Gemeente Amsterdam

Overeenkomst procedure naamgeving Stadionplein en procedure locatie Namenmonument

Een bewoner van de Weesperstraat las in de NRC van 8 september een artikel over de procedurefouten rond de naamgeving van het Stadionplein. Het viel hem op dat de procedurefouten een opvallende gelijkenis hebben met die rond de locatie van het Namenmonument. Met verandering van slechts enkele woorden zou het artikel geschikt zijn voor het geval de gemeenteraad toch zou besluiten om een andere locatie te zoeken.

Opvallende overeenkomsten tussen de naamswijziging van het Stadionplein en de locatiekeuze van het Namenmonument zijn: 1. te enthousiaste ambtenaren, 2. te weinig stilgestaan bij zorgvuldigheid procedure, 3. foute en onhandige formuleringen, 4. een groeiende weerstand en 5. een ondertekende petitie. Ook in dit dossier was het "Van der Laan die het wilde". 

De vergellijking is gepubliceerd als ingezonden brief in de NRC van 6 oktober 2018. Lees hier het hele artikel..

Marineterrein: eerst overleg met Defensie, dan in 2019 nieuwe Nota van Uitgangspunten

Tijdens de bijeenkomst van Bureau Marineterrein ‘Bijpraten met de Buurt’ op 18 september heeft de gemeentelijke projectmanager, Marlene Rienstra, uitgelegd dat de gemeente nog in overleg is met Defensie welk deel van het terrein precies beschikbaar is voor ontwikkeling en welk deel Defensie zelf houdt. De hier afgedrukte blauwe stippellijn op de kaart is voorlopig de scheidslijn. De ondergrond met lichtroze blokken is het schetsplan van de gemeente voor het hele terrein van vóór juni 2018.

In december volgt een ‘GO - NO GO-besluit op bestuurlijk niveau en als dat goed afloopt wordt in de eerste helft van 2019 een nieuwe Nota van Uitgangspunten uitgewerkt, met inspraak en besluitvorming daarover in de tweede helft van 2019.

De gemeent en Bureau Marineterrein zijn nu al bezig om de wensen op te halen. Dan gaat bijvoorbeeld om meer wonen en minder bedrijven, behoud groen en maritieme functies, hoogbouw met mate. Lees hier het verslag van de bijeenkomst op 18 september.

Bekijk hier de hele presentatie van projectmanager Marlene Rienstra.

Eilandenoverleg reageert op Verkeersbesluit 'Snorfiets naar de rijbaan'

Het Eilandenoverleg reageert in een zienswijze van 23 september 2018 op het ontwerp-verkeersbesluit ‘Snorfiets naar de rijbaan’. Met ingang van 2019 wil de gemeente de meeste fietspaden binnen de ring A10 afsluiten voor snorfietsers. Die moeten dan naar de rijbaan met een helm op. Op bovenstaande kaart is te zien wat dit voor de Oostelijke Eilanden betekent. Op de rode fietspaden mogen geen snorfietsers meer komen. Op de groene fietspaden mogen snorfietsen nog wel rijden.

Het Eilandenoverleg vindt dat de fietspaden langs de Kattenburgerstraat, de Kattenburgergracht en de Oostenburgergracht vrijgemaakt moeten worden van snorfietsen, want de rijweg is hier breed genoeg.

Het fietspad langs de Sarphatistraat van de Hoogte Kadijk naar het Alexanderplein is slechts 1.70 m breed en erg druk. Hier worden snorfietsen ten onrechte wel toegestaan. Die kunnen beter over de Mauritskade geleid worden.

Snorfietsen worden verboden op de Pelikaanbrug en de onderdoorgang onder het Entrepotdok, maar niet op de Nijlpaardenbrug. Dit is erg onlogisch. Snorfietsen zouden wel onder het Entrepotdok moeten kunnen rijden en dan via Tussen Kadijken, Hoogte Kadijk en Buiten Kadijken en de Pelikaanbrug naar Wittenburg. Over de Overhaalsgang mogen ze niet rijden.

Het Eilandenoverleg maakt bezwaar tegen afsluiting van het fietspad langs Kattenburgerkade en Marinierskade voor snorscooters. Hiet liggen veel bergingen van de woningen, onder meer voor de Ravenwerf. Hoe moeten die anders bereikbaar blijven om de eigen snorscooter te stallen?

Lees meer over deze en andere bezwaren in de complete zienswijze.

