Gemeente Amsterdam

Rechtbank Amsterdam wijst bezwaren tegen locatie Namenmonument af

Op 9 juli deed de rechtbank Amsterdam uitspraak in de bodemprocedure over de bezwaren van buurtbewoners tegen de bouw van het Namenmonument aan de Weesperstraat. Zij vinden het monument veel te groot voor deze plek en willen voorkomen dat 24 bomen ervoor gekapt worden. En er heeft geen inspraak plaatsgevonden over deze locatie.

De rechter veegde al die argumenten één voor één van tafel. De gemeente was helemaal niet verplicht om inspraak te organiseren en toch had het college van burgemeester en wethouder goed geluisterd naar de voor- en tegenstanders van het monument. Bovendien is er een groot politiek draagvlak: de gemeenteraad heeft tot twee keer toe unaniem ingestemd met de bouw.

De tegenstanders zijn teleurgesteld over deze uitspraak. Ze vinden dat de rechter wel erg gemakkelijk over de bezwaren tegen het gebrek aan inspraak heenstapt. Zij wilenl nu eerst de uitspraak bestuderen en dan een beslissing nemen over hoger beroep. Dat moet binnen zes weken worden aangetekend.

Lees hier de volledige uitspraak.

De gemeente verwacht in oktovber te kunnen beginnen met de bouw van het monument. Daarna gaat het nog minstens twee jaar duren voordat het monument klaar is.

Kapdreiging monumentale kastanjeboom Entrepotdok. Kom donderdag 11 juli 19:00 u naar 't Kromhout

De verzakte kademuur aan het Entrepotdok moet vervangen worden. Op donderdag 11 juli organiseert de gemeente om 19:00 uur een informatieavond in Museum ‘t Kromhout over de kadevernieuwing. Het lijkt erop dat al besloten is dat de reusachtige, monumentale en beeldbepalende kastanjeboom gekapt moet worden. Dat willen veel buurtbewoners voorkomen. Een oplossing zou zijn om de kademuur ter plaatse -die nog prima overeeind staat - te handhaven . Voor meer veiligheid zou aan de waterkant een stuk damwand kunnen worden aangebracht, eventueel verfraaid met baksteen. Dit stuit op een veto van Waternet in verband met de doorstroming. Het lijkt echter niet waarschijnlijk dat de doorstroming hiervan te lijden zou hebben. Formeel bezwaar maken is niet mogelijk. De enige mogelijkheid is druk uitoefenen op de gemeente om Waternet, waarin de gemeente vertegenwoordigd is, tot andere gedachten te brengen.

Kom donderdag 11 juli 19:00 uur naar ‘t Kromhout om te pleiten voor redding van de monumentale boom.

Lees hieronder de oproep van de Wakkere Kadijkers.

Bezwaar bewoners Nieuwe Prinsengracht tegen nieuwe verkeerscirculatie Amstel-oost

Bewoners van de Nieuwe Prinsengracht noordzijde hebben bij de gemeente bezwaar gemaakt tegen het nieuwe verkeerscirculatieplan voor het gebied tussen Amstel en Weesperstraat dat volgend voorjaar in werking moet treden. Om het sluipverkeer langs de Amstel Oostzijde te ontmoedigen en om gevaarlijke situaties met afslaand verkeer ter hoogte van café Lempicka tegen te gaan, wordt in het nieuwe plan de rijrichting langs een deel van Amstel Oostzijde omgedraaid. Gevolg is dat theater Carré en de winkels in de Nieuwe Kerkstraat dan alleen nog kunnen worden bereikt via de Nieuwe Prinsengracht. De bewoners vrezen dat de drukte van vooral taxi’s en vrachtauto’s op hun stuk gracht daardoor sterk zal toenemen. Tijdens een op 11 juni gehouden informatieavond pleitten de bewoners voor de mogelijkheid om Carré toegankelijk te maken via de Nieuwe Achtergracht. Die optie wordt nu onderzocht.

Plannen ProRail: fly-over en vrijkomend stuk grond Dijksgracht-Oost

ProRail en NS willen 40 % meer treinen laten rijden tussen CS en Muiderpoort. Doel is spoorboekloos rijden met 10-minutendiensten in elke richting. Om dat te realiseren is onder meer een fly-over nodig op het emplacement Dijksgracht achter Oostenburg.

