Stadsdeel Centrum

Bezwaren omwonenden tegen locatiekeuze Namenmonument afgewezen

Op 27 november heeft het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum groen licht gegeven voor de bouw van het Holocaust Namenmonument aan de Weesperstraat en de daarvoor benodigde kap van 25 bomen. Het Dagelijks bestuur volgt daarmee het advies van de Bezwaarschriftencommissie, die daar een half jaar aan had gewerkt.

De bezwaarmakers hebben nu zes weken de tijd om in beroep te gaan. Daarna is alleen nog een gang naar de rechter mogelijk.

Lees hier het Parool-artikel van 28 november over de afwijzing van de bezwaren.

Aanvraag monumentenstatus Werfterrein Koning William Hoogte Kadijk afgewezen

Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft het advies overgenomen van de gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van 25 september 2018 om het werfterrein van Koning William aan de Hoogte Kadijk niet aan te wijzen als gemeentelijk monument, omdat de opstallen een zeer geringe architectuurhistorische waarde hebben en de werf niet voldoet aan de selectiecriteria voor aanwijzing tot monument. Wel heeft de werf volgens de commissie in cultuurhistorisch opzicht zeldzaamheidswaarde en is stedenbouwkundig van belang. De commissie concludeert dat de hoge cultuurhistorische en stedenbouwkundige waarden van de werf als onderdeel van het beschermde stadsgezicht uitgangspunt kunnen zijn bij de toekomstige ontwikkeling van het complex.

De monumentenstatus is aangevraagd door de Wakkere Kadijkers via Buurtorganisatie 1018. De Wakkere Kadijekrs vrezen nu dat de uitgangspunten van de projectontwikkelaars vooral commercieel zullen zijn.

Tegen het besluit kunnen tot 19 december bezwaarschriften worden ingediend.

De Wakkere Kadijkers roepen de Kadijkenbewoners op om bezwaar te maken tegen het genomen besluit. U kunt de brief van de bestuurscommissie en de toelichting downloaden op https://wakkerekadijkers.weebly.com

Wanneer u bezwaar wilt maken en daarbij hulp nodig heeft, kunt u contact met de Wakkere Kadijkers opnemen.

Eilandenoverleg reageert op verwerking inbreng voor Gebiedsplan 2019

Het Eilandenoverleg heeft op 13 juni 2018 haar input geleverd voor het Gebiedsplan Centrum-Oost 2019 ( Lees hier onze eerdere bericht over het Gebiedsplan). Het Gebiedsteam Centrum-Oost stuurde een schriftelijke reactie op 8 november, bijna vijf maanden later, en het concept-Gebiedsplan 2019 verscheen ook op 8 november.

Het Eilandenoverleg is blij met de uitgebreide reactie van het gebiedsteam Centrum-Oost, maar er blijven nog teveel punten over om in de hoorzitting van de Stadsdeelcommissie van 20 november goed te kunnen bespreken. Daarom stuurt het Eilandenoverleg een schriftelijke reactie, o.a over de overmaat an microwoningen, de Oosterkerk, de Kattenburgerstraat en het behoud van twee tramhaltes in de Czaar Peterstraat.

Voor volgende jaren stelt het Eilandenoverleg een andere werkwijze voor: laat buurtgroepen in juni hun wensen inleveren voor wat er in het volgend jaar uitgevoerd of voorbereid moet worden, ongeacht of dit nu in het Gebiedsplan thuishoort of ergens anders en laat de gebiedsmakelaars en eventueel andere ambtenaren hierover in september/oktober overleggen met de buurtgroepen. Dan kan het resultaat van dat overleg nog worden meegenomen in het concept-Gebiedsjaarplan en in andere werkprogramma’s. De buurtgroepen hoeven dan in de hoorzitting van de Stadsdeelcommissie over het concept-Gebiedsplan alleen te reageren op de punten waarover ze met de ambtenaren geen overeenstemming hebben bereikt.

Lees hier de uitgebreide reactie van het Eilandenoverleg over de verwerking van haar inbreng.

Gebiedsplan 2019: PWO wil meepraten over herinrichting Plantage Middenlaan

Bewoners van de Plantage willen nauw betrokken worden bij de planvorming over de herinrichting van de Plantage Middenlaan. Dat is de belangrijkste wens in de schriftelijke inbreng voor het Gebiedsplan Centrum-Oost 2019 die het Plantage Weesperbuurtoverleg (PWO) begin november naar het stadsdeelbestuur Centrum heeft gestuurd.

