Eilandenoverleg

Aanvraag monumentenstatus Werfterrein Koning William Hoogte Kadijk afgewezen

Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft het advies overgenomen van de gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van 25 september 2018 om het werfterrein van Koning William aan de Hoogte Kadijk niet aan te wijzen als gemeentelijk monument, omdat de opstallen een zeer geringe architectuurhistorische waarde hebben en de werf niet voldoet aan de selectiecriteria voor aanwijzing tot monument. Wel heeft de werf volgens de commissie in cultuurhistorisch opzicht zeldzaamheidswaarde en is stedenbouwkundig van belang. De commissie concludeert dat de hoge cultuurhistorische en stedenbouwkundige waarden van de werf als onderdeel van het beschermde stadsgezicht uitgangspunt kunnen zijn bij de toekomstige ontwikkeling van het complex.

De monumentenstatus is aangevraagd door de Wakkere Kadijkers via Buurtorganisatie 1018. De Wakkere Kadijekrs vrezen nu dat de uitgangspunten van de projectontwikkelaars vooral commercieel zullen zijn.

Tegen het besluit kunnen tot 19 december bezwaarschriften worden ingediend.

De Wakkere Kadijkers roepen de Kadijkenbewoners op om bezwaar te maken tegen het genomen besluit. U kunt de brief van de bestuurscommissie en de toelichting downloaden op https://wakkerekadijkers.weebly.com

Wanneer u bezwaar wilt maken en daarbij hulp nodig heeft, kunt u contact met de Wakkere Kadijkers opnemen.

Eilandenoverleg reageert op verwerking inbreng voor Gebiedsplan 2019

Het Eilandenoverleg heeft op 13 juni 2018 haar input geleverd voor het Gebiedsplan Centrum-Oost 2019 ( Lees hier onze eerdere bericht over het Gebiedsplan). Het Gebiedsteam Centrum-Oost stuurde een schriftelijke reactie op 8 november, bijna vijf maanden later, en het concept-Gebiedsplan 2019 verscheen ook op 8 november.

Het Eilandenoverleg is blij met de uitgebreide reactie van het gebiedsteam Centrum-Oost, maar er blijven nog teveel punten over om in de hoorzitting van de Stadsdeelcommissie van 20 november goed te kunnen bespreken. Daarom stuurt het Eilandenoverleg een schriftelijke reactie, o.a over de overmaat an microwoningen, de Oosterkerk, de Kattenburgerstraat en het behoud van twee tramhaltes in de Czaar Peterstraat.

Voor volgende jaren stelt het Eilandenoverleg een andere werkwijze voor: laat buurtgroepen in juni hun wensen inleveren voor wat er in het volgend jaar uitgevoerd of voorbereid moet worden, ongeacht of dit nu in het Gebiedsplan thuishoort of ergens anders en laat de gebiedsmakelaars en eventueel andere ambtenaren hierover in september/oktober overleggen met de buurtgroepen. Dan kan het resultaat van dat overleg nog worden meegenomen in het concept-Gebiedsjaarplan en in andere werkprogramma’s. De buurtgroepen hoeven dan in de hoorzitting van de Stadsdeelcommissie over het concept-Gebiedsplan alleen te reageren op de punten waarover ze met de ambtenaren geen overeenstemming hebben bereikt.

Lees hier de uitgebreide reactie van het Eilandenoverleg over de verwerking van haar inbreng.

Concept-gebiedsplan Centrum Oost 2019 verschenen. Hoorzitting 20 november

Stadsdeel Centrum laat in het Gebiedsplan 2019 zien wat de plannen zijn voor het komend jaar. Centrum Oost is de oostelijke helft van Amsterdam-Centrum.

Tegelijkertijd ligt een concept-gebiedsagenda ter bespreking over een langere periode: 2019-2022.

Een greep uit de plannen voor de Plantage en Weesperbuurt:

  • Knowledge Mile Wibautstraat-Weesperstraat- Valkenburgerstraat wordt stadspark

  • Herinrichting straten in de Plantagebuurt met eenrichtingverkeer en vermindering parkeerplaatsen

  • Besluitvorming over een ‘knip’ in de Weesperstraat

  • Vaststellen definitief ontwerp Nieuwe Kerkstraat tussen Amstel en Weesperstraat

  • Inventarisatie van locaties die geschikt zijn als ontmoetingsruimte voor bewoners(groepen)

De Oostelijke Eilanden krijgen een hoge prioriteit in een apart hoofdstuk met plannen gericht op de jeugd, welzijnswerk, groen en veiligheid (hfdst. 6). Er komt een nieuw buurtplatform voor overleg tussen stadsdeel en bewoners. Verder wordt ook genoemd:

  • Vergroening Hoogte Kadijk

  • Onderzoek opheffing parkeerplaatsen Kattenburgerstraat

  • Uitvoering fietsroute Dijksgracht-oost

  • Onderzoek haalbaarheid Czaar Peterstraat als fietsroute

  • Extra fietparkeerplekken Kadijksplein.

