Plan voor ligplaatsen Dijksgracht Oost nu echt in de ijskast

Het college van B&W heeft in mei besloten nu niet verder te gaan met het voornemen 40 ligplaatsen te creëren voor passagiersvaartuigen aan Dijksgracht Oost. Met dat besluit is ook de procedure voor het nieuwe bestemmingsplan definitief stop gezet. Dit alles is het gevolg van de uitspraak van de Raad van State in september 2024, nu bijna acht maanden geleden, waarmee het in 2019 ingestelde vaarbeleid van tafel werd geveegd. De argumentatie voor de nieuwe ligplaatsen was altijd gestoeld op dat vaarbeleid. Het is nog volstrekt onduidelijk hoe de gemeente vorm gaat geven aan een nieuw vaarbeleid en daarmee is er dan ook geen onderbouwing meer – voor zover die er was (zie de eerdere berichten op deze website) - voor de bouw van deze ligplaatsen. Als er eenmaal nieuw vaarbeleid is vastgesteld, en dat zou nog wel eens een tijd kunnen duren, kan het college opnieuw bezien of er dan concreet behoefte is aan nieuwe ligplaatsen in de stad en ook waar die zouden moeten komen. De Dijksgracht zou dan, wie weet, weer in beeld kunnen komen als mogelijke locatie.

Beeld: BO1018

De wethouder informeerde de raad over het besluit met een raadsinformatiebrief. Opmerkelijk is dat de eerste pagina van de brief juist net doet alsof er niets is veranderd en men nog steeds koerst op nieuwe ligplaatsen. Pas op pagina twee kan men lezen dat het plan nu toch echt – voorlopig - van de baan is.

Transportvaartuigen kunnen, net als voorheen, nog altijd aanmeren in de Dijksgracht Oost. Nu er geen nieuw bestemmingsplan komt zal overslag (het overzetten van materiaal van dekschuit naar dekschuit) niet zo maar zijn toegestaan. Als zou blijken dat overslag op die plek toch nodig is, dan kan de gemeente daarvoor een aparte omgevingsvergunning verlenen.

Het fiets-voetpad langs de Dijksgracht komt er wel. Dat staat los van de uitspraak van de Raad van State en ook los van het bestemmingsplan. De gemeente heeft de aanleg van het fietspad in de planning staan voor de komende winter.