De dringende wens om mee te mogen praten over de herinrichting van de Plantage Middenlaan  vloeit voort uit de frustratie van veel buurtbewoners over de gang van zaken tot nu toe. Ondanks de stellige bewering van de gemeente dat inspraak van de bewoners op prijs wordt gesteld, zijn de door hen aangedragen suggesties in de afgelopen twee jaar stelselmatig genegeerd. De bewoners maken vooral bezwaar tegen het voornemen van de gemeente om op het stuk Middenlaan tussen de Plantage Kerklaan en de Plantage Parklaan eenrichtingsverkeer in te voeren. Volgens hen zal dit een sterke toename van autoverkeer met zich meebrengen in niet voor doorgaand verkeer bedoelde, smalle straten zoals de Plantage Doklaan en de Nieuwe Kerkstraat.   

Niet alle wensen op het lijstje van het PWO zijn even controversieel. Zo wordt er gevraagd om meer aandacht voor de bestrating van straten en fietspaden met speciale aandacht voor de Nieuwe Kerkstraat, een voornemen dat ook in de gemeentelijke plannen is terug te vinden. Datzelfde geldt voor de wens om ondergrondse afvalcontainers in de buurt te plaatsen. Nieuw is een verzoek om openbare toiletten met daaraan gepaard een striktere handhaving van het verbod op wildplassen. Met name op de Schaduwkade aan de zijkant van de Hermitage is dit ’s zomers een groot probleem.

Zowel het concept-Gebiedsplan zelf als de wensenlijst van het PWO zullen in de hoorzitting van de stadsdeelcommissie van 20 november worden besproken.

Concept-gebiedsplan Centrum Oost 2019 verschenen. Hoorzitting 20 november

Stadsdeel Centrum laat in het Gebiedsplan 2019 zien wat de plannen zijn voor het komend jaar. Centrum Oost is de oostelijke helft van Amsterdam-Centrum.

Tegelijkertijd ligt een concept-gebiedsagenda ter bespreking over een langere periode: 2019-2022.

Een greep uit de plannen voor de Plantage en Weesperbuurt:

  • Knowledge Mile Wibautstraat-Weesperstraat- Valkenburgerstraat wordt stadspark

  • Herinrichting straten in de Plantagebuurt met eenrichtingverkeer en vermindering parkeerplaatsen

  • Besluitvorming over een ‘knip’ in de Weesperstraat

  • Vaststellen definitief ontwerp Nieuwe Kerkstraat tussen Amstel en Weesperstraat

  • Inventarisatie van locaties die geschikt zijn als ontmoetingsruimte voor bewoners(groepen)

De Oostelijke Eilanden krijgen een hoge prioriteit in een apart hoofdstuk met plannen gericht op de jeugd, welzijnswerk, groen en veiligheid (hfdst. 6). Er komt een nieuw buurtplatform voor overleg tussen stadsdeel en bewoners. Verder wordt ook genoemd:

  • Vergroening Hoogte Kadijk

  • Onderzoek opheffing parkeerplaatsen Kattenburgerstraat

  • Uitvoering fietsroute Dijksgracht-oost

  • Onderzoek haalbaarheid Czaar Peterstraat als fietsroute

  • Extra fietparkeerplekken Kadijksplein.

Lees hier het concept-Gebiedsplan Centrum Oost. Inspreken bij de stadsdeelcommissie is mogelijk op 20 november 20:00 uur, stadhuis. Aanmelden voor inspraak via: 020-2564366 tot uiterlijk de maandag voor de vergadering tot 16:00 uur.

Petersburgjournaal #09, november 2018

Uitgave Stadsdeel Centrum i.s.m. Stadgenoot.

  • Waar gebeurt wat?
    Reacties op de plannen om de twee tramhaltes in de Czaar Peterstraat te vervangen door één halte worden verwerkt in een Nota van Uitgangspounten die in 2019 verschijnt. Uitvoering op zijn vroegst in 2020.
    In november wordt de omgevingsvergunning aangevraagd voor de speeltuin Funenpark.
    Eind 2018 wordt de omgevingsvergunning verwacht voor de nieuwbouw op werfterrein Koning William aan de Hoogte Kadijk. Start bouw is gepland in april 2019.

  • Interview met Samatha Ruitenberg, organisator ‘Bruch en Spelen’, elke zondag vanaf 10:00 u in speeltuin Wittenburg.

