Oostenburg-Noord

Eilandenoverleg pleit voor behoud twee tramhaltes in Czaar Peterstraat

Het Eilandenoverlg vindt dat er twee haltes in de Czaar Peterstraat moeten blijven, omdat anders de loopafstanden veel te lang worden, met name vanaf de looproute Oostenburgerpark en vanaf de nieuwbouwwijk met 1500 woningen die op Oostenburg-Noord gebouwd wordt. Daarvandaan zijn maar twee looproutes omdat de Oostenburgervaart ertussen ligt.

De gemeente stelt in de Nota van Uitgangspunten Czaar Peterstraat voor om de strengelhalte bij de 1e Leegheaterstraat op te heffen en alleen de halte nabij de Eerste Coehoornstraat te behouden. Het Eilandenoverleg wil achterin de Czaar Peterstraat een halte ter hoogte van de Lijndenstraat laten aanleggen of de bestaande strengelhalte behouden. Lees hier de inspraakreactie van het Eilandenoverleg van 28 juni.

Buurtinitiatief Werkspoorhal op Oostenburg in NRC en Parool

In de NRC van 12 juni en Het Parool van 14 juni is onderstaand artikle van de initiatiefnemens van het Buurtplan voor de Werkspoorhal opgenomen:

Werkspoorhal, motor voor ontmoeting

NRC, 12 juni 2018

Het moet en kan beter gaan op de Oostelijke Eilanden in Amsterdam. Het doodschieten van twee jonge buurtgenoten heeft de buurt diep geraakt. De Gemeente en de buurt pakken groot uit om het tij te keren. De werkgroep  'Buurt op de Kaart' heeft een hele lijst met initiatieven. Op die lijst staat ook het initiatief  ‘de Werkspoorhal’. Een groep enthousiaste buurtbewoners heeft zich daarop gestort. Ze willen van de hal een uitnodigend ontmoetingscentrum voor de buurt maken. Zo’n centrum is hard nodig.

Uitwerkingsplan deelplan Dijksgracht Oostenburg-Noord ter visie t/m 4 juli

Van 24 mei t/m 4 juli 2018 ligt het Uitwerkingsplan Dijksgracht ter visie. Dat betreft een blok naast het hotel aan de Dijksgracht, bestemd voor wonen (Kavel 2),  en een blok tussen het INIT-gebouw en de spoorbaan, bestaande uit twee kavels voor wonen (Kavel 6 en 8) en in het midden een parkeergarage (Kavel 7). In- en uitrit van de garage liggen aan de Dijksgracht.

Inspraakreactie Eilandenoverleg op Voorlopig Ontwerp Dijksgracht-oost

Op 25 april vond in het INIT-gebouw een inspraakavond plaats over het voorlopig ontwerp van de nieuwe fiets- en wandelroute Dijksgracht Oost, onderlangs de spoordijk tussen Kattenburgerstraat en Oostenburg-Noord.

Het fietspad wordt 4.50 m breed (in rood asfalt) en het voetpad 1.80 m. De toegang bij de Kattenburgerstraat wordt verbreed en er komt een oversteek met een vluchtheuvel naar de Dijksgracht-West. Zodra de Oosterdoksdraaibrug over twee jaar weer open is, wordt dit voor fietsers uit de Czaar Peterbuurt en Oostenburg de kortste weg naar OBA en CS.
Bekijk hier het ontwerp voor het fietspad met een plattegrond, een dwarsdoorsnede, een aanduiding van toegepaste materialen en een detail van de kruising met de Kattenburgerstraat.

Complicaties zijn nog dat het fietspad ook gebruikt gaat worden door de veegautootjes van de Reiniging Centrum en dat rekening wordt gehouden met een nachtstalling voor rondvaartboten.

