SDC wil onderbouwing van veiligheid fietspad Dijkgracht Oost

De stadsdeelcommissie Centrum (SDC) onderkent dat het verkeer in Amsterdam in de afgelopen vijf jaar is veranderd en dat leidt tot een andere visie op het geplande fietspad langs de Dijksgracht Oost (DGO) . In 2018 ging men nog uit van een snelle fietsroute naar het station maar inmiddels is men bezorgd over veiligheid op het fietspad, op het kruispunt met de Kattenburgerstraat en ook over de toekomstige situatie op de nu nog rustige Dijksgracht West. De SDC stemde tijdens de vergadering op 19 september voor een advies waarin onder andere werd bepaald dat het fietspad, anders dan in 2018 was bedacht, géén onderdeel moet worden van een drukke doorgaande fietsroute naar het station. En vooral moeten fietsers erop gewezen worden dat de snelle route naar het station niet over de Dijkgracht West gaat, maar over de Prins Hendrikkade of de Piet Heinkade.

Beeld: BO1018

In 2018 is besloten tot aanleg van dit fietspad, om Oostenburg en de Czaar Peterbuurt te ontsluiten en de bewoners een snelle route te bieden naar het station. Toen was nog niet bekend dat de aanleg grote ecologische gevolgen zou hebben, en een plasdras zone achter een damwand over de hele lengte noodzakelijk zou maken. Om onduidelijke redenen is ook besloten dat de veegwagens van de gemeentereiniging naar en vanaf hun stalling op Oostenburg Noord meerdere keren per dag over dit fietspad heen en weer naar de stad gaan rijden. De gemeente gaat inmiddels uit van 5000 – 10.000 fietsers per dag. Los van dit alles maar essentieel is dat het fietspad “voorwaardelijk” is voor de door de gemeente geplande ligplaatsen aan de Dijksgracht Oost. Het zal de enige manier zijn om bij de rondvaartboten te komen. Zie ook de eerdere nieuwsberichten op de website over dit alles, van 16 juni, 31 mei en 24 april.

Omdat de gemeente nu wil beginnen met de werkzaamheden stond het fietspad in september op de agenda van de stadsdeelcommissie. Na een lange discussie stemde de commissie in met een advies dat was ingediend door Groen Links, met aanvulling door de PvdA. Daarin werd, naast de aanbevelingen om de drukte en snelheid op het fietspad te temperen, gesteld dat men een concrete onderbouwing van het plan mist. Men wil dan ook dat een uitgebreide analyse wordt gemaakt van de (on)veiligheid van de kruising met de Kattenburgerstraat. Ook wil men dat het aantal veegwagens dat van het fietspad gebruik zal maken, tot een minimum wordt beperkt. De vraag van de PvdA aan het Dagelijks bestuur wat nou precies het probleem was met die veegwagens, en waarom het noodzakelijk is dat die over dit fietspad moeten gaan rijden, bleef helaas onbeantwoord.

Bewoners van de Dijkgracht West kwamen op 19 september inspreken bij de Stadsdeelcommissie en vroegen uitdrukkelijk aandacht voor de toekomstige situatie voor hun deur die, zo vrezen zij, geheel van karakter zal veranderen. Dijkgracht West functioneert nu als een soort woonerf, en als hier, als verlengde van het fietspad langs de Dijksgracht Oost, veel (snelle) fietsen zouden gaan rijden, dan moet gevreesd worden voor grote onveiligheid. De SDC nam hun zorgen serieus en wilde ook dat het bestuur nog serieus zou nadenken over de vraag hoe afgedwongen kan worden dat de snelheid van fietsers op deze route kan worden afgeremd en fietsers ontmoedigd kunnen worden zo naar het station te fietsen.

De Werkgroep Dijkgracht Oost en Buurtorganisatie 1018 hadden de commissie een notitie gestuurd waarin onder andere op de veiligheid werd ingegaan van zowel het fietspad zelf als de kruising met de Kattenburgerstraat. Zij merken op dat nooit is aangegeven hoeveel veegwagens er zijn, en hoe veel keer per dag die straks allemaal heen en weer gaan rijden. Zij wijzen op de breedte van de wagentjes (minimaal 1.80 meter) omdat dat bij inhalen op het fietspad (rijbaan 2 meter breed) tot problemen zal leiden.

Op de kruising van het fietspad met de Kattenburgerstraat is in het midden van de straat, pal achter het spoorviaduct, voor de veiligheid een ‘opstelvak’ ontworpen van ongeveer 3 bij 3,50 meter. Het is bedoeld als een soort vluchtheuvel voor fietsers en veegwagens die willen oversteken of linksaf willen slaan. Auto’s die van onder het spoorviaduct aan komen rijden zullen door de pilaren van het viaduct pas op het allerlaatste moment die wachtende fietsers kunnen zien En dan nog biedt het opstelvak weinig soelaas: er is ruimte voor niet meer dan vier wachtende fietsers, en veegwagens passen er zelfs helemaal niet op. Zij zijn namelijk veel langer dan de beschikbare 3,5 meter.

Het bestuur gaf aan weinig mogelijkheden te zien om het kruispunt te verbeteren. Er was immers al lang geprobeerd “er een optimale situatie van te maken” en “perfect zal het niet worden”, aldus de portefeuillehouder. Tegelijkertijd vond hij het een goed idee om een paar maanden na in gebruik name te kijken hoe het in de praktijk werkt en “of er aanpassingen moeten worden gedaan”.

Beeld: Gemeente Amsterdam

De gemeente gaat binnenkort beginnen met de eerste fase van de aanleg van het fietspad. Men begint met het verwijderen van groen bij de Mariniersbrug, nodig om de kade te versterken. En ook zal over de hele lengte van de DGO een damwand geplaatst worden en een plas-dras zone worden aangelegd. Deze is noodzakelijk als compensatie voor al het groen dat nu dient als foerageergebied voor de beschermde dwergvleermuis en dat straks allemaal verwijderd gaat worden.