  • Herinrichting Eilandenbouelevard en verslag overleg met bewoners over groene inrichting van het talud op 17 oktober.

  • Hoogspanningskabels onder de Eilandenboulevard.

  • Bewoners met ideeen / groenplan / Buurtplatform Oostelijke Eilanden voor overleg stadsdeel met bewoners en professionals / groenplan.

  • Rondleidingen Marineterrein / plannen Werkspoorhal / Zelfbouw op Oostenburg.

  • Interview met Thijs Timmers en Nadia Duin, eigenaren van Roest op Oostenburg.

Klik hier om het complete nummer te lezen.

Reactie bewoners en omwonenden op SPvE Zeeburgerpad-Centrum

Maar liefst 35 bewoners en omwonenden van Zeeburgerpad Centrum hebben een gezamenlijke zienswijze ingediend bij het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) voor het Zeeburgerpad-Centrum. Zie voor de inhoud van dit SPvE ons eerdere bericht van 10 september.

De bewoners zijn blij met de aanpassingen naar aanleiding van hun vorige reacties op de plannen, maar maken zich nog steeds ongerust dat het bestaande kleinschalige en gevarieerde karakter verloren gaat en een eenvormige, massieve bouwwand gaat ontstaan.
Ze dringen aan op gevarieerde bebouwing - ook qua hoogte - met daarin ook sociale huur en middeldure huur en ruimte voor kunstenaars. Ze willen wel meer levendigheid, maar vragen terughoudendheid met nog meer horeca vanwege geluidsoverlast.
Ze dringen aan op inpandig parkeren van auto’s en fietsen. Vanwege de veiligheid vragen ze voetpaden en fietspaden.

Hoofdpunt is hun bezwaar tegen een bouwhoogte van meer dan twaalf meter. Een enkel accent tot 16 meter is wel mogelijk, maar die zijn er nu al genoeg. Dit bezwaar wordt gedeeld door de bewoners van Cruquiuskade en Zeeburgerdijk.

Ze vragen om onderzoek naar de geluidsoverlast van treinen, gelet op de plannen van Prorail om het treinverkeer met 40-60 % te laten toenemen, ook in de nachtelijke uren.

Het plan heeft weinig aandacht voor de woonbootzijde. De bewoners willen dat tweelaagse arken worden toegestaan.

Tenslotte dringen ze aan op duurzaamheid als uitgangspunt bij de planvorming: een duurzame energievoorziening en vergroening. Lees hier de complete zienswijze.

Definitief Ontwerp herinrichting Amstel oostzijde vastgesteld

Op 16 oktober 2018 is het Definitief Ontwerp Herinrichting Amstel Oostzijde vastgesteld door het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Centrum.

Voor het autoverkeer geldt eenrichtingsverkeer (stad-in) en een snelheid van 30 km per uur. Fietsers kunnen in twee richtingen rijden. Er komt een fietsstrook van noord naar zuid. Er komen extra fietsparkeerplekken.

De parkeerplaatsen langs het water verdwijnen, ook de 16 tijdelijke parkeerplekken op de stoep. Er komt een wandelpad langs het water. En klassieke straatlantaarns.

Vergunningshouders kunnen hun auto parkeren in parkeergarage Ceres. Dit is ter compensatie van de 35 plekken die op straat verdwijnen.

Bomen krijgen royale boomvakken. Drie bomen met een slechte conditie worden vervangen.

De gemeente legt alvast op twee plekken ondergrondse afvalcontainers aan. Deze komen op de 'vleugels' van de Jan Vinckbrug (tussen huisnummers 101 -105)  en naast de bestaande containerlocaties voor papier en glas ter hoogte van de Nieuwe Kerkstraat.

Op 16 juli heeft een inspraakavond plaatsgevonden. Lees hier het verslag. Naar aanleiding daarvan en de schriftelijke reacties is een Nota van Beantwoording opgesteld. De inspraakreacties hebben aanleiding gegeven enkele wijzigingen in het voorlopig ontwerp. Deze zijn verwerkt in het definitief ontwerp. Download het definitief ontwerp hier.

De uitvoering tussen Nieuwe Keizersgracht en Nieuwe Kerkstraat start in februari 2019. Het deel tussen Nieuwe Kerkstraat en Nieuwe Prinsengracht start in mei 2019. Gereed: zomer 2019.

