Proef met afsluiting Weesperstraat in juni en juli

De al lang geleden aangekondigde proef met een knip in de Weesperstraat krijgt deze zomer tussen 12 juni en 23 juli zijn beslag. De straat wordt dan tussen 6 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer met uitzondering van politie, ambulance en brandweer. Doel van de knip is om doorgaand verkeer te stimuleren om de binnenstad te mijden. Om die reden worden ook in drie mogelijke sluiproutes naar de IJ-tunnel knips aangebracht. Het voorstel voor een ‘pilot Weesperstraat’ wordt op 13 april besproken in de Raadscommissie Mobiliteit, Openbare ruimte en Water (MOW).

Beeld: BO1018

De plannen voor een proef met een afsluiting van de Weesperstraat dateren al van vijf jaar geleden. Bewoners, maar ook de meeste politieke partijen, vinden een vierbaans racebaan dwars door de stad niet meer van deze tijd, maar de vraag is wat een eventuele knip in de straat voor gevolgen zal hebben voor het verkeer in omliggende buurten. Om dat te onderzoeken werd in 2020 een pilot voorgesteld, maar eerst gooide corona roet in het eten, terwijl daarna moest worden gewacht op de heropening van de Piet Heintunnel voor een representatief beeld van het verkeer in de Weesperstraat en dus van het effect van een knip.

Volgens de nu bekend gemaakte plannen zal de Weesperstraat ter hoogte van het Holocaust Namenmonument worden afgesloten met een combinatie van betonnen bloem- of groenbakken, andere soorten afzettingen en slagbomen om nood- en hulpdiensten en indien nodig het openbaar vervoer door te laten. Aan beide zijden van de knip komt een keermogelijkheid om te voorkomen dat verkeer onnodig door de zijstraten van de Weesperstraat gaat rijden. Touringcars kunnen alleen aan de noordkant keren vanwege de halte bij het Joods Historisch Museum. Voor voetgangers en fietsers vormt de knip geen belemmering.

Om te voorkomen dat automobilisten op zoek gaan naar sluiproutes van en naar de IJ-tunnel zullen ook knips worden aangebracht in de Anne Frankstraat, op de Kattenburgergracht en op de Hoogte Kadijk. Een gevolg van deze maatregelen zou kunnen zijn dat het in de zes weken die de pilot duurt in de Kattenburgerstraat drukker wordt, stelt de projectorganisatie in het Plan van Aanpak. Zij verwacht echter dat automobilisten na drie weken aan de nieuwe situatie gewend zijn. Om die reden wordt na vier weken een onderzoek gehouden naar het effect van de pilot. De data uit dat onderzoek kunnen worden gelegd naast de data van een in september 2022 gehouden nulmeting. Een opvallende uitkomst uit die nulmeting is dat van alle verkeer over de Weesperstraat minder dan 2% tot het doorgaande verkeer van A10 zuid naar A10 noord en omgekeerd kan worden gerekend.

Tijdens de bespreking in de commissie MOW ligt ook een op initiatief van Bewoners Amsterdam tot stand gekomen advies van de stadsdeelcommissie Centrum (SDC) op tafel. Zoals eerder op deze plaats gemeld, ziet de SDC niet veel heil in een kostbare pilot met een knip. Zij geeft er de voorkeur aan om nu meteen door te pakken en de Weesperstraat over de hele lengte te versmallen tot een straat met tweemaal één rijbaan. Als de maximumsnelheid tegelijkertijd wordt teruggebracht naar 30 km/uur, zal een versmalling van de straat een zeker zo afschrikkende werking hebben op doorgaand verkeer als een knip, denkt de SDC. In een reactie op dit advies zet wethouder Van der Horst echter vraagtekens bij dit vermoeden. Daarom wil zij eerst zien wat een knip oplevert.