Gemeente Amsterdam

Zienswijzen tegen bestemmingsplan Fibonacci-toren nog tot 16 januari mogelijk

Het ontwerp-bestemmingsplan voor de woontoren Fibonacci (20 verdiepingen, 62 meter, 243 woningen) aan de Panamalaan (hoek Cruquiuskade, pal tegenover de Sporenboogflat), ligt ter inzage. Bezwaar maken bij de gemeenteraad kan tot 16 januari 2019. Tegelijkertijd ligt een ontwerp-besluit hogere waarden Wet Geluidhinder ter visie, waartegen bezwaar mogelijk is bij het College van B&W..

Lees hier het bestemmingsplan. Meer details op www.ruimtelijkeplannen.nl ,zoeken op: FIBONACCI.

Lees hier de argumenten van de bewonersgroep PanamaCruquius tegen het plan. Het gaat daarin om het gebrek aan stedelijke functies in de plint, de overmaat aan piepkleine woningen, het gebrek aan kwaliteit vanwege de geluidsoverlast van weg en spoor, de schaduwwerking op de Sporenboogflat, de gebrekkige inspraak, maar vooral de bouwhoogte. Ondanks alle bezwaren is die alleen maar twee meter hoger geworden.

Vind je de toren ook te hoog, de (schaduw)effecten voor de buurt schadelijk, de informatie en inspraak onder de maat? Laat je horen voordat het te laat is!

Schriftelijke zienswijzen kunnen uiterlijk 15 januari worden gestuurd naar: per adres: de directeur van Ruimte en Duurzaamheid, Postbus 2758, 1000 CT Amsterdam, t.a.v. team Oost/Zuidoost, t.a.v. dhr. W. de Jongh. Voor het indienen van mondelinge zienswijzen ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan en/of het ontwerpbesluit hogere waarden, kan contact worden opgenomen met Ruimte & Duurzaamheid, team Oost/Zuidoost, dhr. W. de Jongh telefoonnummer 0624727368 en emailadres w.de.jongh@amsterdam.nl. Voor handige tips en advies hoe je eigen zienswijze in te dienen, mail: bewonersgroeppanamacruquius@gmail.com

Stichting Kunst en Cultuur Centrum binnen een jaar opgeheven door stadsdeel Centrum

De NRC van 13 december bericht dat de Stichting ‘Kunst en Cultuur Amsterdam Centrum’ al binnen jaar de nek is omgedraaid door stadsdeel Centrum.

Op 8 juni van dit jaar vond de feestelijke oprichting plaats van de nieuwe stichting. Lees hier ons nieuwsbericht daarover.

Het College noemde de nieuwe stichting ‘een toonbeeld van burgerinitiatief’. Nu stopt de subsidie. Organisaties en personen die in aanmerking willen komen voor subsidie dienen zich vanaf 1 januari tot de gemeen te wenden. Een ingewikkelde procedure, zonder de spontaniteit en korte lijntjes die de Stichting en voorheen de werkgroepen per buurt boden. De Stichting heeft daarom besloten om zichzelf op te heffen. Lees hier hun persbericht.

In de brief van het stadsdeel wordt als reden gegeven dat de regeling strijdig was met de verordening op het lokaal bestuur. Het stadsdeel mag zijn bevoegdheid niet overdragen aan een private rechtspersoon.

Tot 1 januari kan de Stichting nog nieuwe aanvragen in behandeling nemen, ook die voor 2019. Die sturen zij dan voorzien van advies door naar het stadsdeel. Zie dossier Werkgroep Kunst en Cultuur.

Na 1 januari 2019 moeten aanvragen ingediend worden bij het stadsdeel. lees hier de subsidieregeling

Lees hier het hele artikel uit de NRC van 13 december 2018.

Resultaat raadsadres Eilandenoverleg en PWO: verkoop Oosterkerk opgeschort

Op 5 december vergaderde de gemeenteraadscommissie Kunst, Diversiteit en Democratisering (KDD) over het raadsadres van het Eilandenoverleg en PWO waarin verzocht wordt om de Oosterkerk niet te verkopen aan Stadsherstel, maar het pand in gemeentebezit te houden en de het beheer door de Stichting Oosterkerk te laten voortzetten.