Stem voor plan watertuinen in de Nieuwe Keizersgracht

De kade van de Nieuwe Keizersgracht tussen Amstel en Weesperstraat aan de Hermitagezijde heeft een aanlegverbod. Alleen in het middenstuk is er een laad- en losplaats voor boten. Aan weerszijden van deze laad- en losplaats is ruimte voor drijvende tuinen over een totale lengte van ongeveer 100 meter.

De aanblik van de kade wordt met de drijvende tuinen weer groen. Voor de komst van de Hermitage was er een grasveldje en enkele bosschages.
Watertuinen zullen overtreding van het aanlegverbod tegengaan. Drijvende tuinen dragen bovendien bij aan verbetering van de luchtkwaliteit. Lees hier meer over het plan.

Dit plan is door buurtbewoner Dirk Jan Veldman ingebracht bij stadsdeel Centrum via ‘De Stem van Centrum’. Via een website kunnen bewoners een stem uitbrengen op ingediende bewonersinitiatieven. Bij voldoende positieve stemmen (meer dan 100) wordt het plan in de stadsdeelcommissie besproken. Er zijn al 50 positieve stemmen uitgebracht. U kunt het plan steunen door hier te klikken en het duimpje omhoog onder het plan ‘Watertuinen’ aan te klikken.

Verzoek buurt 'Maak Weesperstraat 30 km-weg' 18 september in Stadsdeelcommissie

Het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) vraagt samen met Wijkcentrum d’Oude Stadt aan de gemeente en stadsdeel Centrum om van de Valkenburgerstraat en Weesperstraat een 30 km-weg te maken, ten gunste van de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid.

In eerste instantie is dit verzoek door het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum afgewezen, maar er is wel toegezegd dat dit verzoek betrokken zal worden bij een onderzoek dat door de gemeenteraad is gevraagd om tot afwaardering van deze en andere autocorridors te komen. De buurt vindt dat het stadsdeel daar niet op moet wachten en stelt dit verzoek op dinsdag 18 september aan de orde in de Stadsdeelcommissie Centrum. De initiatiefnemers roepen de bewoners op de vergadering van de Stadsdeelcommissie bij te wonen. Die is om 20:00 uur in de Boekmanzaal op het Stadhuis.

Hoe kinderen verdwijnen van de Oostelijke Eilanden

Het Eilandenoverleg heeft een notitie gestuurd naar het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum over de verkamering van grote woningen op de Oostelijke Eilanden en de overmaat aan starterswoningen in de nieuwbouw op Oostenburg en de Kadijken.

Woningcorporatie De Key, de grootste verhuurder op de Oostelijke Eilanden, verhuurt vrijkomende woningen uitsluitend nog aan starters met vijfjaarscontracten. Na vijf jaar moeten ze hun woning verlaten en dan komen er weer nieuwe starters onder de 27 jaar. Grote woningen van vier of meer kamers worden per kamer verhuurd aan jonge starters voor bedragen van meer dan € 400 per kamer. Voor gezinnen met kinderen is dus geen plaats. Ook niet voor ouderen in voor hen geschikte vrijkomende woningen.

In de nieuwbouw op Oostenburg en de Kadijken worden in de sociale huur voor het overgrote deel microwoningen voor starters gebouwd; geen enkele woning die geschikt is voor een gezin. Op Oostenburg komen in totaal 1600 nieuwe woningen, even veel als er nu op Wittenburg en Oostenburg samen staan. Dit dreigt een wijk zonder kinderen te worden.

De overmaat aan steeds wisselende starters is slecht voor de sociale cohesie en met dit beleid zal het aantal kinderen op de Oostelijke Eilanden op den duur sterk teruglopen, wat niet alleen leidt tot een dooie wijk, maar ook tot problemen voor de scholen en kindervoorzieningen. Het beleid van De Key beperkt ook de mogelijkheden voor ouderen om naar een meer geschikte woning te verhuizen in de eigen wijk.

Het Eilandenoverleg vraagt stadsdeel en gemeente om met de corporaties tot nieuwe afspraken te komen om deze ontwikkeling te keren.

Lees hier de complete notitie van het Eilandenoverleg.

7 juni 19:00 uur Buurtschouw Wittenburg / 11 juni 19:00 u Buurtschouw Kattenburg

Stadsdeel Centrum  organiseert samen met woningcorporaties twee schouwen, waarbij buurtbewoners kunnen meelopen en punten van aandacht in de openbare ruimte kunnen aanwijzen en toelichten, ook punten die te maken hebben met veiligheid. De schouw duurt maximaal twee uur.