Mede naar aanleiding van daar gemaakte opmerkingen en bespreking in het Buurtoverleg van 15 mei heeft het Eilandenoverleg een inspraakreactie ingezonden. Het Eilandenoverleg is blij met de nieuwe verbinding en vindt de hoofdlijnen van het ontwerp prima, maar dringt er wel op aan om bromfietsen en snorscooters op deze recreatieve route te verbieden en maakt ernstig bezwaar tegen de geplande nachtstalling voor rondvaartboten aan de Dijksgracht.
Het Eilandenoverleg steunt ook de suggestie die tijdens de inspraakavond naar voren kwam om te onderzoeken of de verbinding van Dijkgracht-west en Dijksgracht-oost ongelijkvloers de Kattenburgerstraat kan kruisen door aanleg van een verdiept fietspad onder de Mariniersbrug door.

Lees hier alle elf gemaakte opmerkingen van het Eilandenoverleg.

Uitwerkingsplan Oostenburgervaart ligt ter visie t/m 20 maart

Het eerste uitwerkingsplan was 'VOC-kade'. Dat betreft het plandeel tussen Wittenburgervaart en Oostenburgermiddenstraat. Dat ligt ter visie t/m 6 maart (gewijzigde datum t.o.v. ons eerdere bericht).Lees hier meer.

Op 7 februari is het tweede uitwerkingsplan, 'Oostenburgervaart',  ter visie gelegd. Dat is het plandeel tussen de Oostenburgervaart en De Van Gendthallen. Anders dan de rest van het bestemminsgplangebied is dit niet van Stadgenoot, maar van de bouwcombinatie Stadswerf 'Oostenburg Ontwikkeling BV'(SOO). Deze bouwcombinatie heeft het terrein vorig jaar gekocht van het Rijksvastgoedbedrijf na aanbesteding. Het uitwerkingsplan zegt vrijwel niets over wat er feitelijk gebouwd gaat worden; het is een puur formele vertaling van wat al in het bestemmingspplan staat: 8 lagen hoog aan de Oostenburgermiddenstraat en tot 6 lagen in de rest van het gebied. De helft van de Bontiusplaats wordt volgebouwd.De woningen aan de Oostenburgervaart komen tot de rand van het water.
De Buurtwerkgroep Oostenburg-Noord heeft nog weinig te zien gekregen wat er gebouwd gaat worden. SOO heeft in recordtijd een plan uitgewerkt voor ca. 400 woningen, heel dicht op elkaar. Behalve de woningen aan de Oostenburgervaart worden het allemaal huurwoningen, verreweg het grootste deel in de vrije sector. De sociale huurwoningen krijgen een oppervlak van 35 m2 en de middeldure huurwoningen 35-45 m2 Het zijn dus kleine starterswoningen.
Er komt een parkeergarage van minimaal 2000 m2, d.w.z. voor ca. 80 auto's. 

Alle plandocumenten zijn te raadplegen in ons dossier Oostenburg (klik hier) , doorscrollen naar 'Documenten'. 

T/m 20 maart kunnen belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerpuitwerkingsplan Oostenburgervaart en het ontwerpbesluit tot vaststelling van hogere waarden naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden ingebracht bij burgemeester en wethouders van Amsterdam. Per adres: de directeur van Ruimte & Duurzaamheid, Postbus 2758, 1000 CT Amsterdam. Voor het indienen van mondelinge zienswijzen ten aanzien van het ontwerpuitwerkingsplan en het ontwerpbesluit tot vaststelling van hogere waarden kan contact worden opgenomen met Ruimte & Duurzaamheid, team Noord-Centrum, telefoonnummer 020-2564416

Op donderdag 22  februari 19:30 – 21:00 u is er een inloop/ informatieavond over de uitwerkingsplannen VOC-kade en Oostenburgervaart in het INIT-gebouw.

Ontwikkelaar kavel 4 en 5 VOC-kade Oostenburg-Noord bekend

VORM Ontwikkeling is als winnaar uit de bus gekomen in de tender voor kavel 4 en 5 op Oostenburg, het stuk grond tussen Roest en de Werkspoorhal. De ontwikkelaar had volgens de selectiecommissie het beste plan en bracht daarnaast ook het hoogste bod uit voor de grond. Peter Kramer, directeur Vastgoed en Ontwikkeling van Stadgenoot: ‘Dit overtreft onze stoutste dromen’. 