Lees hier het concept-Gebiedsplan Centrum Oost. Inspreken bij de stadsdeelcommissie is mogelijk op 20 november 20:00 uur, stadhuis. Aanmelden voor inspraak via: 020-2564366 tot uiterlijk de maandag voor de vergadering tot 16:00 uur.

Petersburgjournaal #09, november 2018

Uitgave Stadsdeel Centrum i.s.m. Stadgenoot.

  • Waar gebeurt wat?
    Reacties op de plannen om de twee tramhaltes in de Czaar Peterstraat te vervangen door één halte worden verwerkt in een Nota van Uitgangspounten die in 2019 verschijnt. Uitvoering op zijn vroegst in 2020.
    In november wordt de omgevingsvergunning aangevraagd voor de speeltuin Funenpark.
    Eind 2018 wordt de omgevingsvergunning verwacht voor de nieuwbouw op werfterrein Koning William aan de Hoogte Kadijk. Start bouw is gepland in april 2019.

  • Interview met Samatha Ruitenberg, organisator ‘Bruch en Spelen’, elke zondag vanaf 10:00 u in speeltuin Wittenburg.

  • Herinrichting Eilandenbouelevard en verslag overleg met bewoners over groene inrichting van het talud op 17 oktober.

  • Hoogspanningskabels onder de Eilandenboulevard.

  • Bewoners met ideeen / groenplan / Buurtplatform Oostelijke Eilanden voor overleg stadsdeel met bewoners en professionals / groenplan.

  • Rondleidingen Marineterrein / plannen Werkspoorhal / Zelfbouw op Oostenburg.

  • Interview met Thijs Timmers en Nadia Duin, eigenaren van Roest op Oostenburg.

Klik hier om het complete nummer te lezen.

Eilandenoverleg en PWO sturen raadadres: Verkoop de Oosterkerk niet!

De Oosterkerk is met zijn vele gratis toegankelijke concerten en tentoonstellingen een belangrijke, want laagdrempelige, culturele voorziening voor de buurt. De kerk wordt ook gebruikt voor belangrijke buurtbijeenkomsten zoals de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie, afscheidsceremonies en vrijheidsmaaltijden en is daarbij een belangrijke factor voor verbinding in de buurt. Er zijn in postcodegebied 1018 geen andere ruimten die groot genoeg zijn en betaalbaar voor dergelijke bijeenkomsten.

Eerst stadsdeel Centrum en daarna de centrale stad zijn al elf jaar bezig om de Oosterkerk te verkopen, zeer tegen de zin van de buurt. De laatste jaren is Stadsherstel in beeld als koper.

Het Coalitieakkoord van het nieuwe College van B&W slaat echter een andere koers in: gemeentelijke vastgoed niet verkopen en ruimte bieden aan ‘zachte krachten’, waarbij maatschappelijke publieke doelstellingen leidend zullen zijn.

Eilandenoverleg en PWO vragen de gemeenteraad om dit te concretiseren door de Oosterkerk niet te verkopen en de Stichting Oosterkerk in staat te stellen om het beheer en de huidige programmering voort te zetten, inclusief gebruik voor buurtfuncties.

Lees hier het complete raadsadres.

Reactie bewoners en omwonenden op SPvE Zeeburgerpad-Centrum

Maar liefst 35 bewoners en omwonenden van Zeeburgerpad Centrum hebben een gezamenlijke zienswijze ingediend bij het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) voor het Zeeburgerpad-Centrum. Zie voor de inhoud van dit SPvE ons eerdere bericht van 10 september.