Het Eilandenoverleg wil graag geluidsschermen langs het hele spoor, maar daaraan wil ProRail nog niet meewerken. Wel heeft het Eilandenoverleg zich mogen uitspreken over varianten voor de spoorligging. Gelukkig is de variant gekozen met de minste schade voor de buurt. Het Funenspoorblok krijgt de sporen niet dichterbij. 

Door de aanleg van de fly-over komt tussen het spoor en de Dijksgracht-oost in 2025 een stuk grond van NS vrij. De vraag hoe dit terrein te gebruiken komt aan de orde in het Eilandenoverleg van 10 september. Een optie is om er ruig groen gebied van te maken dat, net zoals nu, afloopt naar het water. Maar ook is denkbaar om te kiezen voor een meer parkachtige voorziening met sportveldjes, bijvoorbeeld tennisbanen zoals langs het spoor in het Westerpark. . Of moestuintjes of schoolwerktuinen.

In het eerste kwartaal van 2020 zullen het ontwerp Tracébesluit en de Milieu Effect Rapportage voor de fly-over voorgelegd worden, waarop belanghebbenden zienswijzen kunnen indienen.

Adviezen stadsdeel Centrum over afvalinzameling

Laat de vuilniswagen in Amsterdam-Centrum niet twee maar drie keer per week huisvuil ophalen; subsidieer stevige afvalzakken die bestand zijn tegen meeuwen en ongedierte; leg tuintjes aan rondom ondergrondse containers om te voorkomen dat daar afval gedumpt wordt. Dat zijn de meest opvallende van in totaal negentien adviezen die de stadsdeelcommissie Centrum in juni aan het stadsdeelbestuur uitbracht.

In een begeleidende notitie wijst de commissie op de vele klachten van bewoners over de aantasting van de leefbaarheid in hun buurt door zwerfvuil en uitpuilende afvalbakken en -containers. De commissie stelt met nadruk grote waardering te hebben voor de hard werkende medewerkers van de reinigingsdienst, maar wijt de problemen vooral aan de versnippering en het gebrek aan coördinatie bij de verantwoordelijke gemeentelijke diensten.

Stadsdeelbestuurder Mos noemde de notitie in een eerste reactie ‘een heel duidelijk signaal over de problematiek’. Hij zegde toe zo snel mogelijk uitsluitsel te zullen geven over de mogelijkheid om de adviezen uit te voeren.

Lees hier alle adviezen.

Mini-enquete BAC over inzameling bijzonder afval zoals klein chemisch afval

Michel van Wijk van Bewoners Amsterdam Centrum (BAC) is, samen met andere buurtbewoners, met de gemeente Amsterdam in overleg om mogelijkheden te onderzoeken voor het wegbrengen van bijzondere soorten afval dicht bij huis. Sinds de chemokar een paar jaar geleden uit het straatbeeld verdween, bestaat die mogelijkheid niet meer. Om bijzonder afval op een verantwoorde manier kwijt te raken kunnen Amsterdammers sinds de sluiting van het afvalpunt langs de Cruquiusweg alleen nog terecht op de Rozenburglaan in Oost en de Struisgasstraat in Noord. Klik hier voor gemeentelijke infomatie over klein chemisch afval. 

Om na te gaan of er behoefte is aan aanvullende inzamelvoorzieningen in de buurt, vraagt BAC uw antwoord op de volgende twee vragen: 

  • Voor welk type afval heeft uw huishouding behoefte aan andere, aanvullende manieren waarop u dit kunt afgeven en laten verwerken?
    Dus anders dan de nu beschikbare vuilniszakken, (ondergrondse) containers voor glas, papier, plastic/PET en herbruikbare kleding.

  • Kunt u, zo specifiek als mogelijk (maar wel kort) aangeven welke zaken of spullen u momenteel niet of moeilijk kwijt kunt?

 De vragen hebben betrekking op 'alle typen' huishoudelijk afval doch niet op grof vuil of bouwafval (container, laten ophalen of afvalpunt). De vragen hebben met name betrekking op zaken die bewoners momenteel bij het 'overige' huishoudelijk afval doen omdat zij er anders geen raad mee weten.