Jeroen Verhulst heeft namens de indieners ingesproken en daarbij vooral gewezen op het coalitieakkoord, dat een breuk betekent met het beleid van het vorige college: gemeentelijk vastgoed niet verkopen, maar ten goed laten komen aan maatschappelijke functies en ontmoetingsruimte op buurtniveau. Lees hier zijn tekst.

Diverse raadsleden benadrukten het belang van continuering van het gebruik door de buurt tegen lagen kosten. Dat is bij Stadsherstel niet gegarandeerd.

Wethouder Touria Meliani (GroenLinks) gaf tot besluit aan dat zij de verkoop opschort en dat zij nu eerst een gesprek wil voeren met de Stichting Oosterkerk.

Verkeersonderzoek Weesperstraat en Kattenburgerstraat 13 december in raadscommissie MLD-Verkeer

De gemeenteraad heeft bijna een jaar geleden bij de vaststelling van het Beleidskader Verkeersnetten bij motie gevraagd om in overleg met betrokken (bewoners)organisaties te onderzoeken of de Weesperstraat verkeersluwer en aantrekkelijker gemaakt kan worden. Tegelijkertijd vroeg de gemeenteraad om een onderzoek naar de kruising Prins Hendrikkade - Valkenburgerstraat en in dat verband ook te bezien of de Kattenburgerstraat - nu ‘Plusnet-corridor Auto’ afgewaardeerd kan worden naar een gewone straat.

Op 13 december komen beide onderzoeken als agendapunt 20 aan de orde bij de gemeenteraadscommissie MLD, onderdeel verkeer. Lees hier alle stukken (klik op rood pijltje achter agendapunt 20). De vergadering is om 9:00 uur in de commissiezaal van het stadhuis.

In het rapport over de Weesperstraat zijn varianten onderzocht van verkeersmaatregelen en hun effecten op de omgeving, met een indicatie van de gevolgen voor geluidshinder en luchtkwaliteit.

Er is onder meer gekeken naar een knip ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht en knip bij het Rhijnspoorplein. Interessant is dat een variant met knip ter hoogte Nieuwe Keizersgracht gekombineerd is met knips in de Anne Frankstraat, Entrpotdok, Hoogte Kadijk en Kattenburgergracht.

Helaas levert al dit onderzoek volgens de conclusies in de voordracht van B&W vrijwel niets op:

  • de variant met 2x1 rijstroken op de Weesperstraat leidt niet tot substantieel minder autoverkeer;

  • De onderzochte knipvarianten verminderen het autoverkeer op de Weesperstraat wel substantieel, maar de knipvarianten zorgen voor het uitwijken van het autoverkeer naar de omliggende woonstraten die daar niet geschikt voor zijn. Om dit te voorkomen is ook een knipvariant beschouwd waarbij aanvullende knippen in het omliggende deel van het autonetwerk zijn aangebracht;

  • De knipvarianten zorgen voor een zodanige verschuiving van het autoverkeer dat het functioneren van andere delen van het autonetwerk (verder) onder druk komen te staan. Het autonetwerk is op dit moment niet geschikt voor deze varianten. Het zal opnieuw, in een grotere samenhang, bekeken worden in het kader van de Agenda Autoluw.

Uit het onderzoeksrapport naar het kruispunt Prins Hendrikkade blijkt volgens B&W dat afwaardering van de Valkenburgerstraat en de Kattenburgerstraat door het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur nu niet mogelijk is, omdat de intensiteiten voor het autoverkeer op met name de Valkenburgerstraat dan nog steeds te hoog zijn voor een duurzaam veilige 30km/uur-straat.

Bewonersgroep PanamaCruquius: dien zienswijzen in tegen Fibonacci-plan

Projectontwikkelaar VORM is bijna rond met de gemeente over nieuwbouwtoren 'Fibonacci' met 243 merendeels zeer kleine woningen (zonder balkons) met 24 parkeerplaatsen, 62 meter hoog (18 verdiepingen), op de hoek van de Cruquiuskade en de Panamalaan. Hier stonden twee huizen met in de tuin kippen, geiten en een pony. De grond is gekocht van NS.

