Gemeente Amsterdam

Hoopvolle perspectieven na werkatelier herinrichting Plantage Middenlaan 16 april

Op 16 april vond het werkatelier plaats over de herinrichting van de Plantage Middenlaan, georganiseerd door de gemeente om buurtbewoners in de gelegenheid te stellen om mee te denken over alternatieven voor de herinrichting. Het gaat daarbij met name over het kruispunt Plantage Middenlaan-Plantage Kerklaan, waa rbredere, toegankelijke tramhaltes moeten komen. Bewoners en bewonersgroepen uit de Plantage oefenen al jaren scherpe kritiek uit op de gemeentelijke voorstellen, met name vanwege de invoering van eenrichtingverkeer voor auto’s op de Plantage Middenlaan. Dat levert veel extra verkeer op voor Plantage Kerklaan en Plantage Doklaan. De Fietsersbond is ontevreden omdat de situatie voor de fietsers verslechtert. Fietsers moeten samen met de auto op een veel te smalle rijweg rijden, terwijl er nu vrijliggende fietspaden zijn. Zie voor meer informatie het dossier Plantage Middenlaan op onze website.

Een tiental buurtbewoners en een vertegenwoordiger van de Fietsersbond Amsterdam namen deel aan het werkatelier. Vooraf waren de bewoners in de gelegenheid gesteld om alternatieven aan te dragen voor de ligging van de tramhaltes. Die alternatieven waren door de ambtenaren uitgewerkt; ze werden een voor een besproken. De meest alternatieven gaan uit van meerijden van de auto’s op de trambaan en allemaal gaan ze uit van tweerichtingverkeer voor auto’s. Een voorstel dat goed scoorde was een strengelhalte zoals in de Czaar Peterstraat. Andere voorstellen betroffen het laten verspringen van de haltes, bijvoorbeeld beide voor de kruising of nog verder uit elkaar.

Aan het eind kwam de samenhang met het Programma Autoluw ter sprake. Dit kan grote invloed hebben op de afweging van alternatieven, bijvoorbeeld als de Anne Frankstraat voor autoverkeer wordt afgesloten, wat serieus wordt overwogen. Over dit programma wordt pas aan in het najaar iets beslist. Ook worstelt de gemeente met het probleem dat onverwacht heel veel extra geld nodig is voor herstel van kades en bruggen. Allemaal factoren die er waarschijnlijk toe leiden dat er voorlopig niets gebeurt. En dat vonden veel bewoners een prettig vooruitzicht.

Blogger Marineterrein toont aan: argumenten Defensie om Marineterrein aan te houden zijn niet steekhoudend

Een onafhankelijke blogger over de herontwikkeling van het Marineterrein heeft een artikel gepubliceerd waaruit blijkt dat de argumenten van Defensie om het Marineterrein aan te houden niet steekhoudend zijn. Hij concludeert dit mede op basis van de documenten die hij na vier maanden van Defensie heeft ontvangen na een verzoek in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).

Defensie noemt twee argumenten om het terrein toch in bezit te houden:

  • Defensie heeft het terrein nodig voor terrorismebestrijding

  • Defensie heeft het terrein nodig als aantrekkelijke wervingslocatie

Beide argumenten worden door Kamerleden en Amsterdamse raadsleden in twijfel getrokken. Minister Bijleveld wil echter geen verdere toelichting geven op haar argumenten voor het aanhouden van een kazerne in het centrum van Amsterdam. Ondanks een motie die door een meerderheid van de Tweede kamer wordt aangenomen waarin om meer informatie wordt verzocht, legt de minister tot op de dag van vandaag deze motie naast zich neer.

In 2017 zei de toenmalige minister van Defensie Klaas Dijkhoff dat er voldoende alternatieve locaties voor terrorismebestrijding (o.a. landingsplaats voor helicopters) zijn.