 Lezers van dit bericht kunnen hun reactie sturen naar mbvanwijk@live.nl

Weesperstraat en Wibautstraat: verkeersvermindering en schonere lucht met 30 km/u

Op 13 juni 2019 sprak Michel van Wijk in bij de Raadscommissie MLD-Verkeer over de Verkeersmaatregel Wibautas 30 km / uur: ‘een praktisch alternatief’. Een proef die snel te realiseren is en 25% minder verkeer door die straten laat gaan. Dat levert verbetering op van de luchtkwaliteit.

Michel van Wijk sprak in namens zo’n 25 bewonersorganisaties, onderwijsinstellingen en bedrijven langs de Wibautas (dat is Wibautstraat, Weesperstraat en Valkenburgerstraat).
Het instellen van een 30 km per uur tracé over de gehele Wibautas, betekent volgens verwachting van Verkeer & Openbare Ruimte van de gemeente Amsterdam een reductie van circa 25% van de verkeersintensiteit. Die 30 KM per uur vermindert het niet bestemmingsverkeer. Nu neemt het doorgaande verkeer deze ‘schijnbaar korte’ route dwars door de stad (van noord naar zuid of vice versa).

Na zijn inspraak merkten raadsleden op dat de politie nooit akkoord gaat met 30 km/u als de inrichting van deze vierbaans weg daar niet op afgestemd is. Normaal moeten eigenlijk alle verkeersborden, stoplichten etc. weg. Zelfs het asfalt moet vervangen door klinkers, aldus de ambtenaren. Michel van Wijk noemde een aantal aanpassingen die het wegbeeld drastich kunnen vferandern, bijvoorbeel bloembakken om de weg te versmallen en oplichtende borden al harder dan 30 km/u gereden wordt..

Bewoners in actie tegen verkeersoverlast Kattenburgerstraat

Het Parool publiceerde op 15 juni een groot artikel over de verkeersoverlast die de bewoners van de Kattenburegerstraat ervaren. De bewoners vrezen dat de overlast nog gaat toenemen door nieuwe knips en door toevoeging van een extra afslagvak onder het spoorviaduct Kattenburgerstraat als de fietsers gerbuik gaan maken van de nieuw aan te leggen fietsonderdoorgang naast het bestaande viaduct. Lees hier het Parool artikel.

Marlou Visser heeft op 13 juni namens de bewoners ingesproken in de gemeenteraadscommissie MLD-Verkeer. Ze kondigde acties aan en vroeg de commissieleden omin het kader van de Agenda Autoluw te streven naar vermindering van de overlast in plaats van herverdeling van de overlast. Lees hier de inspraaktekst.

Steun de actie tegen verkeersoverlast en teken de peititie op HTTPS://KATTENBURGERSTRAAT.PETITIES.NL/

Aanleg extra rijstrook Frans de Wollantstraat aansluiting Panamalaan 21-24 juni

In verband met de de verwachte verkeerstoename vanwege de bouw op Oostenburg-Noord wordt een extra rijstrook aangelegd op de Frans De Wollantstraat richting Panamalaan.

Van 21 t/m 24 juni is alleen uitgaand autoverkeer mogelijk via de Frans de Wollantstraat. De buurt inrijden kan dan alleen via het kruispunt Cruquiuskade - Czaar Peterstraat. Hinder van de nachtwerkzaamheden is niet uitgesloten.

Lees hier de informatiebrief van de gemeente.

Teken de petitie 'Kattenburgerstraat schoon en veilig'

Teken onderstaande petitie op https://kattenburgerstraat.petities.nl/

Op dinsdagavond 11 juni is er een actiebijeenkomst in buurthuis de Wite Boei, Kleine Wittenburgerstraat 101.
Op 13 juni 9:00 uur heeft het Buurtplatform spreektijd aangevraagd in de raadscommissie MLD-Verkeer in het Stadhuis.

Tekst van de petitie:

Wij

bewoners, omwonenden en gebruikers van de Kattenburgerstraat.

 constateren

  • dat er aandacht moet komen voor de nu al levensgevaarlijke verkeerssituatie in de Kattenburgerstraat in Amsterdam.

  • Er is teveel verkeer, teveel geluid, stankoverlast, ongezonde lucht en er wordt onverantwoord hard gereden.