De bewoners van het Sporenboogblok aan de andere kant van het spoor in Het Funenpark, verenigd in de bewonersgroep PanamaCruquius hebben zowel bij stadsdeel Oost als stadsdeel Centrum tevergeefs bezwaar tegen het enorme gebouw met zo'n hoge toren. Daarmee verdwijnt hun uitzicht. De bewoners van het nieuwe gebouw kijken zo in hun huiskamers en dakterrassen. Het kan parkeer- en verkeersoverlast opleveren en de bewoners zijn bang voor het klankkasteffect dat het spoorweglawaai zal verergeren.

Ontwikkelaar VORM heeft de plicht om omwonenden te informeren over "hun" ontwerpbestemmingsplan. Daarvoor organiseren ze een informatie-avond, waarschijnlijk op dinsdag 18 december 2018 van 18:00-20:00 uur, in Studio Zeeburg, Zeeburgerpad 58.
VORM zal hier zelf in de buurt een uitnodiging voor sturen, maar we raden aan deze datum alvast te noteren.

De gemeente legt het ontwerp-bestemmingsplan vanaf volgende week gedurende zes weken ter inzage. De bewonersgroep roept op om zienswijzen tegen het plan in te dienen. Zij stellen hiervoor een format op. Lees hier het bestemmingsplan.

Gemeentevoorstel locaties ondergrondse afvalcontainers Oostelijke Eilanden

Op 28 november heeft de gemeente tijdens een inloopavond in de Oosterkerk de locaties getoond waar op Kattenburg, Wittenburg, Oostenburg en de Czaar Peterbuurt de ondergrondse vuilcontainers geplaatst gaan worden.

De Oostelijke Eilanden zijn het eerste deel van een groter gebied in stadsdeel Centrum dat overstapt op ondergrondse afvalinzameling. Uiteindelijk worden in het gehele postcodegebied 1018, van de Oostelijke Eilanden tot de Amstel, ondergrondse containers geplaatst. Nadat in een buurt containers zijn geplaatst, komen de vaste ophaaldagen te vervallen en worden er geen losse zakken meer ingezameld.

De gemeente verzamelt op dit moment de reacties op de voorgestelde locaties en zal na verwerking met een aangepast voorstel komen. Dat wordt begin 2019 bestuurlijk vastgesteld. Daarna kunt u formeel bezwaar maken. In het voorjaar van 2019 volgt dan het definitieve besluit van het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Centrum. In de loop van 2019 worden de containers geplaatst.

Op 12 december bespreekt het Eilandenoverleg de locatievoorstellen.

Klik hieronder de kaarten per deelgebied aan met de containerlocaties. Klik om ze te bekijken.

Tweede Kamer stelt minister vragen over Marineterrein

De Tweede Kamer wil dat de onderhandelingen tussen de gemeente Amsterdam en Defensie over de verdeling van het Marineterrein stilgelegd worden totdat haar vragen beantwoord zijn over nut en noodzaak van handhaving van Defensie op het Marineterrein en over de financiele gevolgen hiervan.

Defensie wil nu het terrein niet per 1 januari openstellen voor publiek en eerst het voortgangsoverleg van 16 januari 2019 afwachten.

Lees hier het Parool-artikel van 28 november 2018.

Bezwaren omwonenden tegen locatiekeuze Namenmonument afgewezen

Op 27 november heeft het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum groen licht gegeven voor de bouw van het Holocaust Namenmonument aan de Weesperstraat en de daarvoor benodigde kap van 25 bomen. Het Dagelijks bestuur volgt daarmee het advies van de Bezwaarschriftencommissie, die daar een half jaar aan had gewerkt.

De bezwaarmakers hebben nu zes weken de tijd om in beroep te gaan. Daarna is alleen nog een gang naar de rechter mogelijk.

Lees hier het Parool-artikel van 28 november over de afwijzing van de bezwaren.

