Consultatie varianten Javabrug

Uit: Parool 19 april 2018

Uit: Parool 19 april 2018

Op maandag 23 januari 19:00 uur organiseert de gemeente in Pakhuis De Zwijger, Piet Heinkade 179,  een informatiebijeenkomst over de varianten voor de locatiekeuze van de Javabrug. De volgende dag, 24 april, is er om 19:00 uur een zelfde bijeenkomst in de Kromhouthal in Noord. Het gaat daarbij nog niet om een architectonisch ontwerp, maar alleen over de ligging van de fietsbrug en de opritten. In alle varianten wordt de kop Javaeiland doorsneden door een nieuwe gracht, de Djakartagracht, met beweegbare bruggen voor de recreatievaart, met name zeilboten. Er zijn twee hoogtevarianten: één die vanaf de kop Java omhoog gaat en met kronkels omhoog gaat en één waarbij de fietspaden aan weerszijden van de Schaeferbrug vanaf het hoogste punt van die brug al beginnen te stijgen en hoog langs het kopblok Java-eiland in een rechte lijn over het IJ gaat. Voor de oost-west ligging zijn er drie varianten: oost, midden en west. 
De variant midden met een gestrekte route lijkt voor de fietsers de meest aantrekkelijke. In alle varianten komen aan weerszijden liften voor voetgangers en daar kan ook een fiets in.
U ziet de zes varianten op www.amsterdam.nl/javabrug. Op deze pagina kunt u vanaf 23 april meepraten. U moet zich aanmelden voor de bijeenkomst van 23 april 19:00 uur in Pakhuis de Zwijger en van 24 april 19:00 uur in de Kromhoutha.l zijn er bijeenkomsten van 19.00 tot 22.00 uur. 

Na de zomer van 2018 beslissen college van B&W en gemeenteraad over de precieze locatie van de brug, de vormgeving en de aanbesteding. Daarna beslist de gemeenteraad definitief over de komst van de brug en stelt zij geld beschikbaar voor de bouw (het zogenaamde uitvoeringsbesluit). Ook moeten de architectonische en stedenbouwkundige uitgangspunten voor de brug worden bepaald. De brug is  naar verwachting in 2025 gereed.

Er wordt ook gestudeerd op de aansluiting op de Kattenburgertsraat, maar dat is bij deze inspraak nog niet aan de orde. Mogelijk komt er een extra onderdoorgang onder het spoor naast het bestaande viaduct.