Kavel 4-5 is een onderdeel van Uitwerkingsplan VOC-kade, dat op dit moment ter visie ligt. Klik hier voor ons bericht hierover van 21 januari.

Een ‘match made in heaven’ noemt Peter Kramer de combinatie van ingediend ontwerp en geboden prijs. ‘Dit is geweldig voor heel Amsterdam. Het geeft ons de ruimte onze ambities op het gebied van sociale woningbouw door de hele stad waar te maken.’

Conform de opgestelde selectie- en gunningsleidraad werden september 2017 vijf geïnteresseerde partijen geselecteerd. Op 4 december dienden zij hun voorlopige ontwerp in en brachten zij een onvoorwaardelijk bod op de grond uit. De inhoudelijke beoordeling vond plaats op 7 en 8 december. De selectiecommissie werd daarbij geadviseerd door Kristiaan Borret, de door de gemeente aangestelde supervisor van het gebied. Het grondbod was op moment van beoordelen niet bekend bij de commissie. Bij bekendmaking van het bod van de verschillende partijen door de notaris op 14 december 2017, bleek VORM naast het beste inhoudelijke plan ook het hoogste bod te hebben uitgebracht.

(Bericht grotendeels overgenomen van de Nieuwsbrief van Stadgenoot over Oostenburg-Noord. Zie www.oostenburg.nl  Inschrijven voor de Nieuwsbrief van Stadgenoot over Oostenburg-Noord kan op http://oostenburg.nl/inschrijven-nieuwsbrief/

Ontwerp-uitwerkingsplan VOC-kade voor Oostenburg-Noord ter visie

Vanaf 19 januari ligt het ontwerp-uitwerkingsplan voor deelgebied VOC-kade van het bestemmingsplan Oostenburg-Noord ('Stadswerf Oostenburg') gedurende zes weken (dus t/m 1 maart) ter visie, tegelijk met het ontheffingsverzoek tot vaststelling van hogere waarden Wet Geluidhinder.

Deelplan VOC-kade omvat de nog te bouwen blokken tussen Roest, het hotel, de Wittenburgervaart en de Oostenburgermiddenstraat. Roest en het hotel vallen erbuiten. De Werkspoorhal is wel in dit deelplan opgenomen als te behouden monument. Er zijn drie torens toegestaan, een van 46 meter hoog aan de Bontiusplaats, een van 46 meter achter het hotel aan de Oostenburgermiddenstraat en een van 39 meter naast de Werkspoorhal aan de VOC-kade. De overige gebouwen aan de VOC-kade worden maximaal 26 meter hoog (8 verdiepingen) maar moeten per kavel minstens twee verdiepingen in hoogte varieren ten opzichte van het naastgelegen kavel.

Vanwege het spoorweglawaai en geluid vanuit INIT is een ontheffing nodig voor de zware geluidsbelasting aan de gevel. Om te voldoen aan de norm voor geluid binnen de woning is dan extra geluidsisolatie nodig, bijvoorbeeld extra dik glas en suskasten voor de ventilatie.

Alle documenten samen omvatten bijna 900 pagina's, voornamelijk bijlagen bij de toelichting in de vorm van onderzoeksrapporten. Zie hiervoor het dossier 'Planvorming Oostenburg-Noord', scroll naar beneden onder 'Documenten'.

Petersburgjournaal #5, december 2017

Het Petersburgjournaal is een uitgave van Stadsdeel Centrum met nieuws over de Oostelijke Eilanden. Artikelen in het decembernummer 2017:

  • Waar gebeurt wat? met o.a transformatie Zeeburgerpad, exploitatie en verhuur Hoogte Kadijk 401, Speeltuin Funenpark, herinrichting Mauritskade en Eilandenboulevard, verkoop kavels Oostenburg-Noord.
  • Ecologisch onderzoek, bomenonderzoek en onderzoek oeverbescherming Eilandenboulevard
  • Taludgesprekken Eilandenboulevard begonnen
  • Verzakking bij Kattenburgerbrug
  • Interview met Kristiaan Boret, supervisor architectuur Oostenburg-Noord
  • Lichtplan Czaar Peterstraat
  • Drie meet-ups op Marineterrein in de Commandantswoning:
    17 januari 17:00 - 19:00 u Smart Roof 2.0: blauwgroene daken
    31 januari 19:00 - 21:00 u Erfgoed op het Marineterrein
    13 februari 19:00 - 21:00 u Sport spel en beweging. In 2018 komt het militaire deel van het Marineterrein vrij, met een sportzaal, een sintelbaan, een voetbalveld en twee tennisbanen.
    Aanmelden meet-ups via info@marineterrein.nl
  • Interview met Ada Bergh (83), bewoonster Kattenburg
  • Gevecht tegen het vuil. Projectleider Joke Walstra vertelt over de speciale aanpak in Het Funen en de Loise Wentstraat
  • Lichtfestival op het Marineterrein

Lees hier het hele nummer.

Werkgroep VOC-kade krijgt gelijk over terras van Roest

Op 4 december heeft de gemeente het bezwaar dat de werkgroep VOC-kade had gemaakt tegen de terrasvergunning van Roest gegrond verklaard. Het komt er op neer dat Roest alleen een terras mag exploiteren op dat gedeelte van de straat waarop zicht is vanuit het café. Die eis geldt ook voor andere terrassen, alleen werd daaopr voor Roest tot nu toe een uitzondering gemaakt in de vorm van een zogenaamd maatwerkterras. De verplichting om personeel in te zetten op het terras in de oude situatie is nu komen te vervallen.

Omwonenden zijn blij met deze uitspraak, een kleiner terras geeft gewoon minder overlast dan een groot terras en strand. Ook het feit dat langs het water van de Wittenburgervaart geen terras meer is, voorkomt dat het geluid makkelijk over het water naar de overkant galmt.

Vlucht naar voren?
Ondertussen loopt er nog een beroep bij de rechtbank van omwonenden tegen de tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan uit 2016. Deze afwijking van het bestemmingsplan moest het de gemeente mogelijk maken om het grote terras en strand toch te vergunnen aan Roest ondanks de strijdigheid daarvan met het bestemmingsplan. Ook tegen dat besluit had de werkgroep bezwaar gemaakt en geen gelijk gekregen bij de bezwaarschriften omissie van de gemeente. De werkgroep is in beroep gegaan omdat de gemeente geen enkele motivatie gaf waarom dat grote terras nodig was. Ook werd de afweging van de belangen van omwonenden tegenover de belangen van het café niet duidelijk gemaakt. Het lijkt er op alsof de gemeente nu een vlucht naar voren maakt met dit besluit. 

Lees hier het complete besluit op bezwaar..

Eindelijk geld voor fiets-/voetpad Dijksgracht-Oost

Het Eilandenoverleg ijvert al twintig jaar voor een fiets-/voetpad langs de Dijksgracht-Oost, langs de zonnige zuidzijde van het spoorwegtalud tussen de Kattenburgerstraat en Oostenburg-Noord. De gemeente heeft daar al tien jaar gelden mee ingestemd , maar de uitvoering werd eindeloos uitgesteld wegens geldgebrek, ondanks harde toezeggingen, bijvoorbeeld bij het bestemmingsplan voor Oostenburg-Noord.

De laatste jaren was er weer een andere reden voor uittsel: de aanleg van het fietspad werd gekoppeld aan de aanleg van een nachtstalling voor rondvaartboten in de Dijksgracht-Oost op de plek waar nu dekschuiten liggen. En daar verzetten de rederijen zich tegen. Een ingewikkeld project met een onduidelijk tijdsperspectief.

Maar nu is het project fietspad tenslotte toch losgekoppeld van het project nachtstalling en is - volkomen onverwacht - in de gemeentebegroting voor 2018 EUR 950.000 opgenomen voor de aanleg van het fietspad in 2018 en 2019 (zie blz. 470), zodat het er eind 2019 moet kunnen liggen. 