Een nota van de Hoofddirectie Beleid van het Ministerie van Defensie geeft enkele conclusies over de aanwezigheid van Defensie op het Marineterrein te Amsterdam.
De twee eerder genoemde argumenten van minister Bijleveld (openbare orde en wervingsmogelijkheden) komen duidelijk aan de orde en worden hierin van tafel geveegd. Citaat: “ Defensie heeft geen operationeel belang bij het behoud van een groter terreindeel dan vastgelegd in de Bestuursovereenkomst. Het na juli 2018 resterende defensieterrein is voldoende voor het Dienstencentrum Personeel en Logistiek (DCPL). Mocht het DCPL met het oog op extra wervingsinspanningen nog wat extra terrein nodig hebben, dan biedt de Bestuursovereenkomst hiervoor de mogelijkheid”.

Lees hier de complete blog.

Camera's op de Magere brug

Na uitgebreide metingen heeft de gemeente onlangs bepaald waar de camera’s komen te hangen die het verkeer op de Magere Brug in de gaten moeten houden na invoering van afstandsbediening van de brug. Dit had nogal wat voeten in de aarde omdat de camera’s vanwege de monumentenstatus van de brug niet zichtbaar mogen zijn. Om die reden is gekozen voor compacte camera’s, die onder andere worden geplaatst op de plek waar nu ook al luidsprekers zitten. Wanneer de afstandsbediening van de Magere Brug zal worden ingevoerd is nog onzeker. Eerst moet het beeldplan worden beoordeeld door de gemeentelijke afdeling Monumenten & Archeologie.

Verhuisregeling nu ook voor vierkamerwoningen: voorrang voor kleinere woning zonder hogere huur en met € 4000 verhuiskostenvergoeding

De gemeente heeft op 6 maart bekend gemaakt dat de verhuisregeling van Groot naar Beter nu ook geldt voor corporatiewoningen met vier kamers. U krijgt voorrang als u nu groot woont, maar liever een kleiner huis wilt. Amsterdamse huurders met een woning van vier kamers en ten minste 70 m2, komen nu dus ook in aanmerking voor de verhuisregeling Van Groot naar Beter. Dergelijke vierkamerwoningen zijn er veel op Kattenburg. Eerst was de regeling alleen voor huurders die verhuizen uit een woning van vijf of meer kamers. Daarvan zijn er maar weinig in postcodegebied 1018.

Uw nieuwe corporatiewoning moet kleiner dan 60 m2 of een seniorenwoning zijn. De corporatie zorgt ervoor dat de netto huur van de nieuwe woning niet hoger is dan de netto huur van de oude woning. Let op: Dit geldt niet voor verhuizing naar een nieuwbouwwoning (die worden op Oostenburg veel gebouwd) , dan kan de nieuwe huur afwijken, maar u houdt wel voorrang.

Als u gebruik maaktr van deze regeling krijgt u bij verhuizing uit een vierkamerwoning € 4000 verhuiskostenvergoeding, bij verhuizing uit een 5 of meerkamerwoning maximaal € 7000.

Meer weten over de verhuisregelingen, de voorwaarden en hoe u kunt aanvragen? 
Zie: Verhuisregelingen

Zie website WoningNet: www.woningnetregioamsterdam.nl

Raad van State verwerpt bezwaren omwonenden tegen nieuwbouw Sint Jacob

Het hoger beroep van de omwonenden van het voormalig verpleeghuis Sint Jacob aan de Plantage Middenlaan tegen de voorgenomen nieuwbouw is op 27 februari door de Raad van State op alle onderdelen ongegrond verklaard.

Met deze uitspraak is een einde gekomen aan een lange juridische strijd tegen het ontwerp dat volgens de omwonenden in meerdere opzichten tekort schiet. Hun voornaamste bezwaar betreft het massieve ontwerp dat volgens hen hevig zal detoneren in een omgeving die juist wordt gekenmerkt door lichte en speelse architectuur. Volgens de omwonenden schrijven de gemeentelijke welstandregels een dergelijke speelse vorm van architectuur in de Plantage ook voor, maar de Raad van State liet zich door dit argument niet overtuigen en stelt dat het bouwplan niet in strijd is met redelijke eisen van welstand.

