De Stadsdeelcommissie in de Plantage-Weesperbuurt

De Stadsdeelcommissie (SDC) kwam eind november naar Desmet in de Plantage Middenlaan om te luisteren naar wat een hele volle zaal bewoners uit de buurt zo al bezig hield. Een paar onderwerpen waren alvast op de agenda gezet: Veiligheid, in het bijzonder een door de gemeente geplande gebruikersruimte in de Spinozastraat, het ondoenlijke bouwverkeer rond het Bridgehotel, op de hoek van de Amstel en de Nieuwe Prinsengracht, en Artis. De meeste mensen waren ook voor deze onderwerpen gekomen. Maar daarnaast kwamen er buurtbewoners met hun zorgen of ergernissen, zoals de voortuinen in de Henri Polaklaan die parkeerterreintjes zijn geworden, de uitblijvende herinrichting van de Plantage Middenlaan, de zorgelijke grondwater situatie en de ingewikkelde paaltjes op de Nijlpaardenbrug, lastig voor Canta’s nu de bruggen bij het Alexanderplein én de Hortus zijn afgesloten.

Beeld: BO1018

Dergelijke avonden in de buurt zijn anders dan de gebruikelijke vergaderingen van de SDC. Het is nu uitdrukkelijk aan bewoners om de leden van de SDC te informeren. Het Dagelijks Bestuur (DB) is ook aanwezig, maar in feite als toehoorder. De leden van de SDC kunnen wel vragen stellen of een reactie geven, en dan is het vervolgens, op een later moment, aan de SDC om te bezien welke onderwerpen in de tweewekelijkse reguliere vergadering zullen worden geagendeerd voor verdere bespreking met het DB. Ook kan de SDC dan overwegen of er aanleiding is voor een advies aan het bestuur.

Bewoners willen geen gebruikersruimte voor verslaafden in de Spinozastraat

Als eerste waren bewoners van de Spinozastraat aan de beurt. In die straat is grote onrust ontstaan toen bekend werd dat de gemeente (dat is niet het stadsdeel maar het college van B&W) het voornemen heeft om aan het eind van de straat in een leegstaande ondergrondse fietsenstalling een inloopvoorziening / gebruikersruimte voor verslaafden te maken. De bewoners voelden zich overvallen door het bericht. Zij wezen op het gemoedelijke karakter van de straat, een echt woonbuurtje met spelende kinderen in een parkje.

Er is nu ook al best wat overlast van verslaafden uit het Oosterpark en de straat vreest toename van onveiligheid. Bestuurder Lotte Terwel was het met de bewoners eens dat de communicatie van de gemeente zo niet had gemoeten, en bood haar excuses ervoor aan. De vraag blijft in hoeverre het al een voldongen feit is (zo is het gepresenteerd), of, in de woorden van het DB, nog maar ‘het begin van het traject’ waarbij er nog alle ruimte is voor inbreng van de zorgen uit de buurt.

Ondoenlijk bouwverkeer Bridge hotel

Omwonenden van de Nieuwe Prinsengracht / Amstel schetsten een horrorverhaal rond de bouw van het Bridgehotel - zie ook het recente bericht op onze site. Zij zien hoe hun huizen beschadigd raken en dat de gemeente feitelijk niets doet en niet ingrijpt om de grote overlast terug te brengen en aannemer Aedes op de vingers te tikken.

Er werd verteld hoe de afgelopen maanden 8 meter grond is afgegraven, 8000 m3 is vervoerd, een totaal van 14.4 miljoen kilo. En alles wordt in vrachtauto’s vervoerd met veel meer gewicht dan de op zo’n smalle gracht maximaal toegestane 7.5 ton. Afgesproken was dat vervoer over water zou plaats vinden, maar alles is over de Nieuwe Prinsengracht gegaan – in het afgelopen jaar 850 trucks. Voor de komende tijd staat nog 28 keer beton storten op het programma, en dan zullen de betonmixers met 30 ton over de even smalle Nieuwe Achtergracht komen aanrijden.

De gemeente heeft door gaten in de regelgeving weinig juridische mogelijkheden om in te grijpen. Er zou een ontheffing te koop zijn waarmee aannemers een jaar lang 30 ton kunnen vervoeren in plaats van het normale maximum van 7,5 ton. Prijs van de ontheffing: 250 euro.

De avond bracht niet veel helderheid over wat de politiek concreet kan doen, waar bewoners met de schade naar toe kunnen en wat alles betekent voor de kades en de bruggen. Wel lijkt het erop dat het stadsdeelbestuur ook wel ziet dat aannemer Aedes zich nergens wat aan gelegen laat liggen, en zich schandalig gedraagt. Maar uit praktische of politieke overwegingen spreekt de gemeente zich daar toch niet luid en duidelijk over uit.