De bewoners zijn blij met de aanpassingen naar aanleiding van hun vorige reacties op de plannen, maar maken zich nog steeds ongerust dat het bestaande kleinschalige en gevarieerde karakter verloren gaat en een eenvormige, massieve bouwwand gaat ontstaan.
Ze dringen aan op gevarieerde bebouwing - ook qua hoogte - met daarin ook sociale huur en middeldure huur en ruimte voor kunstenaars. Ze willen wel meer levendigheid, maar vragen terughoudendheid met nog meer horeca vanwege geluidsoverlast.
Ze dringen aan op inpandig parkeren van auto’s en fietsen. Vanwege de veiligheid vragen ze voetpaden en fietspaden.

Hoofdpunt is hun bezwaar tegen een bouwhoogte van meer dan twaalf meter. Een enkel accent tot 16 meter is wel mogelijk, maar die zijn er nu al genoeg. Dit bezwaar wordt gedeeld door de bewoners van Cruquiuskade en Zeeburgerdijk.

Ze vragen om onderzoek naar de geluidsoverlast van treinen, gelet op de plannen van Prorail om het treinverkeer met 40-60 % te laten toenemen, ook in de nachtelijke uren.

Het plan heeft weinig aandacht voor de woonbootzijde. De bewoners willen dat tweelaagse arken worden toegestaan.

Tenslotte dringen ze aan op duurzaamheid als uitgangspunt bij de planvorming: een duurzame energievoorziening en vergroening. Lees hier de complete zienswijze.

Telefoonnummers voor meldingen van jeugdoverlast

Op verzoek van bewoners van Kattenburg heeft de gemeente telefoonnummers en emailadressen op een rijtje gezet voor meldingen van jeugdoverlast.

Als u overlast ervaart, is het verstandig dat u dit meldt. Uw melding wordt namelijk geregistreerd en gezien, zodat u hiermee een dossier kunt opbouwen als de overlast aanhoudt. Uw melding wordt altijd in behandeling genomen.

Politie

  • 112 voor spoedeisende inzet

  • 0900 8844 voor niet-spoedeisende inzet of om een afspraak te maken met uw wijkagent. Dit is het nummer van de centrale meldkamer van de Politie regio Amsterdam-Amstelland. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. Uw melding wordt geregistreerd, ook als er geen inzet mogelijk is vanwege spoedeisende meldingen die altijd voorrang hebben. Bij aanhoudende meldingen op en rond uw adres zal uw adres op dit nummer voorrang krijgen boven andere niet-spoedeisende meldingen.

Stichting Aanpak Overlast Amsterdam (SAOA)

  • 020 4084555 voor directe inzet van straatcoaches bij jeugdoverlast. Dit is het nummer van de meldkamer van SAOA. In stadsdeel Centrum zijn zij bereikbaar van 16.00 tot 23.30 uur.

Meldpunt Zorg- en Woonoverlast (MZWO)

  • 020 2564800 voor langere termijn inzet. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur

  • Emailadres MZWO: zorgenwoonoverlast.centrum@amsterdam.nl

  • Emailadres voor jeugdoverlast: jeugdoverlastcentrum@amsterdam.nl

Belangrijk voor huurders: vergeet niet uw klacht te melden bij uw woningeigenaar!

  • Woningcorporatie Rochdale: wijkbeheerder (Jemel): 0636025444

  • Woningcorporatie De Key: wijkbeheerder (Gerry): (020) 621 43 33, gerry.vantwout@dekey.nl

14 november 20:00 u Dokzaal: bijeenkomst over eenzijdig bouwen en verhuren voor starters van Huurdersvereniging Centrum i.s.m. Eilandenoverleg

De Huurdersvereniging Centrum organiseert in samenwerking met het Eilandenoverleg op woensdag 14 november 20:00 uur een bijeenkomst in de Dokzaal, Plantage Doklaan 8, over de zorgwekkkende ontwikkeling op de woningmarkt in het Centrum en in het bijzonder op de Oostelijke Eilanden:

  • dat de resterende sociale huurwoningen voornamelijk aan starters worden verhuurd met vijfjaarscontracten,

  • dat grote sociale huurwoningen worden verkamerd en voor veel geld aan jonge starters verhuurd worden

  • dat nieuwbouw in de sociale huur uitsluitend plaatsvindt in de vorm van microwoningen, die vooral aan jonge starters verhuurd worden.

Deze ontwikkelingen hebben nadelige gevolgen voor de bevolkingssamenstelling en de sociale cohesie.

Tijdens deze bijeenkomst zal Jeroen Verhulst de notitie van het Eilandeoverleg toelichten over verkamering en de overmaat aan starterswoningen ‘Hoe kinderen verdwijnen van de Oostelijke Eilanden’. Lees hier de notitie.