Ook het feit dat de gemeente verschillende afwijkingen van het bestemmingsplan heeft toegestaan vindt de Raad van State niet bezwaarlijk. Volgens de omwonenden is dit standpunt van de gemeente niet deugdelijk onderbouwd, maar de Raad vindt de afwijkingen te gering om op basis daarvan het ontwerp af te wijzen. Tenslotte wijst de Raad ook het bezwaar van omwonenden tegen de parkeergarage met uitgang aan de drukke Plantage Muidergracht van de hand. Volgens haar heeft de gemeente voldoende gemotiveerd waarom de uitgang op deze plek wenselijk en mogelijk is.

Als gevolg van deze uitspraak kan de bouw nu volgens planning doorgaan. De afgelopen maanden is wel al een deel van het huidige gebouw gesloopt, maar met de nieuwbouw moest nog gewacht worden op de uitspraak.

Lees hier de complete uitspraak van de Raad van State.

Verbod bomenkap voor Namenmonument door uitspraak rechtbank

De Amsterdamse rechtbank heeft de gemeente verboden om op 1 maart te beginnen met de kap van 25 bomen langs de Weesperstraat ter hoogte van de Hoftuin. Met die kap zou een onomkeerbare stap zijn gezet op weg naar de geplande bouw van het Holocaust Namenmonument op die plek.

De rechter heeft op 28 februari geoordeeld dat met de kap en met de bouw moet worden gewacht totdat later dit jaar duidelijk wordt of de gemeente het Auschwitz Comité terecht een vergunning voor de bouw heeft gegeven. Verschillende bewonersgroepen uit de Plantage en de Weesperbuurt maken al een tijdlang bezwaar tegen het verlenen van die vergunning. Zij zijn niet tegen de bouw van een Namenmonument, maar vinden de nu gekozen plek om meerdere redenen ongeschikt.

Afgelopen najaar verklaarde de bezwaarschriftencommissie van de gemeente een door de omwonenden aangetekend bezwaar tegen het verlenen van een vergunning voor de bouw van het monument ongegrond. Tegen deze uitspraak hebben de omwonenden beroep aangetekend bij de rechtbank, die de zaak op 28 mei zal behandelen. Dat zal voor het eerst zijn dat een onafhankelijke rechter zich over de zaak uitspreekt. De uitspraak van deze week impliceert dat de gemeente de bomen langs de Weesperstraat tot dat moment met rust moet laten en dat het Auschwitz Comité niet mag beginnen met bouwen..

De gemeente is ook veroordeeld tot betaling van de griffierechten en de door de verzoekers gemaakte proceskosten.

Lees hier de complete uitspraak van de rechtbank.

28 februari: erop of eronder voor beroepsprocedure Namenmonument

Op 25 februari vond bij de rechtbank Amsterdam de zitting van de voorlopig voorziening in het kader van de beroepsprocedure Namenmonument plaats. Aan de orde is of het Nederlands Auschwitz Comité (NAC) en de gemeente al mogen gaan bouwen respectievelijk kappen voordat de rechter uitspraak zal hebben gedaan in de bodemprocedure.

Het NAC stelt in de zitting niet te willen wachten omdat de kosten in de tussenliggende tijd zullen stijgen. Inmiddels is de bouwsom, zo blijkt uit de brief waarmee de extra subsidie van VWS wordt bekend gemaakt, 14,6 miljoen, en zal voor meer dan 90 % uit publiek geld worden gefinancierd. De buurt voert aan dat, als er begonnen wordt met de bouw, er vanuit kan worden gegaan dat dat het definitief begin zal blijken te zijn. Ook als de rechter straks de zaak gegrond verklaart, zou de situatie de facto verloren zijn omdat er min of meer vanuit moet worden gegaan dat er dan  gewoon zou worden doorgebouwd.