  • Wij zijn bang dat het, door de plannen voor een autoluwe stad, nog drukker gaat worden in onze straat, dat willen wij niet.

 en verzoeken

minder verkeerslawaai en -viezigheid. Wij willen méér rust, schone lucht en veiligheid!

Funenhof genomineerd voor Amsterdamse Nieuwbouwprijs 2019

Elk jaar maakt de gemeente in december bekend wat het meest populaire nieuwbouwproject is in Amsterdam. Tot en met woensdag 12 juni kun je via de Nieuwbouwprijspagina op de website van !WOON stemmen op jouw favoriete Amsterdamse nieuwbouwproject. Er zijn tien projecten genomineerd. Het enige project in postcodegebied 1018 is het Funenhof (Blankenstraat 390) , dat verscholen ligt aan de rand van het Funenpark in de Czaar Peterbuurt. De architecten zijn Arons en Gelauf. Bekijk hier het project Een filmpje laat zien hoe de bewoners het project waarderen.

Het Funenhof is een modern kleinschalig hofje van 8 eengezinswoningen met een gemeenschappelijke binnentuin. Er is een directe toegang tot een groot park waar kinderen veilig op verkenning kunnen.

Er zijn twee typen woningen: Parkwoningen met tuin, woonoppervlakte 105 m2 met twee verdiepingen en 3 of 4 slaapkamers met uitzicht op het park en Hofwoningen met tuin en terras met een oppervlakte van 130 - 155 m2 met twee verdiepingen en 3 of 4 slaapkamers aan de binnentuin. De woningen hebben een houten luifel die zowel horizontaal als verticaal wordt toegepast. Hierdoor kan de gevel maximaal transparant blijven, zonder dat er al te veel inkijk ontstaat.

Aanvraag kapvergunning voor 21 bomen in 1018 vanwege veiligheid

De gemeente heeft op 22 mei bekendgemaakt dat 1796 bomen om veiligheidsredenen gekapt moeten worden op basis van inspectie van de helft van de 300.000 bomen in gemeentelijk beheer.. Daarvan staan er 21 in postcodegevbied 1018. Lees voor meer details https://bekendmakingen.amsterdam.nl/bekendmakingen/stadsdeel-centrum/2019/week-21/aanvragen/aanvraag/

De andere helft van de bomen wordt dit jaar nog onderzocht. Daarbij wordt een soortgelijk aantal te vervangen bomen verwacht.

De bomen waar het nu om gaat, zijn te bekijken op https://maps.amsterdam.nl. Daar staat een kaart met de titel ‘Vervangen bomen vanwege veiligheid Amsterdam’. Ook de omstreden kap van de monumentale kastanjboome aan het Entrepotdok naast de verzakte kade lijkt erin opgenomen.

Heeft u vragen over een boom bij u in de buurt, dan kunt u mailen naar bomen@amsterdam.nl. Vergeet hierbij niet het boomnummer te vermelden. Het boomnummer kunt u vinden op bovenvermelde kaart. Als u in uw mail aangeeft dat u graag telefonisch geïnformeerd wilt worden, geef dan ook uw contactgegevens door. Dan zult u zo spoedig mogelijk teruggebeld worden.

Dit is een kennisgeving. In een latere fase van de procedure kunt u een zienswijze indienen, of bezwaar maken. Bij een reguliere procedure geldt, dat een belanghebbende binnen 6 weken schriftelijk bezwaar kan indienen, nadat het besluit kenbaar is gemaakt aan de aanvrager. Bij een uitgebreide procedure kunnen zienswijzen worden ingediend, vanaf het moment dat een ontwerpbeschikking is gepubliceerd.

Op een andere kaart van https://maps.amsterdam.nl i is te zien dat in postcodegebied 1018 geen Canadese populieren gekapt worden. Dat gebeurt elders in Amsterdam wel op grote schaal vanwege het gevaar van vallende takken..

Vrijdag 17 mei: bus KAREL gaat in gesprek met bewoners 1018

‘Amsterdam spreekt 750X’ gaat op pad om met Amsterdammers in gesprek te gaan over de toekomst van de stad. Met elektrische bus KAREL toeren ze door buurten en staan stil op druk bezochte plekken. Vrijdag rijden ze de hele dag door 1018, Kadijken, Witteburg en sluiten af bij de Molen aan de Zeeburgerstraat.