Buurtbewoners zetten strijd tegen omvang nieuwbouw St. Jacob voort in hoger beroep

De omwonenden van Sint Jacob gaan in hoger beroep om te voorkomen dat de neiuwbouw op de plek van Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan te massaal wordt. De bewoners zijn niet tegen nieuwbouw, maar willen wel dat de gemeente het beschermd stadsgezicht serieus neemt. Ze eisen dat de gemeente de nieuwbouw opnieuw toetst, dat er een bouwlaag af gaat en dat er geen grote loggia’s en balkons rondom komen.

Ze vragen de buurtbewoners om hun rechtsgang financieel te steunen. Er is € 3.000 nodig. Daarvoor is een crowdfundingsactie opgezet onder het motto ‘Help de Plantage mooi te blijven’.

Kleine Wittenburgerstraat bij AH nog drie weken overdag afgesloten voor auto's

In de Kleine Wittenburgerstraat ter hoogte van het Albert Heijn-filiaal vinden vanaf 17 september  gedurende vier weken werkzaamheden plaats. Daardoor is er overdag tussen 9:00 en 16:00 uur geen doorgaand autoverkeer mogelijk op de Kleine Wittenburgerstraat.

De rijweg krijgt een zogenaamde asverspringing. Hierdoor kunnen auto’s die normaal niet langs de bevoorradingsvrachtwagens van de Albert Heijn konden rijden, er wel weer  langs. Gelijktijdig wordt ook het voetpad voor de Albert Heijn herstraat en wordt bij de ondergrondse vuilcontainers een extra betonput gegraven. Daar komt een ondergrondse kunststof vuilcontainer in plaats van de bovengrondse die er nu staat.

Het inrijdend autoverkeer kan overdag dan gebruik maken van de Grote Wittenburgerstraat waar tijdens de uitvoering verkeersbegeleiders  staan. In de avonduren is er wel weer inrijdend autoverkeer mogelijk  over de Kleine Wittenburgerstraat.

Neem voor vragen contact op met projectmanager Roy van Gelder, via email r.van.gelder@amsterdam.nl of op telefoonnummer 06 5130 1686.

Verzoek buurt 'Maak Weesperstraat 30 km-weg' 18 september in Stadsdeelcommissie

Het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) vraagt samen met Wijkcentrum d’Oude Stadt aan de gemeente en stadsdeel Centrum om van de Valkenburgerstraat en Weesperstraat een 30 km-weg te maken, ten gunste van de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid.

In eerste instantie is dit verzoek door het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum afgewezen, maar er is wel toegezegd dat dit verzoek betrokken zal worden bij een onderzoek dat door de gemeenteraad is gevraagd om tot afwaardering van deze en andere autocorridors te komen. De buurt vindt dat het stadsdeel daar niet op moet wachten en stelt dit verzoek op dinsdag 18 september aan de orde in de Stadsdeelcommissie Centrum. De initiatiefnemers roepen de bewoners op de vergadering van de Stadsdeelcommissie bij te wonen. Die is om 20:00 uur in de Boekmanzaal op het Stadhuis.

Stedenbouwkundig Programma van Eisen Zeeburgerpad ter visie t/m 17 oktober

Het Stedenbouwkundig programma van Eisen (SPvE) voor het Zeeburgerpad-Centrum ligt ter visie voor inspraakreacties, samen met een nieuw welstandskader. De gemeente wil het gebied transformeren van werkgebied naar woon-werkgebied. Dat past niet in het geldende bestemmingsplan en daarom is een nieuw ruimtelijk kader nodig.
Na de vaststelling wordt het SPvE gebruikt als toetsingskader voor concrete bouwinitiatieven.

Plantage Weesperbuurtvereniging in verzet tegen verkeersplannen Plantagebuurt

In een brief aan verkeerswethouder Sharon Dijksma vraagt de Plantage Weesperbuurtvereniging om een open overleg met de wethouder en stadsdeel Centrum over de verkeersplannen voor de Plantage Mideenlaan, Plantage Kerklaan en Plantage Parklaan. De bewoners van de Plantagebuurt zijn keer op keer tegen een muur gelopen bij de inspraak op de ambtelijke plannen en wijst daarom de voorgenomen 'gewone' inspraakavond af. Er moet nu eerst naar de buurt geluisterd worden.

Wat er fout is aan de plannen wordt uitgebreid beargumenteerd. De verkeersveiligheid verslechtert en er worden onnodig bomen gekapt. De buurt bepleit eenvoudiger en goedkopere oplossingen. Lees hier de complete brief van de Plantage Weesperbuurtvereniging..

Eilandenoverleg pleit voor behoud twee tramhaltes in Czaar Peterstraat

Het Eilandenoverlg vindt dat er twee haltes in de Czaar Peterstraat moeten blijven, omdat anders de loopafstanden veel te lang worden, met name vanaf de looproute Oostenburgerpark en vanaf de nieuwbouwwijk met 1500 woningen die op Oostenburg-Noord gebouwd wordt. Daarvandaan zijn maar twee looproutes omdat de Oostenburgervaart ertussen ligt.