De bijeenkomst is zowel voor leden als niet-leden van de Huurdersvereniging. Het doel is om druk uit te oefenen op gemeente en corporaties om deze ontwikkeling te keren.

Lees hier de huurbrief van de Huurdersvereniging Centrum met een inleiding op de bijeenkomst van 14 november.

Verdachte van moord Wittenburg aangehouden

Het Parool van 3 oktober meldt op de voorpagina dat een 25-jarige crimineel uit de Bijlmer is aangehouden als verdachte van de moord op de 17-jarige Mohamed Bouchikhi in het speeltuingebouw op Wittenburg op 26 januari. Hij was al gearresteerd vanwege twee andere schietpartijen. Hij staat bekend als onberekenbaar en raakte daardoor ook in het criminele milieu uit de gratie. Overigens maakte hij bij meerdere schietpartijen domme fouten, waaruit blijkt dat hij nauwelijks met wapens kan omgaan.

Over het motief van de schietpartij meldt Het Parool niets.

Lees hier het hele artikel.

Marineterrein: eerst overleg met Defensie, dan in 2019 nieuwe Nota van Uitgangspunten

Tijdens de bijeenkomst van Bureau Marineterrein ‘Bijpraten met de Buurt’ op 18 september heeft de gemeentelijke projectmanager, Marlene Rienstra, uitgelegd dat de gemeente nog in overleg is met Defensie welk deel van het terrein precies beschikbaar is voor ontwikkeling en welk deel Defensie zelf houdt. De hier afgedrukte blauwe stippellijn op de kaart is voorlopig de scheidslijn. De ondergrond met lichtroze blokken is het schetsplan van de gemeente voor het hele terrein van vóór juni 2018.

In december volgt een ‘GO - NO GO-besluit op bestuurlijk niveau en als dat goed afloopt wordt in de eerste helft van 2019 een nieuwe Nota van Uitgangspunten uitgewerkt, met inspraak en besluitvorming daarover in de tweede helft van 2019.

De gemeent en Bureau Marineterrein zijn nu al bezig om de wensen op te halen. Dan gaat bijvoorbeeld om meer wonen en minder bedrijven, behoud groen en maritieme functies, hoogbouw met mate. Lees hier het verslag van de bijeenkomst op 18 september.

Bekijk hier de hele presentatie van projectmanager Marlene Rienstra.

Eilandenoverleg reageert op Verkeersbesluit 'Snorfiets naar de rijbaan'

Het Eilandenoverleg reageert in een zienswijze van 23 september 2018 op het ontwerp-verkeersbesluit ‘Snorfiets naar de rijbaan’. Met ingang van 2019 wil de gemeente de meeste fietspaden binnen de ring A10 afsluiten voor snorfietsers. Die moeten dan naar de rijbaan met een helm op. Op bovenstaande kaart is te zien wat dit voor de Oostelijke Eilanden betekent. Op de rode fietspaden mogen geen snorfietsers meer komen. Op de groene fietspaden mogen snorfietsen nog wel rijden.

Het Eilandenoverleg vindt dat de fietspaden langs de Kattenburgerstraat, de Kattenburgergracht en de Oostenburgergracht vrijgemaakt moeten worden van snorfietsen, want de rijweg is hier breed genoeg.

Het fietspad langs de Sarphatistraat van de Hoogte Kadijk naar het Alexanderplein is slechts 1.70 m breed en erg druk. Hier worden snorfietsen ten onrechte wel toegestaan. Die kunnen beter over de Mauritskade geleid worden.

Snorfietsen worden verboden op de Pelikaanbrug en de onderdoorgang onder het Entrepotdok, maar niet op de Nijlpaardenbrug. Dit is erg onlogisch. Snorfietsen zouden wel onder het Entrepotdok moeten kunnen rijden en dan via Tussen Kadijken, Hoogte Kadijk en Buiten Kadijken en de Pelikaanbrug naar Wittenburg. Over de Overhaalsgang mogen ze niet rijden.

Het Eilandenoverleg maakt bezwaar tegen afsluiting van het fietspad langs Kattenburgerkade en Marinierskade voor snorscooters. Hiet liggen veel bergingen van de woningen, onder meer voor de Ravenwerf. Hoe moeten die anders bereikbaar blijven om de eigen snorscooter te stallen?