Uitspraak 28 februari. Zitting bodemprocedcure 28 mei

Lees hier de door buurtorganisaties voor de voorlopige voorziening ingediende achtergrondinformatie.

Bierfiets niet meer toegestaan in postcodegebied 1018

Vanaf 1 juli zijn bierfietsen verboden in het oostelijk deel van Centrum en in het Oostelijk Havengebied.

Sinds de bierfietsen in een groot deel van het centrum verboden zijn, hebben de bierfietsexploitanten hun routes verlegd naar het westen of oosten van het centrum.
Het aantal overlastmeldingen over bierfietsen is gestegen van 79 in 2016, 181 in 2017 naar 284 in 2018. De meldingen gaan vooral over de gebieden ten westen en oosten van het centrum. In stadsdeel Oost is een groot aantal meldingen gedaan van de overlast en verkeershinder door bierfietsen. Mensen hebben last van wildplassers, openbaar dronkenschap en het versperren van fietspaden.

Heeel postcodegebeid 1018 is nu dus verboden terrein voor bierfietsen.

Overlast Alexanderplein na alcoholverbod Oosterpark

Het Parool van 4 februari meldt dat de groep overlastgevers uit het Oosterpark na het invoeren van een alcoholverbod daar ‘s winters, is neergestreken op het Alexanderplein. Ze dirnken alcohol, gebruiken drugs en zijn afgressief tegen buurtbewoners. Er zijn veel klachten van omwonenden:bierkratten uit de tuin gestolen, spuiters in portieken, kerstbomen in brand gestoken. De groep is inmiddels gegroeid tot wel twintig man..

Zowel politie als gemeente, i.c. de gebiedsmakelaar, is attent op de ontwikkelingen aldaar (alcohol en drugs gebruik gerelateerd). Zij verzoeken omwonenden te melden als zij overlast ervaren zodat zo mogelijk dan snel actie kan worden ondernomen. De gemeente zet extra handhavers en extra reiniging in

Melden kan via de gangbare politie telefoonnummers, bij de gemeente (website of bel 14020) of het wekelijkse buurtspreekuur op woensdag 11.00 - 12.00 uuur in Eik & Linde. Daar is regelmatig ook de wijkagent aanwezig.

Studenten met zachte drang en dwang naar nieuwe fietsenstalling Roetersstraat

De RoetersEilandCampus (REC) genereert dagelijks vele duizenden voetgangers en fietsbewegingen. Het fietsparkeren levert voor veel direct omwonenden en buurtgenoten veel overlast. Het Plantage Weesperbuurtoverleg (PWO) en BAC hebben daar enige tijd terug contact over opgenomen met de UvA. Het probleem was daar bekend en men was al bezig met stappen die tot verbetering moeten leiden. Een van die zaken is de nieuwe fietsparkeergarage onder de gebouwen aan de Roetersstraat.
In samenwerking met de gemeente is ook signalering op het wegdek aangebracht en wordt een fietsverbod, inclusief het handhaven daarvan, de komende periode ingevoerd. Om de - vaak stugge - fietsers te verleiden gebruik te maken van de fietsparkeergarage, wordt momenteel zelfs gratis koffie aangeboden. Hoe luxe wil je het hebben?
Zoals op meer plekken in Centrum Oost blijft het fietsparkeren ook op en rond het Roetereiland een zaak die aandacht verdient. Met deze parkeergarage, de wegsignalering en geleidelijke invoeren handhaven "fietsen we wel een goede kant op". Aldus het PWO. Het PWO waardeert de medewerking en inzet van UvA en gemeentelijke diensten maar zegt ook “Let op: we zijn er nog niet”.

Nieuwe kansen voor herinrichting Plantage Middenlaan e.o.

