PWO

Uitkomsten buurtenquete 2017 stadsdeel Centrum

In juni 2017 heeft stadsdeel Centrum  een schriftelijke buurtenquete gehouden. De resultaten worden gebruikt voor het opstellen van de Gebiedsplannen 2018. Deelname verliep deels op basis van een oproep van het stadsdeel. In postcodegebied 1018 hebben 787 bewoners en 90 ondernemenrs/werkenden gereageerd. Op de Oostelijke Eilanden reageerden 342, bewoners, op de Kadijken 187, in de Weesperbuurt 156 en in de Plantagebuurt 102. Deonderzoekers geven zelf al aan dat de uitkomsten niet echt representatief zijn, met name vanwege de sterke oververtegenwoordiging van hoger opgeleiden. Jongeren zijn ondervertegenwoordigd.

Er is een algemeen deel over de vragen die aan alle bewoners van het Centrum zijn gesteld en een deel over postcodegebied 1018 met specifieke vragen voor dat gebied.
Uit het algemene deel komt naar voren dat van de autobezitters in gebied 1018 37% de auto ook in het Centrum gebruikt tegen 43 % in Centrum totaal. Twee derde van de bewoners is enthousiast over het idee van een autoluwe binnenstad. Op de Oostelijke Eilanden/Kadijken is dat drie kwart.
Op de vraag of men bereid is voor een eigen fietsparkeerplek te betalen antwoordt 60 % negatief en postcodegebied 1018 wijkt daar weinig van af. De keuze van een fietsparkeerplek wordt vooral bepaald door een aanbindmogelijkheid. 
66 % van de bewoners van de Oostelijke Eilanden/Kadijken doet de boodschappen in eigen buurt, tegen 54 % in de Plantage/Weesperbuurt.
Vier van de tien bewoners (in de deelgebieden van 1018 ongeveer eveneveel als in Centrum-totaal) vindt dat er locaties zijn waar geluidsoverlast op het water beter gehandhaafd moet worden. Dat geldt vooral voor Amstel, Entrepotdok, Nieuwe Vaart en Wittenburgervaart.
Horeca-overlast wordt door 45% van de Centrumbewoners ervaren tegen 24 % op de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 30 % in de Plantage/Weesperbuurt. Het gaat in Centrum-Oost vooral om de omgeving van Roest, Funenmolen, Roetersstraat en Magere Brug. 
In hoeverre de buurt als erg druk wordt ervaren verschilt sterk binnen Centrum. Op de Oostelijke Eilanden/Kadijken is dat 3 % en in de Plantage Weesperbuurt 14 %, tegen 36-60 % in andere delen van Centrum. Het aandeel dat het vervelend druk vindt is in postcodegebied 1018 ook kleiner: 24-30 %.
Slechts 22 % van de bewoners van de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 16 % van de bewoners van de Plantage/Weesperbuurt vindt dat de gemeente de burgers voldoende bij haar plannen betrekt. Slechts de helft weet dat het stadsdeel een eigen pagina heeft op www.amsterdam.nl. Slechts 8 % op de Oostelijke Eilanden/Kadijken en 9 % in de Plantage/Weesperbuurt kent het Gebiedsteam.
Lees hier het complete algemene deel.

In de rapportage over Centrum-Oost komen buurtspecifieke zaken aan de orde:
Overlast touringcars Kattenburgerstraat is volgens een vijfde afgenomen. Desondanks ervaart nog 12 % overlast.
Betaald zondagsparkeren invoeren op de Oostelijke Eilanden? 59 % van de bewoners is daartegen en 17 % voor.
Jeugdoverlast is het sterkst op de Oostelijke Eilanden: 49 % tegen 27 % in de Plantage/Weesperbuurt.

Lees hier het deelrapport Centrum-Oost.

Bestuurscommissie over Sint Jacob: geen uitrit parkeergarage naar Plantage Muidergracht

Door de smalle Plantage Muidergracht fietsen zoveel scholieren en studenten dat een uitrit van een parkeergarage met ruim tweehonderd auto’s te veel risico’s oplevert voor de verkeersveiligheid. Dat is de mening van een ruime meerderheid in de Bestuurscommissie Centrum over het nieuwbouwplan Sint Jacob. Het appartementencomplex met 325 seniorenwoningen dat op de plaats moet komen van het voormalige verpleeghuis Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan kan volgens de raadsleden beter een in- en uitgang krijgen aan de Plantage Lepellaan.

Het negatieve advies over het voorliggende nieuwbouwplan leverde de Bestuurscommissie  dinsdagavond 7 november luid applaus op van de grote groep bewoners op de publieke tribune. Het dagelijks bestuur was echter duidelijk minder blij met deze nieuwe spaak in het wiel van het toch al zo moeizaam vorderende nieuwbouwproject, dat eerder onder meer werd vertraagd door de aanwezigheid van een kolonie beschermde vleermuizen.

De teleurstelling van de bestuursleden was des te groter, omdat een op verzoek van de commissie uitgevoerd verkeersonderzoek had uitgewezen dat de Plantage Muidergracht de beste optie is voor de in- en uitrit van de nieuwe parkeergarage. Daarmee werd de conclusie van een eerder uitgevoerd verkeersonderzoek bevestigd, maar vier van de vijf fracties in de Bestuurscommissie veegden de vloer aan met dit nieuwe rapport. Zij vonden met name dat bij het beoordelen van alternatieve plekken voor een in- en uitrit te veel was uitgegaan van de huidige verkeerssituatie op de Plantage Middenlaan, terwijl inmiddels verschillende plannen circuleren om die laan her in te richten.

Ook bij het inschatten van het verkeersaanbod in de Plantage Muidergracht gaat het rapport volgens de commissie wel erg sterk uit van de huidige situatie. “Wij hadden graag scenario’s uitgewerkt gezien die rekening houden met de sterke groei van studenten en scholieren in de buurt”, zei Monique Ruimschotel (PvdA), “maar dat is niet gebeurd. Er wordt door dit rapport kortom weinig nieuw inzicht geboden.”