Het is een aantrekkelijke verbinding voor bewoners van de Czaar Peterbuurt, Funen en Oostenburg-Noord richting Centraal Station en naar de pont, zonder stoplichten en auto-arm.
Ook ontstaat een interessant rondje voor joggers via Funenpark, Oostenburgerpark, Kippebrug - Marineterrein - Dijksgracht-West en Dijksgracht Oost.

Emplacement Dijksgracht woningbouwlocatie?

De Metropoolregio Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen de provincies Noord-Holland, Flevoland, de gemeente Amsterdam en 32 andere gemeenten, hebben locaties aangewezen voor in totaal zo'n 300.000 nieuwe woningen tot 2040. Ze staan op een digitale kaart die sinds 28 september door iedereen te bekijken is. Op de kaart is tot op detailniveau te zien in welke wijk of weiland gebouwd kan worden, om hoeveel woningen het gaat en hoe ver de plannen al zijn gevorderd. Klik hier voor de kaart. Zoom in om de woningbouwlocaties in 1018 te bekijken.

Veel gegevens kloppen niet op die kaart.

Zo wordt het spoorwegemplacement Dijksgracht als mogelijke woningbouwlocatie aangegeven. ProRail heeft ons echter bevestigd dat dat absoluut niet gaat gebeuren. Hier gaat Prorail een ongelijkvloerse kruising aanleggen in het kader van het Programma Hoogfrequent spoor en daarbij komt geen ruimte vrij. Het zou ook geen prettig wonen worden temidden van het spoorlawaai. Wie verzint dit? Toch komen we naar aanleiding van deze kaart de woningbouwlocatie Dijksgracht ook tegen in Het Parool en Nul20, het volkshuisvestingsblad van Amsterdam.

Wat ook niet klopt, is dat op Oostenburg-Noord 940 woningen gebouwd worden. Stadgenoot en Rijksvastgoedbedrijf, de eigenaren van de grond, hebben dit aantal door hoger, dichter en kleiner bouwen inmiddels opgevoerd tot 1500 woningen

Petersburgjournaal # 4, september 2017

Het Petersburgjournaal is een uitgave van Stadsdeel Centrum met nieuws over de Oostelijke Eilanden. Artikelen in het septembernummer 2017:

  • Waar gebeurt wat? met o.a transformatie Zeeburgerpad en onderhoud Czaar Peterstraat.
  • 10.000 auto's per dag. Nulmeting Eilandenboulevard en start evaluatie talud en water.
  • Oostenburg ontwikkelt: nieuws van Stadgenoot over o.a. verkoop kavels en ontwerpatelier jonge architecten.
  • Second opnion bomenonderzoek Czaar Peterstraat
  • Marinetterrein wacht innovatieve toekomst
  • Zon op Kattenburg.. Gerrd Klamer en Agnes Laan vertellen over hun inspanningen om zonnepanelen op de daken te krijgen.
  • Vericale scheepstuinen op Kattenburg: met buxus en kruiden op de kale muren een beeld vormen van de zeilschepen uit de VOC-tijd.
  • Gezichten van 1018: expositie van fotografe Maria Heijdendael in vele straten in 1018.

Lees hier het hele nummer.

Nieuw hotel met 300 kamers op Oostenburg, hoek Dijksgracht VOC-kade

Landmark Hotel Oostenburg heeft een koopovereenkomst gesloten met Oostenburg SGN (=woningcorporatie Stadgenoot) voor een grondkavel op Oostenburg in Amsterdam. Hier wordt een viersterrenhotel voor Inntel met 300 kamers ontwikkeld. In 2008 kocht Stadgenoot de ontwikkellocatie Oostenburg van bouwbedrijf Heijmans. Stadgenoot nam toen de verplichting van Heijmans over de bouwkavel te zijner tijd aan te bieden aan Introvast voor de ontwikkeling van een hotel.

In Landmark Hotel Oostenburg participeren Inntel Hotels en Introvast. Inntel heeft al een hotel in Amsterdam aan de Nieuwezijds Kolk. 