Aanvraag monumentenstatus Werfterrein Koning William Hoogte Kadijk afgewezen

Het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum heeft het advies overgenomen van de gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van 25 september 2018 om het werfterrein van Koning William aan de Hoogte Kadijk niet aan te wijzen als gemeentelijk monument, omdat de opstallen een zeer geringe architectuurhistorische waarde hebben en de werf niet voldoet aan de selectiecriteria voor aanwijzing tot monument. Wel heeft de werf volgens de commissie in cultuurhistorisch opzicht zeldzaamheidswaarde en is stedenbouwkundig van belang. De commissie concludeert dat de hoge cultuurhistorische en stedenbouwkundige waarden van de werf als onderdeel van het beschermde stadsgezicht uitgangspunt kunnen zijn bij de toekomstige ontwikkeling van het complex.

De monumentenstatus is aangevraagd door de Wakkere Kadijkers via Buurtorganisatie 1018. De Wakkere Kadijekrs vrezen nu dat de uitgangspunten van de projectontwikkelaars vooral commercieel zullen zijn.

Tegen het besluit kunnen tot 19 december bezwaarschriften worden ingediend.

De Wakkere Kadijkers roepen de Kadijkenbewoners op om bezwaar te maken tegen het genomen besluit. U kunt de brief van de bestuurscommissie en de toelichting downloaden op https://wakkerekadijkers.weebly.com

Wanneer u bezwaar wilt maken en daarbij hulp nodig heeft, kunt u contact met de Wakkere Kadijkers opnemen.

Eilandenoverleg en PWO sturen raadadres: Verkoop de Oosterkerk niet!

De Oosterkerk is met zijn vele gratis toegankelijke concerten en tentoonstellingen een belangrijke, want laagdrempelige, culturele voorziening voor de buurt. De kerk wordt ook gebruikt voor belangrijke buurtbijeenkomsten zoals de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie, afscheidsceremonies en vrijheidsmaaltijden en is daarbij een belangrijke factor voor verbinding in de buurt. Er zijn in postcodegebied 1018 geen andere ruimten die groot genoeg zijn en betaalbaar voor dergelijke bijeenkomsten.

Eerst stadsdeel Centrum en daarna de centrale stad zijn al elf jaar bezig om de Oosterkerk te verkopen, zeer tegen de zin van de buurt. De laatste jaren is Stadsherstel in beeld als koper.

Het Coalitieakkoord van het nieuwe College van B&W slaat echter een andere koers in: gemeentelijke vastgoed niet verkopen en ruimte bieden aan ‘zachte krachten’, waarbij maatschappelijke publieke doelstellingen leidend zullen zijn.

Eilandenoverleg en PWO vragen de gemeenteraad om dit te concretiseren door de Oosterkerk niet te verkopen en de Stichting Oosterkerk in staat te stellen om het beheer en de huidige programmering voort te zetten, inclusief gebruik voor buurtfuncties.

Lees hier het complete raadsadres.

Reactie bewoners en omwonenden op SPvE Zeeburgerpad-Centrum

Maar liefst 35 bewoners en omwonenden van Zeeburgerpad Centrum hebben een gezamenlijke zienswijze ingediend bij het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE) voor het Zeeburgerpad-Centrum. Zie voor de inhoud van dit SPvE ons eerdere bericht van 10 september.

De bewoners zijn blij met de aanpassingen naar aanleiding van hun vorige reacties op de plannen, maar maken zich nog steeds ongerust dat het bestaande kleinschalige en gevarieerde karakter verloren gaat en een eenvormige, massieve bouwwand gaat ontstaan.
Ze dringen aan op gevarieerde bebouwing - ook qua hoogte - met daarin ook sociale huur en middeldure huur en ruimte voor kunstenaars. Ze willen wel meer levendigheid, maar vragen terughoudendheid met nog meer horeca vanwege geluidsoverlast.
Ze dringen aan op inpandig parkeren van auto’s en fietsen. Vanwege de veiligheid vragen ze voetpaden en fietspaden.

Hoofdpunt is hun bezwaar tegen een bouwhoogte van meer dan twaalf meter. Een enkel accent tot 16 meter is wel mogelijk, maar die zijn er nu al genoeg. Dit bezwaar wordt gedeeld door de bewoners van Cruquiuskade en Zeeburgerdijk.

Ze vragen om onderzoek naar de geluidsoverlast van treinen, gelet op de plannen van Prorail om het treinverkeer met 40-60 % te laten toenemen, ook in de nachtelijke uren.