Tijdens de schouw wordt ook de vorige schouwverslagen doorgenomen en gecheckt of het probleem is verholpen. De zaken die worden genoemd tijdens deze schouw worden genoteerd en opgenomen in het schouwverslag.

Donderdag 7 juni 19:00 u Schouw Wittenburg. Vertrekpunt Buurthuis De Witte Boei.

Maandag 11 juni 19:00 u Schouw Kattenburg. Vertrekpunt Buurthuis De Witte Boei.

U kunt zich voor de schouw aanmelden via k.lauterslager@amsterdam.nl en u kunt zich ook op de mailinglist laten zetten voor volgende schouwen.

Groot artikel in Trouw over situatie Oostelijke Eilanden na schietpartij

In het dagblad Trouw van 26 mei is een uitgebreid artikel verschenen over de schietpartij, hoe dit op de Oostelijke Eilanden is ervaren en wat er voor acties uit zijn voortgekomen. Titel: 'Een gewone buurt waar iets vreselijks gebeurt'.
​​​​​​​Verslaggever Hanne Obbink heeft minutieus onderzoek gedaan. Hij interviewde onder meer Dock-manager Frank van den Hoff, stadsdeelbestuurder Roeland Rengelink, gemachtigde namens de burgemeester Nelleke Hendriks, voorzitter Eilandenoverleg Bart Uitdenbogaart en Moon Rijven van de werkgroep Buurt op de Kaart.

Lees hier het compete Trouw-artikel.

Coalitieakkoord 2018-2022 is klaar. Nieuw DB stadsdeel Centrum

Op 24 mei hebben GroenLinks, D66, PvdA en SP hun coalitieakkoord gepresenteerd. Titel: "Een nieuwe lente en een nieuw geluid'.
Interessante punten voor postcodegeied 1018: inzet op jongerenwerk, meer zeggenschap voor bewoners over veiligheid in hun buurt, 33 % sociale huur bij nieuwbouw, wanneer in een buurt (= een van de 22 gebieden in Amsterdam) het percentage sociale huur onder de 45 % daalt, dan is liberalisatie van corporatiewoningen in idie buurt niet mogelijk, netwerken in de buurten versterken doo meer ontmoetingsruimten. Amsterdam wordt autoluw. Beleidsstukken krijgen standaard een participatieparagraaf.

Enquete stadsdeel Centrum: wat moet de gemeente als eerste aanpakken?

In verband met het te maken Gebiedsplan Centrum-Oost 2019 vraagt het stadsdeel de mening van bewoners en ondernemers over verschillende onderwerpen. In de uitnodoging schrijft het stadsdeel:

Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. De reacties die we via de enquête ontvangen, gebruiken we om de gebiedsagenda 2019 t/m 2022 en de gebiedsplannen voor 2019 te maken.
Tijdens het invullen kunt u altijd terug naar eerder gegeven antwoorden, door op de 'vorige' knop te drukken. Klik hieronder op de link om de vragenlijst op te starten.

Start de enquête


Overlast op en rondom het water? Vul de enquete in!

Onderstaand de uitnodiging van de gemeente voor een enquete over overlast op en rondom het water in stadsdeel Centrum.

Geachte heer/mevrouw,

Op sommige plekken in stadsdeel Centrum ervaren bewoners en ondernemers overlast op en rondom het water. Het stadsdeel wil graag meer inzicht in de aard en de beleving van deze overlast en heeft aan Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS; het onderzoeksbureau van de gemeente Amsterdam) gevraagd om daar onderzoek naar te doen.

In 2017 heeft u meegedaan aan de buurtenquête van stadsdeel Centrum. U heeft toen uw e-mailadres achtergelaten om nog eens te worden benaderd voor informatie of vragen. Vandaar dat we u een aantal vragen willen stellen om te kijken of u in één van de overlastgebieden woont of een onderneming heeft, of u in dat gebied overlast ervaart op of rondom het water en of u daarover verder zou willen praten in een groepsgesprek. Het invullen van de vragen duurt slechts enkele minuten. Invullen kan tot en met dinsdag 22 mei 2018.