 “750 Amsterdammers” is een project in het kader van het 750 jarige bestaan van Amsterdam in 2025 om met 750 Amsterdammers in gesprek te gaan, een dwarsdoorsnede van de Amsterdamse bevolking om zo een beter beeld te krijgen van hoe Amsterdammers de toekomst van hun stad zien.

Vragen als ‘wanneer voel jij je thuis?’ en ‘wat heb jij te zeggen in de stad?’, ‘hoe wil jij betrokken worden?’ passeren de revue. Als je bus KAREL ziet staan, kom dan langs voor een kopje koffie. Naast de gesprekken in KAREL organiseert ‘Amsterdam spreekt 750X’ nog meer activiteiten met bewoners om in kaart te brengen wat Amsterdammers nu van hun stad vinden en wat ze willen behouden en veranderen, onder het motto ‘Samen maken wij de stad!’.

Hoopvolle perspectieven na werkatelier herinrichting Plantage Middenlaan 16 april

Op 16 april vond het werkatelier plaats over de herinrichting van de Plantage Middenlaan, georganiseerd door de gemeente om buurtbewoners in de gelegenheid te stellen om mee te denken over alternatieven voor de herinrichting. Het gaat daarbij met name over het kruispunt Plantage Middenlaan-Plantage Kerklaan, waa rbredere, toegankelijke tramhaltes moeten komen. Bewoners en bewonersgroepen uit de Plantage oefenen al jaren scherpe kritiek uit op de gemeentelijke voorstellen, met name vanwege de invoering van eenrichtingverkeer voor auto’s op de Plantage Middenlaan. Dat levert veel extra verkeer op voor Plantage Kerklaan en Plantage Doklaan. De Fietsersbond is ontevreden omdat de situatie voor de fietsers verslechtert. Fietsers moeten samen met de auto op een veel te smalle rijweg rijden, terwijl er nu vrijliggende fietspaden zijn. Zie voor meer informatie het dossier Plantage Middenlaan op onze website.

Een tiental buurtbewoners en een vertegenwoordiger van de Fietsersbond Amsterdam namen deel aan het werkatelier. Vooraf waren de bewoners in de gelegenheid gesteld om alternatieven aan te dragen voor de ligging van de tramhaltes. Die alternatieven waren door de ambtenaren uitgewerkt; ze werden een voor een besproken. De meest alternatieven gaan uit van meerijden van de auto’s op de trambaan en allemaal gaan ze uit van tweerichtingverkeer voor auto’s. Een voorstel dat goed scoorde was een strengelhalte zoals in de Czaar Peterstraat. Andere voorstellen betroffen het laten verspringen van de haltes, bijvoorbeeld beide voor de kruising of nog verder uit elkaar.

Aan het eind kwam de samenhang met het Programma Autoluw ter sprake. Dit kan grote invloed hebben op de afweging van alternatieven, bijvoorbeeld als de Anne Frankstraat voor autoverkeer wordt afgesloten, wat serieus wordt overwogen. Over dit programma wordt pas aan in het najaar iets beslist. Ook worstelt de gemeente met het probleem dat onverwacht heel veel extra geld nodig is voor herstel van kades en bruggen. Allemaal factoren die er waarschijnlijk toe leiden dat er voorlopig niets gebeurt. En dat vonden veel bewoners een prettig vooruitzicht.

Blogger Marineterrein toont aan: argumenten Defensie om Marineterrein aan te houden zijn niet steekhoudend

Een onafhankelijke blogger over de herontwikkeling van het Marineterrein heeft een artikel gepubliceerd waaruit blijkt dat de argumenten van Defensie om het Marineterrein aan te houden niet steekhoudend zijn. Hij concludeert dit mede op basis van de documenten die hij na vier maanden van Defensie heeft ontvangen na een verzoek in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).

Defensie noemt twee argumenten om het terrein toch in bezit te houden:

  • Defensie heeft het terrein nodig voor terrorismebestrijding

  • Defensie heeft het terrein nodig als aantrekkelijke wervingslocatie

Beide argumenten worden door Kamerleden en Amsterdamse raadsleden in twijfel getrokken. Minister Bijleveld wil echter geen verdere toelichting geven op haar argumenten voor het aanhouden van een kazerne in het centrum van Amsterdam. Ondanks een motie die door een meerderheid van de Tweede kamer wordt aangenomen waarin om meer informatie wordt verzocht, legt de minister tot op de dag van vandaag deze motie naast zich neer.