Het plan heeft weinig aandacht voor de woonbootzijde. De bewoners willen dat tweelaagse arken worden toegestaan.

Tenslotte dringen ze aan op duurzaamheid als uitgangspunt bij de planvorming: een duurzame energievoorziening en vergroening. Lees hier de complete zienswijze.

Definitief Ontwerp herinrichting Amstel oostzijde vastgesteld

Op 16 oktober 2018 is het Definitief Ontwerp Herinrichting Amstel Oostzijde vastgesteld door het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Centrum.

Voor het autoverkeer geldt eenrichtingsverkeer (stad-in) en een snelheid van 30 km per uur. Fietsers kunnen in twee richtingen rijden. Er komt een fietsstrook van noord naar zuid. Er komen extra fietsparkeerplekken.

De parkeerplaatsen langs het water verdwijnen, ook de 16 tijdelijke parkeerplekken op de stoep. Er komt een wandelpad langs het water. En klassieke straatlantaarns.

Vergunningshouders kunnen hun auto parkeren in parkeergarage Ceres. Dit is ter compensatie van de 35 plekken die op straat verdwijnen.

Bomen krijgen royale boomvakken. Drie bomen met een slechte conditie worden vervangen.

De gemeente legt alvast op twee plekken ondergrondse afvalcontainers aan. Deze komen op de 'vleugels' van de Jan Vinckbrug (tussen huisnummers 101 -105)  en naast de bestaande containerlocaties voor papier en glas ter hoogte van de Nieuwe Kerkstraat.

Op 16 juli heeft een inspraakavond plaatsgevonden. Lees hier het verslag. Naar aanleiding daarvan en de schriftelijke reacties is een Nota van Beantwoording opgesteld. De inspraakreacties hebben aanleiding gegeven enkele wijzigingen in het voorlopig ontwerp. Deze zijn verwerkt in het definitief ontwerp. Download het definitief ontwerp hier.

De uitvoering tussen Nieuwe Keizersgracht en Nieuwe Kerkstraat start in februari 2019. Het deel tussen Nieuwe Kerkstraat en Nieuwe Prinsengracht start in mei 2019. Gereed: zomer 2019.

Overeenkomst procedure naamgeving Stadionplein en procedure locatie Namenmonument

Een bewoner van de Weesperstraat las in de NRC van 8 september een artikel over de procedurefouten rond de naamgeving van het Stadionplein. Het viel hem op dat de procedurefouten een opvallende gelijkenis hebben met die rond de locatie van het Namenmonument. Met verandering van slechts enkele woorden zou het artikel geschikt zijn voor het geval de gemeenteraad toch zou besluiten om een andere locatie te zoeken.

Opvallende overeenkomsten tussen de naamswijziging van het Stadionplein en de locatiekeuze van het Namenmonument zijn: 1. te enthousiaste ambtenaren, 2. te weinig stilgestaan bij zorgvuldigheid procedure, 3. foute en onhandige formuleringen, 4. een groeiende weerstand en 5. een ondertekende petitie. Ook in dit dossier was het "Van der Laan die het wilde". 

De vergellijking is gepubliceerd als ingezonden brief in de NRC van 6 oktober 2018. Lees hier het hele artikel..

Marineterrein: eerst overleg met Defensie, dan in 2019 nieuwe Nota van Uitgangspunten

Tijdens de bijeenkomst van Bureau Marineterrein ‘Bijpraten met de Buurt’ op 18 september heeft de gemeentelijke projectmanager, Marlene Rienstra, uitgelegd dat de gemeente nog in overleg is met Defensie welk deel van het terrein precies beschikbaar is voor ontwikkeling en welk deel Defensie zelf houdt. De hier afgedrukte blauwe stippellijn op de kaart is voorlopig de scheidslijn. De ondergrond met lichtroze blokken is het schetsplan van de gemeente voor het hele terrein van vóór juni 2018.

In december volgt een ‘GO - NO GO-besluit op bestuurlijk niveau en als dat goed afloopt wordt in de eerste helft van 2019 een nieuwe Nota van Uitgangspunten uitgewerkt, met inspraak en besluitvorming daarover in de tweede helft van 2019.

