Stadsdeelcommissie pleit voor versmalling Weesperstraat

De stadsdeelcommissie Centrum adviseert de gemeenteraad om ervoor te zorgen dat de Weesperstraat al medio 2023 in beide richtingen nog maar één rijbaan telt. Als dat gebeurt kan in de straat in het najaar van 2023 net als in de rest van de stad een maximumsnelheid van 30 km/uur worden ingevoerd. Bij een vierbaansweg is dat verkeerstechnisch gezien niet mogelijk. In afwachting van een latere, meer definitieve herprofilering van de straat kan de gewenste versmalling al op korte termijn met relatief eenvoudige middelen worden bereikt, aldus de commissie. Te denken valt bijvoorbeeld aan bloembakken of een kunststof rijbaanscheiding.

Beeld: BO1018

Het advies van de stadsdeelcommissie kwam op 25 oktober tot stand op initiatief van de eenmansfractie van Bewoners Amsterdam en kreeg de steun van vrijwel alle commissieleden. Alleen Bas van der Sande (VVD) stemde tegen. Volgens het advies zou een op korte termijn uitgevoerde versmalling van de Weesperstraat een prima alternatief zijn voor de eindeloze toezeggingen en onderzoeken van de afgelopen tien jaar. Een versmalling van de straat in 2023 is volgens het advies bovendien ‘een directe verrijking van de inspanningen en investeringen die in het kader van het KnowledgeMilePark worden gedaan: de vergroening komt tot haar recht en vanwege minder geluidsoverlast en verkeer zullen ook de plinten aantrekkelijk worden voor recreatie, winkelen en stedelijke bedrijvigheid.’

Dat laatste argument was ook voor twee insprekers een belangrijke reden om het voorstel te ondersteunen. Jeroen Robbertsen, de drijvende kracht achter de onregelmatig verschijnende buurtkrant ‘Het Perspectief’, schetste in zijn bijdrage een idyllisch beeld van de Weesperstraat anno 2025, waar wandelaars flaneren tussen hoog opschietend groen of van een kopje koffie genieten op een van de vele terrasjes, niet gehinderd door de weinige auto’s die kalmpjes hun weg zoeken in de smalle straat. Opvallend was de steun van een vertegenwoordiger ven het MKB voor een voorstel dat autoverkeer aan banden legt. Maar Guido Frankfurter was met name enthousiast over de kansen die de nu nog vrij onherbergzame plint (de begane grond van de kantoorgebouwen) biedt aan nieuwe ondernemers.

Waar vrijwel alle commissieleden hun steun uitspraken voor het voorstel was er nog wel discussie over de vraag wat er na een eventuele versmalling zal gaan gebeuren met de veel besproken en inmiddels steeds meer omstreden knip op de Weesperstraat. Bestuurslid Micha Mos liet weten dat er op dit moment voorbereidende onderzoeken worden uitgevoerd, waarna de commissie Mobiliteit, Openbare ruimte en Water van de gemeenteraad begin volgend jaar een besluit zal nemen over de uitvoering van een pilot. Hij maakte duidelijk dat het nu voorgestelde advies de uitkomst van de pilot en de besluitvorming over de knip niet beïnvloedt Na deze mededeling steunde de stadsdeelcommissie met de grootst mogelijk meerderheid in het advies de Weesperstraat te versmallen. Uiteindelijk heeft de gemeenteraad, en wel de commissie MOW, het laatste woord.