In 2017 zei de toenmalige minister van Defensie Klaas Dijkhoff dat er voldoende alternatieve locaties voor terrorismebestrijding (o.a. landingsplaats voor helicopters) zijn.

Een nota van de Hoofddirectie Beleid van het Ministerie van Defensie geeft enkele conclusies over de aanwezigheid van Defensie op het Marineterrein te Amsterdam.
De twee eerder genoemde argumenten van minister Bijleveld (openbare orde en wervingsmogelijkheden) komen duidelijk aan de orde en worden hierin van tafel geveegd. Citaat: “ Defensie heeft geen operationeel belang bij het behoud van een groter terreindeel dan vastgelegd in de Bestuursovereenkomst. Het na juli 2018 resterende defensieterrein is voldoende voor het Dienstencentrum Personeel en Logistiek (DCPL). Mocht het DCPL met het oog op extra wervingsinspanningen nog wat extra terrein nodig hebben, dan biedt de Bestuursovereenkomst hiervoor de mogelijkheid”.

Lees hier de complete blog.

Camera's op de Magere brug

Na uitgebreide metingen heeft de gemeente onlangs bepaald waar de camera’s komen te hangen die het verkeer op de Magere Brug in de gaten moeten houden na invoering van afstandsbediening van de brug. Dit had nogal wat voeten in de aarde omdat de camera’s vanwege de monumentenstatus van de brug niet zichtbaar mogen zijn. Om die reden is gekozen voor compacte camera’s, die onder andere worden geplaatst op de plek waar nu ook al luidsprekers zitten. Wanneer de afstandsbediening van de Magere Brug zal worden ingevoerd is nog onzeker. Eerst moet het beeldplan worden beoordeeld door de gemeentelijke afdeling Monumenten & Archeologie.

Verhuisregeling nu ook voor vierkamerwoningen: voorrang voor kleinere woning zonder hogere huur en met € 4000 verhuiskostenvergoeding

De gemeente heeft op 6 maart bekend gemaakt dat de verhuisregeling van Groot naar Beter nu ook geldt voor corporatiewoningen met vier kamers. U krijgt voorrang als u nu groot woont, maar liever een kleiner huis wilt. Amsterdamse huurders met een woning van vier kamers en ten minste 70 m2, komen nu dus ook in aanmerking voor de verhuisregeling Van Groot naar Beter. Dergelijke vierkamerwoningen zijn er veel op Kattenburg. Eerst was de regeling alleen voor huurders die verhuizen uit een woning van vijf of meer kamers. Daarvan zijn er maar weinig in postcodegebied 1018.

Uw nieuwe corporatiewoning moet kleiner dan 60 m2 of een seniorenwoning zijn. De corporatie zorgt ervoor dat de netto huur van de nieuwe woning niet hoger is dan de netto huur van de oude woning. Let op: Dit geldt niet voor verhuizing naar een nieuwbouwwoning (die worden op Oostenburg veel gebouwd) , dan kan de nieuwe huur afwijken, maar u houdt wel voorrang.

Als u gebruik maaktr van deze regeling krijgt u bij verhuizing uit een vierkamerwoning € 4000 verhuiskostenvergoeding, bij verhuizing uit een 5 of meerkamerwoning maximaal € 7000.

Meer weten over de verhuisregelingen, de voorwaarden en hoe u kunt aanvragen? 
Zie: Verhuisregelingen

Zie website WoningNet: www.woningnetregioamsterdam.nl

Raad van State verwerpt bezwaren omwonenden tegen nieuwbouw Sint Jacob

Het hoger beroep van de omwonenden van het voormalig verpleeghuis Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan tegen de voorgenomen nieuwbouw is op 27 februari door de Raad van State op alle onderdelen ongegrond verklaard.

Met deze uitspraak is een einde gekomen aan een lange juridische strijd tegen het ontwerp dat volgens de omwonenden in meerdere opzichten tekort schiet. Hun voornaamste bezwaar betreft het massieve ontwerp dat volgens hen hevig zal detoneren in een omgeving die juist wordt gekenmerkt door lichte en speelse architectuur. Volgens de omwonenden schrijven de gemeentelijke welstandregels een dergelijke speelse vorm van architectuur in de Plantage ook voor, maar de Raad van State liet zich door dit argument niet overtuigen en stelt dat het bouwplan niet in strijd is met redelijke eisen van welstand.