De gemeent en Bureau Marineterrein zijn nu al bezig om de wensen op te halen. Dan gaat bijvoorbeeld om meer wonen en minder bedrijven, behoud groen en maritieme functies, hoogbouw met mate. Lees hier het verslag van de bijeenkomst op 18 september.

Bekijk hier de hele presentatie van projectmanager Marlene Rienstra.

Eilandenoverleg reageert op Verkeersbesluit 'Snorfiets naar de rijbaan'

Het Eilandenoverleg reageert in een zienswijze van 23 september 2018 op het ontwerp-verkeersbesluit ‘Snorfiets naar de rijbaan’. Met ingang van 2019 wil de gemeente de meeste fietspaden binnen de ring A10 afsluiten voor snorfietsers. Die moeten dan naar de rijbaan met een helm op. Op bovenstaande kaart is te zien wat dit voor de Oostelijke Eilanden betekent. Op de rode fietspaden mogen geen snorfietsers meer komen. Op de groene fietspaden mogen snorfietsen nog wel rijden.

Het Eilandenoverleg vindt dat de fietspaden langs de Kattenburgerstraat, de Kattenburgergracht en de Oostenburgergracht vrijgemaakt moeten worden van snorfietsen, want de rijweg is hier breed genoeg.

Het fietspad langs de Sarphatistraat van de Hoogte Kadijk naar het Alexanderplein is slechts 1.70 m breed en erg druk. Hier worden snorfietsen ten onrechte wel toegestaan. Die kunnen beter over de Mauritskade geleid worden.

Snorfietsen worden verboden op de Pelikaanbrug en de onderdoorgang onder het Entrepotdok, maar niet op de Nijlpaardenbrug. Dit is erg onlogisch. Snorfietsen zouden wel onder het Entrepotdok moeten kunnen rijden en dan via Tussen Kadijken, Hoogte Kadijk en Buiten Kadijken en de Pelikaanbrug naar Wittenburg. Over de Overhaalsgang mogen ze niet rijden.

Het Eilandenoverleg maakt bezwaar tegen afsluiting van het fietspad langs Kattenburgerkade en Marinierskade voor snorscooters. Hiet liggen veel bergingen van de woningen, onder meer voor de Ravenwerf. Hoe moeten die anders bereikbaar blijven om de eigen snorscooter te stallen?

Lees meer over deze en andere bezwaren in de complete zienswijze.

Buurtbewoners zetten strijd tegen omvang nieuwbouw St. Jacob voort in hoger beroep

De omwonenden van Sint Jacob gaan in hoger beroep om te voorkomen dat de neiuwbouw op de plek van Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan te massaal wordt. De bewoners zijn niet tegen nieuwbouw, maar willen wel dat de gemeente het beschermd stadsgezicht serieus neemt. Ze eisen dat de gemeente de nieuwbouw opnieuw toetst, dat er een bouwlaag af gaat en dat er geen grote loggia’s en balkons rondom komen.

Ze vragen de buurtbewoners om hun rechtsgang financieel te steunen.Er is € 3.000 nodig. Daarvoor is een crowdfundingsactie opgezet onder het motto ‘Help de Plantage mooi te blijven’. Donaties kunnen gestort worden op bankrekening NL 65 INGB 0006 5262 71 t.n.v. Stichting Buurtorganisatie 1018 onder vermelding van ‘St. Jacob’.

Lees hier het beroepsschrift.

Kleine Wittenburgerstraat bij AH nog drie weken overdag afgesloten voor auto's

In de Kleine Wittenburgerstraat ter hoogte van het Albert Heijn-filiaal vinden vanaf 17 september  gedurende vier weken werkzaamheden plaats. Daardoor is er overdag tussen 9:00 en 16:00 uur geen doorgaand autoverkeer mogelijk op de Kleine Wittenburgerstraat.

De rijweg krijgt een zogenaamde asverspringing. Hierdoor kunnen auto’s die normaal niet langs de bevoorradingsvrachtwagens van de Albert Heijn konden rijden, er wel weer  langs. Gelijktijdig wordt ook het voetpad voor de Albert Heijn herstraat en wordt bij de ondergrondse vuilcontainers een extra betonput gegraven. Daar komt een ondergrondse kunststof vuilcontainer in plaats van de bovengrondse die er nu staat.

