vast aan hun uitgangspunt dat voor hen een evenwichtige verdeling tussen sociale en middeldure huur op de drie Eilanden prioriteit heeft.

Omdat Groen Links, PvdA, de Partij voor de Dieren en de Partij voor de Ouderen aankondigden het amendement van de SP te zullen steunen, lijkt de kans groot dat VVD en D66 volgende week in de gemeenteraad bakzeil zullen moeten halen. In de gemeenteraad bezetten de vijf genoemde fracties 24 van de 45 zetels. 

Bewonersactie tegen horeca-overlast Roest

Op dit moment zijn omwonenden bezig om de overlast van Roest via een andere weg aan te pakken, nadat een gesprek van omwonden met de uitbaters van Roest in juni niet heeft geleid tot een compromis. Omdat ook is gebleken dat het indienen van meldingen via de horeca-overlasttelefoon geen soelaas biedt, heeft de werkgroep besloten een handhavingsverzoek in te dienen bij het stadsdeel. Daarin wordt gevraagd om een einde te maken aan het illegaal gebruik van de terreinen rond het café voor evenementen. Hetzelfde wordt gevraagd voor de evenementen in de loods van de Van Gendthal. Volgens het bestemmingsplan zijn evenementen daar niet toegestaan.

Het stadsdeel geeft toe dat Roest veel meer ruimte gebruikt dan toegestaan, dat er objecten zonder vergunning staan op de terrassen en dat evenementen in de van Gendthallen niet toegestaan zijn. Het eerste gaat het stadsdeel nu aanpakken, maar de evenementen binnen en buiten wil het stadsdeel gedogen. Tegen dat laatste heeft de werkgroep nu officieel bezwaar gemaakt. Vanaf het begin hebben omwonenden bezwaar gemaakt tegen de overlast van stank en geluid maar na vijf jaar wordt nu duidelijk dat dit nooit op deze manier had gemogen. Terwijl het stadsdeel in het begin via een uitgereikt document met voorschriften aan de werkgroep liet weten dat aan alle voorschriften werd voldaan.

Omdat deze procedures veel tijd in beslag nemen en de gemeente dus deze zomer nog zou kunnen doorgaan met het afgeven van vergunningen voor overlast gevende evenementen overweegt de werkgroep een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen om, zolang de procedure van het bezwaar loopt, geen vergunningen af te geven.

Heeft u interesse in een nog te bouwen ouderenwoning op Oostenburg?

Op het voormalige Storkterrein op Oostenburg worden plannen gemaakt voor circa 1250 nieuwbouwwoningen. Woningcorporatie Stadgenoot wil hier een aantal tweekamerwoningen voor ouderen in de sociale huursector gaan bouwen. Het gaat nog minstens twee jaar duren voordat de woningen klaar zijn, maar voor het maken van de plannen is Stadgenoot op zoek naar geïnteresseerde ouderen die daarover willen meedenken. Met dat verzoek is Stadsdorp Centrum-Oost  nu aan de slag gegaan, een organisatie van en voor oudere buurtbewoners, 

Als u interesse heeft in een ouderenwoning op Oostenburg, ouder bent dan 65 jaar en minder inkomen heeft dan € 35.739 bruto per jaar, dan kunt u zich opgeven bij Olaf Hoonhout van Stadsdorp Centrum-Oost, e-mail opm.hoonhout@iname.com