Tijdens het Plantage Weesperbuurtoverleg van 4 februari hebben gemeenteambtenaren de laatste stand van zaken van het plan voor herinrichtiung van de Plantage Middenlaan, Plantage Parklaan, Anne Frankstraat en Plantage Kerklaan toegelicht en laten zien hoe zij na afweging van vele varianten tot hun keuzes gekomen zijn. De avond was niet bedoeld als inspraak of voor discussie. Buurtbewoners krijgen in maart de kans om deel te nemen aan een werkatelier om te zien of andere oplossingen mogelijk zijn.

Het buurtverzet richt zich met name tegen het eenrichting verkeer op de Plantage Middenlaan tussen Plantage Parklaan en Plantage Kerklaan, waardoor de Plantage Doklaan sluipverkeerroute zou kunnen worden.

De laatste versie van het Voorlopig Ontwerp, de notitie over de afweging van varianten en artistst impressions van onderdelen van het plan zijn opgenomen in het dossier ‘Plantage Middenlaan e.o. herinrichting’ op onze website.

Groot NRC-artikel over buurtfunctie Oosterkerk

In NRC Next van 26 januari is een groot artikel van twee pagina’s verschenen over het verzet van de buurt tegen verkoop van de Oosterkerk aan Stadsherstel, geschreven door Kester Freriks. Hij beschrijft hoe de gemeente in de tachtiger jaren van de Oosterkerk een icoon van de buurt wilde maken door er welzijnsinstellingen in te plaatsen en het beheer te laten doen door de Stichting Oosterkerk, bestaande uit vrijwilligers uit de buurt. De laatste twaalf jaar was het gemeentelijk beleid tegengesteld: de buurtfuncties wreden uitgeplaatst en er moetsen andere functies komen in de Oosterkerk. Daarvoor werd een koper gezocht.De gemeente zag voor de Oosterkerk een rol in de toeristische ontwikkeling van de Eilandenboulevard, midden tussen het Scheepvaartmuseum en de Funenmolen en Brouwerij ‘t IJ. Daar past de inbouw van een Grand Café in de Oosterkerk in.

Buurtbewoners zijn bang dat met de komst van Stadsherstel het laagdrempelig karakter van de Oosterkerk zal verdwijnen. De concerten in de kerken van Stadsherstel zijn duur. In de Oosterkerk zijn ze gratis. Bij Stadsherstel zal de huur van de Oosterkerk te hoog worden voor buurtbijeenkomsten zoals de nieuwjaarsreceptie, afscheidsceremonies, vrijheidsmaaltijden, herdenkingen en andere grote buurtmanifestaties.

Eilandenoverleg en Plantage Weesperbuurtoverleg wijzen op het Collegeprogramma van de nieuwe coalitie. Daarin staat klip en klaar dat de gemeente het eigen vastgoed niet meer wil verkopen, maar een maatschappelijke functie wil geven. Het verkoopplan stamt nog uit het beleid van het vorige College van B&W.

Lees hier het hele NRC-artikel.

Teken de petitie 'Red de stichting Kunst & Cultuur Amsterdam Centrum

De Werkgroep Kunst & Cultuur Centrum Oost is in 2018 opgegaan in de Stichting Kunst & Cultuur Amsterdam Centrum. De vrijwilligers van de stichting zijn betrokken buurtbewoners. Zij verdelen de stadsdeelsubsidies voor kunst en cultuur, stimuleren nieuwe initiatieven en ondersteunen bewoners bij het doen van aanvragen.

Het stadsdeel heeft de vorming van de nieuwe stichting gestimuleerd, maar trekt er nu al binnen de jaar de stekker uit op formeel-juridische gronden. Zie ons eerdere bericht van 15 december. Subsidies moeten nu rechtstreeks bij het stadsdeel worden aangevraagd via a.muggen@amsterdam.nl .