Het inrijdend autoverkeer kan overdag dan gebruik maken van de Grote Wittenburgerstraat waar tijdens de uitvoering verkeersbegeleiders  staan. In de avonduren is er wel weer inrijdend autoverkeer mogelijk  over de Kleine Wittenburgerstraat.

Neem voor vragen contact op met projectmanager Roy van Gelder, via email r.van.gelder@amsterdam.nl of op telefoonnummer 06 5130 1686.

Verzoek buurt 'Maak Weesperstraat 30 km-weg' 18 september in Stadsdeelcommissie

Het Plantage Weesperbuurt Overleg (PWO) vraagt samen met Wijkcentrum d’Oude Stadt aan de gemeente en stadsdeel Centrum om van de Valkenburgerstraat en Weesperstraat een 30 km-weg te maken, ten gunste van de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid.

In eerste instantie is dit verzoek door het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Centrum afgewezen, maar er is wel toegezegd dat dit verzoek betrokken zal worden bij een onderzoek dat door de gemeenteraad is gevraagd om tot afwaardering van deze en andere autocorridors te komen. De buurt vindt dat het stadsdeel daar niet op moet wachten en stelt dit verzoek op dinsdag 18 september aan de orde in de Stadsdeelcommissie Centrum. De initiatiefnemers roepen de bewoners op de vergadering van de Stadsdeelcommissie bij te wonen. Die is om 20:00 uur in de Boekmanzaal op het Stadhuis.

Stedenbouwkundig Programma van Eisen Zeeburgerpad ter visie t/m 17 oktober

Het Stedenbouwkundig programma van Eisen (SPvE) voor het Zeeburgerpad-Centrum ligt ter visie voor inspraakreacties, samen met een nieuw welstandskader. De stukken zijn te raadplegen via http://www.amsterdam.nl/zeeburgerpad/centrum 

De gemeente wil het gebied transformeren van werkgebied naar woon-werkgebied. Dat past niet in het geldende bestemmingsplan en daarom is een nieuw ruimtelijk kader nodig.
Na de vaststelling wordt het SPvE gebruikt als toetsingskader voor concrete bouwnitiatieven. 

Het plan gaat uit van maximaal 15 m bouwhoogte in maximaal vier lagen. Een vijfde bouwlaag is toegestaan op maximaal 45 % van het gebouwoppervlak. Op de kop en aan het eind bij het spoor is maximaal 12 meter toegestaan in maximaal drie lagen met een terugliggende vierde laag. Daarnaast zijn twee ondergrondse lagen toegstaan voor parkeren.

Minimaal 25 % van het terreinoppervlak moet bestemd blijven voor werkfuncties. De rest kan gebruikt worden voor wonen, maar niet op de begane grondverdieping. De horeca 4 vestiging op de kop past in het plan.

Er komt geen inspraakavond. Inspraakreacties kunnen t/m 17 oktober ingediend worden met vermelding 'Inspraakreactie concept SPvE Zeeburgerpad (Centrum)’. Per post: Gemeente Amsterdam, stadsdeel Centrum, gebiedsmanagement, t.a.v. dhr. C. Burzer, Postbus 202, 1000 AE Amsterdam. Of per e-mail aan: zeeburgerpadcentrum@amsterdam.nl.

Plantage Weesperbuurtvereniging in verzet tegen verkeersplannen Plantagebuurt

In een brief aan verkeerswethouder Sharon Dijksma vraagt de Plantage Weesperbuurtvereniging om een open overleg met de wethouder en stadsdeel Centrum over de verkeersplannen voor de Plantage Mideenlaan, Plantage Kerklaan en Plantage Parklaan. De bewoners van de Plantagebuurt zijn keer op keer tegen een muur gelopen bij de inspraak op de ambtelijke plannen en wijst daarom de voorgenomen 'gewone' inspraakavond af. Er moet nu eerst naar de buurt geluisterd worden.

Wat er fout is aan de plannen wordt uitgebreid beargumenteerd. De verkeersveiligheid verslechtert en er worden onnodig bomen gekapt. De buurt bepleit eenvoudiger en goedkopere oplossingen. Lees hier de complete brief van de Plantage Weesperbuurtvereniging..