De bus over de Eilandenboulevard moet in 2026 ook in de avonduren frequent blijven rijden. Met die uitspraak reageerde de Stadsdeelcommissie Centrum (SDC) half mei op het onlangs door het GVB gepubliceerde Jaarplan Vervoer 2026. In dat plan doet het Gemeentelijk Vervoerbedrijf een aantal voorstellen voor veranderingen in het lijnennet en de dienstregeling. Voor de Oostelijke Eilanden is de knip die het GVB wil aanbrengen in lijn 22 de belangrijkste wijziging. Vanwege de ontwikkeling van het gebied tussen de Spaarndammerbuurt en station Sloterdijk tot nieuwe stadswijk zal lijn 22 ten westen van CS steeds drukker worden, verwacht men. Daarom is besloten om die lijn voortaan te laten eindigen bij CS. Op het minder drukke traject ten oosten van het station wordt lijn 22 vervangen door de nieuwe lijn 42, maar die hoeft in de visie van het GVB na acht uur ’s avonds nog maar eens in het half uur te rijden.
Beeld: Erik Swierstra, GVB elektrische bus, licentie CC BY-SA 4.0
Bij de bespreking van het jaarplan toonden de leden van de SDC zich weinig gelukkig met dit voorstel. Het liefst zouden zij zien dat het GVB helemaal afzag van de knip, zo bleek uit de bijdragen van met name PvdA en GroenLinks, maar een bus die ’s avonds nog maar eens in het half uur rijdt is wat hen betreft volstrekt uit den boze. In nauwe samenspraak met het bestuur van het stadsdeel, werd ter plekke een advies geschreven waarin de SDC het stadsdeelbestuur verzoekt om zich in te zetten om de huidige route van buslijn 22 te behouden en om zich in ieder geval in te spannen voor het behoud van de bereikbaarheid van de Oostelijke Eilanden door een meer frequente busverbinding, mat name in de avonduren, dan die van lijn 42 in het huidige voorstel.