De stichting Kunst & Cultuur Centrum maakt hiertegen bezwaar en vraagt nu uw steun door ondertekening van een petitie waarin de gemeente gevraagd wordt om de Stichting Kunst & Cultuur haar werk te laten voortzetten ten behoeve van kleinschalige buurtgebonden activiteiten.

Teken hier de petitie.

Zie voor meer informatie, o.a. het jaarverslag 2017, het dossier van de Werkgroep Kunst en Cultuur op onze website.

Vaststelling Nota van Uitgangspunten Czaar Peterstraat uitgesteld wegens aanpassing aan meer fietsers

De gemeente Amsterdam heeft onder de insprekers op de Nota van Uitgangspunten Czaar Peterstraat een nieuwsbrief verspreid om bekend te maken dat de vaststelling van de Nota van Uitgangspunten Czaar Peterstraat wordt uitgesteld omdat eerst onderzoek wordt gedaan naar de mogelijke toename van het fietsverkeer als gevolg van een fietsverbinding naar de Sluisbuurt. Dit onderzoek wordt in het eerste kwartaal van 2019 afgerond. De toename leidt tot een andere voorkeursvariant, met een breder fietspad en autoluw maken van de straat. De gemeente blijft ondanks alle bezwaren vanuit de buurt uitgaan van samenvoeging van de twee tramhaltes tot één tramhalte.

De gemeente zegt informatie toe als de gevolgen voor de Nota van Uitgangspunten duidelijk zijn, maar geeft niet aan dat de bewoners dan opnieuw betrokken worden bij de gewijzigde nota.

Vragen kunnen gericht worden aan Czaarpeterstraat@amsterdam.nl of tel. 06-53246260.

Zaterdag 26 januari 16:00 u Herdenking Mohamed Bouchikhi en ceremonie gedenksteen

Op 26 januari is het precies een jaar geleden dat Mohamed Bouchikhi bij de schietpartij in speeltuingebouw Wittenburg om het leven kwam.

Op zaterdag 26 januari 16:00 - 17:00 uur organiseert de gemeente Amsterdam een herdenking in de Oosterkerk. Alle direct betrokkenen, waaronder de familie van Mohamed, zijn hiervoor persoonlijk uitgenodigd. Ook andere buurtbewoners zijn welkom.

In het bijzijn van onder andere burgemeester Femke Halsema wordt in de Oosterkerk stilgestaan bij deze noodlottige gebeurtenis. Aansluitend wordt in de gevel van het speeltuingebouw een gedenksteen onthuld, als blijvende herinnering aan het overlijden van de onschuldige stagiair Mohamed Bouchikhi.

  • 15.30 uur: inloop in de Oosterkerk, Kleine Wittenburgerstraat 1

  • 16.00 uur: herdenkingsbijeenkomst met onder andere burgemeester Femke Halsema

  • 16.30 uur: stille tocht naar speeltuingebouw Wittenburg, Fortuinstraat 4

  • 16.45 uur: ceremonie bij gedenksteen voor Mohamed Bouchikhi

  • 17.00 uur: gelegenheid om na te praten in de Oosterkerk

Wilt u bij de herdenking aanwezig zijn? Aanmelden is gewenst en kan via aanmelden26januari@amsterdam.nl.

Cartesius 2 Lyceum komt toch niet aan de Plantage Muidergracht

Het Parool van 23 januari bericht dat de gemeente de renovatie van de gebouwen aan de Plantage Muidergracht 14 te duur vindt om daar het Cartesius 2 Lyceum te vestigen. Het zou 75 % duurder worden dan wat zo’n gebouw normaal kost. Er was ook geen aannemer voor de klus te vinden. De gemeente stelt nu het gebouw van IJburg 2 voor, de tweede locatie van het IJburg College. Daar is nog ruimte over. Het IJburg College ziet niets in dit plan, want denkt de ruimte zelf nodig te hebben.