Lees meer over deze en andere bezwaren in de complete zienswijze.

Petersburgjournaal #08, augustus 2018

Uitgave Stadsdeel Centrum i.s.m. Stadgenoot.

Artikelen in Petersburgjournaal #08:

  • Waar gebeurt wat?

  • Interview met Danny Konings, nieuwe gebiedsmakelaar

  • Eilandenboulevard: afsluitingen, hulp van buurtmaatjes, app Eilandenboulevard en spreekuur

  • Website www.opoostenburg.nl over de nieuwbouw; opgravingen

  • Voetbalkooi opgeknapt; groenplan, Plukbos, hondenuitlaatstrook Kattenburg, mobiele koffievoorziening Wittenbugerplein, verbouw speeltuingebouw voor 14+

  • Bezoek burgemeester Halsema

  • Marineterrein: boardwalk, bijpraten buurt 18 september 18:00 u; NEMO opent in 2019 interactief lab

  • Haringman Nico en bloemenman Rinus verhuizen tijdelijk naar Wittenburgerplein

    Klik hier om het complete nummer te lezen.

2 oktober 20:00 u Buurtbijeenkomst stand van zaken ontmoetingscentrum Werkspoorhal

Het buurtinitiatief om een buurtontmoetingscentrum te maken in de Werkspoorhal op Oostenburg-Noord is na onderhandelingen met Stadgenoot en projectontwikkelaar VORM in een volgende, concretere  fase gekomen. De initiatiefgroep nodigt alle buurtbewoners uit om de plannen samen met hen uit te werken en daarvoor bijeen te komen op
dinsdag 2 oktober 20:00 uur in De Witte Boei, Kleine Wittenburgerstraat 201.
Lees hier de uitnodigingsbrief van de initiatiefgroep.

Hoe kinderen verdwijnen van de Oostelijke Eilanden

Het Eilandenoverleg heeft een notitie gestuurd naar het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum over de verkamering van grote woningen op de Oostelijke Eilanden en de overmaat aan starterswoningen in de nieuwbouw op Oostenburg en de Kadijken.

Woningcorporatie De Key, de grootste verhuurder op de Oostelijke Eilanden, verhuurt vrijkomende woningen uitsluitend nog aan starters met vijfjaarscontracten. Na vijf jaar moeten ze hun woning verlaten en dan komen er weer nieuwe starters onder de 27 jaar. Grote woningen van vier of meer kamers worden per kamer verhuurd aan jonge starters voor bedragen van meer dan € 400 per kamer. Voor gezinnen met kinderen is dus geen plaats. Ook niet voor ouderen in voor hen geschikte vrijkomende woningen.

In de nieuwbouw op Oostenburg en de Kadijken worden in de sociale huur voor het overgrote deel microwoningen voor starters gebouwd; geen enkele woning die geschikt is voor een gezin. Op Oostenburg komen in totaal 1600 nieuwe woningen, even veel als er nu op Wittenburg en Oostenburg samen staan. Dit dreigt een wijk zonder kinderen te worden.

De overmaat aan steeds wisselende starters is slecht voor de sociale cohesie en met dit beleid zal het aantal kinderen op de Oostelijke Eilanden op den duur sterk teruglopen, wat niet alleen leidt tot een dooie wijk, maar ook tot problemen voor de scholen en kindervoorzieningen. Het beleid van De Key beperkt ook de mogelijkheden voor ouderen om naar een meer geschikte woning te verhuizen in de eigen wijk.

Het Eilandenoverleg vraagt stadsdeel en gemeente om met de corporaties tot nieuwe afspraken te komen om deze ontwikkeling te keren.

Lees hier de complete notitie van het Eilandenoverleg.

Stedenbouwkundig Programma van Eisen Zeeburgerpad ter visie t/m 17 oktober

Het Stedenbouwkundig programma van Eisen (SPvE) voor het Zeeburgerpad-Centrum ligt ter visie voor inspraakreacties, samen met een nieuw welstandskader. De stukken zijn te raadplegen via http://www.amsterdam.nl/zeeburgerpad/centrum 

De gemeente wil het gebied transformeren van werkgebied naar woon-werkgebied. Dat past niet in het geldende bestemmingsplan en daarom is een nieuw ruimtelijk kader nodig.
Na de vaststelling wordt het SPvE gebruikt als toetsingskader voor concrete bouwnitiatieven. 

