Dijkgracht Oost: bestemmingsplan en extra traject

Op 1 november begint de procedure rond het ontwerp-bestemmingsplan Dijkgracht Oost. Het nieuwe bestemmingsplan moet de gemeente in staat stellen om langs de Dijksgracht Oost ligplaatsen te realiseren voor 40 lange rondvaartboten en voor 30 dekschuiten voor de overslag van materialen die nodig zijn voor de kades en de bruggen. Ook is inmiddels een begin gemaakt met het extra traject. Bewoners en ambtenaren werken samen aan een document dat alle feitelijke relevante informatie moet gaan bevatten over de ligplaatsen en alle bijkomende aspecten.

Beeld: Gemeente Amsterdam

Op 1 november wordt de kennisgeving van het ontwerpbestemmingsplan samen met het besluit van de Milieu Effect Rapportage formeel gepubliceerd en vanaf 2 november liggen de stukken ter inzage. Iedereen heeft na deze datum zes weken de tijd voor het indienen van zienswijzen. Op www.amsterdam.nl/projecten/dijksgrachtoost staat alle informatie over het indienen van de zienswijzen en vanaf 1 november kunnen vanaf die site ook alle relevante documenten worden gedownload.

Op maandagavond 30 oktober vindt een informatieavond plaats voor bewoners en alle belangstellenden in het Intell Hotel aan de VOC kade. Zie voor verdere informatie de agenda op de website van BO1018.

Naast dit formele juridische traject loopt, op basis van een advies van de Stadsdeelcommissie Centrum (SDC) van vlak voor de zomer, op dit moment ook het zogenaamd ‘Extra traject’. Zie ook het bericht op deze site van 29 juli. Dit extra traject moet ertoe leiden dat een kleine kerngroep van ambtenaren en bewoners gezamenlijk een document produceren waarin alle relevante feitelijke informatie komt te staan rond het hele project Dijkgracht Oost. Al deze informatie zal een rol kunnen spelen bij de uiteindelijke brede belangenafweging die de gemeenteraad zal maken alvorens het bestemmingsplan vast te stellen, en mogelijk ook bij de beoordeling van de wenselijkheid van het hele project.

Het document zal ingaan op aspecten zoals nut en noodzaak van het ligplaatsencluster op deze plek en de optie van alternatieve ligplaatsen, de mogelijke gevolgen voor de woon- en leefomgeving (geluid boegschroeven, geluid overslag dekschuiten etc), gevolgen voor de natuur, de aan te leggen plas-dras zone en watervervuiling. Het stuk zal ook informatie bevatten over zaken die geen deel uitmaken van het bestemmingsplan maar wel van belang zijn voor de buurt omdat ze direct impact hebben op de leefomgeving van omwonenden, zoals bijvoorbeeld Project Hoogfrequent Spoor, toenemend vaarverkeer in verband met Oostenburg Noord en de van Gendt hallen en het groot aantal geplande terrassen langs de VOC kade.

Ook zal het document inzoomen op verkeersveiligheid en ecologische gevolgen van het geplande fietspad. Het besluit over het fietspad is in 2018 reeds gevallen en het moet er van de gemeente so wie so komen. Enerzijds zou het noodzakelijk zijn voor de ontsluiting van de oostelijke eilanden, anderzijds vindt men het nodig voor de gemeentelijke veegwagens die heen en weer rijden naar en van hun stalling op Oostenburg Noord. Wel is pas na de besluitvorming in 2018 gebleken dat door de noodzakelijke de kap van de begroeiing van het talud, het foerageergebied van de beschermde vleermuizen wordt aantast. Daarom moet nu langs de hele Dijksgracht een 5 meter brede plas-dras zone worden aangelegd die, naar men hoopt, over twee of drie jaar zal zorgen voor de noodzakelijke compensatie begroeiing. Daar de bodem te diep is voor begroeiing zal over de hele 450 meter een damwand geslagen worden, en zal in die hele strook eerst gemiddeld meer dan 1 meter diep zand worden gestort.

Naar men hoopt zal het document van het Extra Traject aan het eind van het jaar klaar zijn. Dan zal het hopelijk, los van en parallel aan de zienswijzen die zijn binnengekomen op het bestemmingsplan, een belangrijke rol spelen bij de feitelijke afweging van alle plannen.