Zienswijzen tegen bestemmingsplan Fibonacci-toren nog tot 16 januari mogelijk

Het ontwerp-bestemmingsplan voor de woontoren Fibonacci (20 verdiepingen, 62 meter, 243 woningen) aan de Panamalaan (hoek Cruquiuskade, pal tegenover de Sporenboogflat), ligt ter inzage. Bezwaar maken bij de gemeenteraad kan tot 16 januari 2019. Tegelijkertijd ligt een ontwerp-besluit hogere waarden Wet Geluidhinder ter visie, waartegen bezwaar mogelijk is bij het College van B&W..

Lees hier het bestemmingsplan. Meer details op www.ruimtelijkeplannen.nl ,zoeken op: FIBONACCI.

Lees hier de argumenten van de bewonersgroep PanamaCruquius tegen het plan. Het gaat daarin om het gebrek aan stedelijke functies in de plint, de overmaat aan piepkleine woningen, het gebrek aan kwaliteit vanwege de geluidsoverlast van weg en spoor, de schaduwwerking op de Sporenboogflat, de gebrekkige inspraak, maar vooral de bouwhoogte. Ondanks alle bezwaren is die alleen maar twee meter hoger geworden.

Vind je de toren ook te hoog, de (schaduw)effecten voor de buurt schadelijk, de informatie en inspraak onder de maat? Laat je horen voordat het te laat is!

Schriftelijke zienswijzen kunnen uiterlijk 15 januari worden gestuurd naar: per adres: de directeur van Ruimte en Duurzaamheid, Postbus 2758, 1000 CT Amsterdam, t.a.v. team Oost/Zuidoost, t.a.v. dhr. W. de Jongh. Voor het indienen van mondelinge zienswijzen ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan en/of het ontwerpbesluit hogere waarden, kan contact worden opgenomen met Ruimte & Duurzaamheid, team Oost/Zuidoost, dhr. W. de Jongh telefoonnummer 0624727368 en emailadres w.de.jongh@amsterdam.nl. Voor handige tips en advies hoe je eigen zienswijze in te dienen, mail: bewonersgroeppanamacruquius@gmail.com

Stichting Kunst en Cultuur Centrum binnen een jaar opgeheven door stadsdeel Centrum

De NRC van 13 december bericht dat de Stichting ‘Kunst en Cultuur Amsterdam Centrum’ al binnen jaar de nek is omgedraaid door stadsdeel Centrum.

Op 8 juni van dit jaar vond de feestelijke oprichting plaats van de nieuwe stichting. Lees hier ons nieuwsbericht daarover.

Het College noemde de nieuwe stichting ‘een toonbeeld van burgerinitiatief’. Nu stopt de subsidie. Organisaties en personen die in aanmerking willen komen voor subsidie dienen zich vanaf 1 januari tot de gemeen te wenden. Een ingewikkelde procedure, zonder de spontaniteit en korte lijntjes die de Stichting en voorheen de werkgroepen per buurt boden. De Stichting heeft daarom besloten om zichzelf op te heffen. Lees hier hun persbericht.

In de brief van het stadsdeel wordt als reden gegeven dat de regeling strijdig was met de verordening op het lokaal bestuur. Het stadsdeel mag zijn bevoegdheid niet overdragen aan een private rechtspersoon.

Tot 1 januari kan de Stichting nog nieuwe aanvragen in behandeling nemen, ook die voor 2019. Die sturen zij dan voorzien van advies door naar het stadsdeel. Zie dossier Werkgroep Kunst en Cultuur.

Na 1 januari 2019 moeten aanvragen ingediend worden bij het stadsdeel. lees hier de subsidieregeling

Lees hier het hele artikel uit de NRC van 13 december 2018.