De commissieleden vonden daarnaast dat het rapport de risico’s in de Plantage Muidergracht wel erg bagatelliseert door de nadruk te leggen op de voorzichtigheid waarmee de veelal oudere automobilisten de garage zullen verlaten. “Dat kan wel zo zijn”, zei Mark van der Veer (D66), “maar wie Amsterdam kent weet dat de snelheden van fietsende studenten en scholieren hier niet echt laag liggen. Die langzame bejaarde automobilist zal zich dus straks door dezelfde smalle straat moeten bewegen als de snelle, vaak roekeloze maar kwetsbare scholier of student op de fiets. Daarover lezen we niets in dit rapport.”

Bestuurslid Jeanine van Pinxteren deed nog een wanhopige poging om de commissie op andere gedachten te brengen door te waarschuwen voor de gevolgen van een negatief advies. “Als u deze in- en uitgang afwijst, betekent dat dat de hele procedure over moet. Dat zal veel extra vertraging opleveren terwijl in het stadhuis een ongeduldige wethouder Van den Burg zit, die zegt: Komt er nog wat van. Ook de projectontwikkelaar maakt zich trouwens ongerust.” Maar de fracties van D66, VVD, PvdA en SP hielden voet bij stuk en bleven bij hun negatieve advies over het nu voorliggende plan, tenzij de ontwikkelaar instemt met een in- en uitrit aan de Plantage Lepellaan.

Het dagelijks bestuur van het stadsdeel zal dit advies nu overbrengen aan de wethouder, die moet beslissen over de verdere voortgang van het project.

Nieuw onderzoek naar parkeergarage en verkeer Sint Jacob

De gemeente Amsterdam gaat een nieuw onderzoek uitvoeren naar de verkeerssituatie in de straten rond het voormalige verpleeghuis Sint Jacob. Dat is te danken aan het vasthoudende protest van bewoners tegen een in- en uitgang aan de Plantage Muidergracht van de parkeergarage van het nieuw te bouwen appartementencomplex De Nieuwe Plantage. De besluitvorming in de Bestuurscommissie Centrum over het toekennen van een vergunning voor de bouw, die voor dinsdag 17 oktober was gepland, is tot nader order uitgesteld.

Reden voor het bewonersprotest, dat werd ondersteund door 162 bij de bestuurscommissie Centrum ingediende bezwaarschriften (zienswijzen), is de vrees van de bewoners dat een uitrit aan de Plantage Muidergracht onverantwoorde risico’s met zich mee zal brengen voor het grote aantal spelende kinderen en fietsende scholieren en studenten in die straat. Een eerder door de gemeente uitgevoerd verkeerskundig onderzoek had uitgewezen dat het met die risico’s wel meevalt, maar de bewoners zijn buitengewoon ontevreden over de kwaliteit van dat onderzoek (Lees hier het onderzoeksrapport).

De afgelopen weken hebben zij bij de verschillende politieke partijen in de Bestuurscommissie Centrum zoveel steun voor hun standpunt weten te verwerven, dat het stadsbestuur nu heeft besloten om de besluitvorming op te schorten. Eerst moet een nieuw en completer onderzoek meer inzicht geven in de invloed van de parkeergarage op de verkeersstromen in de wijde omgeving van De Nieuwe Plantage. Een definitief besluit zal daarna niet, zoals gepland, in de bestuurscommissie Centrum vallen, maar op een nader te bepalen datum in de gemeenteraad.

De bewoners hebben inmiddels ook besloten om drie onafhankelijke experts uit te nodigen voor een second opinion over het ontwerp van architect Pi de Bruijn, dat volgens de bewoners zo kolossaal en massief is dat het zal detoneren met de lichte en luchtige baksteenarchitectuur die grote delen van de Plantagebuurt kenmerkt. Bovendien overschrijdt het ontwerp op verschillende punten de grenzen van het voor dat gebied geldende bestemmingsplan.

De commissie Welstand en Monumenten van de gemeente had het ontwerp in een eerder stadium met de nodige aarzeling goedgekeurd, maar de bewoners trekken de door de commissie gebruikte toetsingskaders in twijfel. Zij hebben drie onafhankelijke experts uitgenodigd om het ontwerp opnieuw te beoordelen in aanwezigheid van de architect en van de voorzitter van de welstandscommissie. Om de benodigde 1500 euro voor deze second opinion bij elkaar te krijgen, zijn de bewoners een crowdfundingactie gestart. Op het moment van schrijven van dit artikel stond de teller al op 1200 euro.

Gemeente gaat onderzoek doen naar autoverkeer Amstel Oostzijde

Voordat een definitief besluit valt over het afsluiten voor auto’s van de Amstel oostzijde op de brug over de Nieuwe Keizergracht, gaat de gemeente Amsterdam het effect onderzoeken van die maatregel. De bewoners die bezwaar hebben gemaakt tegen de afsluiting, hebben met dit plan ingestemd.

Deze zomer maakte de gemeente bekend een uitneembare paal te gaan plaatsen op de brug over de Nieuwe Keizersgracht. Doel van deze maatregel was om het sluipverkeer – vooral van taxi’s – langs de Amstel tegen te gaan. Volgens de gemeente zal zo’n maatregel ervoor zorgen dat auto’s die vanaf de Sarphatistraat het Muntplein willen bereiken, voortaan voor de Weesperstraat zullen kiezen. De bewoners vrezen echter dat zij de voorkeur aan de Amstel zullen blijven geven om ter hoogte van de uitneembare paal rechtsaf te slaan. Dat gaat volgens hen niet alleen leiden tot veel meer drukte op de smalle Nieuwe Keizersgracht, maar ook tot een onveilige situatie voor fietsers langs de Amstel en voor auto’s op de hoek van de Weesperstraat.