Op de begane grond, aan de VOC-kade, komt een bijzonder restaurant gericht op de gasten van het hotel en bewoners uit de buurt. Op de eerste en tweede verdieping zijn vergaderzalen en een wellnessruimte met zwembad voorzien. Het hotel krijgt ook een sauna en/of whirlpool.
Bureau Ulrich Architectuur refereert met het ontwerp van het gebouw aan het rijke industriële verleden van de locatie. Het moet met zijn zestien versiepingen een landmark voor de omgeving vormen.

In het voorjaar van 2018 start de bouw. Het zal in 2020 geopend worden.

Op dinsdag 26 september 19:30 - 21:30 uur zal dit plan en andere plannen op Oostenburg toegelicht worden tijdens een rondleiding/informatie-avond die Stadgenoot organiseert voor buurtbewoners. Verzamelen bij de ingang van INIT, Jacob Bontiusplaats 9. Lees hier meer. 

Tweede Ramses Shaffyhuis op Oostenburg

Het Ramses Shaffyhuis aan de Oostelijke Handelskade is een woon-zorgcentrum voor jonge en oude kunstenaars.
In Laren is een soortgelijk huis, het Rosa Spierhuis, maar veel oudere kunstenaars uit Amsterdam blijven liever in hun eigen stad. Woningcorporatie Stadgenoot verhuurt hier 24 woningen voor ouderen en 12 studio's voor jonge, pas afgestudeerde kunstenaars..Er zijn gezamenlijke  ateliers en expositieruimtes. Wie zorg nodig heeft, kan terecht op het wekelijkse spreekuur en er wordt nauw samengewerkt met Zorggroep Amsterdam. In de kunstenaarssocieteit op de begane grond worden lezingen, ballet- en muziekvoorstellingen gehouden.

De Volkskrant schrijft hierover op  1 september. In het artikel wordt gemeld dat er een tweede Ramses Shaffyhuis gaat komen in de nieuwbouw op Oostenburg-Noord, het voormalige Storkterrein. Het gaat 'Het Leven Lief-huis' heten. Stadgenoot zal daar extra ruimte maken voor kunstenaars met (beginnende) dementie. Maar ook hier is de uitwisseling met jonge kunstenaars belangrijk. Het duurt nog een paar jaar voor het wordt opgeleverd, maar de intentieovereenkomsten zijn getekend.

Eigenaren Bugaboo ruziënd uit elkaar. Bedrijf met Van Gendthallen wordt verkocht

Enkele jaren geleden heeft wandelwagenfabikant Bugaboo de Van Gendthallen gekocht. Ze hadden een plan klaar voor de verbouwing waar gemeente en buurt enthousiast over waren. Maar door onderlinge ruzie van de eigenaren kwam dit alsmaar niet tot uitvoering. Dit was de gemeente een doorn in het oog, want er moest hoog nodig onderhoud en herstelwerk worden gedaan.

Vandaag, 15 juni,  bericht De Volkskrant op haar website dat de eigenaren ook na rechtszaken niet tot een onderling akkoord konden komen, zodat er niets anders opzit dan het hele bedrijf te verkopen. Dat moet circa 200 miljoen euro opleveren. Het bedrijf boekt nog steeds uitstekende resultaten.

Daarmee is de toekomst van de Van Gendthallen opnieuw onzeker geworden.

Lees hier het complete Volkskrantbericht.

Overmaat aan kleine woningen in nieuwbouw Stadgenoot op Oostenburg-Noord

Er worden op het voormalige Storkterrein op Oostenburg straks 1500 woningen gebouwd. Een hele nieuwe wijk op een schiereiland. De Buurtwerkgroep Oostenburg-Noord en het Eilandenoverleg willen graag dat dit net als de rest van de Oostelijke Eilanden een gemengde wijk wordt. Voor arm en rijk en voor alle soorten huishoudens. Die menging wordt steeds bedreigd.

Vorig jaar heeft het Eilandenoverleg een enorm gevecht moeten leveren om te voorkomen dat het oorspronkelijke percentage van 20 % sociale huur niet teruggebracht zou worden naar 14%. .Dat gevecht is dankzij een aangenomen amendement in de Gemeenteraad gewonnen.