Resultaat raadsadres Eilandenoverleg en PWO: verkoop Oosterkerk opgeschort

Op 5 december vergaderde de gemeenteraadscommissie Kunst, Diversiteit en Democratisering (KDD) over het raadsadres van het Eilandenoverleg en PWO waarin verzocht wordt om de Oosterkerk niet te verkopen aan Stadsherstel, maar het pand in gemeentebezit te houden en de het beheer door de Stichting Oosterkerk te laten voortzetten.

Jeroen Verhulst heeft namens de indieners ingesproken en daarbij vooral gewezen op het coalitieakkoord, dat een breuk betekent met het beleid van het vorige college: gemeentelijk vastgoed niet verkopen, maar ten goed laten komen aan maatschappelijke functies en ontmoetingsruimte op buurtniveau. Lees hier zijn tekst.

Diverse raadsleden benadrukten het belang van continuering van het gebruik door de buurt tegen lagen kosten. Dat is bij Stadsherstel niet gegarandeerd.

Wethouder Touria Meliani (GroenLinks) gaf tot besluit aan dat zij de verkoop opschort en dat zij nu eerst een gesprek wil voeren met de Stichting Oosterkerk.

Verkeersonderzoek Weesperstraat en Kattenburgerstraat 13 december in raadscommissie MLD-Verkeer

De gemeenteraad heeft bijna een jaar geleden bij de vaststelling van het Beleidskader Verkeersnetten bij motie gevraagd om in overleg met betrokken (bewoners)organisaties te onderzoeken of de Weesperstraat verkeersluwer en aantrekkelijker gemaakt kan worden. Tegelijkertijd vroeg de gemeenteraad om een onderzoek naar de kruising Prins Hendrikkade - Valkenburgerstraat en in dat verband ook te bezien of de Kattenburgerstraat - nu ‘Plusnet-corridor Auto’ afgewaardeerd kan worden naar een gewone straat.

Op 13 december komen beide onderzoeken als agendapunt 20 aan de orde bij de gemeenteraadscommissie MLD, onderdeel verkeer. Lees hier alle stukken (klik op rood pijltje achter agendapunt 20). De vergadering is om 9:00 uur in de commissiezaal van het stadhuis.

In het rapport over de Weesperstraat zijn varianten onderzocht van verkeersmaatregelen en hun effecten op de omgeving, met een indicatie van de gevolgen voor geluidshinder en luchtkwaliteit.

Er is onder meer gekeken naar een knip ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht en knip bij het Rhijnspoorplein. Interessant is dat een variant met knip ter hoogte Nieuwe Keizersgracht gekombineerd is met knips in de Anne Frankstraat, Entrpotdok, Hoogte Kadijk en Kattenburgergracht.

Helaas levert al dit onderzoek volgens de conclusies in de voordracht van B&W vrijwel niets op:

  • de variant met 2x1 rijstroken op de Weesperstraat leidt niet tot substantieel minder autoverkeer;

  • De onderzochte knipvarianten verminderen het autoverkeer op de Weesperstraat wel substantieel, maar de knipvarianten zorgen voor het uitwijken van het autoverkeer naar de omliggende woonstraten die daar niet geschikt voor zijn. Om dit te voorkomen is ook een knipvariant beschouwd waarbij aanvullende knippen in het omliggende deel van het autonetwerk zijn aangebracht;

  • De knipvarianten zorgen voor een zodanige verschuiving van het autoverkeer dat het functioneren van andere delen van het autonetwerk (verder) onder druk komen te staan. Het autonetwerk is op dit moment niet geschikt voor deze varianten. Het zal opnieuw, in een grotere samenhang, bekeken worden in het kader van de Agenda Autoluw.

Uit het onderzoeksrapport naar het kruispunt Prins Hendrikkade blijkt volgens B&W dat afwaardering van de Valkenburgerstraat en de Kattenburgerstraat door het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur nu niet mogelijk is, omdat de intensiteiten voor het autoverkeer op met name de Valkenburgerstraat dan nog steeds te hoog zijn voor een duurzaam veilige 30km/uur-straat.