Omdat een aantal buurtbewoners bezwaar maakte tegen de aangekondigde maatregel, werd die door de gemeente opgeschort in afwachting van overleg met de bewoners. Dat overleg heeft er nu toe geleid dat de gemeente dit najaar gaat onderzoeken welk effect het afsluiten van de Amstel zal hebben op de door automobilisten gekozen route. Op korte termijn zal meetapparatuur worden geïnstalleerd om te bepalen hoeveel auto’s op dit moment voor de route langs de Amstel kiezen. Enkele weken nadat de uitneembare paal geplaatst is, zal een vergelijkbare meting worden uitgevoerd. Die moet uitwijzen of het pessimistische scenario van de bewoners is uitgekomen of dat de gemeente het met haar optimistische visie bij het rechte eind had.   

Comité 'Niet hier' in geweer tegen komst Namenmonument

Het comité ‘Niet Hier’ legt zich niet neer bij de oprichting van een Holocaust Namenmonument langs de Weesperstraat ter hoogte van de Hoftuin. Dat heeft Eric Matser, initiatiefnemer van het comité, half september verklaard in een vergadering van het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO). Zijn bezwaar geldt niet het monument als zodanig, maar de plek langs de Weesperstraat, die hij om meerdere redenen volstrekt ongeschikt noemt.

De groenstrook langs de Weesperstraat werd vorig jaar door de Amsterdamse gemeenteraad aangewezen als meest geschikte plek voor het in opdracht van het Auschwitz Comité te plaatsen ‘monument ter nagedachtenis van de Nederlandse slachtoffers van de Holocaust’. Dit gebeurde na felle protesten vanuit de buurt tegen plaatsing van het monument in het Wertheimpark, de eerste voorkeur van het Auschwitz Comité.

In een inmiddels door ruim zestig buurtbewoners ondertekende petitie somt Matser een aantal argumenten tegen de nu gekozen plek op. Hij noemt de drukke Weesperstraat ongeschikt voor een stille gedenkplaats, stelt dat de noodzaak om ter plekke op één na alle bomen te kappen in strijd is met de geplande vergroening van de Weesperstraat en constateert dat de buurt ten onrechte niet bij de besluitvorming is betrokken. Een belangrijk argument is wat hem betreft ook het feit dat UNESCO de Amsterdamse grachtengordel in 2010 op de werelderfgoedlijst heeft geplaatst. Een reusachtig monument zoals nu gepland zal in die historische omgeving naar zijn mening te veel detoneren.

Tijdens de PWO-vergadering kondigde Matser aan dat zijn comité in eerste instantie gebruik zal maken van de mogelijkheid om bij de gemeente Amsterdam bezwaar aan te tekenen tegen het verlenen van een omgevingsvergunning voor de oprichting van het monument langs de Weesperstraat. In zo’n vergunning wordt geregeld aan welke voorwaarden op het gebied van onder meer milieu, veiligheid, ruimtelijke ordening en bouwtechnische aspecten een te bouwen object moet voldoen. Inmiddels heeft de gemeente op 28 september een kennisgeving van de aanvraag gepubliceerd. Lees hier.

Mocht dat bezwaar niet worden gehonoreerd, dan zei Matser niet te zullen aarzelen om naar de rechter te stappen met het verzoek om de oprichting van het Namenmonument te verbieden op basis van de gebrekkige manier waarop de inspraakprocedure door de gemeente is georganiseerd. Ook heeft hij het Parijse hoofdkwartier van UNESCO inmiddels ingelicht over de op handen zijnde aantasting van het cultureel erfgoed in de oostelijke binnenstad van Amsterdam.

PlantageMiddenlaan: Buurtoverleg wil wethouder op informatieavond

Bij de presentatie van het definitieve voorstel voor de herinrichting van de Plantage Middenlaan moet volgens het Plantage Weesperbuurtoverleg (PWO) ook wethouder Litjens aanwezig zijn. Het PWO vindt dat nodig, omdat de ambtenaren die de plannen tot nu toe met de buurt hebben besproken, niet het mandaat bleken te hebben om inhoudelijk op door de buurt aangedragen alternatieven te reageren.

In de discussie over de toekomstige inrichting van de Plantage Middenlaan staan gemeente en bewoners lijnrecht tegenover elkaar. Waar de gemeente op het gedeelte tussen Plantage Park en Kerklaan eenrichtingsverkeer wil invoeren om de tramhaltes te kunnen verbreden, zijn de bewoners hier mordicus tegen. Zij vrezen een toename van sluipverkeer in de zijstraten en zetten vraagtekens bij de onveiligheid van de huidige tramhaltes. Hoewel de bewoners verschillende alternatieven hebben aangedragen die bredere haltes mogelijk maken, zoals het aanleggen van een strengelspoor, heeft de gemeente eind augustus duidelijk gemaakt te zullen vasthouden aan de keuze voor eenrichtingsverkeer (zie nieuwsbericht van 3 september). Het definitieve voorstel zal in oktober op een informatieavond aan de bewoners worden voorgelegd.

In een op 18 september gehouden vergadering van het PWO pleitten verschillende aanwezigen ervoor om op die avond Pieter Litjens, de voor de herinrichting verantwoordelijkewethouder, uit te nodigen. In de brief waarin dat gebeurt stelt het PWO dat een zinvolle dialoog tussen gemeente en bewoners alleen mogelijk is in aanwezigheid van de bestuurlijk en politiek verantwoordelijk wethouder. In zijn brief wijst het PWO op een aantal tegenstrijdigheden in de argumentatie van de gemeente, waarover men graag met de wethouder in gesprek wil. Op het moment van plaatsen van dit bericht was nog niet bekend wanneer de informatieavond zal plaatsvinden.

Lees hier de brief van het PWO aan wethouder Litjens van 27 september.