Stadgenoot gaat zelf circa 380 sociale huurwoningen bouwen op Oostenburg. Het Eilandenoverlegis er blij mee dat ze daarvan 30 % als ouderenwoningen willen bouwen. Dat zijn er circa 90. Maar het Eilandenoverlegis er niet blij mee dat alle andere woningen, 70 % van de sociale huur en 290 in totaal gebouwd worden als eenkamerwoningen van 30 m2 en piepkleine tweekamerwoningen van 40 m2 voor ‘nieuwe stedelingen’. Prima dat er ook voor deze groep wordt gebouwd, maar 70% is een overkill. Wat het Eilandenoverleg van het begin af aan gevraagd hebben, is dat er ook voor gezinnen met kinderen in de sociale huursector gebouwd wordt. Een gemengde wijk betekent dat er ook kinderen moeten kunnen wonen. Het kan toch niet zo zijn dat er in een wijk van 1500 woningen geen gezinnen met kinderen komen te wonen en dat er alleen kleine woningen komen.

Er zijn nu nog relatief veel kinderen op de Oostelijke Eilanden, maar in de bestaande bouw loopt dat terug door de verkoop van vrijkomende woningen en verhuur in de vrije sector. Dan komen er voornamelijk een en tweepersoonshuishoudens te wonen. Het aantal kinderen zal dus snel teruglopen, met alle nadelen voor voorzieningen zoals de scholen.

Het Eilandenoverleg vindt dat in de sociale huur op Oostenburg tenminste 80 woningen van tenminste 85 m2 gebouwd zouden moeten worden en in het middensegment van Stadgenoot tenminste 15.

Een andere wens van het Eilandenoverleg is dat niet alleen ouderenwoningen van 50 m2 gebouwd worden. Dat is een minimale maat, alleen geschikt voor alleenwonenden. Er moeten ook driekamerwoningen komen voor tweepersoonshuishoudens.

De Buurtwerkgroep heeft deze bezwaren regelmatig ingebracht in het informeel overleg met Stadgenoot maar loopt daarbij tegen een muur.

Op 8 maart heeft de Buurtwerkgroep deze bezwaren ook ingebracht in de gemeenteraadscommissie Wonen. Lees hier de inspraak. De gemeente is in deze discussie in geen velden of wegen te bekennen. Het Eilandenoverleg is van mening dat de gemeente hierinook een regierol zou moeten hebben. De gemeente heeft altijd het beleid verkondigd dat zij streeft naar gemengde wijken en dat loopt hier gevaar.

Stadsdeel Centrum publiceert Petersburgjournaal nr. 2

Stadsdeel Centrum heeft het tweede nummer van het Petersburgjournaal uitgebracht met nieuws over de Oostelijke Eilanden. Artikelen in het maartnummer 2017:

  • Directeur Peter Kramer van Stadgenoot over de bouwplannen van 1500 woningen op Oostenburg-Noord
  • Ontwerp Eilandenboulevard vastgesteld. Reacties uit de buurt
  • Werkteater aan de Oostenburgergracht weer geopend
  • Groene vingers gezocht om de nieuwe plantenbakken in de Czaar Peterstraat te onderhouden
  •  Een eeuw Wiener & Co; parkeerplaats wordt Touwbaanpark
  • Buurtbijeenkomsten voor jongeren en ouders over veiligheid.

Lees hier het hele nummer.

Beeldkwaliteitplan Oostenburg-Noord ter visie t/m 22 februari

De Bestuurscommissie Centrum heeft op 17 januari het Beeldkwaliteitplan  Stadswerf Oostenburg vrijgegeven voor inspraak. Het ligt nu ter visie t/m 22 februari 2017.