De gemeente stelt in de Nota van Uitgangspunten Czaar Peterstraat voor om de strengelhalte bij de 1e Leegheaterstraat op te heffen en alleen de halte nabij de Eerste Coehoornstraat te behouden. Het Eilandenoverleg wil achterin de Czaar Peterstraat een halte ter hoogte van de Lijndenstraat laten aanleggen of de bestaande strengelhalte behouden. Lees hier de inspraakreactie van het Eilandenoverleg van 28 juni.

Gemeenteraad stemt in met bouw Namenmonument in de Weesperstraat

Alle fracties in de gemeenteraad zijn blij met de komst van een Holocaust Namenmonument in de Weesperstraat. Zij stemmen ook in met de gemeentelijke bijdrage van drie miljoen euro. Dat bleek donderdagmiddag tijdens een bespreking in de commissie Algemene Zaken. Onder de indruk van de emotionele bijdragen van enkele voorstanders tijdens de inspraakronde hadden de nieuw gekozen raadsleden geen oor voor de meer juridische argumenten van de tegenstanders, veelal omwonenden.

Omwonenden Sint Jacob door rechter in ongelijk gesteld

De Amsterdamse rechtbank heeft het beroep van bewoners tegen het verlenen van een vergunning voor de bouw van een appartementencomplex op de plaats van voormalig verpleeghuis Sint Jacob ongegrond verklaard. De bewoners kregen op al hun argumenten nul op het rekest.

Kern van hun bezwaar is dat het massieve en strenge ontwerp van architect Pi de Bruin vanwege zijn hoogte en uitstraling zal detoneren in de Plantage. Ook vrezen zij dat de geplande parkeergarage aan de Plantage Muidergracht in die smalle straat voor gevaarlijke situaties zal gaan zorgen.

Defensie wil groot deel Marineterrein toch behouden

Het Parool van 3 juli bericht dat Defensie erop terug wil komen om het Marineterrein vrijwel geheel te verlaten. Defensie wil toch een groot deel van het terrein zelf blijven gebruiken. Dit wegens 'veranderde omstandigheden', d.w.z. de toegenomen terrorismedreiging. De gemeente is al twee jaar bezig met planontwikkeling voor het terrein en gaat nu in  gesprek met Defensieminister Ank Bijleveld. Lees hier het hele Parool-artikel van 3 juli.

Boze brief bewoners over update Namenmonument 5 juli in raadscommissie AZ

Op 5 juli spreekt de commissie Algemene Zaken over het Namenmonument. Het College van B&W heeft de Raad en ‘update’ gestuurd over het Namenmonument waarin het College betoogt dat de term 'randvoorwaarden'gelezen moet worden als 'aandachtspunten'en dat daarop niet getoetst hoeft te worden. Bezwaarmakende organisaties hebben hierover een brief aan het College gestuurd, cc aan de Raad, het DB Centrum en de bezwaarcommissie.

Wensenlijst Eilandenoverleg voor Gebiedsjaarplan 2019 en kleine projecten op korte termijn

In het Eilandenoverleg van 13 juni is een wensenlijst opgesteld voor het Gebiedsjaarplan 2019 Centrum-Oost van stadsdeel Centrum en een lijst met kortetermijnmaatregelen om de leefbaarheid te verbeteren. Enkele punten uit de wensenlijst: glasvezelnet voor de Oostelijke Eilanden, bierfietsverbod, behoud Oosterkerk als cultureel centrum van de buurt, verbetering van de verbinding Marineterrein - Oostelijke Eilanden, minder doorgaand autoverkeer Kattenburgerstraat, geen nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht-oost, medewerking stadsdeel aan initiatif Werkspoorhal als ontmoetingscentrum, beperking bouwhoogte Zeeburgerpad tot12 meter, behoud drijvende tuin van Arie Taal.

Monumentenstatus aangevraagd voor werfterrein Koning William, Hoogte Kadijk 145 B

Buurtorganisatie 1018 heeft in overleg met de Buurtwerkgroep Wakkere Kadijkers de monumentenstatus aangevraagd voor drie onderdelen van Hoogte Kadijk 145 B, de voormalige scheepswerf Koning William. Deze onderdelen hebben op dit moment de status 'Orde 3': Werkplaats / botenloods ; Schuur Hoogte Kadijk ; Kantoor

Groot artikel in Trouw over situatie Oostelijke Eilanden na schietpartij

In het dagblad Trouw van 26 mei is een uitgebreid artikel verschenen over de schietpartij, hoe dit op de Oostelijke Eilanden is ervaren en wat er voor acties uit zijn voortgekomen. Titel: 'Een gewone buurt waar iets vreselijks gebeurt'.
​​​​​​​Verslaggever Hanne Obbink heeft minutieus onderzoek gedaan. Hij interviewde onder meer Dock-manager Frank van den Hoff, stadsdeelbestuurder Roeland Rengelink, gemachtigde namens de burgemeester Nelleke Hendriks, voorzitter Eilandenoverleg Bart Uitdenbogaart en Moon Rijven van de werkgroep Buurt op de Kaart.