Reactie B&W op raadsadres PWO herinrichting Plantage Middenlaan

Het Plantage Weesperbuurtoverleg (PWO) heeft in juli een raadsdres geschreven over het bureaucratisch proces rond de herinrichting van de Plantage Middenlaan. In verband met de noodzaak om de tramhaltes bij het kruispunt Plantage Kerklaan te verbreden, had de gemeente een groot aantal planvarianten gemaakt waar uiteindelijk na een niet zo helder inspraakproces maar een paar door de bewoners niet-gewenst varianten overbleven. Vooral het plan voor eenrichtingverkeer (stad uit) op de Plantage Midenlaan tussen Plantage Parklaan en Plantage Kerklaan stuitte op verzet. De bewoners verzochten om het project te stoppen of in elk geval eerst meer onderzoek te doen. Zie onze nieuwsberichten van 21 juni en van 3 juli

Het College van B&W heeft op 24 augustus een reactie gestuurd op dit raadsadres. Daarin wordt gesteld dat het belang van kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer, een kwalitatief hoogwaardige leefomgeving en de verkeersveiligheid altijd voorop hebben gestaan, en dat de voorkeursvariant met eenrichtingverkeer nu verder intern technisch getoetst wordt en uitgewerkt tot een voorstel voor herinrichting. Zodra die toets heeft plaatsgevonden wordt een informatieavond belegd. In het najaar neemt het college vervolgens een principebesluit over de herinrichting van de halte Artis en de Plantage Middenlaan.
In een bijlage wordt nader ingegaan op de bezwaarpunten uit het raadsadres. Uit nieuwe verkeerstellingen zou blijken dat het autoverkeer stad in op de Plantage Middenlaan de minst drukke rijrichting is en dat het verwijderen van deze rijrichting nagenoeg geen effect zal hebben om het omliggende verkeersnet. Het grootste deel van het verkeer stad in (54 %) is geen bestemmingsverkeer, maar doorgaand verkeer en dit verkeer zal de Plantage Middenlaan dan gaan mijden. 
Lees hier de volledige reactie van B&W.

Bezwaar bewoners tegen ‘knip’ op de Amstel

In ons nieuwsbericht van 20 augustus melldden wij dat de gemeente de Amstel-oostzijde bij de brug vover de Nieuwe Keizersgracht wil afsluiten voor autoverkeer om het toegenomen sluipverkeer tegen te gaan.

Een groot aantal bewoners van de Nieuwe Keizersgracht heeft nu bij de gemeente bezwaar aangetekend tegen dit besluit.. 

Om het sluipverkeer – vooral van taxi’s – langs de Amstel tegen te gaan, heeft de gemeente aangekondigd een uitneembare paal te willen plaatsen op de brug over de Nieuwe Keizersgracht. De bewoners stellen dat het autoverkeer als gevolg hiervan straks rechtsaf zal slaan. Dat gaat volgens hen niet alleen leiden tot veel meer drukte op de smalle Nieuwe Keizersgracht, maar ook tot een onveilige situatie voor fietsers langs de Amstel en voor auto’s op de hoek van de Weesperstraat.

Het werkelijke probleem is in de ogen van de bewoners de toegenomen drukte aan de oostkant van de Amstel als gevolg van het feit dat het Muntplein, de Vijzelstraat en de westkant van de Amstel eind 2016 werden afgesloten voor doorgaand verkeer. Dat automobilisten niet kiezen voor de Weesperstraat als logische toegang tot het centrum, komt mede doordat verschillende routeplanners de Amstel Oostzijde nu als doorgaande route aangeven.

Volgens de bewoners heeft de gemeente met de ‘knip’ op de Amstel gekozen voor een halfslachtige oplossing in plaats van het probleem bij de bron aan te pakken. Zij pleiten voor effectieve maatregelen om het sluipverkeer langs de hele Amstel tegen te gaan, zoals een inrijverbod met een uitzondering voor bestemmingsverkeer of het omvormen van de Amstel tot fietsstraat.

In een brief aan de buurt had stadsdeel Centrum aangekondigd dat de paal in augustus zou worden geplaatst, maar volgens een woordvoerder van het stadsdeel volgt er voordat de werkzaamheden worden gestart eerst overleg met de bewoners die bezwaar hebben tegen de voorgenomen maatregel. Lees hier het complete bezwaarschrift

Behandeling nieuwbouwplan Sint Jacob in Bestuurscommissie uitgesteld naar 5 en 12 september

Eerder hebben wij op onze website en in onze Nieuwsbrief gemeld dat de Bestuurscommissie Centrum de plannen voor de nieuwbouw Sint Jacob op 11 en 18 juli zou behandelen. Het stadsdeel heeft echter per brief d.d. 6 juli aan de indieners van de meer dan 200 zienswijzen laten weten meer tijd nodig te hebben voor de beantwoording van de zienswijzen. 

Op 5 september vindt er voorafgaand aan de vergadering een presentatie plaats in het Algemeen Bestuur waarbij de leden geinformeerd worden over de actuele stand van zaken. Er liggen op dat moment nog geen stukken die besproken worden. Dit is wel het geval in de daaropvolgende vergadering van 12 september. Dan vindt de inhoudelijke behandeling van de
zienswijzen plaats, waarbrj de fracties hun mening geven.

 lnspreken bij de vergadering van 12 september is mogelijk aan het begin van de vergadering.
lnsprekers hebben maximaal drie minuten spreektijd. Als er meer dan tien sprekers zijn, wordt dat maximaal twee minuten. Mensen die hierover meer informatie willen, of die zich aan willen melden als inspreker kunnen zich per e-mail richten tot de afdeling bestuursondersteuning: bestuursondersteuning.sdc@amsterdam.nl of via: o20-256 4366. Aanmelden om in te spreken
kan tot uiterlijk de maandag voor de vergadering tot 16:00 uur.