Ook het feit dat de gemeente verschillende afwijkingen van het bestemmingsplan heeft toegestaan vindt de Raad van State niet bezwaarlijk. Volgens de omwonenden is dit standpunt van de gemeente niet deugdelijk onderbouwd, maar de Raad vindt de afwijkingen te gering om op basis daarvan het ontwerp af te wijzen. Tenslotte wijst de Raad ook het bezwaar van omwonenden tegen de parkeergarage met uitgang aan de drukke Plantage Muidergracht van de hand. Volgens haar heeft de gemeente voldoende gemotiveerd waarom de uitgang op deze plek wenselijk en mogelijk is.

Als gevolg van deze uitspraak kan de bouw nu volgens planning doorgaan. De afgelopen maanden is wel al een deel van het huidige gebouw gesloopt, maar met de nieuwbouw moest nog gewacht worden op de uitspraak.

Lees hier de complete uitspraak van de Raad van State.

Verbod bomenkap voor Namenmonument door uitspraak rechtbank

De Amsterdamse rechtbank heeft de gemeente verboden om op 1 maart te beginnen met de kap van 25 bomen langs de Weesperstraat ter hoogte van de Hoftuin. Met die kap zou een onomkeerbare stap zijn gezet op weg naar de geplande bouw van het Holocaust Namenmonument op die plek.

De rechter heeft op 28 februari geoordeeld dat met de kap en met de bouw moet worden gewacht totdat later dit jaar duidelijk wordt of de gemeente het Auschwitz Comité terecht een vergunning voor de bouw heeft gegeven. Verschillende bewonersgroepen uit de Plantage en de Weesperbuurt maken al een tijdlang bezwaar tegen het verlenen van die vergunning. Zij zijn niet tegen de bouw van een Namenmonument, maar vinden de nu gekozen plek om meerdere redenen ongeschikt.

Afgelopen najaar verklaarde de bezwaarschriftencommissie van de gemeente een door de omwonenden aangetekend bezwaar tegen het verlenen van een vergunning voor de bouw van het monument ongegrond. Tegen deze uitspraak hebben de omwonenden beroep aangetekend bij de rechtbank, die de zaak op 28 mei zal behandelen. Dat zal voor het eerst zijn dat een onafhankelijke rechter zich over de zaak uitspreekt. De uitspraak van deze week impliceert dat de gemeente de bomen langs de Weesperstraat tot dat moment met rust moet laten en dat het Auschwitz Comité niet mag beginnen met bouwen..

De gemeente is ook veroordeeld tot betaling van de griffierechten en de door de verzoekers gemaakte proceskosten.

Lees hier de complete uitspraak van de rechtbank.

28 februari: erop of eronder voor beroepsprocedure Namenmonument

Op 25 februari vond bij de rechtbank Amsterdam de zitting van de voorlopig voorziening in het kader van de beroepsprocedure Namenmonument plaats. Aan de orde is of het Nederlands Auschwitz Comité (NAC) en de gemeente al mogen gaan bouwen respectievelijk kappen voordat de rechter uitspraak zal hebben gedaan in de bodemprocedure.

Het NAC stelt in de zitting niet te willen wachten omdat de kosten in de tussenliggende tijd zullen stijgen. Inmiddels is de bouwsom, zo blijkt uit de brief waarmee de extra subsidie van VWS wordt bekend gemaakt, 14,6 miljoen, en zal voor meer dan 90 % uit publiek geld worden gefinancierd. De buurt voert aan dat, als er begonnen wordt met de bouw, er vanuit kan worden gegaan dat dat het definitief begin zal blijken te zijn. Ook als de rechter straks de zaak gegrond verklaart, zou de situatie de facto verloren zijn omdat er min of meer vanuit moet worden gegaan dat er dan  gewoon zou worden doorgebouwd.

Uitspraak 28 februari. Zitting bodemprocedcure 28 mei

Lees hier de door buurtorganisaties voor de voorlopige voorziening ingediende achtergrondinformatie.