T/m 6 mei ontwerptracébesluit en MER spoorvernieuwing Dijksgracht-CS ter visie

Ontwerptracebesluit PHS kaft breed.JPG

Tot en met 6 mei kunt u een zienswijze indienen op het Ontwerptracébesluit Hoogfrequent Spoor Amsterdam Centraal en de bijbehorende MilieuEffectRapportage (MER). Dit omvat een ingrijpende wijziging van spoorligging en spoorgebruik van de treinsporen tussen de Cruquiuskade en het Centraal Station. Er komt een ongelijkvloerse kruising ter hoogte van Oostenburg, het Centraal Station krijgt minder, maar wel bredere perrons, de Oosttunnel in het station wordt verbreed en de spoorbruggen over de Oostertoegang worden vernieuwd. Grenzend aan de Oosttunnel komt een grote fietsenstalling onder de sporen en grenzend aan de Oostertoegang komt een fietsdepot waar weggeknipte fietsen kunnen worden opgehaald.

Er komen 40 % meer treinen te rijden langs onze buurt, de snelheid gaat omhoog van 60 naar 80 km/uur en er komen ook meer goederentreinen. Dat leidt tot een enorme toename aan (ernstig) geluidgehinderden en slaapverstoringen. Desondanks zijn volgens het tracebesluit geen extra maatregelen tegen geluidshinder, booggeluid en trillingshinder in onze buurt nodig.

Er is een enorme stapel bijlagen, o.a. over bodem, ecologie, landschappelijke inpassing, externe veiligheid, geluidonderzoek, onderzoek booggeluid en trillingonderzoek. Ontwerptracébesluit, MER en bijlagen zijn hier online te vinden. U kunt uw zienswijze digitaal indienen via het zienswijzenformulier. U kunt bijlagen met uw zienswijze meesturen (maximaal 25 Mb per document).