Inspraak wijziging bestuurlijk stelsel 5 juli t/m 5 september

Op 18 februari heeft de gemeenteraad een Hoofdlijnenbesluit genomen over de wijziging van het bestuurlijk stelsel ingaande na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018: 

  • Ieder stadsdeel krijgt straks een klein dagelijks bestuur (DB), dat bestaat uit drie personen. Zij worden 'aan de hand van de gevormde coalitie’ benoemd door het college van B&W. Zij hebben geen eigen bevoegdheden, maar krijgen gemandateerde bevoegdheid namens het college. Dit zijn dus geen politici, maar ambtenaren met een politieke kleur. 
  • Adviescommissies: In ieder stadsdeel wordt het DB geadviseerd door een adviescommissie. De stad is verdeeld in 22 gebieden en in ieder gebied worden vier bewoners gekozen om de belangen van hun eigen gebied te behartigen. Het Centrum telt twee gebieden. Postcodegebied 1018 kan samen met de zuidelijke grachtengordel en de Nieuwmarktbuurt vier vertegenwoordigers kiezen. Dit kunnen leden van politieke partijen zijn of mensen die zich individueel verkiesbaar stellen. De adviescommissies kunnen gevraagd en ongevraagd adviseren en signalen doorgeven uit hun gebied. Het DB is niet verplicht om de adviezen over te nemen..

Het College van B&W heeft op 4 juli het besluit genomen om een uitwerking met nadere keuzes voor inspraak vrij te geven, samen met een Verordening op het lokaal bestuur. Lees alle documenten op https://bekendmakingen.amsterdam.nl/bekendmakingen/stadsdeel-centrum/2017/week-27/inspraak-inrichting-0/ 

Om de participatieve democratie te versterken en het instrumentarium uit te breiden en te vernieuwen wordt in 2017 € 0,35 miljoen en vanaf 2018 € 0,7 miljoen structureel ingezet. Deze middelen worden betrokken bij het plan van aanpak plan waarbij de inzet is gericht op meer ruimte voor experimenten en ruimte voor de burger. Hiermee wordt  uitvoering gegeven aan de motie (nr. 1572) van de raadsleden mevrouw Ten Bruggencate en mevrouw Ruigrok, waarin wordt gevraagd om een toolbox voor democratische participatie.

Buurtorganisatie 1018 heeft met een artikel in Het Parool van 12 juni en een uitgebreide notitie al een voorschot genomen op deze inspraak en voorstellen ontwikkeld voor versterking van de participatieve democratie. De Buurtorganisatie ziet niets in de tandeloze adviescommissies die in de plaats moeten komen van de Bestuurscommissies. De Buurtorganisatie pleit ervoor dat de gemeente de bestaande bewonersgroepen in buurten en wijken serieus neemt en ze in een vroeg stadium betrekt bij grote projecten en bestemmingsplannen. Laat ze gevraagd en ongevraagd adviseren. Gebruik de besparing door het afschaffen van de Bestuurscommissies om bewonersinitiatieven te ondersteunen en de communicatie tussen bestuur en burgers te verbeteren.

De inspraakperiode loopt vanaf 5 juli tot 6 september. De adviezen die hieruit naar voren komen worden betrokken bij de definitieve besluitvorming.

Inspraakreacties kunnen verstuurd worden via e-mail: bestuurlijkstelsel@amsterdam.nl of per post naar Bestuurlijk Stelsel 2018, Amstel 1, 1011 PN, Amsterdam.

Boze brief bewoners Plantage Middenlaan aan de gemeente

De Plantage Weesperbuurtvereniging heeft een boze brief geschreven aan wethouder Verkeer Litjens, de Bestuurscommissie Centrum en de gemeenteraad over het bureaucratisch proces rond de herinrichting van de Plantage Middenlaan. Waar gaat het om? De aanleiding was de wens van gemeente en/of GVB om de vluchtheuvels van de tramhalte bij Artis te verbreden. Er waren plannen gemaakt en zonder verdere plichtplegingen was besloten wat bomen te kappen. Daardoor zou het historische beeld van de Plantage Middenlaan nogal aangetast worden en dat leidde niet verbazingwekkend tot veel protesten uit de buurt. De gemeente schrok van het protest, stopte het plan, en begon met een nieuwe inventarisatie.

Dat leidde tot een,  op zich sympathiek maar niet erg helder, proces van inspraak onder het motto ‘roept u maar’. Iedereen vindt wat, en voor alles is wat te zeggen. De gemeente kwam daarna met de lijst van verzamelde wensen, waarop onder meer, in willekeurige volgorde: meer ruimte voor fietsers en voetgangers, minder (´sluip´)verkeer, vergroening, geen parkeerplekken opheffen, geen bomen kappen, bredere haltes, ruimte voor hulpdiensten, goede toegankelijkheid van de buurt, en ga nog maar even door. Geen prioriteitstelling. En geen achterliggende visie.

 De projectgroep heeft 23 varianten bedacht en uitgewerkt. Plantage Middenlaan autovrij, de tramhalte op verschillende plekken - voor en na het stoplicht of gesplitst - verschillende vormen van eenrichtingverkeer, fietsstraat, fiets met auto, auto met tram. En iedere variant wordt in een schier eindeloze - maar feitelijk schijnbare - zorgvuldigheid aan de lange lijst van wensen getoetst en op basis daarvan al dan niet als ‘kansrijk’ gekenschetst. Er blijven uiteindelijk slechts een paar voor de buurt onacceptabele varianten over.

De buurt ziet helemaal geen groot probleem, en wil dus geen grote ingrepen. Wil de buurt dan niks? Natuurlijk wel. Iedereen kan zich vinden in kleine maar effectieve maatregelen, zoals 30 km zone, drempels bij een school of bij een halte, of een versmalling om het doorgaande verkeer wat te ontmoedigen. En er zijn nog wel meer voorstellen over tafel gegaan. 

De buurt vraagt in elk geval om het op hol geslagen project te stoppen,eerst een heldere analyse te maken van de werkelijke problemen en eerst kleine aanpassingen te overwegen. De brief eindigt met: "Hou er mee op! We willen geen Plantage op de schop."

Lees hier de complete brief.