U kunt de vragenlijst invullen via onderstaande link:

Start onderzoek

Als de onderzoekslink niet werkt kunt u ook de onderstaande tekst in de adresbalk van uw internetbrowser plakken:
https://v45.os-surveys.nl/mrIWeb/mrIWeb.dll?I.Project=O18135&wachtwoord=FY543R

Terrasvergunning restaurant Entrepot geweigerd

De gemeente heeft de aangevraagde terrasvergunning voor restaurant Entrepotdok (Entrepotdok 7) geweigerd. Lees hier het besluit. De gemeente noemt in de argumentatie ook dat het hier gaat om een zeer rustig deel van het Centrum dat gekenschetst kan worden als een woongebied. Dat is precies wat de omwonenden in hun bezwaar hadden aangegegeven. Zie ons eerdere bericht van 22 maart.

Er lopen nog bezwaren tegen de late openingstijden van 1 uur door de week en 3 uur in het weekend. De bewoners bepleiten 23:00 uur als sluitingstijd. Bij een latere sluitingstijd veroorzaken vertrekkende gasten vooral in de zomer veel geluidsoverlast.

Definitieve versie Gebiedsplan Centrum-Oost 1018 verschenen en monitor 2017

In het Gebiedsplan 2018 Centrum-Oost staat wat de gemeente in 2018 doet buiten het reguliere werk in Centrum-Oost - dat is het gebied tussen Leidsegracht, Kloveniersburgwal en spoorlijn.

Over de concept-versie is in de periode oktober-december inspraak geweest. Die heeft op enkele punten tot bijstelling geleid. Het is nu bijvoorbeeld duidelijk dat in 2018 begonnen wordt met de aanleg van het fietspad Dijksgracht-Oost.
Op blz. 26 is een passage toegevoegd naar aanleiding van de schietpartijen op de Oostelijke Eilanden.

Tegelijk met het Gebiedsplan 2018 is de uitvoeringsmonitor van het Gebiedplan 2017 verschenen. Daarin staat in hoeverre de voornemens van 2017 uitgevoerd zijn. 
De aanleg van voetgangersoversteken in de Kattenburgerstraat is uitgesteld omdat de aanleg niet mag samenlopen met de herinrichting van de Eilandenboulevard.
De fietsoversteken Cruquiuskade zijn vertraagd wegens discussie over een tweerichtingfietspad.
Het ruimtelijk kader Zeeburgerpad wordt in de eerste helft 2018 vrijgegegevn voor inspraak.
De ontwikkeling van een bestemmingsplan Dijksgracht-Oost waarin een nachtstalling voor rondvaartboten mogelijk wordt gemaakt is uitgesteld in afwachting van duidelijkheid over ontwikkeling Marineterrein en Oosterdok.

Woningbouwplan op werfterrein Koning William, Kadijken

Scheepswerf William (Hoogte Kadijk 145B) houdt ermee op. Ontwikkelaar Hubstudios gaat op het werfterrein een woongebouw op poten neerzetten van vijf verdiepingen. Bootservice Amsterdam realiseert een jachthaven voor kleine bootjes in het water van de Nieuwe Vaart met een werkplaats onder het woongebouw.

Op 12 februari kregen omwonenden de gelegenheid om de plannen te bekijken in het werfgebouw.
Hubstudios, een particuliere ontwikkelaar, gaat 80 sociale huurwoningen ontwikkelen voor starters. Daarvan zijn de meeste heel klein: 26 m2. De huur zal ca. € 650 bedragen. Huursubsidie is mogelijk vanaf 23 jaar. Ze worden aangeboden met een vijfjaarscontract.
Op de vijfde verdieping komen 10 ouderenwoningen die iets groter zijn, maar nog steeds erg klein: 40 m2. Die worden gerealiseerd in de middenhuur, ca. € 850. Ze hebben geen buitenruimte. Alle woningen zijn per lift bereikbaar.
Klik hier voor de plattegronden van het nieuwe werfgebouw
Belangstellenden voor de woningen kunnen zich zes maanden voor oplevering inschrijven.

Bootservice Amsterdam gaat geen boten verhuren, maar uitsluitend vaste ligplaatsen. Verder doen ze alleen onderhoud van de boten en ombouw naar elektrische aandrijving. Eigenaren die gaan varen kunnen hun auto op het terrein parkeren.
Er komt ook fietsparkeerruimte voor 80 fietsen op het terrein.
Bij de ingang komt een voorhuis met dienstwoningen. het ontwerp daavan is nog niet klaar. Er komt geen horeca.

Naar verwachting zullen de plannen medio mei ter visie worden gelegd, waarna belanghebbenden zes weken de gelegenheid hebben om zienswijzen in te dienen.

Op de Kadijken is de bewonersgroep 'Wakkere Kadijkers' actief geworden, die zich met de plannen gaat bezighouden.