Nadat in 2016 tegelijk met het bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg het Masterplan Openbare Ruimte is vastgesteld, komt nu in het Beeldkwaliteitplan de gewenste vormgeving van de gebouwen aan de orde. Belangrijke elementen zijn: 

  • De gewenste kavelrichting (haaks op het water)
  • Vormgeving daken (nokichting volgt kavelrichting; variatie in kapvormen)
  • Variatie in bouwhoogtes: ieder aaneengesloten deel van een kavel heeft tenminste drie verschillende bouwhoogtes, exclusief de torens. Hoogtesprongen tenminste twee lagen in de hoge bebouwing en één laag in de iets lagere delen.
  • Omgaan met rooilijnen: strak aan de straatkant, verspringingen mogelijk aan de binnenterreinen
  • Variatie in kavelbreedte: 4,8 - 18 m breed aan Lijnbaan en Oostenburgervaart, 6-24 m breed aan VOC-kade en Dijksgracht
  • Panden zijn staand, d.w.z. hoger dan breed
  • Minimale plinthoogte 3,5 m en open aan VOC-kade, plein Lijnbaan en entreepakhuizen; overal afwisselende plint met wonen en werken
  • Binnenwerven groen en openbaar toegankelijk, privé-tuinen mogelijk met collectieve erfafscheidingen; 
  • Balkons aan de straat worden aangemoedigd, bij voorkeur aangehangen balkons van staal,
  • Hergebruik van materialen uit de omgeving wordt gestimuleerd. Variatie tiuussen gebouwen is gewenst: ierder gebouw zijn eigen gezicht. Stoer en industrieel uiterlijk.
  • Groene daken zijn gewenst.

Binnenkort wordt een supervisor aangesteld die gaat toezien op de juiste uitvoering van het beeldkwaliteitplan per uitwerking en per kavel .

Lees hier het Beeldkwaliteitplan. U kunt tot uiterlijk 22 februari reageren. Een schriftelijke zienswijze kunt u richten aan het stadsdeel Centrum, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam, onder vermelding van 'Zienswijze concept-beeldkwaliteitsplan Stadswerf Oostenburg'. 

Stadsdeel Centrum start opnieuw met Petersburgjournaal

Na vele jaren brengt stadsdeel Centrum opnieuw een Petersburgjournaal uit om bewoners van de Oostelijke Eilanden te informeren over de vele nieuwe ontwikkelingen in hun gebied. Onder meer:

  • Rattenplaag dreigt
  • Fris projectteam Eilandenboulevard werkt aan herinrichting
  • Aantrekkelijker maken Czaar Peterstraat als winkelstraat
  • Katharinacomplex bijna klaar
  • Wonen aan het Zeeburgerpad. In januari/februari komt een concept Ruimtelijk Functioneel Kader ter inzage.
  • 1500 nieuwe woningen voor zo'n 2500 bewoners op Oostenburg-Noord 
  • Verbouwing Witte Boei, meer uitnodigend voor alle buurtbewoners

Lees hier het hele Petersburgjournaal #1

Te koop: bouwrijpe ontwikkellocatie voor 400 woningen Oostenburg-Noord

Minister Blok was op 10 november op Oostenburg ter gelegenhied van de start van de verkoop door het Rijksvastgoedbedrijf van 1,8 hectare bouwrijpe grond op Oostenburg-Noord, waarop 36.500 m2 bouwvloer gebouwd mag worden. Daarvan zal 2.000 m2 voor parkeren bestemd moeten worden en 6.ooo m2 voor werken. De rest is voor woningen, ca. 400 stuks. Daarvan zal 20 % in de sociale huursector gebouwd moeten worden. Deze getallen liggen vast in het onlangs vastgestelde bestemmingsplan Stadswerf Oostenburg.

Op dit stuk grond stonden ooit VOC-gebouwen.

De verkoop van het perceel op Oostenburg vindt plaats bij openbare inschrijving. Er geldt een (beperkte) voorselectie op basis van financiële en administratieve eisen. Het gaat om bewezen ervaring met het ontwerpen, ontwikkelen, bouwen of financieren van minimaal twee projecten. Tenminste een project(en) dient een omvang van minimaal 3.500 m2 bvo te hebben en bij tenminste één project dient spraken te zijn van een binnenstedelijke (her)ontwikkeling (meerdere gebouwen).
Er is een biedboek te koop voor € 75. Lees meer op https://www.biedboek.nl/nl/realestate/view/142/oostenburgmiddenstraat-te-amsterdam 

De inschrijving sluit op donderdag 4 mei 2017 om 11.00 uur.