Felle discussie over herinrichting Plantage Middenlaan

IIn de Plantage Weesperbuurt is op dit moment een felle discussie gaande over het voornemen van de gemeente om over te gaan tot herinrichting van de Plantage Middenlaan. Tijdens een vergadering van het Plantage Weesperbuurt Overleg op 12 juni lichtte de gemeentelijke projectgroep de tussenstand toe van hun variantenstudie. De bewoners pleitten echter voor andere oplossingen dan de gemeentelijke projectgroep wenselijk acht.

Een belangrijk doel van de herinrichting van de Plantage Middenlaan is om de tramhaltes ter hoogte van Artis te verbreden en ze daardoor veiliger te maken. Bovendien streeft de gemeente ernaar om vanaf het Waterlooplein een ‘Boulevard naar Artis’ aan te leggen met meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Een duidelijke randvoorwaarde voor het project is het sparen van zoveel mogelijk bomen en het behouden van het ‘laankarakter’ van de Plantage Middenlaan. Ook participatie van buurtbewoners in de planvorming staat hoog op de prioriteitenlijst.

In de vergadering presenteerde de projectgroep twee scenario’s die in voldoende mate aan de eisen van de wethouder voldoen. In de voorkeursvariant van de projectgroep blijven de tramhaltes op hun huidige plek en wordt ruimte gewonnen door de Plantage Middenlaan stadinwaarts autovrij te maken. Aan de andere zijde komt in deze variant een fietsstraat naar het model van de Sarphatistraat, waar de fiets voorrang heeft en de auto te gast is. Er moeten in deze variant weliswaar enkele bomen wijken als gevolg van de verbreding van de tramhalte, maar die kunnen worden verplaatst.

In de op de presentatie volgende discussie maakten verschillende bewoners duidelijk dat zij zich in gesprekken met de projectgroep van meet af aan verzet hebben tegen varianten met eenrichtingsverkeer. Gevolg daarvan zal namelijk zijn dat automobilisten die niet meer van de doorgaande Plantage Middenlaan gebruik kunnen maken, de smalle zijstraten zullen opzoeken, een ongewenst en volgens de bewoners door de projectgroep veronachtzaamd gevolg van een keuze voor eenrichtingsverkeer.

De discussie eindigde met de toezegging van omgevingsmanager Schelleman om ook door de bewoners aangedragen suggesties, en dan met name de suggestie om voorlopig alles bij het oude te laten, aan de wethouder voor te leggen. Maar zij liet er geen misverstand over bestaan dat deze daar niet blij mee zal zijn.  

De komende maanden werkt de projectgroep verder aan een voorstel voor de herinrichting van de Plantage Middenlaan dat in september nog een keer in een buurtvergadering zal worden besproken. In het najaar moet er een definitief plan liggen, waarover de politiek zich vervolgens kan buigen.

115 zienswijzen nieuwbouwplan Sint Jacob

Tot 20 april lag het nieuwbouwplan 'De Nieuwe Plantage' ter visie dat in plaats komt van verpleeghuis Sint Jacob . Er zijn 115 zienswijzen ingediend, niet gelijkluidend, maar verschillend van elkaar. Veel bezwaren gaan over de massalitiet van het gebouw en de te verwachten verkeersoverlast van de parkeergarage met uitgang aan de achterzijde. 

Lees hier de zienswijze van het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO).

Pas na het einde van de tervisielegging bracht projectontwikkelaar Koopmans Bouwgroep het verslag naar buiten van de informatiebijeenkomst op 30 maart. Lees hier het verslag.

In Het Parool van 22 april verscheen een groot artikel naar aanleiding van de 115 bezwaarschriften. Lees dat hier. Opmerkelijk is dat ook Artis-directeur Balian zich afvraagt of zo'n kolos wel in de Plantagebuurt past en toegeeft dat het eigen parkeerterrein van Artis niet aan de achterkant gepland had moen worden. 

Oproep indienen zienswijzen op nieuwbouw Sint Jacob (t/m 20 april)

Omwonenden van Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan zijn verontrust over het kolossale nieuwbouwcomplex dat in de plaats komt van het verpleeghuis. Het wordt meer dan 22 meter hoog. Het huidige gebouw is 16 meter hoog. Loggia's en balkons steken uit over de grens van de bestemming. Er komt een parkeergarage voor 222 auto's, erg veel voor 325 ouderenwoningen. Er is dus kans dat ze commercieel geexploiteerd gaan worden, wat extra bezoekersverkeer kan opleveren. In- en uitgang van de parkeergarage komen aan de achterkant aan de Plantage Muidergracht, middenin een rustige woonbuurt. Dit brengt overlast en verkeersonveilighied met zich mee. Het uitgevoerde verkeersonderzoek houdt geen rekening met de toekomstige vestiging van het Cartesius 2 Lyceum met 700 leerlingen aan de Plantage Muidergracht.

De omwonenden doen een beroep op hun mede-buurtbewoners om uiterlijk 20 april een zienswijze in te dienen bij stadsdeel Centrum op het ontwerpbesluit omgevingsvergunning Plantage Middenlaan 52 Amsterdam, BWT 1974935. U kunt die gewoon in uw eigen woorden opstellen, maar wel belangrijk is dat een handtekening vereist is. Adresseren aan
Stadsdeel Centrum, Algemeen bestuur van de Bestuurscommissie, Afd Juridische Zaken
Postbus 202 1000 AE Amsterdam (of bezorgen op het stadhuis, of per e-mail aan M.Artmanni@amsterdam.nl ). Stuur een kopie aan marjolijnswart@hotmail.com 

Zie voor meer informatie over het plan ons eerdere nieuwsbericht met verwijzing naar alle plandocumenten.