Het plan gaat uit van maximaal 15 m bouwhoogte in maximaal vier lagen. Een vijfde bouwlaag is toegestaan op maximaal 45 % van het gebouwoppervlak. Op de kop en aan het eind bij het spoor is maximaal 12 meter toegestaan in maximaal drie lagen met een terugliggende vierde laag. Daarnaast zijn twee ondergrondse lagen toegstaan voor parkeren.

Minimaal 25 % van het terreinoppervlak moet bestemd blijven voor werkfuncties. De rest kan gebruikt worden voor wonen, maar niet op de begane grondverdieping. De horeca 4 vestiging op de kop past in het plan.

Er komt geen inspraakavond. Inspraakreacties kunnen t/m 17 oktober ingediend worden met vermelding 'Inspraakreactie concept SPvE Zeeburgerpad (Centrum)’. Per post: Gemeente Amsterdam, stadsdeel Centrum, gebiedsmanagement, t.a.v. dhr. C. Burzer, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam. Of per e-mail aan: zeeburgerpadcentrum@amsterdam.nl.

Eilandenoverleg pleit voor behoud twee tramhaltes in Czaar Peterstraat

Het Eilandenoverlg vindt dat er twee haltes in de Czaar Peterstraat moeten blijven, omdat anders de loopafstanden veel te lang worden, met name vanaf de looproute Oostenburgerpark en vanaf de nieuwbouwwijk met 1500 woningen die op Oostenburg-Noord gebouwd wordt. Daarvandaan zijn maar twee looproutes omdat de Oostenburgervaart ertussen ligt.

De gemeente stelt in de Nota van Uitgangspunten Czaar Peterstraat voor om de strengelhalte bij de 1e Leegheaterstraat op te heffen en alleen de halte nabij de Eerste Coehoornstraat te behouden. Het Eilandenoverleg wil achterin de Czaar Peterstraat een halte ter hoogte van de Lijndenstraat laten aanleggen of de bestaande strengelhalte behouden. Lees hier de inspraakreactie van het Eilandenoverleg van 28 juni.

Defensie wil groot deel Marineterrein toch behouden

Het Parool van 3 juli bericht dat Defensie erop terug wil komen om het Marineterrein vrijwel geheel te verlaten. Defensie wil toch een groot deel van het terrein zelf blijven gebruiken. Dit wegens 'veranderde omstandigheden', d.w.z. de toegenomen terrorismedreiging. De gemeente is al twee jaar bezig met planontwikkeling voor het terrein en gaat nu in  gesprek met Defensieminister Ank Bijleveld. Lees hier het hele Parool-artikel van 3 juli.

Wensenlijst Eilandenoverleg voor Gebiedsjaarplan 2019 en kleine projecten op korte termijn

In het Eilandenoverleg van 13 juni is een wensenlijst opgesteld voor het Gebiedsjaarplan 2019 Centrum-Oost van stadsdeel Centrum en een lijst met kortetermijnmaatregelen om de leefbaarheid te verbeteren. Enkele punten uit de wensenlijst: glasvezelnet voor de Oostelijke Eilanden, bierfietsverbod, behoud Oosterkerk als cultureel centrum van de buurt, verbetering van de verbinding Marineterrein - Oostelijke Eilanden, minder doorgaand autoverkeer Kattenburgerstraat, geen nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht-oost, medewerking stadsdeel aan initiatif Werkspoorhal als ontmoetingscentrum, beperking bouwhoogte Zeeburgerpad tot12 meter, behoud drijvende tuin van Arie Taal.

Buurtinitiatief Werkspoorhal op Oostenburg in NRC en Parool

In de NRC van 12 juni en Het Parool van 14 juni is onderstaand artikle van de initiatiefnemens van het Buurtplan voor de Werkspoorhal opgenomen:

Werkspoorhal, motor voor ontmoeting

NRC, 12 juni 2018

Het moet en kan beter gaan op de Oostelijke Eilanden in Amsterdam. Het doodschieten van twee jonge buurtgenoten heeft de buurt diep geraakt. De Gemeente en de buurt pakken groot uit om het tij te keren. De werkgroep  'Buurt op de Kaart' heeft een hele lijst met initiatieven. Op die lijst staat ook het initiatief  ‘de Werkspoorhal’. Een groep enthousiaste buurtbewoners heeft zich daarop gestort. Ze willen van de hal een uitnodigend ontmoetingscentrum voor de buurt maken. Zo’n centrum is hard nodig.