Artis

Artis stond ook op de agenda, en ook daar waren veel bewoners voor gekomen. Maar in feite speelden er geen actuele zaken. Er is het door Artis gekozen ontwerp van het dienstengebouw, tegenover appartementengebouw Aquartis. Bewoners zijn teleurgesteld over het in hun ogen mislukte mediationtraject en de keuze van Artis voor toch een groot en hoog gebouw. Begin volgend jaar zal Artis de vergunning gaan aanvragen. Daarnaast speelt dat Artis het parkeerterrein wil inruilen voor een parkeergebouw aan de straatkant met daarachter een nieuw olifantenverblijf. Em ook wil Artis het hele entreegebied herinrichten. Dat alles zal volgend jaar vorm krijgen, en Artis heeft beloofd over deze plannen een open en transparant participatietraject op te starten. Er is zelfs een aparte medewerker aangetrokken om dit in goede banen te leiden.

Sommige bewoners wilden hun frustratie kwijt over de algemene positionering van Artis (“zijn ze eigenlijk wel zo duurzaam bezig?”), maar het was duidelijk dat er geen actuele punten waren om over te discussiëren.

Voortuinen in de Henri Polaklaan

Bewoners van de Henri Polaklaan ergeren zich groen en geel over het feit dat de mooie voortuinen in hun bijzondere straat worden ‘ontgroend’ en als privé parkeerterreintjes dienen of zelfs geëxploiteerd worden. Ooit parkeerden de bewoners gewoon in de straat, maar toen betaald parkeren werd ingevoerd besloten velen, als kostenbesparing, hun auto in de voortuin te zetten. Toen dat formeel niet meer mocht werd door de gemeente voor de straat een tijdelijk gedoogbeleid geïntroduceerd. Wie zijn eigen grond al een tijdje gebruikte voor parkeren, mocht dat nog even blijven doen. Nergens werd geformuleerd wat tijdelijk betekent, dus was onduidelijk wanneer dat op zou houden. Tijdelijk lijkt dan ook inmiddels permanent te zijn. Nu worden de laatste jaren nogal wat panden in de straat verkocht aan vastgoedbazen die de voortuinen (nog altijd “bestemming tuin”) laten bestraten. Bij sommige huizen kunnen wel 5 auto’s staan en soms worden de plekken verkocht, verhuurd, of geleased aan derden. Het is de bewoners een doorn in het oog. Ze vragen de SDC om na te denken hoe de nog altijd tijdelijke gedoogsituatie kan worden beëindigd en ook hoe de gemeente ervoor kan zorgen dat de stukjes met bestemming tuin ook daadwerkelijk weer op tuinen gaan lijken.

Herinrichting / aanpassing Plantage Middenlaan en omstreken

Een bewoonster van Sint Jacob beklaagde zich over de te hoge stoep bij Sint Jacob. In het verlengde werd gevraagd hoe het staat met de beloofde opknapbeurt / herinrichting van de Plantage Middenlaan. Het bestuur liet weten dat het nog wel 5 jaar zal duren voor het gedeelte tussen Sarphatistraat en Plantage Kerklaan zal worden aangepakt. Wie weet kan nu wel alvast worden overwogen iets aan de hoogte van het trottoir te doen. De gemeente is wel van plan om het eerste stuk, vanaf het Wertheimpark tot aan de Plantage Kerklaan, begin volgend jaar aan te pakken. Er wordt nu getekend, en bewoners worden later geïnformeerd. Anders dan uitdrukkelijk beloofd zullen de grote, inmiddels wit gesausde, veiligheids-keien echter blijven liggen. Het bestuur liet weten dat er geen geld is voor de toegezegde alternatieve oplossingen.

Grondwaterstand Plantage

En dan werd er nog door een bewoner van de Doklaan op gewezen dat bij instanties bekend is dat de grondwaterstand in de Plantagebuurt, in het bijzonder de Plantage Middenlaan eerste stuk en de straten daaromheen, standaard zeer zorgwekkend hoog is. Het zorgt voor veel problemen met wateroverlast bij veel huizen. Zie bijvoorbeeld het kaartje op Amsterdam Rainproof. Een lange zoektocht had haar enige informatie opgeleverd, in het bijzonder dat er hier en daar wel over na werd gedacht door verschillende belanghebbenden (Artis, Hortus etc.), maar alles heel versnipperd en los van de gemeente. . Zij vroeg de SDC om hier aandacht aan te geven, in het bijzonder om ervoor te zorgen dat alle onderzoek, aandacht en eventuele maatregelen gecoördineerd zouden worden.

De SDC zal binnenkort zelf bepalen welke onderwerpen in een nabije toekomst op de agenda zullen worden gezet ter verdere bespreking binnen de SDC en ook met het Dagelijks Bestuur.
Alle vergaderingen van de SDC zijn openbaar, en vinden plaats in de Willem Kraanzaal in de Stopera. De planning en de agenda zijn te vinden op https://centrum.notubiz.nl/. De vergaderingen zijn op die site ook live te volgen via een stream, en ook naderhand terug te kijken.

Contact met leden van de stadsdeelcommissie, of leden van het bestuur van het stadsdeel kan via be­stuurs­on­der­steu­ning.sdc@am­ster­dam.nl.