Bewonersbrief ontwikkelaar nieuwbouw St. Jacob, Informatiebijeenkomst 30 maart 18:00 u

Projectontwikkelaar Koopman ontwikkelt 325 vrijesector huurappartementen voor senioren in de nieuwbouw ter plaatse van Sint Jacob, Plantage Midenlaan 52. De ontwikkelaar heeft een bewonersbrief d.d. 16 maart 2017 uitgebracht met een uitnodiging voor een informatiebijeenkomst op donderdag 30 maart 18:00 - 20:00 uur in het monument op het binnenterrein van Sint Jacob, bereikbaar via de hoofdingang op Plantage Middenlaan 52.
De ontwikkelaar zal daar de ruimtelijke onderbouwing van de afwijkingen van het bestemmingsplan toelichten en ook het verkeersonderzoek dat ten grondslag ligt aan de plaatsing van de in- en uitritten van de parkeergagrage aan de Plantage Muidergracht. Zie hiervoor ons eerdere nieuwsbericht.

Om in de nieuwbouwappartementen te kunnen wonen, hoeft u niet ingeschreven te zijn als woningzokenden. Wel moet er voldoende inkomen zijn: 3,5 maal de maandhuur is daarbij de richtlijn. Iedereen die zich zich op www.hureninsintjacob.nl inschrijft voor de nieuwsbrief, wordt automatisch op de hoogte gehouden en hoort wanneer de verhuur van start gaat.

Lees hier de complete bewonersbrief.

Plan nieuwbouw Sint Jacob (Plantage Middenlaan 52) ter visie

Een groep Plantagebewoners heeft een brief geschreven aan hun buurtgenoten met de oproep om bezwaar te maken tegen de omgevingsvergunning voor het nieuwbouwcomplex op de plaats van Sint Jacob, Plantage Middenlaan 52. Het ontwerp ligt vanaf 9 maart t/m 19 april ter inzage bij het Stadsloket op het Stadhuis. Zie hier de officiele kennisgeving.

Op 28 februari heeft de Bestuurscommissie Centrum het plan besproken. Het voornaamste discussiepunt is de onveiligheid en overlast van de in- en uitrit van de parkeergarage voor 222 auto's aan de Plantage Muidergracht. De verkeersanalyse die is gemaakt is te oppervlakkig en bovendien achterhaald: in augustus 2018 zal het gebouw aan de Plantage Muidergracht tegenover de Plantage Westermanlaan een school voor voortgezet onderwijs huisvesten, Cartesius 2. De geplande inrit van de parkeergarage is pal tegenover de ingang van deze school. Die situatie was nog onbekend toen het verkeersonderzoek werd uitgevoerd. Fietsverkeer in de te nauwe straat – aan beide zijden staan auto’s geparkeerd – zal flink toenemen.

Uiteindelijk besloot de Bestuurscommissie om het plan - met de ingediende zienswijzen -opnieuw te bespreken na de terinzagelegging, Omwonenden werden opgeroepen om hun bezwaren uit te werken en eventueel alternatieven aan te dragen. De ontwikkelaar werd gevraagd om nog eens opnieuw naar de locatie van de in- en uitrit te kijken.  De Bestuurscommissie zal de bezwaren serieus nemen en op grond daarvan eventueel nieuw onderzoek laten doen, zoals bijvoorbeeld een nieuwe analyse van de verkeerssituatie.

Zie voor alle plandocumenten https://centrum.notubiz.nl/vergadering/345677/AB-vergadering%2028-02-2017 agendapunt 9, pijl rechts aanklikken.

Andere bezwaren van de omwonenden richten zich op het enorme bouwvolume dat het zicht weggneemt op de hitorische panden eromheen.

Een schriftelijke zienswijze richt u aan het stadsdeel Centrum, Postbus 202, 1000AE Amsterdam, onder vermelding van : ‘Zienswijze ontwerpomgevingsvergunning: Plantage Middenlaan 52 te Amsterdam.

Voor het kenbaar maken van een mondelinge zienswijze kunt u op werkdagen een afspraak maken via telefoonnummer (020) 2564416. Een telefonische afspraak dient uiterlijk één week voor het einde van de terinzageligging te worden gemaakt. Het is niet mogelijk telefonisch uw zienswijze kenbaar te maken.

Raad van State: Short-Stay in De Wittenberg toch toegestaan

De Raad van State heeft op 15 februari 2017 uitspraak gedaan in hoger beroep over de woningonttrekkingsvergunning voor voormalig verpleeghuis De Wittenberg. De Raad van State vernietigt het eerdere oordeel van de Rechtbank en oordeelt dat een woningonttrekkingsvergunning door stadsdeel Centrum niet vereist had mogen worden omdat het gebruik als verpleeghuis niet als woning aangemerkt kan worden. Een woning is een ruimte die bewoond wordt door één huishouden en dat is in een verpleeghuis volgens de Raad van State niet het geval. Derhalve kan de Diaconie doorgaan om het gebouw in te richten met 115 short-stay appartementen.

Voor de buurtbewoners die zich ingespannen hebben om hier ouderenwoningen in plaats van short stay te krijgen, is dit een zware slag. Wel is het zo dat de gemeente inmiddels besloten heeft om in het hele centrum (met uitzondering van delen van de Oostelijke Eilanden) geen nieuwe hotesls en shortstay meer toe te staan.

Geef stad terug aan de bewoners

Het gaat de verkeerde kant op met Amsterdam. Door de toenemende druk van het toerisme en het gebrek aan betaalbare huurwoningen wordt de binnenstad steeds minder een gebied voor ‘bewoners’. Ook de Weesperbuurt en de Plantage dreigen in die ontwikkeling te worden meegezogen.
Dat constateert het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) naar aanleiding van een brief van de Huurdersvereniging Centrum aan de Bestuurscommissie van het stadsdeel Centrum. Hoofdoorzaak van de problemen is volgens de brief de snelle toename van het aantal toeristen. Die geven niet alleen op straat vaak overlast, maar zorgen er ook voor dat steeds meer eigenaren hun woning verhuren via AirBnB.

