De al enige tijd geleden aangekondigde herinrichting van de Czaar Peterstraat krijgt het komende jaar zijn beslag. Doel van de operatie is om in de smalle straat meer ruimte te creëren voor fietsers en ook de tram meer bewegingsvrijheid te geven. De herinrichting van de straat maakt deel uit van het project Binnenring, in het kader waarvan eerder ook al de Sarphatistraat en de Weteringschans werden getransformeerd tot fietsstraten.
Beeld: Gemeente Amsterdam
In de inmiddels al begonnen eerste fase van de werkzaamheden zijn Liander en Waternet bezig met het vernieuwen van de verouderde drinkwater- en gasleidingen aan de oneven kant van de straat. Naar verwachting zal het vervangen van kabels en leidingen begin augustus zijn afgerond. Parallel daaraan wordt komende zomer het fietspad aan de oneven zijde van de straat weggehaald om plaats te maken voor een nieuwe stoep.
Gedurende deze werkzaamheden blijft de Czaar Peterstraat bereikbaar voor noodzakelijk bestemmingsverkeer. Op de trambaan komen klaphekken om doorgaand verkeer te weren. Bij de kruising met de Oostenburgergracht staan verkeersbegeleiders die autoverkeer doorlaten voor de zorgcentra en voor winkels om te laden en lossen. Ook ander noodzakelijk verkeer kan door de Czaar Peterstraat blijven rijden.
Het meest ingrijpende onderdeel van de werkzaamheden vormt het vernieuwen we de trambaan die over de hele lengte van de straat tweebaans wordt en - halverwege – nog maar één halte krijgt. Om dat mogelijk te maken wordt tussen oktober 2025 en mei 2026 al het verkeer omgeleid. Van 27 oktober 2025 tot 20 april 2026 rijden er ook geen trams door de straat. De buurt blijft bereikbaar voor bestemmingsverkeer via de zijstraten. Als alles volgens planning verloopt is de herinrichting van de Czaar Peterstraat in de zomer van 2026 klaar.
(zie voor gedetailleerd informatie: www.amsterdam.nl/projecten/czaar-peterstraat)