Lees hier het compete Trouw-artikel.

Uitwerkingsplan deelplan Dijksgracht Oostenburg-Noord ter visie t/m 4 juli

Van 24 mei t/m 4 juli 2018 ligt het Uitwerkingsplan Dijksgracht ter visie. Dat betreft een blok naast het hotel aan de Dijksgracht, bestemd voor wonen (Kavel 2),  en een blok tussen het INIT-gebouw en de spoorbaan, bestaande uit twee kavels voor wonen (Kavel 6 en 8) en in het midden een parkeergarage (Kavel 7). In- en uitrit van de garage liggen aan de Dijksgracht.

Coalitieakkoord 2018-2022 is klaar. Nieuw DB stadsdeel Centrum

Op 24 mei hebben GroenLinks, D66, PvdA en SP hun coalitieakkoord gepresenteerd. Titel: "Een nieuwe lente en een nieuw geluid'.
Interessante punten voor postcodegeied 1018: inzet op jongerenwerk, meer zeggenschap voor bewoners over veiligheid in hun buurt, 33 % sociale huur bij nieuwbouw, wanneer in een buurt (= een van de 22 gebieden in Amsterdam) het percentage sociale huur onder de 45 % daalt, dan is liberalisatie van corporatiewoningen in idie buurt niet mogelijk, netwerken in de buurten versterken doo meer ontmoetingsruimten. Amsterdam wordt autoluw. Beleidsstukken krijgen standaard een participatieparagraaf.

Inspraakreactie Eilandenoverleg op Voorlopig Ontwerp Dijksgracht-oost

Op 25 april vond in het INIT-gebouw een inspraakavond plaats over het voorlopig ontwerp van de nieuwe fiets- en wandelroute Dijksgracht Oost, onderlangs de spoordijk tussen Kattenburgerstraat en Oostenburg-Noord.

Het fietspad wordt 4.50 m breed (in rood asfalt) en het voetpad 1.80 m. De toegang bij de Kattenburgerstraat wordt verbreed en er komt een oversteek met een vluchtheuvel naar de Dijksgracht-West. Zodra de Oosterdoksdraaibrug over twee jaar weer open is, wordt dit voor fietsers uit de Czaar Peterbuurt en Oostenburg de kortste weg naar OBA en CS.
Bekijk hier het ontwerp voor het fietspad met een plattegrond, een dwarsdoorsnede, een aanduiding van toegepaste materialen en een detail van de kruising met de Kattenburgerstraat.

Complicaties zijn nog dat het fietspad ook gebruikt gaat worden door de veegautootjes van de Reiniging Centrum en dat rekening wordt gehouden met een nachtstalling voor rondvaartboten.

Mede naar aanleiding van daar gemaakte opmerkingen en bespreking in het Buurtoverleg van 15 mei heeft het Eilandenoverleg een inspraakreactie ingezonden. Het Eilandenoverleg is blij met de nieuwe verbinding en vindt de hoofdlijnen van het ontwerp prima, maar dringt er wel op aan om bromfietsen en snorscooters op deze recreatieve route te verbieden en maakt ernstig bezwaar tegen de geplande nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht.
Het Eilandenoverleg steunt ook de suggestie die tijdens de inspraakavond naar voren kwam om te onderzoeken of de verbinding van Dijkgracht-west en Dijksgracht-oost ongelijkvloers de Kattenburgerstraat kan kruisen door aanleg van een verdiept fietspad onder de Mariniersbrug door.

Lees hier alle elf gemaakte opmerkingen van het Eilandenoverleg.

Gemeente Amsterdam gaat € 3 miljoen bijdragen aan Namenmonument

Op 16 mei, de dag dat de hoorzitting plaats vond van de bezwarencommissie over de bezwaren tegen de Omgevingsvergunning voor het Namenmonument aan de Weesperstraat, besloot het College van B&W om drie miljoen Euro bij te dragen aan de kosten van het monument. ook gaat de gemeente € 200.000 per jaar betalen voor beheer en beveiliging.

Dit meldt Het Parool op zijn website op 16 mei 2018. Lees hier het hele bericht.