Gezien het toch al bestaande tekort aan betaalbare woningen in het centrum, dreigt de binnenstad meer en meer een ‘speelplaats’ voor rijke Amsterdammers en rugzaktoeristen te worden. De huurdersvereniging doet het stadsdeelbestuur 21 voorstellen om de problemen het hoofd te bieden en de stad ‘terug te geven’ aan de bewoners. Een van de voorgestelde maatregelen is het terugbrengen van de toegelaten vakantieverhuur per woning van de huidige zestig naar dertig dagen per jaar.

In zijn vergadering van 6 februari heeft het PWO besloten om Burgemeester en Wethouders van Amsterdam te laten weten dat de analyse die de Huurdersvereniging Centrum in zijn brief maakt van de stand van zaken in de binnenstad, wordt herkend en onderschreven in de Plantage Weesperbuurt. Het PWO pleit er, met de Huurdersvereniging, bij de gemeente voor om met gerichte acties het vertrouwen van de bewoners terug te winnen.

Evaluatie Fietsstraat Sarphatistraat

De omvorming van de Sarphatistraat tot fietsstraat is een succes. Dat constateert de gemeente in een eind vorig jaar verschenen evaluatierapport.

In juni 2016 startte tussen Alexanderplein en Weesperplein een ‘pilot’, waarbij fietsers op de rood geasfalteerde rijbaan voorrang kregen op auto’s. De maximumsnelheid ging naar 30 km/u en er werden borden met ‘auto te gast’ geplaatst. Doel was om van de Sarphatistraat een veilige en comfortabele route voor fietsers en openbaar vervoer te maken.

Deze doelstelling is gehaald, zo blijkt uit de evaluatie. Uit metingen blijkt dat het aantal fietsers in de straat na de herinrichting is toegenomen van ruim 17.000 tot ruim 21.000 per dag. Het merendeel van hen vindt de nieuwe inrichting comfortabel (94%) en voelt zich er veilig (82%). Ook een meerderheid van buurtbewoners en ondernemers is positief.

Kritiek is er op het feit dat taxi’s op de trambaan (waar 50 km/h is toegestaan) te hard rijden. Ook vindt 22 procent van de fietsers dat automobilisten hun rijgedrag nog te weinig aanpassen aan de nieuwe situatie.  Alles bij elkaar kan de pilot echter als succesvol worden beschouwd, constateert de gemeente. Uiteindelijk doel is om de volledige binnenring (Marnixstraat-Weteringschans-Sarphatistraat) te transformeren tot OV- en fietscorridor’..
Als mogelijke aanvullende maatregelen in de Sarphatistraat worden nog wel genoemd

  • duidelijker bebording en aanduidingen op het wegdek,
  • onderzoek naar verbeteren voetgangersoversteek
  • vervolgonderzoek naar ‘beleving’ rijsnelheid taxi’s.

De Fietsersbond adviseert als stakeholder dit aan te vullen met:

  • Verdere beperking – 2% is marginaal - van het autoverkeer door circulatiemaatregelen.
  • Het 30 km/u regime uitbreiden naar tram en taxi’s. De nu nog te hard rijdende taxi’s afremmen door bijvoorbeeld het aanbrengen van noppen op de trambaan bij de kruisingen. En op termijn de trambaan versmallen en de vrijkomende ruimte toevoegen aan de fietsstraat.
  • Het veiliger maken van linksafslaande fietsbewegingen van en naar de Roetersstraat.

Inspraak heeft bij de opzet van deze pilot niet plaatsgevonden. Het Plantage Weesperbuurtoverleg heeft daar destijds bij de gemeenteraad tegen geprotesteerd. Wethouder Litjens schrijft nu in zijn brief d.d. 23 december aan de gemeenteraadscommissie Verkeer dat participatie bij volgende tracédelen wel zal plaatsvinden.

In het eerste kwartaal van 2017 komt Litjens bij de raadscommissie terug met aanbevelingen rondom de Sarphatistraat over de definitieve materialisatie en aanvullende maatregelen om zo de pilot helemaal af te ronden. Er komt dan ook een vooruitblik naar de aanpak van de rest van de Binnenring.

Lees hier het evaluatierapport van de gemeente, hier de brief van wethouder Litjens en hier de reactie van de Fietsersbond.

Bewonersprotest tegen nieuwbouw Sint Jacob

Een jaar geleden is er een informatieavond geweest over de nieuwbouwplannen van het Sint Jacob, onder de naam De Nieuwe Plantage. Intussen is er al veel gebeurd om het gebouw heen dat wijst op een spoedige start van de sloop. Tot nog toe is alleen een omgevingsvergunning voor het tijdelijk verwijderen van tien bomen aan de Plantage Middenlaan gepubliceerd.

De Bestuurscommissie van Stadsdeel Centrum vergadert op 7 februari over de tervisielegging van de omgevingsvergunning voor het hele nieuwbouwcomplex. Dat is nodig omdat op een aantal punten wordt afgeweken van het bestemmingsplan Oostelijke Binnenstad, o.a. de aanleg van een ondergrondse parkeergarage voor 222 auto's en een ondergronmdse fietsenstalling voor 560 fietsen, de zorgfunctie van ruim 3000 m2 in het te handhaven monument op het binnenterrein en de poort vanaf de Plantage Middenlaan naar het binnenterrein.. Alle bouwtekeningen en enkele artits impressions zijn hier te vinden (onder agendapunt 8, pijl ernaast aanklikken).

Een aantal bezorgde omwonenden organiseert zich vanwege bezwaren tegen het plan:

  • aantasting van het karakter van de buurt door de hoogte en de massieve omvang,
  • parkeergarage met in- en uitgang op de Plantage Muidergracht, in een woonbuurt,

  • consequenties van de parkeergarage voor de grondwaterhuishouding,

  • de bouwlogistiek, met geplande in- en uitrit aan de Plantage Middenlaan, waarvoor tien bomen ('tijdelijk') moeten wijken en aantastong van het Plantage Westermanplantsoen.